ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝΥΓΕΙΑ: Διατροφή και Άσκηση.
Τίτλος θέματος: Οι ντετέκτιβ ανακαλύπτουν το μυστικό για σώμα γερό και μυαλό δυνατό.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Οι ντετέκτιβ ανακαλύπτουν το μυστικό για σώμα γερό και μυαλό δυνατό» αποτελεί μία εισαγωγή των μαθητών/τριών στις σωστές διατροφικές συνήθειες και στη σημασία της άσκησης για την υγεία τους, υπό το πρίσμα των δεξιοτήτων μάθησης “4C” (επικοινωνία, συνεργασία, κριτική σκέψη δημιουργικότητα).
Ο ντετέκτιβ επισκέπτεται το σχολείο μας, ( τα νήπια τον ονόμασαν Μάριο) και ζητάει από τα παιδιά τη βοήθειά τους στο πρόβλημα που αντιμετωπίζει. Για να τον βοηθήσουν θα γίνουν ντετέκτιβ και θα αναζητήσουν στοιχεία-πληροφορίες. Για κάθε αποστολή/γρίφο που επιλύουν θα κερδίζουν ένα γράμμα, προκειμένου να ανακαλύψουν τι προσφέρουν η διατροφή και άσκηση στον άνθρωπο (η λέξη :ΥΓΕΙΑ).

Η εκπαιδευτικός προετοιμάζει ένα φύλλο καταγραφής διατροφικών συνηθειών και φυσικής δραστηριότητας του παιδιού για το χρονικό διάστημα μιας εβδομάδας, που θα συμπληρωθεί με τη βοήθεια των γονέων και θα αξιοποιηθεί στο πλαίσιο των εργαστηρίων.
Τα παιδιά – ντέντεκτιβ ψάχνουν τα βρουν τα κομμάτια της πυραμίδας (σκορπισμένα ,μέσα στην τάξη) με τη μουσική του ροζ πάνθηρ . Στη συνέχεια προσπαθούν να συνθέσουν την πυραμίδα της φυσικής δραστηριότητας .


Στην ολομέλεια παρατηρούμε και σχολιάζουμε τις εικόνες της πυραμίδας. Τα παιδιά αναφέρουν τις αθλητικές δραστηριότητες με τις οποίες ασχολούνται.Αναφερόμαστε και συζητάμε για την καθημερινή φυσική δραστηριότητα μας (περπάτημα, τρέξιμο, παιχνίδι στην αυλή, παιδική χαρά κ.λ.π.)Τα νήπια δημιουργούν τη δική τους πυραμίδα της φυσικής δραστηριότητας (ομαδική κατασκευή).

Τα νήπια σε ομάδες καλούνται να δημιουργήσουν 2 αφίσες με τις δραστηριότητες που αυξάνουν τη φυσική δραστηριότητα και αυτές που έχουν αρνητικό αντίκτυπο σε αυτήν. Κάθε ομάδα συζητά τι θα περιέχει η αφίσα. Στο τέλος κάθε ομάδα παρουσιάζει την αφίσα της.
Τα φρούτα του Φθινοπώρου γνωστά στα παιδιά από το δεκατιανό τους μας δίνουν την ευκαιρία να υλοποιήσουμε τη δραστηριότητα:«Μάντεψε το αγαπημένο μου φρούτο» Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε 3 ομάδες. Κάθε ομάδα επιλέγει ένα φρούτο, για να το περιγράψει στις υπόλοιπες, συζητά και συμφωνεί ως προς τα στοιχεία που θα δώσει. Στην ολομέλεια κάθε ομάδα δίνει το πρώτο στοιχείο για το φρούτο που επέλεξε π.χ είναι στρογγυλό, μετά το δεύτερο κλπ. και οι υπόλοιπες προσπαθούν να μαντέψουν.Στη συνέχεια ζωγραφίζουν το φρούτο που επέλεξαν………..

Επίσης τα νήπια άκουσαν μία διασκευή του παραμυθιού Ο Χάνσελ και η Γκρέτελ το οποίο και ζωγράφισαν…………….

Οι μαθητές/τριες, θέλοντας να βοηθήσουν το ντεντέκτιβ Μάριο, αναφέρουν τι γνωρίζουν για τη διατροφή και την άσκηση και προτείνουν ιδέες σχετικά για τη σωστή διατροφή και άσκηση. Δίνουμε στο σπίτι ένα πιάτο μιας χρήσεως Οι μαθητές/μαθήτριες ζωγραφίζουν ή κάνουν κολλάζ στο σπίτι ένα πιάτο με τρόφιμα (γεύμα) που τρώνε το μεσημέρι και το παρουσιάζουν το πιάτο τους στην ολομέλεια τις επόμενες μέρες.

Με αφορμή την Παγκόσμια ημέρα διατροφής στις 16η Οκτωβρίου ( με κύριο στόχο τον περιορισμό της πείνας στον πλανήτη). Αναφερόμαστε στη διατροφή και ετοιμάζουμε μία ατομική κατασκευή με μαγνήτη για να την πάρουν στο σπίτι τους.
Το νηπιαγωγείο μας επισκέπτεται η γυμνάστρια του Δημοτικού σχολείου. Οι μαθητές/μαθήτριες παρακολουθούν μία παρουσίαση για τη φυσική δραστηριότητα που εχουμε στην καθημερινότητα μας (ελεύθερη και προγραμματισμένη). Συζητούν για την άσκηση τον αθλητισμό και προβληματίζονται για τα οφέλη της άσκησης. Υποβάλλουν ερωτήσεις, τραγουδούν και ψυχαγωγούνται με ένα τραγούδι: Ο Αθλητισμός είναι Ζ Ω Η YouTube· Thalia v·20 Σεπ 2024
Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε ομάδες. Προσπαθούν να δημιουργήσουν ένα δικό τους κινητικό παιχνίδι με ένα αντικείμενο ή άχρηστο υλικό. Κάθε ομάδα επιλέγει ένα αντικείμενο (ρολό από χαρτί και με τη βοήθεια μιας μπάλας προσπαθούν να το ρίξουν).

Οι μικροί ντετέκτιβ ανακαλύπτουν την πυραμίδα της διατροφής . Ένα νέο παιχνίδι(κουτί βρίσκεται στο σχολείο μας, το ανοίγουμε στην ολομέλεια . Ειναι κομμάτια από κάποιο παζλ που όταν συνθέτουν μας αποκαλύπτει μία άλλη πυραμίδα που έχει μέσα της τρόφιμα. Τα παιδιά μαθαίνουν για την πυραμίδα της διατροφής και την ομαδοποίηση των τροφών .




Στη συνέχεια δημιουργούν τη δική τους πυραμίδα διατροφής(ομαδική κατασκευή).Τα νήπια αναζητούν το στοιχείο που τους έδωσε ο ντεντέκτιβ στην πυραμίδα της διατροφής και ανακαλύπτουν τα φρούτα και τα λαχανικά στα οποία δίνουμε ιδιαίτερη βαρύτητα.

Στην ολομέλεια επισκέπτονται στη σελίδα https://artsandculture.google.com/ και παρατηρούν με χρήση του ψηφιακού zoom τέσσερις πίνακες του Giuseppe Arcimboldo για τις εποχές προκειμένου να ανακαλύψουν τα φρούτα και λαχανικά κάθε εποχής.
Επιλέγουμε την εποχή του Φθινοπώρου και ασχολούμαστε ιδιαίτερα με τον πίνακα αυτό που προσελκύει το ενδιαφέρον των παιδιών. Αποφασίζουμε να φτιάξουμε τον δικό μας πίνακα Φθινοπώρου. Επηρεαζόμενοι από την τεχνική του juseppe Arciboldo Τζουζέπε Αρτσιμπόλντ. Tα νήπια δημιουργούν και εκφράζονται μέσα από την τέχνη.


Συνεχίζουμε τις δραστηριότητες μας………………….