το 1ο Νηπιαγωγείο ΑΤΠΣΥΤΕ – Μονάδα 5
το 2ο Νηπιαγωγείο ΑΤΠΣΥΤΕ – Μονάδα 4
το 1ο Νηπιαγωγείο ΑΤΠΣΥΤΕ – Μονάδα 5
το 2ο Νηπιαγωγείο ΑΤΠΣΥΤΕ – Μονάδα 4
Με ιδιαίτερη χαρά και φέτος, το σχολείο μας ένωσε τις δυνάμεις του για τη διοργάνωση του χριστουγεννιάτικου Bazaar αγάπης, σε συνδυασμό με την φωταγώγηση του χριστουγεννιάτικου δέντρου του σχολείου μας. Στο πλαίσιο αυτό, οι μαθητές και οι μαθήτριές μας δημιούργησαν μικρά έργα, δώρα και χριστουγεννιάτικες κατασκευές, αφήνοντας το ιδιαίτερο αποτύπωμά τους σε κάθε μία από αυτές!
Η τάξη γέμισε χρώματα, υφάσματα, κορδέλες και τα παιδιά, ξεδιπλώνοντας τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους, κατασκεύασαν χριστουγεννιάτικα διακοσμητικά 3D δέντρα, στα οποία έγραψαν πάνω ευχές για «Καλά Χριστούγεννα»!
Κατασκευάσαμε επίσης γλυκά αρωματικά βαζάκια με υλικά για χριστουγεννιάτικη συνταγή μπισκότων gingerbread. Ζυγίσαμε, μετρήσαμε, μυρίσαμε τα υλικά και γράψαμε τα υλικά της συνταγής, η οποία τοποθετήθηκε σε μορφή QR CODE πάνω στα βαζάκια! Έτσι τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με μαθηματικές έννοιες και με δεξιότητες γραπτού λόγου, συνειδητοποιώντας παράλληλα την κοινωνική διάσταση των μαθηματικών και της γλώσσας.
Όντας το τμήμα των «ταξιδευτών», αποφασίσαμε να φτιάξουμε μια χριστουγεννιάτικη τρίλιζα σε μέγεθος τσέπης, ώστε τα παιδιά να την παίρνουν μαζί τους σε κάθε εκδρομή τους! Αρχικά γνωρίσαμε το επιτραπέζιο παιχνίδι της τρίλιζας, τους κανόνες και τον σκοπό του και έπειτα ξεκίνησε η δημιουργία του! Χωριστήκαμε σε δυο ομάδες, την κόκκινη και την πράσινη και καθένας είχε το δικό του ρόλο στην κατασκευή, ανάλογα με τις ικανότητες και την επιθυμία του. Άλλος έφτιαξε τους πίνακες της τρίλιζας, άλλος ζωγράφισε και άλλος σχεδίασε. Προάγοντας την αξία της διαφορετικότητας και με σεβασμό στα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα των παιδιών, οι ομάδες συνεργάστηκαν για το πιο ταξιδιάρικο αποτέλεσμα!
Το Bazaar δεν είναι απλώς μια όμορφη χριστουγεννιάτικη δράση. Είναι μια ευκαιρία να μεταδώσουμε στα παιδιά βαθύτερες αξίες. Την προσφορά, τη συνεργασία, την ενσυναίσθηση και τη χαρά του να δημιουργείς για έναν ανώτερο σκοπό. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, οι μαθητές καλλιέργησαν δεξιότητες ζωής, έμαθαν να εργάζονται ως ομάδα και συνειδητοποίησαν τι σημαίνει ενεργός πολίτης. Η συλλογική προσπάθεια μπορεί να γίνει δύναμη ελπίδας και ακόμα και η πιο μικρή πράξη μπορεί να φέρει μεγάλη αλλαγή. Τα παιδιά ενημερώθηκαν για τον σκοπό του Bazaar, καθώς τα έσοδά του διατέθηκαν σε φιλανθρωπικούς σκοπούς.
Η μέρα του Bazaar έφτασε! Η προσέλευση του κόσμου ήταν πολύ μεγάλη. Όλοι φόρεσαν τα γιορτινά τους και με τις πιο δυνατές φωνές μικροί και μεγάλοι μέτρησαν αντίστροφα για την φωταγώγηση του χριστουγεννιάτικου δέντρου. Τα παιδιά τραγούδησαν χριστουγεννιάτικα τραγούδια κάτω από το δέντρο και στη συνέχεια κεράστηκαν ζεστή σοκολάτα και νόστιμα γλυκίσματα. Η έκθεση των ειδών του bazaar έλαβε χώρα στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου μας. Ο χώρος γέμισε από γονείς, παππούδες και γιαγιάδες οι οποίοι ενθουσιασμένοι με τις δημιουργίες των παιδιών έκαναν τις αγορές τους, δίνοντας έτσι στους μαθητές μας το κίνητρο να συνεχίσουν να δημιουργούν και να προσφέρουν. Το φετινό Bazaar αποτέλεσε μια εμπειρία που μας βοήθησε να νιώσουμε το πνεύμα των Χριστουγέννων, το πνεύμα της αγάπης, της γενναιοδωρίας, της αλληλεγγύης.
Καλά Χριστούγεννα σε όλους! 🎄✨
Οι εκπαιδευτικοί του 1ου και 2ου Νηπιαγωγείου Α.Τ.Π.Σ.Υ.Τ.Ε
Στο νηπιαγωγείο μας ολοκληρώσαμε με χαρά έναν κύκλο τεσσάρων Εργαστηρίων Δεξιοτήτων με γενικό τίτλο εργαστηρίου «Δεν μαλώνω, δεν μαλώνω… μια αγκαλιά μεγάλη απλώνω». Τα παιδιά, μέσα από βιωματικές, ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες, καλλιέργησαν δεξιότητες επικοινωνίας, συναισθηματικής έκφρασης, ενσυναίσθησης και συνεργασίας, σύμφωνα με το Νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα για το Νηπιαγωγείο (ΙΕΠ).
1ο Εργαστήριο: «Βάζουμε όλοι ένα χεράκι για να συνεργαζόμαστε»
Το πρώτο μας εργαστήριο ήταν αφιερωμένο στη δημιουργία του συμβολαίου της τάξης.
Μέσα από συζήτηση, ανταλλαγή ιδεών και ομαδοσυνεργατική δράση, τα παιδιά διατύπωσαν τους κανόνες που θεωρούν σημαντικούς για να μπορούν:
Στη συνέχεια, έφτιαξαν ένα εικαστικό συμβόλαιο-αποτύπωμα, στο οποίο «έβαλαν όλοι ένα χεράκι», κυριολεκτικά και μεταφορικά. Το συμβόλαιο αναρτήθηκε στην τάξη και αποτελεί καθημερινό σημείο αναφοράς.
2ο Εργαστήριο: Ψυχική Ανθεκτικότητα – «Κι όμως… με πειράζει!»
Με αφορμή το βιβλίο «Κι όμως… με πειράζει!», τα παιδιά γνώρισαν τον ήρωα Βλαδίμηρο, ο οποίος δυσκολευόταν να εκφράσει τι τον ενοχλεί.
Συζητήσαμε τις στιγμές που όλοι νιώθουμε κάτι «βαρύ» ή «άβολο» και δεν ξέρουμε πώς να το πούμε. Κάθε παιδί μπήκε στο ρόλο του Βλαδίμηρου, αναγνώρισε συναισθήματα και βίωσε τη σημασία της λεκτικής έκφρασης. Με την τέχνη τους δημιούργησαν τον δικό τους Βλαδίμηρο και ζωγράφισαν μια στιγμή της ζωής τους που ένιωσαν όπως εκείνος. Ήταν ένα εργαστήριο που ενίσχυσε τη συναισθηματική επίγνωση και τη δεξιότητα έκφρασης συναισθημάτων, βασικά στοιχεία της ψυχικής ανθεκτικότητας.
3ο Εργαστήριο: Εικαστική Παρέμβαση & De Bono – «Bullying»
Στο τρίτο εργαστήριο τα παιδιά επεξεργάστηκαν τον πίνακα ζωγραφικής «Bullying».Εφαρμόσαμε τη μέθοδο συλλογιστικής σκέψης έξι καπέλα σκέψης του De Bono, συνδεδεμένη με τις ρουτίνες σκέψης «Σκέφτομαι – Παρατηρώ – Ενεργώ» του Αναλυτικού Προγράμματος για το νηπιαγωγείο.
Τα παιδιά:
Το εργαστήριο αυτό ενίσχυσε τη κριτική σκέψη, τη δημιουργική σκέψη, τη γλωσσική ανάπτυξη και τον οπτικό γραμματισμό.
4ο Εργαστήριο: Φιλία – «Τα Πορτρέτα της Φιλίας»
Το τελευταίο εργαστήριο ήταν αφιερωμένο στη φιλία. Κάθε παιδί επέλεξε έναν φίλο ή μια φίλη από την τάξη και:
Μέσα από τη διαδικασία αυτή αναδείχθηκαν έννοιες όπως η αποδοχή, η φροντίδα, ο σεβασμός και η συνεργασία.
Αξιολόγηση & Μαθηματικά: Ποια δραστηριότητα άρεσε περισσότερο;
Στην τελική φάση, τα παιδιά αξιολόγησαν όλα τα εργαστήρια. Με τη βοήθεια του υλικού Montessori (αδράχτια), μέτρησαν και σύγκριναν τους αριθμούς των θετικών ψήφων για κάθε δραστηριότητα. Μέσα από μια μαθηματική διαδικασία κατάφεραν:
Η διαδικασία ολοκληρώθηκε με την επικαιροποίηση του συμβολαίου της τάξης, που τα παιδιά διαμόρφωσαν με βάση τις εμπειρίες τους από τον κύκλο των εργαστηρίων.
Εκπαιδευτική επίσκεψη στο θέατρο Εν Αθήναις
Στο πλαίσιο των επισκέψεων που οργανώνει το σχολείο μας, οι μαθητές και οι μαθήτριές μας μεταβήκαν στο θέατρο Εν Αθήναις για να παρακολουθήσουν τη διαδραστική παράσταση – βιωματικό εργαστήριο «Μπες στα παπούτσια μου» από τη θεατρική ομάδα Ονειρόδραμα. Η παράσταση διαπραγματευόταν αξίες όπως η φιλία, η ενσυναίσθηση και ο σεβασμός στη διαφορετικότητα.
Ένας κύκλος γεμάτος συναισθήματα, δημιουργία και συνεργασία
Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αποδείχθηκαν μια πολύτιμη εμπειρία για τα παιδιά. Καλλιέργησαν δεξιότητες ζωής, συνεργάστηκαν, εξέφρασαν συναισθήματα, ανέπτυξαν αυτοπεποίθηση και έγιναν μια πραγματική μαθησιακή κοινότητα. Και όπως λέμε πάντα στην τάξη μας… «Δεν μαλώνω, δεν μαλώνω… μια αγκαλιά μεγάλη απλώνω!»
Οι εκπαιδευτικοί του 1ου και 2ου Νηπιαγωγείου Α.Τ.Π.Σ.Υ.Τ.Ε.
Όλα ξεκίνησαν με ένα κουκλοθέατρο που μας ταξίδεψε σε έναν φανταστικό γαλαξία, τον «Γαλαξία της Ελευθερίας», όπου οι νεαροί αστροναύτες μάθαιναν να ταξιδεύουν ελεύθερα. Όταν εμφανίστηκε η «Μαύρη Τρύπα»–Δικτατορία, ο Πυξιδούλης και η Πυξιδούλα- φοιτητές αστροναύτες αντιστάθηκαν μαζί με όλους τους φοιτητές. Με αυτόν τον τρόπο κατάφεραν να κάνουν τη «Μαύρη Τρύπα» ένα μικρό, άκακο σημείο στο σκοτάδι. Η παράσταση ολοκληρώθηκε με τα τραγούδια «Τα παιδιά ζωγραφίζουν», της Τάνιας Τσανακλίδου και «Ο δρόμος», του Μάνου Λοΐζου.
Μιλήσαμε για όσα έγιναν στο Πολυτεχνείο πριν από χρόνια και παρακολουθήσαμε ένα εκπαιδευτικό βίντεο με πραγματικές εικόνες, για να συζητήσουμε και να κατανοήσουμε ακόμα καλύτερα αυτά τα γεγονότα.
Οι παραπάνω δραστηριότητες μας ενέπνευσαν για να δημιουργήσουμε τον δικό μας «τοίχο» σε χαρτί του μέτρου. Αφού τον χρωματίσαμε, κάθε παιδί σκέφτηκε το δικό του σύνθημα και το έγραψε ή το ζωγράφισε όπως μπορούσε.
Με τον «τοίχο» μας έτοιμο, πραγματοποιήσαμε μια μικρή διαδήλωση στον διάδρομο του σχολείου, τον παρουσιάσαμε στο 2ο νηπιαγωγείο, στην Μονάδα 4 και στη συνέχεια τον τοποθετήσαμε έξω από το νηπιαγωγείο μας, για να «ταξιδέψουν» οι φωνές μας παντού.
Oι εκπαιδευτικοί του 1ου & 2ου Νηπιαγωγείου Α.Τ.Π.Σ.Υ.Τ.Ε.
Τα τελευταία χρόνια η ρομποτική έχει μπει δυναμικά στον χώρο της εκπαίδευσης, ακόμα και στις πιο μικρές ηλικίες. Στο νηπιαγωγείο τα παιχνίδια-ρομποτάκια βοηθούν τα παιδιά, μέσω της συνεργασίας, να πειραματιστούν με έννοιες όπως: κατεύθυνση (μπροστά, πίσω, δεξιά, αριστερά) ακολουθία βημάτων και επίλυση προβλήματος. Δεν στοχεύει να φτιάξει μικρούς προγραμματιστές, αλλά στοχεύει να αναπτύξει την κριτική και δημιουργική σκέψη, την ομαδικότητα, τη γλωσσική ανάπτυξη (καθώς τα παιδιά συζητούν για τα βήματα που θα ακολουθήσουν) και τη μαθηματική σκέψη (ακολουθίες, μετρήσεις, χωρικές έννοιες, χωρικές σχέσεις).
Η ρομποτική αποδεικνύεται ένα ισχυρό παιδαγωγικό εργαλείο που συνδυάζει τη χαρά του παιχνιδιού με την ανάπτυξη των βασικών γνωστικών, κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων. Το πιο σημαντικό είναι ότι τα παιδιά μαθαίνουν να συνεργάζονται, να επιμένουν και να απολαμβάνουν τη διαδικασία της μάθησης.
Γνωρίζοντας το ρομποτάκι-μελισσούλα Beebot ξεκίνησε το συναρπαστικό ταξίδι της ομάδας μας, στον κόσμο της ρομποτικής.
Αρχικά, μέσα από τη βιωματική και ενσώματη μάθηση τα νήπια περπάτησαν τα ίδια στο χαλί, εκτελώντας κινήσεις που αργότερα θα προγραμμάτιζαν στο ρομποτάκι. Στη συνέχεια, χωρίστηκαν σε μικρές ομάδες με σκοπό να εργαστούν συνεργατικά, να ανακαλύψουν και να εξοικειωθούν με το Beebot. Έπειτα, έπρεπε να το οδηγήσουν στον στόχο, πάνω στη ρομποτο-πίστα.
Μέσω της διερευνητικής και ανακαλυπτικής μάθησης κάθε αποτυχία δεν θεωρήθηκε λάθος, αλλά ευκαιρία για επαναστοχασμό: «Γιατί το ρομποτάκι δεν πήγε εκεί που θέλαμε; Τι πρέπει να αλλάξουμε;» Με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά ανέπτυξαν δεξιότητες επίλυσης προβλήματος και κριτικής σκέψης, δεξιότητες πολύτιμες για το μέλλον! Παράλληλα, δόθηκε έμφαση στην καλλιέργεια του λόγου. Τα νήπια συζητούσαν μεταξύ τους, διατύπωναν υποθέσεις και επιχειρηματολογούσαν: «Πρέπει να πατήσουμε πρώτα το ΔΕΞΙΑ και μετά το ΜΠΡΟΣΤΑ. Όχι, καλύτερα δύο φορές το ΜΠΡΟΣΤΑ και μετά ΣΤΡΟΦΗ». Η γλωσσική ανάπτυξη έτσι, συνδυάστηκε με τον προγραμματιστικό συλλογισμό. Επιπλέον, με τη χρήση της συγκεκριμένης πίστας τα παιδιά εξοικειώθηκαν και με τις ονομασίες των βασικών γεωμετρικών σχημάτων.
Τα νήπια είδαν τις ιδέες τους να ζωντανεύουν! Η φαντασία τους πήρε μορφή και κάθε μικρή τους επιτυχία τα γέμισε με αυτοπεποίθηση.
Oι εκπαιδευτικοί του 1ου & 2ου Νηπιαγωγείου Α.Τ.Π.Σ.Υ.Τ.Ε.

