Χριστουγεννιάτικο χωριό!
Πασχαλινά δώρα για όλα τα παιδιά!
Το project για την προστασία του δάσους βασίστηκε στη διδακτική μεθοδολογία των 5Ε (Engage, Explore, Explain, Elaborate, Evaluate) και ευθυγραμμίζεται με την Ταξινομία του Bloom, προάγοντας πολύπλευρη και ενεργητική μάθηση βάση του Νέου Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών για το Νηπιαγωγείο.
Αρχικά, στο Εμπλοκή( Engag , αξιοποιήθηκε το παραμύθι «Το δέντρο που έδινε» και η θεατρική του απόδοση για να κινητοποιηθεί το ενδιαφέρον και η συναισθηματική σύνδεση των παιδιών με το θέμα. Τα παιδιά ανέσυραν προϋπάρχουσες γνώσεις και εμπειρίες, αγγίζοντας το πρώτο επίπεδο της ταξινομίας Bloom: Γνώση (Remembering). Στο Explore (Εξερεύνηση), τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες, παρατήρησαν εικόνες και συζήτησαν για κινδύνους στο δάσος, όπως η φωτιά, τα σκουπίδια και η απειλή για τα ζώα. Μέσα από συνεργασία και πειραματισμό, πέρασαν στο επόμενο επίπεδο: Κατανόηση (Understanding). Κατά το Ερμηνεία (Explain), τα παιδιά δημιούργησαν ταμπέλες προστασίας του δάσους και παρουσίασαν τις ιδέες τους. Μέσα από διατύπωση σκέψεων, προφορική έκφραση και καλλιτεχνική δημιουργία, έφτασαν στο επίπεδο της Εφαρμογής (Applying) και Ανάλυσης (Analyzing), καθώς αναγνώρισαν αιτίες και συνέπειες.
Στη φάση Εμβάθυνση (Elaborate), ενσωματώθηκε η χρήση της έξυπνης μέλισσας (Bee-Bot) σε πίστα σχετική με τη δράση. Έτσι, τα παιδιά συνέδεσαν τη νέα γνώση με τη χρήση τεχνολογίας, ανέπτυξαν δεξιότητες Αξιολόγησης (Evaluating) και Δημιουργίας (Creating) καθώς σχεδίασαν διαδρομές και έλυσαν προβλήματα.
Πιο συγκεκριμένα η θεατρική παράσταση που παρακολουθήσαμε με τίτλο : «Το δέντρο που έδινε», άγγιξε τις καρδιές μας και άνοιξε έναν μεγάλο κορμό σκέψεων –ρουτίνες σκέψης (Βλέπω – Σκέφτομαι- Αναρωτιέμαι)
(Καταγραφές από τις απόψεις των παιδιών μετά την παρακολούθηση του θεάτρου)
Στη συνέχεια με τη μέθοδο Φρενέ, κάναμε μια μεγάλη κουβέντα στην ολομέλεια: Τι μας άρεσε; Τι δίνει τελικά το δέντρο στον άνθρωπο; Και πόσο σημαντικά είναι τα δέντρα και κατ’ επέκταση τα δάση στη ζωή του ανθρώπου αλλά και τι «δίνει» ο άνθρωπος στα δέντρα στη φύση και στο περιβάλλον.
Έτσι, ξεδιπλώσαμε το πρώτο μας διάγραμμα KWLH (Know- what to know-learn-how do I know) Τι ξέρουμε – Τι θέλουμε να μάθουμε – Πώς θα το μάθουμε – Τι μάθαμε. Και όσο μαθαίναμε, τόσο φυτεύαμε… ιδέες!
Τα παιδιά ανέλαβαν δράση: «Να προστατεύσουμε το δάσος!» είπαν με μία φωνή.
Έτσι, συναποφάσισαν, χωρίστηκαν σε ομάδες και ζωγράφισαν στον τοίχο της τάξης ένα δάσος – όπως το ονειρευόμαστε και πάντα με τη δική μας τέχνη! Δούλεψαν ομαδοσυνεργατικά και ελεύθερα.
Στη συνέχεια χωρίστηκαν σε 6 ομάδες των τριών παιδιών και κάθε ομάδα ανέλαβε διαφορετικό ρόλο ευθύνης – γίναμε οι προστάτες του δάσους, δημιουργώντας αφίσες προστασίας! (οι συνθέσεις των ομάδων δημιουργήθηκαν με σκοπό να εξυπηρετούν ανάγκες διαφοροποιημένης διδασκαλίας ως προς την υλοποίηση της δραστηριότητας με σκοπό να καλύπτονται οι ανάγκες των μαθητών της τάξης).
1η ομάδα Αφίσα «Απαγορεύεται το κάπνισμα»
2η ομάδα Αφίσα «Όχι Σκουπίδια»
3η ομάδα «Όχι φωτιά στο Δάσος»
4η ομάδα « Προστατεύω το ελάφι»
5η ομάδα «Προστατεύω την αρκούδα»
6η ομάδα «Δεν κόβουμε δέντρα»
Τα παιδιά συνεργάστηκαν για να σχεδιάσουν και να χρωματίσουν τις αφίσες (μαθησιακό κέντρο τέχνης), έγραψαν τίτλους (μαθησιακό κέντρο γλώσσας ), παρουσίασαν στις άλλες ομάδες τις αφίσες τους (προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη) κάνοντας ετεροαξιολόγηση, όλα μαζί στο ρυθμό της αειφορίας!
Για την ενίσχυση της θεματικής ενότητας της Γλώσσας οι εκπαιδευτικοί δημιούργησαν αινίγματα με φωτογραφικό εποπτικό υλικό συνδέοντας το αίνιγμα με τα γράμματα.
Και εκεί που νομίζαμε πως τελειώσαμε, μπήκε στη ζωή μας η έξυπνη μέλισσα! Το Bee-Bot (το ρομπότ-μέλισσα), βοήθησε τα παιδιά να φτιάξουν τη δική τους επιδαπέδια πίστα διάσωσης του δάσους. Μέτρησαν, σχεδίασαν, έγραψαν, και κατασκεύασαν 6 σταθμούς αναπτύσσοντας την κριτική τους σκέψη, την δημιουργικότητά τους αλλά ανέπτυξαν και την μαθηματική τους σκέψη μιας και έφτιαξαν αλγόριθμους! Φανταστείτε σταθμούς όπου η μέλισσα σβήνει φωτιές με πυρανιχνευτές ή βοηθά ζώα με αισθητήρες! Και το ταξίδι δεν σταμάτησε εκεί! Μια ρομπο-μέλισσα γεννήθηκε σε κάθε παιδί, φτιαγμένη με σχήματα και tangrams, και κάθε μία είχε τη δική της «αποστολή» στο δάσος!
Αλλά… ένα δάσος δεν είναι μόνο λέξεις και ρομπότ. Είναι και χώμα, μυρωδιές και πράσινο. Έτσι, η μεγάλη μας εξερεύνηση συνεχίστηκε με επίσκεψη στο Άλσος Συγγρού.
Εκεί, σε συνεργασία με το Γεωπονικό Ινστιτούτο, τα παιδιά παρακολούθησαν ένα βιωματικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα για το δάσος και δημιούργησαν το φυτολόγιο της τάξης τους από φυλλώματα που μάζεψαν εκεί. Πριν την εξόρμηση, χρησιμοποιήσαμε το Google Earth για να «πετάξουμε» ψηλά και να εντοπίσουμε το δάσος, αξιοποιώντας την τεχνολογία! Τέλος τις γνώσεις τους τις αξιοποίησαν στην πρώτη τους ραδιοφωνική εκπομπή με θέμα το «Περιβάλλον»
Το μεγάλο μας ταξίδι έκλεισε με ένα Δέντρο Αξιολόγησης, όπου τα παιδιά αξιολόγησαν την αγαπημένη τους δραστηριότητα καθ’ όλη τη διάρκεια του project!
Το δάσος μας… είναι πια και μέσα μας!
Με εκτίμηση,
Οι Νηπιαγωγοί του 2ου Νηπιαγωγείου
Ζωή Χάρου & Κάτια Στάθη
Στο πλαίσιο του φετινού σχεδίου δράσης για την αειφόρο ανάπτυξη εφαρμόστηκαν διδακτικές πρακτικές διερευνητικής μάθησης, που κατεύθυναν τη μαθησιακή διαδικασία με βιωματική μάθηση και ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων, μέσω της μελέτης πεδίου που πραγαμτοποιήθηκε εντός και εκτός του σχολικού χώρου.