το 1ο Νηπιαγωγείο ΑΤΠΣΥΤΕ – Μονάδα 5
το 2ο Νηπιαγωγείο ΑΤΠΣΥΤΕ – Μονάδα 4
το 1ο Νηπιαγωγείο ΑΤΠΣΥΤΕ – Μονάδα 5
το 2ο Νηπιαγωγείο ΑΤΠΣΥΤΕ – Μονάδα 4
Με αφορμή τον εορτασμό της εθνικής εορτής της 28ης Οκτωβρίου, συζητήσαμε για τις έννοιες της Ειρήνης και της Αγάπης μεταξύ των ανθρώπων, αξίες για τις οποίες καθημερινά κάνουμε συζητήσεις στα πλαίσια σύνθεσης της ομάδας και επίλυσης τυχόν προβλημάτων και αντιθέσεων που δημιουργούνται ανάμεσά μας. Αρχικά, τα παιδιά παρατήρησαν παλιές φωτογραφίες, γνωρίζοντας έτσι τα όσα συνέβησαν κατά τη διάρκεια του πολέμου. Έμαθαν για το μεγάλο “ΟΧΙ” και ό,τι αυτό σημαίνει για την ιστορία της χώρας μας μέχρι και σήμερα. Παρακολουθήσαμε σχετικά βίντεο στο monitor και συζητήσαμε για τα συναισθήματα που μας προκαλούν οι εικόνες και τα γεγονότα που παρατηρήσαμε. Στη συνέχεια, επικεντρωθήκαμε στην έννοια της Ειρήνης και πόσο σημαντική είναι! Κατατέθηκαν ιδέες για το πόσα πολλά πράγματα μπορούμε να κάνουμε τώρα που βρισκόμαστε σε καθεστώς ειρήνης, όπως το να πηγαίνουμε βόλτες, να παίζουμε, να πηγαίνουμε στο σχολείο κ.α.
Ήδη μέσα από το 1ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων «Δεν μαλώνω, δεν μαλώνω, αγκαλιά μεγάλη απλώνω», είχαμε συζητήσει για τα δικαιώματα που έχουμε και για όσα μπορούμε ή επιτρέπεται να κάνουμε μέσα σε μια ομάδα. Τα παιδιά διαμόρφωσαν έτσι τους κανόνες της τάξης, τονίζοντας ιδιαίτερα την έννοια του αλληλοσεβασμού, της αγάπης και της ασφάλειας.
Στη συνέχεια, κατασκεύασαν «την καρδιά της φιλίας», γράφοντας μέσα σε αυτή λέξεις που τους έρχονταν στο μυαλό, όταν σκέφτονταν τους φίλους τους.
Τέλος παρατηρήσαμε τα διεθνή σύμβολα της Ειρήνης και σκεφτήκαμε με ποιον τρόπο εμείς θα θέλαμε να τη συμβολίζουμε. Μετά από ψηφοφορία αποφασίσαμε! Το σύμβολο της Ειρήνης για εμάς θα είναι…..Ένας κύκλος γεμάτος λουλούδια!!!
Παραμονή της 28ης Οκτωβρίου τα παιδιά παρέλασαν στον χώρο του σχολείου, κρατώντας ψηλά τα σύμβολα της Ειρήνης που είχαν κατασκευάσει και τραγουδώντας για την ΑΓΑΠΗ!!!
Οι εκπαιδευτικοί του 1ου και 2ου Νηπιαγωγείου Α.Τ.Π.Σ.Υ.Τ.Ε.
Με αφορμή την 12η Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού, το νηπιαγωγείο μας υλοποίησε μια σειρά από εκπαιδευτικές δράσεις αφιερωμένες στην αξία της άθλησης, της προσπάθειας και της ομαδικότητας.
Τα παιδιά ανακάλυψαν την παιδική εγκυκλοπαίδεια «Αθλητισμός» της σειράς “Disney” στη βιβλιοθήκη της τάξης μας και έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για αυτήν (βλ. Εικόνα 1). Ο ενθουσιασμός τους αποτέλεσε το έναυσμα για να διαβάσουμε πληροφορίες σχετικά με τα αθλήματα και να παρατηρήσουμε τις εικόνες του βιβλίου (βλ. Εικόνα 2). Μέσα από αυτήν τη δραστηριότητα γνωρίσαμε διαφορετικά είδη αθλημάτων, παρατηρήσαμε τον εξοπλισμό των αθλητών και συζητήσαμε για τη σημασία της άσκησης στη ζωή μας.
Στη συνέχεια, σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα των παιδιών, παρακολουθήσαμε μικρά αποσπάσματα από βίντεο που παρουσίαζαν εντυπωσιακές στιγμές από διάφορα αθλήματα, στην οθόνη μόνιτορ του σχολείου μας. Οι μικροί μας μαθητές ενθουσιάστηκαν βλέποντας αθλητές να συνεργάζονται, να αγωνίζονται και να απολαμβάνουν τη συμμετοχή τους στα αθλήματα! (βλ. Εικόνα 3)
Ήρθε η δική μας σειρά να γυμναστούμε ακολουθώντας μια διαδρομή εμποδίων η οποία ολοκληρωνόταν με κυβίστηση, στον κοινόχρηστο χώρο του νηπιαγωγείου μας. (βλ. Εικόνα 4)
Μετά από τόση δράση και ενθουσιασμό, χαλαρώσαμε κάνοντας γιόγκα με τη βοήθεια μιας «γυμνάστριας -σαλαμάνδρας», η οποία μέσα από τις οδηγίες της, μας έδειξε πώς το σώμα και το μυαλό μπορούν να δουλεύουν μαζί. (βλ. Εικόνα 5)
Ιδιαίτερη εμπειρία αποτέλεσε η συμμετοχή μας στο πρόγραμμα «Αθλητικά Μονοπάτια» που πραγματοποιήθηκε στο Πάρκο Σταύρος Νιάρχος. Μέσα από ομαδικά κινητικά παιχνίδια, τα παιδιά ανέπτυξαν τις αθλητικές και κοινωνικές δεξιότητές τους, ενώ παράλληλα καλλιέργησαν το πνεύμα συνεργασίας, ευγενούς άμιλλας και σεβασμού.
Η δράση ολοκληρώθηκε με αξιολόγηση του προγράμματος μέσα από τις ζωγραφιές των παιδιών, στις οποίες αποτυπώθηκαν οι εντυπώσεις, οι εμπειρίες και τα συναισθήματά τους από αυτή τη μοναδική αθλητική ημέρα. Έπειτα από παρουσίαση των έργων στην ολομέλεια της τάξης και ομαδοποίησή τους ανάλογα με την αθλητική δραστηριότητα που είχε ζωγραφίσει ο καθένας, ως την αγαπημένη του, έγινε καταμέτρησή τους, ώστε να δούμε ποια άρεσε στους περισσότερους (βλ. Εικόνα 6). Η δράση «Μπουλντόζες και χτίστες» που πήρε τις περισσότερες ψήφους επαναλήφθηκε στο σχολείο μας, δίνοντας στα παιδιά την ευκαιρία να τη χαρούν ακόμα μια φορά.
Αυτές οι δραστηριότητες βοήθησαν τα παιδιά μας να αντιληφθούν πως ο αθλητισμός δεν είναι μόνο παιχνίδι και διασκέδαση, αλλά και ένας όμορφος τρόπος να μαθαίνουμε να προσπαθούμε, να συνεργαζόμαστε και να σεβόμαστε!
Oι εκπαιδευτικοί του 1ου & 2ου Νηπιαγωγείου Α.Τ.Π.Σ.Υ.Τ.Ε
Η έκλειψη Σελήνης αποτέλεσε την αφορμή για να ξεκινήσει στο Νηπιαγωγείο μας ένα υπέροχο ταξίδι γνώσης και φαντασίας με θέμα το Διάστημα. Το ενδιαφέρον των παιδιών κορυφώθηκε όταν ένα παιδί έφερε στο σχολείο έναν μικρό προβολέα, γεγονός που γέννησε πολλές απορίες και ερωτήματα σχετικά με τη Σελήνη, τους πλανήτες και το Σύμπαν.
Η φυσική περιέργεια των παιδιών αξιοποιήθηκε με σκοπό να οργανωθεί ένα σχέδιο δράσης, σύμφωνα με το Νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών για το Νηπιαγωγείο, εστιάζοντας στη βιωματική, διερευνητική και συνεργατική μάθηση.
Αρχικά, πραγματοποιήθηκε συζήτηση με τα παιδιά για το τι ήδη γνωρίζουν και τι θα ήθελαν να μάθουν σχετικά με το Διάστημα σύμφωνα με το διάγραμμα KWLH. Στη συνέχεια, μέσα από βιβλία, έντυπο και ψηφιακό υλικό, αναζήτησαν πληροφορίες και δημιούργησαν μια γωνιά στην τάξη αφιερωμένη στο θέμα. Η ενασχόληση αυτή έδωσε στα παιδιά την ευκαιρία να αναπτύξουν δεξιότητες επικοινωνίας και συνεργασίας, να εκφράσουν απορίες και να μοιραστούν ιδέες και γνώσεις με την ομάδα τους.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκάλεσε η ομαδική κατασκευή με θέμα τη Σουπερνόβα. Πριν από τη δραστηριότητα αυτή, τα παιδιά έγραψαν ένα γράμμα προς τους γονείς τους, για να τους ενημερώσουν σχετικά με τη δράση και να τους ζητήσουν να φορούν πρόχειρα ρούχα, καθώς θα πειραματίζονταν με χρώματα και τεχνικές ζωγραφικής. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, ενισχύθηκε η επικοινωνία σχολείου και οικογένειας και παράλληλα αναπτύχθηκαν δεξιότητες γραπτού λόγου με νόημα και σκοπό.
Κατά τη διάρκεια του project, τα παιδιά παρακολούθησαν βίντεο και πραγματοποίησαν διαδικτυακές αναζητήσεις, προσπαθώντας να απαντήσουν στα ερωτήματά τους. Η εικαστική έκφραση αποτέλεσε βασικό μέσο μάθησης, καθώς δημιούργησαν ζωγραφιές και κατασκευές που απεικόνιζαν το Ηλιακό Σύστημα και τους πλανήτες, συνδυάζοντας γνώσεις από τα πεδία των Φυσικών Επιστημών και των Τεχνών, μέσα από μια διεπιστημονική προσέγγιση.
Η δράση ολοκληρώθηκε με την εκπαιδευτική επίσκεψη στο Πλανητάριο, όπου τα παιδιά παρακολούθησαν την προβολή «Ο Κρούμκα και οι Πλανήτες». Η εμπειρία αυτή τους έδωσε τη δυνατότητα να συνδέσουν τη σχολική μάθηση με βιωματικές εμπειρίες και να ανακαλύψουν με τρόπο αυθεντικό και κατάλληλο για την ηλικία τους τη μαγεία του Διαστήματος.
Πριν από την τελική αξιολόγηση, τα παιδιά ψήφισαν τις αγαπημένες τους δράσεις από όλο το project, επιλέγοντας εκείνες που τους ενθουσίασαν περισσότερο και στις οποίες ένιωσαν ότι συμμετείχαν πιο ενεργά. Η διαδικασία αυτή έδωσε την ευκαιρία για αναστοχασμό, επιχειρηματολογία και σεβασμό στη γνώμη των άλλων, ενισχύοντας τη συμμετοχή και τη συνεργασία της ομάδας.
Στη συνέχεια, πραγματοποιήθηκε η αξιολόγηση με το “διαστημόπλοιο”. Μέσα από τον ομαδικό σχεδιασμό του, τα παιδιά αποτύπωσαν όσα είχαν μάθει και βιώσει κατά τη διάρκεια του προγράμματος, μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους και εξέφρασαν τα συναισθήματά τους για αυτό το ταξίδι γνώσης και φαντασίας. Κάθε παιδί ένιωσε μέλος μιας κοινής αποστολής, γεμάτης χαρά και δημιουργικότητα.
Το σχέδιο δράσης «Διάστημα» έδωσε στα παιδιά τη δυνατότητα να διερευνήσουν, να πειραματιστούν, να συνεργαστούν και να εκφραστούν με ποικίλους τρόπους. Παράλληλα, ενίσχυσε τις δεξιότητες ζωής, τη χαρά της ανακάλυψης και την αγάπη για τη μάθηση.
Οι εκπαιδευτικοί του 1ου και 2ου Νηπιαγωγείου
Μια απλή αλλά ουσιαστική εμπειρία, που μας δείχνει πως όταν συνεργάζονται σχολείο και οικογένεια, τα παιδιά κερδίζουν τα πιο πολύτιμα εφόδια για το μέλλον.
Η αρχή της σχολικής χρονιάς στο νηπιαγωγείο είναι μια περίοδος γεμάτη συγκινήσεις, περιέργεια και νέα ξεκινήματα. Τα παιχνίδια γνωριμίας αποτελούν έναν πολύτιμο σύμμαχο στη διαδικασία προσαρμογής, αφού βοηθούν τα παιδιά να νιώσουν άνετα, να εκφραστούν και να αρχίσουν να χτίζουν σχέσεις εμπιστοσύνης με τους συμμαθητές και τις εκπαιδευτικούς.
Μέσα από τα παιχνίδια «Βρες ποιος κρύβεται κάτω από το σεντόνι», «Το κουβάρι της φιλίας» , «Βρίσκω έναν φίλο και του συστήνομαι», «Κάτι διαφορετικό με έναν φίλο ακουμπώ», τα παιδιά μαθαίνουν να ακούν, να αλληλοεπιδρούν, να περιμένουν τη σειρά τους, να μιλούν για τον εαυτό τους και να αναγνωρίζουν ομοιότητες και διαφορές με τους άλλους. Αυτές οι πρώτες εμπειρίες δημιουργούν ένα ασφαλές περιβάλλον, όπου κάθε παιδί στο σχολείο μας νιώθει ξεχωριστό και σημαντικό.
Oι εκπαιδευτικοί του 1ου & 2ου Νηπιαγωγείου Α.Τ.Π.Σ.Υ.Τ.Ε
