το 1ο Νηπιαγωγείο ΑΤΠΣΥΤΕ – Μονάδα 5
το 2ο Νηπιαγωγείο ΑΤΠΣΥΤΕ – Μονάδα 4
το 1ο Νηπιαγωγείο ΑΤΠΣΥΤΕ – Μονάδα 5
το 2ο Νηπιαγωγείο ΑΤΠΣΥΤΕ – Μονάδα 4
Στο νηπιαγωγείο μας ολοκληρώσαμε με χαρά έναν κύκλο τεσσάρων Εργαστηρίων Δεξιοτήτων με γενικό τίτλο εργαστηρίου «Δεν μαλώνω, δεν μαλώνω… μια αγκαλιά μεγάλη απλώνω». Τα παιδιά, μέσα από βιωματικές, ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες, καλλιέργησαν δεξιότητες επικοινωνίας, συναισθηματικής έκφρασης, ενσυναίσθησης και συνεργασίας, σύμφωνα με το Νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα για το Νηπιαγωγείο (ΙΕΠ).
1ο Εργαστήριο: «Βάζουμε όλοι ένα χεράκι για να συνεργαζόμαστε»
Το πρώτο μας εργαστήριο ήταν αφιερωμένο στη δημιουργία του συμβολαίου της τάξης.
Μέσα από συζήτηση, ανταλλαγή ιδεών και ομαδοσυνεργατική δράση, τα παιδιά διατύπωσαν τους κανόνες που θεωρούν σημαντικούς για να μπορούν:
Στη συνέχεια, έφτιαξαν ένα εικαστικό συμβόλαιο-αποτύπωμα, στο οποίο «έβαλαν όλοι ένα χεράκι», κυριολεκτικά και μεταφορικά. Το συμβόλαιο αναρτήθηκε στην τάξη και αποτελεί καθημερινό σημείο αναφοράς.
2ο Εργαστήριο: Ψυχική Ανθεκτικότητα – «Κι όμως… με πειράζει!»
Με αφορμή το βιβλίο «Κι όμως… με πειράζει!», τα παιδιά γνώρισαν τον ήρωα Βλαδίμηρο, ο οποίος δυσκολευόταν να εκφράσει τι τον ενοχλεί.
Συζητήσαμε τις στιγμές που όλοι νιώθουμε κάτι «βαρύ» ή «άβολο» και δεν ξέρουμε πώς να το πούμε. Κάθε παιδί μπήκε στο ρόλο του Βλαδίμηρου, αναγνώρισε συναισθήματα και βίωσε τη σημασία της λεκτικής έκφρασης. Με την τέχνη τους δημιούργησαν τον δικό τους Βλαδίμηρο και ζωγράφισαν μια στιγμή της ζωής τους που ένιωσαν όπως εκείνος. Ήταν ένα εργαστήριο που ενίσχυσε τη συναισθηματική επίγνωση και τη δεξιότητα έκφρασης συναισθημάτων, βασικά στοιχεία της ψυχικής ανθεκτικότητας.
3ο Εργαστήριο: Εικαστική Παρέμβαση & De Bono – «Bullying»
Στο τρίτο εργαστήριο τα παιδιά επεξεργάστηκαν τον πίνακα ζωγραφικής «Bullying».Εφαρμόσαμε τη μέθοδο συλλογιστικής σκέψης έξι καπέλα σκέψης του De Bono, συνδεδεμένη με τις ρουτίνες σκέψης «Σκέφτομαι – Παρατηρώ – Ενεργώ» του Αναλυτικού Προγράμματος για το νηπιαγωγείο.
Τα παιδιά:
Το εργαστήριο αυτό ενίσχυσε τη κριτική σκέψη, τη δημιουργική σκέψη, τη γλωσσική ανάπτυξη και τον οπτικό γραμματισμό.
4ο Εργαστήριο: Φιλία – «Τα Πορτρέτα της Φιλίας»
Το τελευταίο εργαστήριο ήταν αφιερωμένο στη φιλία. Κάθε παιδί επέλεξε έναν φίλο ή μια φίλη από την τάξη και:
Μέσα από τη διαδικασία αυτή αναδείχθηκαν έννοιες όπως η αποδοχή, η φροντίδα, ο σεβασμός και η συνεργασία.
Αξιολόγηση & Μαθηματικά: Ποια δραστηριότητα άρεσε περισσότερο;
Στην τελική φάση, τα παιδιά αξιολόγησαν όλα τα εργαστήρια. Με τη βοήθεια του υλικού Montessori (αδράχτια), μέτρησαν και σύγκριναν τους αριθμούς των θετικών ψήφων για κάθε δραστηριότητα. Μέσα από μια μαθηματική διαδικασία κατάφεραν:
Η διαδικασία ολοκληρώθηκε με την επικαιροποίηση του συμβολαίου της τάξης, που τα παιδιά διαμόρφωσαν με βάση τις εμπειρίες τους από τον κύκλο των εργαστηρίων.
Εκπαιδευτική επίσκεψη στο θέατρο Εν Αθήναις
Στο πλαίσιο των επισκέψεων που οργανώνει το σχολείο μας, οι μαθητές και οι μαθήτριές μας μεταβήκαν στο θέατρο Εν Αθήναις για να παρακολουθήσουν τη διαδραστική παράσταση – βιωματικό εργαστήριο «Μπες στα παπούτσια μου» από τη θεατρική ομάδα Ονειρόδραμα. Η παράσταση διαπραγματευόταν αξίες όπως η φιλία, η ενσυναίσθηση και ο σεβασμός στη διαφορετικότητα.
Ένας κύκλος γεμάτος συναισθήματα, δημιουργία και συνεργασία
Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αποδείχθηκαν μια πολύτιμη εμπειρία για τα παιδιά. Καλλιέργησαν δεξιότητες ζωής, συνεργάστηκαν, εξέφρασαν συναισθήματα, ανέπτυξαν αυτοπεποίθηση και έγιναν μια πραγματική μαθησιακή κοινότητα. Και όπως λέμε πάντα στην τάξη μας… «Δεν μαλώνω, δεν μαλώνω… μια αγκαλιά μεγάλη απλώνω!»
Οι εκπαιδευτικοί του 1ου και 2ου Νηπιαγωγείου Α.Τ.Π.Σ.Υ.Τ.Ε.
Όλα ξεκίνησαν με ένα κουκλοθέατρο που μας ταξίδεψε σε έναν φανταστικό γαλαξία, τον «Γαλαξία της Ελευθερίας», όπου οι νεαροί αστροναύτες μάθαιναν να ταξιδεύουν ελεύθερα. Όταν εμφανίστηκε η «Μαύρη Τρύπα»–Δικτατορία, ο Πυξιδούλης και η Πυξιδούλα- φοιτητές αστροναύτες αντιστάθηκαν μαζί με όλους τους φοιτητές. Με αυτόν τον τρόπο κατάφεραν να κάνουν τη «Μαύρη Τρύπα» ένα μικρό, άκακο σημείο στο σκοτάδι. Η παράσταση ολοκληρώθηκε με τα τραγούδια «Τα παιδιά ζωγραφίζουν», της Τάνιας Τσανακλίδου και «Ο δρόμος», του Μάνου Λοΐζου.
Μιλήσαμε για όσα έγιναν στο Πολυτεχνείο πριν από χρόνια και παρακολουθήσαμε ένα εκπαιδευτικό βίντεο με πραγματικές εικόνες, για να συζητήσουμε και να κατανοήσουμε ακόμα καλύτερα αυτά τα γεγονότα.
Οι παραπάνω δραστηριότητες μας ενέπνευσαν για να δημιουργήσουμε τον δικό μας «τοίχο» σε χαρτί του μέτρου. Αφού τον χρωματίσαμε, κάθε παιδί σκέφτηκε το δικό του σύνθημα και το έγραψε ή το ζωγράφισε όπως μπορούσε.
Με τον «τοίχο» μας έτοιμο, πραγματοποιήσαμε μια μικρή διαδήλωση στον διάδρομο του σχολείου, τον παρουσιάσαμε στο 2ο νηπιαγωγείο, στην Μονάδα 4 και στη συνέχεια τον τοποθετήσαμε έξω από το νηπιαγωγείο μας, για να «ταξιδέψουν» οι φωνές μας παντού.
Oι εκπαιδευτικοί του 1ου & 2ου Νηπιαγωγείου Α.Τ.Π.Σ.Υ.Τ.Ε.
Τα τελευταία χρόνια η ρομποτική έχει μπει δυναμικά στον χώρο της εκπαίδευσης, ακόμα και στις πιο μικρές ηλικίες. Στο νηπιαγωγείο τα παιχνίδια-ρομποτάκια βοηθούν τα παιδιά, μέσω της συνεργασίας, να πειραματιστούν με έννοιες όπως: κατεύθυνση (μπροστά, πίσω, δεξιά, αριστερά) ακολουθία βημάτων και επίλυση προβλήματος. Δεν στοχεύει να φτιάξει μικρούς προγραμματιστές, αλλά στοχεύει να αναπτύξει την κριτική και δημιουργική σκέψη, την ομαδικότητα, τη γλωσσική ανάπτυξη (καθώς τα παιδιά συζητούν για τα βήματα που θα ακολουθήσουν) και τη μαθηματική σκέψη (ακολουθίες, μετρήσεις, χωρικές έννοιες, χωρικές σχέσεις).
Η ρομποτική αποδεικνύεται ένα ισχυρό παιδαγωγικό εργαλείο που συνδυάζει τη χαρά του παιχνιδιού με την ανάπτυξη των βασικών γνωστικών, κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων. Το πιο σημαντικό είναι ότι τα παιδιά μαθαίνουν να συνεργάζονται, να επιμένουν και να απολαμβάνουν τη διαδικασία της μάθησης.
Γνωρίζοντας το ρομποτάκι-μελισσούλα Beebot ξεκίνησε το συναρπαστικό ταξίδι της ομάδας μας, στον κόσμο της ρομποτικής.
Αρχικά, μέσα από τη βιωματική και ενσώματη μάθηση τα νήπια περπάτησαν τα ίδια στο χαλί, εκτελώντας κινήσεις που αργότερα θα προγραμμάτιζαν στο ρομποτάκι. Στη συνέχεια, χωρίστηκαν σε μικρές ομάδες με σκοπό να εργαστούν συνεργατικά, να ανακαλύψουν και να εξοικειωθούν με το Beebot. Έπειτα, έπρεπε να το οδηγήσουν στον στόχο, πάνω στη ρομποτο-πίστα.
Μέσω της διερευνητικής και ανακαλυπτικής μάθησης κάθε αποτυχία δεν θεωρήθηκε λάθος, αλλά ευκαιρία για επαναστοχασμό: «Γιατί το ρομποτάκι δεν πήγε εκεί που θέλαμε; Τι πρέπει να αλλάξουμε;» Με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά ανέπτυξαν δεξιότητες επίλυσης προβλήματος και κριτικής σκέψης, δεξιότητες πολύτιμες για το μέλλον! Παράλληλα, δόθηκε έμφαση στην καλλιέργεια του λόγου. Τα νήπια συζητούσαν μεταξύ τους, διατύπωναν υποθέσεις και επιχειρηματολογούσαν: «Πρέπει να πατήσουμε πρώτα το ΔΕΞΙΑ και μετά το ΜΠΡΟΣΤΑ. Όχι, καλύτερα δύο φορές το ΜΠΡΟΣΤΑ και μετά ΣΤΡΟΦΗ». Η γλωσσική ανάπτυξη έτσι, συνδυάστηκε με τον προγραμματιστικό συλλογισμό. Επιπλέον, με τη χρήση της συγκεκριμένης πίστας τα παιδιά εξοικειώθηκαν και με τις ονομασίες των βασικών γεωμετρικών σχημάτων.
Τα νήπια είδαν τις ιδέες τους να ζωντανεύουν! Η φαντασία τους πήρε μορφή και κάθε μικρή τους επιτυχία τα γέμισε με αυτοπεποίθηση.
Oι εκπαιδευτικοί του 1ου & 2ου Νηπιαγωγείου Α.Τ.Π.Σ.Υ.Τ.Ε.
Με αφορμή τον εορτασμό της εθνικής εορτής της 28ης Οκτωβρίου, συζητήσαμε για τις έννοιες της Ειρήνης και της Αγάπης μεταξύ των ανθρώπων, αξίες για τις οποίες καθημερινά κάνουμε συζητήσεις στα πλαίσια σύνθεσης της ομάδας και επίλυσης τυχόν προβλημάτων και αντιθέσεων που δημιουργούνται ανάμεσά μας. Αρχικά, τα παιδιά παρατήρησαν παλιές φωτογραφίες, γνωρίζοντας έτσι τα όσα συνέβησαν κατά τη διάρκεια του πολέμου. Έμαθαν για το μεγάλο “ΟΧΙ” και ό,τι αυτό σημαίνει για την ιστορία της χώρας μας μέχρι και σήμερα. Παρακολουθήσαμε σχετικά βίντεο στο monitor και συζητήσαμε για τα συναισθήματα που μας προκαλούν οι εικόνες και τα γεγονότα που παρατηρήσαμε. Στη συνέχεια, επικεντρωθήκαμε στην έννοια της Ειρήνης και πόσο σημαντική είναι! Κατατέθηκαν ιδέες για το πόσα πολλά πράγματα μπορούμε να κάνουμε τώρα που βρισκόμαστε σε καθεστώς ειρήνης, όπως το να πηγαίνουμε βόλτες, να παίζουμε, να πηγαίνουμε στο σχολείο κ.α.
Ήδη μέσα από το 1ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων «Δεν μαλώνω, δεν μαλώνω, αγκαλιά μεγάλη απλώνω», είχαμε συζητήσει για τα δικαιώματα που έχουμε και για όσα μπορούμε ή επιτρέπεται να κάνουμε μέσα σε μια ομάδα. Τα παιδιά διαμόρφωσαν έτσι τους κανόνες της τάξης, τονίζοντας ιδιαίτερα την έννοια του αλληλοσεβασμού, της αγάπης και της ασφάλειας.
Στη συνέχεια, κατασκεύασαν «την καρδιά της φιλίας», γράφοντας μέσα σε αυτή λέξεις που τους έρχονταν στο μυαλό, όταν σκέφτονταν τους φίλους τους.
Τέλος παρατηρήσαμε τα διεθνή σύμβολα της Ειρήνης και σκεφτήκαμε με ποιον τρόπο εμείς θα θέλαμε να τη συμβολίζουμε. Μετά από ψηφοφορία αποφασίσαμε! Το σύμβολο της Ειρήνης για εμάς θα είναι…..Ένας κύκλος γεμάτος λουλούδια!!!
Παραμονή της 28ης Οκτωβρίου τα παιδιά παρέλασαν στον χώρο του σχολείου, κρατώντας ψηλά τα σύμβολα της Ειρήνης που είχαν κατασκευάσει και τραγουδώντας για την ΑΓΑΠΗ!!!
Οι εκπαιδευτικοί του 1ου και 2ου Νηπιαγωγείου Α.Τ.Π.Σ.Υ.Τ.Ε.

