Αγαπημένοι γονείς και φίλοι,
μιας και λόγω της πανδημίας, η δανειστική βιβλιοθήκη του Νηπιαγωγείου δεν θα λειτουργήσει οργανωμένα φέτος, δηλαδή με την παραχώρηση ενός βιβλίου σε όλα τα παιδιά, κάθε Παρασκευή, για να το επιστρέψουν την Δευτέρα, αλλά θα είναι σε καθαρά προαιρετική βάση, σκεφτήκαμε να ανοίξουμε μία συζήτηση σχετικά με την φιλαναγνωσία, στην οποία ευελπιστούμε να συμμετέχετε με τις δικές σας απόψεις, εμπειρίες και προτάσεις.
Καταρχήν πιστεύω ότι όλοι συμφωνούμε στην αξία της ανάγνωσης ιστοριών αλλά και εγκυκλοπαιδικών βιβλίων που όταν αφορούν στα ενδιαφέροντα των παιδιών, όπως π.χ. τα ζώα, πραγματικά τα συνεπαίρνουν.
Σίγουρα προσφέρουν τα μέγιστα στην εξοικείωση των παιδιών με τον γραπτό λόγο, στην ανάπτυξη της φαντασίας αλλά κυρίως σε μια ψυχική ευεξία που δεν μπορεί να αναλυθεί με ακρίβεια. Είναι βέβαιο όμως ότι αποτελεί μοναδικό γνώρισμα της επαφής με το βιβλίο, που καμιά φορά κι εμείς οι ενήλικες την ξεχνάμε, μέσα στον κυκεώνα των υποχρεώσεων και δραστηριοτήτων μας.
Παρεμπιπτόντως, καθώς τα παιδιά μαθαίνουν κατ’ εξοχήν μέσα από το παράδειγμα, όσο περισσότερο σας βλέπουν να διαβάζετε, τόσο πιο πολύ θα εμπλέκονται κι αυτά στην ίδια διαδικασία. Αν θέλετε να το δοκιμάσετε, προμηθευτείτε για τον εαυτό σας μικρά και χιουμοριστικά βιβλιαράκια που θα είναι εύκολο κι ευχάριστο να τα ξεφυλλίσετε, ώστε βλέποντάς σας τα παιδιά να διασκεδάζετε, θα εσωτερικεύσουν το ανάλογο μήνυμα.
Νιώθω ότι είμαστε τυχεροί στην εποχή αυτή που ζούμε, με τα τεχνολογικά άλματα που πετυχαίνουμε, και παρόλα αυτά διατηρούμε ακόμη γεύσεις και οσμές του παρελθόντος. Ενώ λοιπόν, πολύ σύντομα, όπως διαφαίνεται, ο γραπτός λόγος θα συναντάται αποκλειστικά σε ψηφιακή μορφή, τα παιδιά μας προλαβαίνουν ν’ απολαύσουν τη μυρωδιά των γυαλιστερών χρωματιστών σελίδων και το θρόισμα του ξεφυλλίσματος.
Προτάσεις για την ανάγνωση με τα παιδιά:
- Διαλέξτε ένα ήσυχο μέρος και μια ώρα που κανείς και τίποτα δεν μπορεί να αποσπάσει την προσοχή σας. Εάν υπάρχουν μικρότερα παιδιά στο σπίτι, εξασφαλίστε ότι θα είναι απασχολημένα σε άλλο σημείο (ή πιθανώς να κοιμούνται)!
- Κρατήστε αγκαλιά το παιδί ώστε να έχετε μπροστά σας και οι δύο τις εικόνες και το κείμενο.
- Εκμεταλλευτείτε την ευκαιρία και για μια άσκηση εγγραμματισμού: διαβάζοντας, ακολουθείστε τις λέξεις με το δάχτυλο, ώστε τα παιδιά να εξοικειωθούν με την φορά της γραφής και ανάγνωσης.
- Όταν το παιδί σάς διακόπτει για να σχολιάσει την ιστορία, αφήστε το να εκφραστεί ελεύθερα κι εμπλακείτε σε όποια συζήτηση αυτό επιδιώξει.
- Εάν το παιδί διακόπτει για να συζητήσει άλλα θέματα ή βλέπετε ότι η ιστορία δεν του κρατάει την προσοχή, ρωτήστε το αν θέλει να σταματήσετε κι αν σας πει ναι, μην επιμείνετε. Είτε η ιστορία δεν άπτεται των ενδιαφερόντων του, είτε δεν είναι έτοιμο ακόμη για μία τέτοια δραστηριότητα.
- Αποφύγετε να το ωθήσετε να εξάγει ηθικοδιδακτικά συμπεράσματα στο τέλος της ιστορίας, ακόμη κι αν πρόκειται για μύθους του Αισώπου, που ο σκοπός που γράφτηκαν ήταν ακριβώς αυτός, δηλαδή να διδάξουν. Αφήστε να κρατήσουν τις εντυπώσεις τους και να τις επεξεργαστούν στον δικό τους χρόνο.
- Παρουσιάστε τους την επιλογή να ζωγραφίσουν από την ιστορία που διαβάσατε, αλλά μην τα πιέσετε καθόλου να το κάνουν, διότι κινδυνεύουμε να πετύχουμε το αντίθετο αποτέλεσμα, να απωθήσουν δηλαδή την ανάγνωση βλέποντάς την ως καθήκον.
- Όταν κατακτήσετε έναν βαθμό εξοικείωσης στην ανάγνωση ιστοριών, τολμήστε να διακόπτετε την ιστορία και να ρωτάτε: «τι μπορεί να έγινε μετά;» και δεχτείτε με ενθουσιασμό όποια απάντηση κι αν λάβετε, συνεχίζοντας κατόπιν με την φράση «για να δούμε πώς το φαντάστηκε και ο συγγραφέας»…
- Γενικώς μπορείτε να βρείτε τρόπους να γίνει πιο διαδραστική η ανάγνωση, σταματώντας για παράδειγμα και περιμένοντας να συνεχίσει το παιδί (π.χ. «τότε το Τέρας είπε στην ;;;;;;»), ή μελοποιώντας ποιηματάκια που ενδεχομένως περιέχει η ιστορία και καλώντας και το παιδί να τραγουδήσει, προσθέτοντας φυσικούς ήχους όπου ταιριάζει (π.χ. όταν διαβάζετε ότι χτύπησε η πόρτα, χτυπήστε το τραπέζι κλπ), και βέβαια….
- Σκεφτείτε ότι αυτή είναι η ευκαιρία σας να ξετυλίξετε το υποκριτικό σας ταλέντο! Όλοι κρύβουμε έναν ηθοποιό μέσα μας: αλλάξτε φωνές, κάντε γκριμάτσες κι αν έχετε κέφι, ετοιμάστε κι ένα σκετς για τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας!!!!
Είναι σίγουρο ότι η ανάμνηση που θα κρατήσετε ζωντανή, κι εσείς και το παιδί σας, θα είναι από τις πιο ζεστές και τις πιο ευτυχισμένες σας.
Καλή διασκέδαση
Μόνιμος σύνδεσμος
Όλα τα παραπάνω που αναφέρατε τα παρατήρησα . Είναι εκπληκτικό το πώς εξελίχθηκε η φαντασία, η ανάγνωση, ακόμα και η δυνατότητα του παιδιού να λέει την ιστορία με τον δικό του τρόπο. Μέσα από τα βιβλία έμαθε τα χρώματα,τα γράμματα και σιγά σιγά τις συλλαβές.
Εμείς ξεκινήσαμε με τους Μικρούς Ήρωες,Ο Τίμος μαθαίνει ποδήλατο κ.τ.λ.,Ο Φοίβος μαθαίνει καλούς τρόπους κ.τ.λ.,φυσικά όλα τα κλασικά παραμύθια και τώρα συνεχίζουμε με τους Μικρούς Κυρίους όπως ο Κύριος Καλοσυνάτος ,ο Κύριος Ήσυχος κ.τ.λ.