Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Νηπιαγωγείου μας

1/θέσιο Νηπιαγωγείο Αιώρας

Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας Νηπιαγωγείου

Για τη σχολική χρονιά 2021-2022

(Π.Δ.79/2017 –  ΦΕΚ 491 τ.Β΄ 9-2-2021)

Εισαγωγή

Το νηπιαγωγείο είναι η πρώτη σχολική τάξη στην οποία προσέρχονται τα παιδιά. Είναι ο χώρος όπου τα παιδιά ηλικίας από 4 έως 6 χρονών περνούν πολλές ώρες καθημερινά –παίζουν, δημιουργούν, μαθαίνουν, συνεργάζονται. Το νηπιαγωγείο σύμφωνα με το άρθρο 3 του Νόμου 1566/85 «Δομή και λειτουργία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις», αποσκοπεί στην ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού, δηλαδή στην σωματική, συναισθηματική, νοητική και κοινωνική ανάπτυξή του.

Με τον όρο «Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου» εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις για να πραγματοποιείται μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου. Όλα αυτά που θα εξασφαλίζουν τη δημιουργία κλίματος συνεργασίας, αμοιβαίου σεβασμού, ανοχής και αναγνώρισης ανάμεσα σε όλα τα εμπλεκόμενα μέλη, δηλαδή ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς, παιδιά, γονείς.

Για το σκοπό αυτό συντάσσεται ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Νηπιαγωγείου Αιώρας, και είναι πλήρως εναρμονισμένος με την ισχύουσα νομοθεσία για τη λειτουργία του σχολείου (Π.Δ.79/2017-ΦΕΚ491τ.Β΄9-2-2021).

  1. Προσέλευση – Παραμονή στο σχολείο – Αποχώρηση

Η έγκαιρη προσέλευση των μαθητών/τριών στο σχολείο καθώς και η τακτική και ανελλιπής φοίτηση αποτελούν βασικά στοιχεία της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Το Νηπιαγωγείο της Αιώρας ως δημόσιο σχολείο λειτουργεί τις πέντε εργάσιμες ημέρες της εβδομάδας με ένα τμήμα Πρωινό Υποχρεωτικό, το οποίο λειτουργεί από τις 8.15 ως τις 13.10. Η άφιξη των μαθητών γίνεται από τις 8.15 ως τις 8.30 με τους συνοδούς τους να τα παραδίδουν στην πόρτα του νηπιαγωγείου στην υπεύθυνη νηπιαγωγό που τα υποδέχεται. Η προετοιμασία και αποχώρηση των παιδιών γίνεται από τις 13.00 ως τις 13.10. Τα παιδιά παραδίδονται στους γονείς τους ή στους συνοδούς που οι ίδιοι έχουν ορίσει γραπτώς στην αρχή της σχολικής χρονιάς κατά την εγγραφή τους.

Η πόρτα του σχολείου κλειδώνεται στις 8.30 και παραμένει κλειστή για την ασφάλεια των παιδιών σε όλη την διάρκεια λειτουργίας του νηπιαγωγείου. Τα παιδιά δεν φεύγουν νωρίτερα από το σχολείο σε καμία περίπτωση. Αν παραστεί έκτακτη ανάγκη, θα γίνει μόνο εφόσον ο γονιός επικοινωνήσει με τη νηπιαγωγό πριν την άφιξή του στο σχολείο για την ανάγκη και για τον λόγο της πρόωρης αποχώρησης του νηπίου από το νηπιαγωγείο. Κατά την προσέλευση του ο γονέας θα πρέπει να συμπληρώσει σχετική υπεύθυνη δήλωση για την έκτακτη ανάγκη αποχώρησης από το νηπιαγωγείο.

Εάν κάποιο νήπιο παρουσιάσει συμπτώματα ασθένειας στο σχολείο, η νηπιαγωγός ενημερώνει αμέσως το γονέα για την άμεση αποχώρηση του παιδιού και την ανάρρωσή του στο σπίτι. Στο νηπιαγωγείο δεν παρέχεται καμία φαρμακευτική αγωγή. Παρέχονται ωστόσο οι πρώτες βοήθειες και ενημερώνονται τηλεφωνικώς οι γονείς και  το ΕΚΑΒ σε περίπτωση έκτακτου περιστατικού.

Αν το παιδί υποβάλλεται σε συγκεκριμένη φαρμακευτική αγωγή ή έχει κάποια ευαισθησία/αλλεργία το νηπιαγωγείο οφείλει να το γνωρίζει εγκαίρως. Οι πληροφορίες χαρακτηρίζονται από εχεμύθεια.

Η φοίτηση στο νηπιαγωγείο είναι υποχρεωτική. Οι απουσίες ενημερώνονται ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα myschool, για αυτό το λόγο θα πρέπει να γνωρίζει το σχολείο την αιτιολόγησή τους. Αν οι απουσίες ξεπεράσουν τον αριθμό 100 η φοίτηση στο νηπιαγωγείο επαναλαμβάνεται, σύμφωνα με το άρθρο 204 του Νόμου 4610/07-05-2019.

  1. Συμπεριφορά μαθητών και μαθητριών – Παιδαγωγικός έλεγχος

Αποκλίσεις μαθητών από τη δημοκρατική συμπεριφορά, τους κανόνες του σχολείου, τους όρους ισότιμης συμμετοχής στη ζωή του σχολείου, από τον οφειλόμενο σεβασμό στην εκπαιδευτικό, στη σχολική περιουσία, στο συμμαθητή, πρέπει να θεωρούνται σχολικά παραπτώματα. Τα σχολικά παραπτώματα θα αντιμετωπίζονται από το σχολείο σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και με γνώμονα την αρχή ότι η κατασταλτική αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων πρέπει να είναι η τελευταία επιλογή, χωρίς όμως να αποκλείεται ως παιδαγωγικό μέσο.

Τα θέματα παραβατικής συμπεριφοράς των μαθητών/τριών στο Σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας της εκπαιδευτικού και προϊσταμένης της τάξης με την Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπισή τους. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψιν η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού.

Παράμετρος της καλής συμπεριφοράς και εικόνας του παιδιού είναι και η προσοχή στην υγιεινή (η καθαρή τσάντα, το προσεγμένο φαγητό, η επιμελημένη εμφάνιση με άνετα και καθαρά ρούχα, η αυτοεξυπηρέτηση του παιδιού στην τουαλέτα και στην τακτοποίηση των προσωπικών του αντικειμένων -μπουφάν, παπούτσια, τσάντα, κ.λπ.)

  1. Πρόληψη φαινομένων βίας και σχολικού εκφοβισμού

Η ανάπτυξη θετικού κλίματος αποτελεί σημαντικό παράγοντα της διαδικασίας πρόληψης ή/και αντιμετώπισης φαινομένων σχολικού εκφοβισμού. Χαρακτηριστικά του θετικού και υγιούς κλίματος είναι ο αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή της διαφορετικότητας, η προώθηση της συνεργασίας με Φορείς, η συνεργασία του σχολείου με την οικογένεια, κ.α.

Το νηπιαγωγείο από την ίδια του τη δομή είναι χώρος απολύτως ελέγξιμος οπότε φαινόμενα bulling, αν εκδηλωθούν με κάποια μορφή, εντοπίζονται εν τη γένεσή τους και προλαμβάνονται πριν επεκταθούν. Οι οποιεσδήποτε ενδείξεις εντοπίζονται έγκαιρα και κινητοποιείται ο μηχανισμός της συνεργασίας με τους εμπλεκόμενους για την εξεύρεση λύσης των προβλημάτων.

Σε όλες τις προβλεπόμενες συναντήσεις με τους γονείς επισημαίνονται οι κανόνες κοινωνικής συμπεριφοράς και σεβασμού στο χώρο του νηπιαγωγείου.

  1. Σχολικές Εκδηλώσεις – δραστηριότητες

Το σχολείο οργανώνει μια σειρά εκδηλώσεων και δραστηριοτήτων, που στόχο έχουν τη σύνδεση της σχολικής και κοινωνικής ζωής, τον εμπλουτισμό των υπαρχουσών γνώσεων των μαθητών, την απόκτηση δεξιοτήτων ζωής και την ευαισθητοποίηση τους σε κοινωνικά θέματα.

Με βάση το ΦΕΚ Β3311/26.07.2021, εισάγεται η διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας στο νηπιαγωγείο, που θα γίνεται από εκπαιδευτικό της αγγλικής φιλολογίας. Στο νηπιαγωγείο μας δεν έχει τοποθετηθεί συνάδελφος εκπαιδευτικός, αναμένουμε την τοποθέτησή της για την σχετική διδασκαλία.

Με βάση το ΦΕΚ Β3567/04.08.2021 εισάγονται τα εργαστήρια δεξιοτήτων στο νηπιαγωγείο με δραστηριότητες που εντάσσονται στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου το οποίο αναδιαμορφώνεται με βάση το ΦΕΚ 3791/13.08.2021.

Τα νηπιαγωγεία παραμένουν κλειστά τα Σάββατα και τις Κυριακές, την Καθαρή Δευτέρα, ανήμερα των εθνικών εορτών (28η Οκτωβρίου, 25η Μαρτίου), στις διακοπές των Χριστουγέννων (από 24 Δεκεμβρίου μέχρι και 7 Ιανουαρίου) και του Πάσχα (από την Μεγάλη Δευτέρα μέχρι και την Παρασκευή της Διακαινησίμου), την Πρωτομαγιά, την εορτή του Αγίου Πνεύματος, την ημέρα της τοπικής εθνικής εορτής (4η Οκτωβρίου), κατά τις θερινές διακοπές. Παραμένουν επίσης κλειστά όταν οι νηπιαγωγοί παρακολουθούν υποχρεωτικά σεμινάρια της Σχολικής Συμβούλου και κατά τις εκλογές (Δημοτικές, Βουλευτικές, Συνδικαλιστικές).

Οι εκδηλώσεις για την επέτειο της εθνικής εορτής της 28ης Οκτωβρίου πραγματοποιούνται στις 27 Οκτωβρίου σε συνεργασία με το Μειονοτικό Δημοτικό Σχολείο Αιώρας και στο κοινό προαύλιό μας με την παρουσία γονέων. Κατά ανάλογο τρόπο εορτάζεται και η επέτειος της 25ης Μαρτίου. Σε περίπτωση που οι εθνικές εορτές είναι Κυριακή οι εκδηλώσεις γίνονται την προηγούμενη Παρασκευή.

Για την φετινή σχολική χρονιά αυτά θα πραγματοποιηθούν μόνο σε περίπτωση που θα μας δοθεί η άδεια από τις αρμόζουσες υπηρεσίες για την προστασία όλων από τον covid-19. Σε περίπτωση απαγόρευσης θα πράξουμε σύμφωνα με τις οδηγίες.

Την 17η Νοεμβρίου, εορτασμός του Πολυτεχνείου, γίνονται ενδοσχολικές εκδηλώσεις, μόνο με τους μαθητές. Το ίδιο ισχύει και για τον εορτασμό των Τριών Ιεραρχών, στις 30 Ιανουαρίου.

Τα νηπιαγωγεία μπορούν να παίρνουν μέρος σε τοπικές εορτές σύμφωνα με το πρόγραμμα της Περιφέρειας ή της δημοτικής αρχής.

Οι σχολικές γιορτές, εθνικές ή άλλου τύπου, καθώς και οι διδακτικές επισκέψεις αποτελούν μέρος της σχολικής ζωής και βοηθούν στην πραγματοποίηση του σχολικού έργου, γι’ αυτό οι μαθητές καλό θα ήταν να μην απουσιάζουν από αυτές αν δεν έχουν σοβαρό λόγο.

Σε περιπτώσεις διδακτικής επίσκεψης τηρείται το ημερήσιο ωράριο, θα υπάρχει έγκαιρη ενημέρωση των γονέων και η έγγραφη συγκατάθεσή τους με υπεύθυνες δηλώσεις.

Στο νηπιαγωγείο δεν γιορτάζουμε γενέθλια παιδιών λόγω της πανδημίας, ωστόσο οι γονείς μπορούν να στείλουν ατομικό κέρασμα για τα παιδιά, αφού πρώτα ενημερωθεί η νηπιαγωγός. Το κέρασμα για τα παιδιά θα πρέπει να είναι ατομικό και συσκευασμένο, έτσι ώστε να ελαχιστοποιείται ο οποιοσδήποτε κίνδυνος μόλυνσης.

Σε σχολική δραστηριότητα, σχετική με τη θεματική ενότητα που επεξεργαζόμαστε κάθε φορά, μπορεί να προσκληθεί γονέας ή παππούς/ γιαγιά μαθητή για τη συμμετοχή του σε μέρος του προγράμματος, π.χ. αφήγηση παραμυθιού, πληροφορίες για το επάγγελμα, κλπ. Οι γονείς ενημερώνονται εγκαίρως για τη δράση αυτή.

  1. Συνεργασία σχολείου και οικογένειας

Το σχολείο οφείλει να βρίσκεται σε αγαστή συνεργασία με την οικογένεια του μαθητή, με το Σύλλογο Γονέων/κηδεμόνων και Φορέων, των οποίων όμως ο ρόλος πρέπει να είναι διακριτός Το νηπιαγωγείο δίνει μεγάλη σημασία στην επικοινωνία και στην εποικοδομητική συνεργασία μεταξύ των νηπιαγωγών και των γονέων. Στις παιδαγωγικές συναντήσεις είναι απαραίτητη η παρουσία των γονέων των παιδιών και όχι άλλων συγγενικών προσώπων. Οι ημερομηνίες των συναντήσεων θα γνωστοποιούνται εγγράφως. Στο νηπιαγωγείο προβλέπονται παιδαγωγικές συναντήσεις με τους γονείς, ατομικές και ομαδικές, για θέματα γενικού ή ειδικού ενδιαφέροντος. Οι συναντήσεις οργανώνονται έτσι ώστε  να δύνανται όλοι οι γονείς να είναι παρόντες. Στις ατομικές συναντήσεις με γονείς καλλιεργείται κλίμα εμπιστοσύνης και εχεμύθειας. Σε όλες τις συναντήσεις τηρούνται όλα τα μέτρα προστασίας, π.χ. συστηματική εφαρμογή προστατευτικής μάσκας, αντισηπτικό κλπ.

Η ευγένεια, ο σεβασμός και η σοβαρότητα από όλους είναι η βάση της καλής και αποτελεσματικής συνεργασίας. Οι ώρες των συναντήσεων μπορούν να οριστούν από τις 13:15 ως τις 14:00.

Οι γονείς των παιδιών:

-οφείλουν να συμπεριφέρονται προς όλους τους εκπαιδευτικούς με την δέουσα ευγένεια, σοβαρότητα και σεβασμό που επιβάλλει το λειτούργημά τους και ο χώρος του σχολείου,

-σε περίπτωση διαζευγμένων γονέων πρέπει το Νηπιαγωγείο να γνωρίζει ποιος από τους δυο γονείς έχει την κηδεμονία με έγγραφα που θα καταθέσουν,

-οφείλουν να γνωστοποιούν εμπιστευτικά στη νηπιαγωγό της τάξης κάθε ιδιαιτερότητα που αφορά τη σωματική και ψυχική υγεία του μαθητή αλλά και οποιαδήποτε αλλαγή στη ζωή του παιδιού (π.χ. διαζύγιο, νέο μωρό κ.λπ.), προκειμένου η νηπιαγωγός να γνωρίσει καλύτερα τις ανάγκες και τις αδυναμίες του και να δουλεύει πάνω σ’ αυτές,

-να προσκομίζουν στο σχολείο τους αριθμούς τηλεφώνων τους για άμεση επικοινωνία μαζί τους και το λογαριασμό του ηλεκτρονικού τους ταχυδρομείου και να ενημερώνουν το σχολείο για κάθε αλλαγή,

-σε περίπτωση που ένα νήπιο, κατά τη διάρκεια της παραμονής του στο σχολείο, δηλώσει αδιαθεσία, αμέσως ενημερώνεται τηλεφωνικά από τη νηπιαγωγό ο γονέας/κηδεμόνας του για την άμεση προσέλευσή του στο σχολείο και την παραλαβή του παιδιού του,

-θα πρέπει να προσκομίζουν έγκαιρα τα διάφορα έγγραφα (π.χ. Α.Δ.Υ.Μ., Βιβλιάρια Εμβολίων, Υπεύθυνες Δηλώσεις, κ.ά.) που τους ζητούνται από το σχολείο,

-κανένας ενήλικας δεν έχει δικαίωμα να νουθετεί, να επιπλήττει ή να τιμωρεί κανένα παιδί στο χώρο του σχολείου. Όταν κάποιος μαθητής δημιουργεί πρόβλημα πρέπει να το συζητούν πρώτα με την υπεύθυνη νηπιαγωγό,

-σε περίπτωση που υπάρχει κάτι που δυσαρεστεί, προβληματίζει ή ενοχλεί τους γονείς σε σχολικό επίπεδο θα πρέπει να το συζητούν με την υπεύθυνη νηπιαγωγό.

Οι γονείς έχουν δικαίωμα  να βγάλουν φωτογραφίες ή βίντεο το παιδί τους, κατά τη διάρκεια μιας σχολικής εκδήλωσης με την υποχρεωτική δέσμευση ότι το υλικό δεν θα βγει στο διαδίκτυο. Έχει δοθεί σχετική Υπεύθυνη Δήλωση, η οποία δεσμεύει και την νηπιαγωγό για τις φωτογραφίες που βγάζει κατά τη διάρκεια του καθημερινού σχολικού ωραρίου. Το υλικό αυτό θα δοθεί στο τέλος της σχολικής χρονιάς σε ηλεκτρονική μορφή στα παιδιά σαν ενθύμιο για αποκλειστικά προσωπική χρήση.

Σε περιπτώσεις ιδιαίτερων δυσκολιών (γνωστικών, κινητικών, συναισθηματικών, κοινωνικών, προβλήματα λόγου, συμπεριφοράς) η νηπιαγωγός κατευθύνει/συμβουλεύει τους γονείς, αν κρίνεται απαραίτητο, και σε δομές διάγνωσης/υποστήριξης για την καλύτερη και αποτελεσματικότερη παροχή βοήθειας προς το παιδί.

Η επικοινωνία της νηπιαγωγού με τους γονείς μπορεί να γίνει δια ζώσης, τηλεφωνικώς ή και με την αποστολή email.

  1. Ποιότητα του σχολικού χώρου

Ένας από τους στόχους του σχολείου είναι η καλλιέργεια της αίσθησης ευθύνης στους μαθητές σε ό,τι αφορά την ποιότητα του σχολικού χώρου. Καθαροί και συντηρημένοι χώροι αίθουσας, αύλειου χώρου, σχολικής περιουσίας, και λοιπά, διαμορφώνουν τον περιβάλλοντα χώρο μέσα στον οποίο είναι δυνατόν να καλλιεργηθεί η ψυχή του παιδιού. Φθορές, ζημιές και κακή χρήση της περιουσίας του σχολείου αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητές του και παιδαγωγικά εθίζουν το μαθητή στην αντίληψη της απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας. Ο μαθητής ελέγχεται για τη σωστή χρήση του υλικού και του χώρου και σε περίπτωση που προκαλεί φθορά στην περιουσία του σχολείου, ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη της αποκατάστασης βαρύνει τον κηδεμόνα του.

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας ισχύει για το τρέχον σχολικό έτος, επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα, μέσω της προβλεπόμενης από το νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας του Σχολείου και τις κατά καιρούς Αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων του. Ο κοινά συμφωνημένος Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία (Π.Δ.79/2017-ΦΕΚ491 τ.Β΄ 9-2-2021) και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρησή του από όλη την εκπαιδευτική κοινότητα αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του σχολείου.

Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από την Προϊσταμένη και νηπιαγωγό του σχολείου καθώς και από τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την εκπαιδευτική νομοθεσία σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της κοινότητας.

Ο Εσωτερικός Κανονισμός ισχύει για ένα σχολικό έτος 2021-2022.

Η παρούσα συγκυρία της πανδημίας της γρίπης COVID 19 δύναται να τροποποιεί τη λειτουργία του Σχολείου με γνώμονα τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας.

Αιώρα, 6/9/2021