ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΑΣ

Η Οικογένεια μου – Το Σπίτι μου – Η Γειτονιά μου | Νηπιαγωγείο Παιδικό Βασίλειο

 

ΕΠΟΠΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ

Τα δωμάτια του σπιτιού μου

http://2.bp.blogspot.com/-U_Xof4nNb94/UC2ukUGePWI/AAAAAAAAByI/_kv4zBSIzbE/s1600/%CE%A0%CE%B1%CF%81%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%AF%CE%B1%CF%83%CE%B70.jpg

https://e-children.blogspot.com/2012/09/blog-post_4.htm

 

ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ ΤΟΥ ΣΠΙΤΙΟΥ(υλικό εδώ http://taniamanesi-kourou.blogspot.com/2012/08/2_16.html)

ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ ΣΠΙΤΙΟΥ

 

Είδη κατοικιών

https://e-children.blogspot.com/2012/09/blog-post_3.html#ixzz4tnuvvzUM&i

 

ΟΙΚΙΑΚΕΣ ΕΡΓΑΣΕΣ

https://e-children.blogspot.com/2012/09/blog-post_7423.html#ixzz35MrtkcGP&i

 

ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ

https://e-children.blogspot.com/2012/09/blog-post_10.html

http://mathitoxwra.weebly.com/pialphaiotadeltaiotakappaalpha-alphatauupsilonchietamualphataualpha-sigmatauomicron-sigmapiiotatauiota.html

http://konmesazos.blogspot.com/2014/02/blog-post_25.html

 

Παράξενα σπίτια του κόσμου

https://youtu.be/jc7yBnWQ_fc

 

ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΣΠΙΤΙΑ- ΕΞΕΛΙΞΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ- ΥΛΙΚΑΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ- ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ

https://youtu.be/4yRye0g2OHA

 

ΚΑΡΤΕΣ ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΠΙΓΝΩΣΗΣ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ

http://dreamkindergarten.blogspot.com/2013/07/blog-post_18.html

 

ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΝΗΜΗΣ ΜΕ ΗΧΟΥΣ ΣΠΙΤΙΟΥ

http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/10775

ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗΣΗΣ ΕΙΚΟΝΩΝ

https://www.liveworksheets.com/worksheets/es/Audici%C3%B3n_y_Lenguaje_(AL)/Vocabulario/%C2%BFpara_qu%C3%A9_sirve$__la_casa_zs656605xo

 

ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ

Το δωμάτιο του Van Gogh – Bedroom In Arles

 

Το κάστρο κα ο ήλιος του Πωλ Κλέε

 

ΤΡΑΓΟΥΔΙ

Το δικό μου το σπιτάκι

https://youtu.be/kpOPNx6p8_o

 

Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΜΟΥ

 

Blog Archive » Διεθνής ημέρα της οικογένειαςBlog Archive » Διεθνής ημέρα της οικογένειας

 

 

ΕΠΟΠΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ

https://www.kindykids.gr/images/stories/oikogeneia/plirofories-oikogeneia.pdf

https://www.kindykids.gr/images/stories/oikogeneia/oikogeneiako-dentro.pdf

https://www.kindykids.gr/images/stories/oikogeneia/simasia-oikogeneias.pdf

https://www.kindykids.gr/images/stories/oikogeneia/oikogeneia-palia-xronia.pdf

https://drive.google.com/file/d/0BxrJL8ak_X1TYnUxNjJpVjVPT2s/view?resourcekey=0-97afg1Sq9kKj3kAEP8_tFw

 

 

ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ

Η ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΜΟΥ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ

http://play.byethost8.com/elfi/?i=1

Η ΛΙΝΑ ΚΑΙ Η ΜΑΜΑ ΤΗΣ

https://www.ebooks4greeks.gr/%CE%B7-%CE%BB%CE%B9%CE%BD%CE%B1-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%B7-%CE%BC%CE%B1%CE%BC%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CF%82

‘Enα παραμύθι σχετικά με τις οικογενειακές σχέσεις.

https://youtu.be/FlfhxsF2tTI

Ο μπαμπάς και η μαμά χελώνες: ένα τρυφερό παραμύθι για το διαζύγιο

ΠΑΡΑΜΥΘΙ Ο ΜΠΑΜΠΑΣ ΚΑΙ Η ΜΑΜΑ ΧΕΛΩΝΕΣ

 

ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ

https://gr.pinterest.com/pin/409194316149800153/

ΤΟ ΠΑΤΡΟΝ

 

ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΔΕΝΤΡΟ

http://ideesgiadaskalous.blogspot.com/2014/10/oikogeneiako-dentraki.html

 

ΔΑΚΤΥΛΟΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ- ΔΑΧΤΥΛΟΚΟΥΚΛΕΣ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΕΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙ

https://youtu.be/YJyNoFkud6g

ΜΟΛΥΒΙΑ ΜΑΡΚΑΔΟΡΟΥΣ ΚΑΙ ΦΥΓΑΜΕ

https://www.ebooks4greeks.gr/h-oikogeneia-moy-sto-nhpiagwgeio-fylla-ergasias

https://drive.google.com/file/d/0BxrJL8ak_X1Td2s4bEZxNFhLb3M/view?resourcekey=0-f5wPKtoHUjYUIZKSOwrU8Q

H ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΜΟΥ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ

https://www.slideshare.net/AnnaB11/ss-15235065

ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΜΑΣ

 

Η παλέτα των συναισθημάτων

http://aesop.iep.edu.gr/node/26436

Το δέντρο που έδινε

https://youtu.be/if_PTrX1dNA

ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ ΠΟΥ ΕΔΙΝΕ

Τα συναισθήματά μου και εγώ

https://youtu.be/ZjcIaUl5Stg

Η σφιχτή αγκαλιά της αγάπης

https://youtu.be/B4Axz7coBac?list=PLpdXexTt4p_ExQ1A

Πως θα νικήσεις το δράκο του θυμού

https://youtu.be/k_7t_kjmyUg

Τι νιώθεις; Θυμός/ Υπομονή

https://youtu.be/9PLbzUzt3Hw

Το δάσος της αγάπης

https://youtu.be/5QSVYw7x8nE

Ο κύριος κατσούφης χαμογελάει

https://youtu.be/m1-y-0wyK_E

ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ

https://youtu.be/71hqRT9U0wg

Το νησί των συναισθημάτων https://youtu.be/B63I9X6rMlo

Όλα μου φταίνε -Τραγουδι συναισθηματική αγωγή https://youtu.be/J2UNfNJXh7I

 

ΤΙ ΝΟΜΙΖΕΙΣ ΟΤΙ ΝΙΩΘΕΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ;

https://prwtokoudouni.weebly.com/uploads/2/1/5/3/21535154/kartes_me_sinaisthimata_1.pdf

Εικόνες συναισθημάτων

https://prwtokoudouni.weebly.com/uploads/2/1/5/3/21535154/%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%B1%CE%B9%CF%83%CE%B8%CE%AE%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1_%CE%B5%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CE%BD%CE%B5%CF%82.pdf

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ(Τα πατρον τα βρήκα  εδώ   http://tsirimpasieleni.blogspot.com/2011/11/blog-post_1580.html)

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕ ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ1

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕ ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ

Με τα παραπάνω αρχεία μπορούμε να παίξουμε διάφορα παιχνίδια, όπως παντομίμα, παιχνίδι μνήμης, κουκλοθέατρο. Μερικές ακόμη ιδέες https://psychagogein.gr/%CF%80%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%BF%CF%88%CF%85%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CF%85%CF%80%CE%BF%CF%83%CF%84%CE%AE%CF%81%CE%B9%CE%BE%CE%B7/%CF%80%CE%B1%CE%B9%CF%87%CE%BD%CE%B9%CE%B4%CE%B9%CE%B1-%CE%BC%CE%B5-%CF%84%CE%B1-%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%B1%CE%B9%CF%83%CE%B8%CE%B7%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1/

 

ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΣΕ ΠΙΝΑΚΕΣ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

 

 

Τα συναισθήματα στους πίνακες ζωγραφικής - Elniplex

 

https://www.slideshare.net/akriparopoulou/ss-35264885

ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ

http://www.madamteacher.com/okul-oncesi-sanat-calismalari/duygularla-ilgili-tum-sanat-etkinlikleri-ve-kaliplari.html

(πηγή https://www.kindergartenstories.com/2016/10/creative-approach-in-learning-about.html)

ΟΙ 5 ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ

Υπάρχουν άνθρωποι που δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν όλες τις αισθήσεις τους.

Ένα συγκινητικό animation

Η Τσίκο είναι ένα τυφλό κορίτσι που κάνει περίπατο παρέα με τον αγαπημένο της σκύλο, μέχρι τη στιγμή που θα πέσει θύμα ληστείας. Στην αναζήτηση του σκύλου της που σπεύδει να κυνηγήσει τον κλέφτη, θα συναντήσει ένα άγνωστο κόσμο. Με τα μάτια της φαντασίας της και τη συνεργασία των υπόλοιπων αισθήσεων, θα ζήσει μια μαγική περιπέτεια.

https://tvxs.gr/news/paideia/out-sight-ena-animation-gia-ton-magiko-kosmo-enos-tyfloy-koritsioy

 

Αλφαβητάρι στη νοηματική

Μερικά παιδικά βιβλία στη νοηματική

Η πινεζοβροχή (Ευγένιος Τριβιζάς)

http://multimedia-library.prosvasimo.gr/GE/player/A

Το ρολόι της Μάρως((Λότη Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου)

http://multimedia-library.prosvasimo.gr/BK/player/A

 

Ζωγραφική με το στόμα

https://youtu.be/xiJpNBkBZ70

 

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕ ΤΙΣ 5 ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ

Παιχνίδια αισθήσεων: απλές, πρακτικές ιδέες

 

ΑΣΤΕΙΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ(ιδέες pinterest)

Δημιουργικό Νηπιαγωγείο: 5 ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΜΑΣ

 

Συνέχεια

ΣΤΟΜΑΤΙΚΗ ΥΓΙΕΙΝΗ

Εκπαιδευτικά βίντεο σχετικών με την προστασία των δοντιών.

<Το ταξίδι του ατρόμητου δοντιού>

https://issuu.com/dr.zenonos/docs/___________________________________

 

Ιστορία< Ο Τάκης έχει πονόδοντο>

O ΤΑΚΗΣ. έχει πονόδοντο

<Οι Σωματοφύλακες των δοντιών>

Οι Σωματοφύλακες των δοντιών – Δήμητρα Δημητριάδη

Ιδέες για κατασκευές (pinterest)

 

ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ

 

 

ΤΟ ΣΩΜΑ ΜΟΥ

 

ΚΑΡΤΕΛΕΣ ΜΕ ΤΑ ΕΞΩΤΕΡΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ΜΑΣ

https://e-children.blogspot.com/2012/10/blog-post_9564.html

 

Σώμα-Παιχνίδι με ομοικοταληξίες

http://olagiatonhpiagwgeio.blogspot.com/2015/08/blog-post_28.html

 

ΑΣΤΕΙΟ ΠΟΙΗΜΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΩΜΑ

ΑΝ ΕΙΧΑ…
Αν είχα δύο στόματα,
κι ένα μόνο μάτι
ίσως και εγώ να ήμουνα,
στον κόσμο τούτο κάτι!
Αν είχα και τα δυο μου αυτιά
εκεί που ‘χω την μύτη,
θα άκουγα τη μαμά να λέει:
“μου λέρωσες το σπίτι”.
Τέσσερα αν είχα χέρια λέει,
και άλλα τόσα πόδια,
θα ‘κανα χίλιες δυο δουλειές,
κι εγώ σαν τα χταπόδια
Αν είχα λέει τον αφαλό
πάνω στο μέτωπό μου,
κι εκεί που είναι το πηγούνι μου,
αν είχα τον ποπό μου…
Δεν θα μ’ αγκάλιαζε κανείς
ούτε και θα με φίλαγε
στο μάγουλο ή στο στόμα!
Αν είχα εκεί που ‘χω τα αφτιά,
τα δύο μου τα χεριά,
ίσως και εγώ να πέταγα
κι να έφτανα στ’ αστέρια.
Αν είχα τα δυο πόδια μου
κάτω απ’τις μασχάλες,
δε θα ‘χα στήθος και κοιλιά
ούτε ασχολίες άλλες.
Αν είχα, λέει τη μύτη μου
επάνω στο κεφάλι
κι εκεί που ‘ναι η μύτη μου
τη γλώσσα να ‘χα πάλι.
Κι η γλώσσα θα ‘ναι κόκκινη
σαν μια παντόφλα ωραία
κι η μύτη τόσο μακρουλή
δύο μέτρα σαν κεραία…
            Γ.Μ. Μαρίνος
(την ιδέα την βρήκα εδώ: http://natalinaeton5.blogspot.com/2017/03/blog-post_12.html)
– Ο Αστείος εαυτός μου: Με αφορμή το παραπάνω ποίημα τα παιδιά λένε τι θα έκαναν αν είχαν δυο μύτες, 4 αυτιά, μάτια στην πλάτη, κτλ! Το παιχνίδι αυτό μπορεί να γίνει και με ένα καθρέφτη ¨μαγικό¨ που τα παιδιά του ζητούν: ¨Καθρέφτη καθρεφτάκι μου μου θα ήθελα να έχω τέσσερα πόδια για να…, ή δυο κεφάλια για να …
-Με το σώμα μπορώ…
Τι μπορώ να κάνω: Μόνο με τα χέρια, μόνο με τα πόδια, μόνο με το κεφάλι, μόνο με τα δάχτυλα, μόνο με τον κορμό, μόνο με τη γλώσσα,κλπ!

“Το χεράκι πονηρό σηκώνεται κάθε πρωινό με όρεξη μεγάλη για να… τα παιδιά βρίσκουν πως θα χρησιμοποιήσουν το χεράκι, για να χτενιστούν, να ντυθούν, να γράψουν, να μαγειρέψουν, κλπ.

Κάνουμε το ίδιο και με άλλα μέρη: “Νευρικό το ποδαράκι σηκώνεται από το κρεβατάκι για να… κλωτσήσει, περπατήσει, πηδήξει, κλπ.
“Νυσταγμένο το ματάκι μισανοίγει το πρωί και μόλις την τσίμπλα βγάλει…παρατηρεί, βλέπει τηλεόραση, ψάχνει να βρει τα ρούχα, βλέπει από το παράθυρο τι καιρό κάνει, κτλ.
Μπορούμε να φτιάξουμε ομαδικό  ή ατομικό κολλάζ με αυτά τα περίεργα χαρακτηριστικά.

 

Το σώμα είναι δικό μου και μου ανήκει. Βίντεο και παραμύθι για να μιλήσουμε στα παιδιά για αυτό το θέμα.

Η Κίκο και το Χέρι

 

Ας παίξουμε και ας διασκεδάσουμε(ιδέες απο το pinterest)

Κόβουμε ή ζωγραφίζουμε παλάμες και πατούσες σε χαρτί του μέτρου ή στην αυλή. Τα παιδιά καλούνται να φτάσουν στο τέρμα τοποθετώντας χέρια και παλάμες στη σωστή θέση.

Buy EduToys ™ Kids Children Eva Foam Hopscotch Play Mat Multi Colour (Multi Colour, Large) Online at Low Prices in India - Amazon.in

 

Αυτό το βίντεο είναι στα αγγλικά, εμείς μπορούμε στο ζάρι να κολλήσουμε όποια εικόνα θέλουμε και οι οδηγίες στο πίσω μέρος να είναι στα ελληνικά.

Ένα διαφορετικό ζάρι θα μπορούσε να είναι:

 

Άλλο ένα παιχνίδι με 2 ζάρια, στα οποία μπορούμε να ζωγραφίσουμε η να εκτυπώσουμε εικόνες από μέρη του προσώπου μας στο πρώτο και στο δεύτερο μέρη του σώματος από το λαιμό και κάτω.

Σκοπός του παιχνιδιού είναι ο πρώτος παίκτης να ρίξει τα δύο ‘ζάρια’ και ανάλογα με το ζευγάρι που τυχαίνει, να προσπαθήσει να ενώσει τα δύο μέρη του σώματος.

IMG_6449IMG_6451

 

Άλλο ένα παιχνίδι

 

ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΩΜΑ

 

Ας ζωγραφίσουμε το σώμα μας.

Συστήνουμε τα παιδιά τον ζωγράφο Μιρό και παρατηρούμε τρεις πίνακές του για το σώμα.

 

Joan-MiroΤο σώμα μου και ο Joan Miro-Dona-Amb-Capell-Bonic-Estel-largeΤο σώμα μου και ο Joan Miro-woman in front of the sunΤο σώμα μου και ο Joan Miro

Ζωγραφίζουμε και εμείς με χρώματα και πινέλα και στολίζουμε με κουμπιά, κορδέλες κτλ

Γνωρίζουμε τον ζωγράφο Αμεντέο Μοντιλιάνι και τις προσωπογραφίες του.

Ζωγραφίζουμε τις δικές μας προσωπογραφίες.

 

ΑΔΕΛΦΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ

ΧΤΙΖΟΝΤΑΣ ΑΡΜΟΝΙΚΕΣ ΑΔΕΡΦΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ

Ένα από τα βασικά θέματα που καλείται κάθε οικογένεια να διαχειριστεί καθημερινά είναι οι συγκρούσεις και οι τσακωμοί ανάμεσα στα αδέρφια. Πολύ περισσότερο στις μέρες που διανύουμε που η συνύπαρξη όλων των μελών της οικογένειας για πολλές ώρες εντείνει το φαινόμενο αυτό. Την περίοδο αυτή, εκτός από τη φυσική συνύπαρξη των παιδιών στο χώρο του σπιτιού, έχουμε να αντιμετωπίσουμε και τη συναισθηματική τους φόρτιση που πηγάζει από την ιδιαίτερη συνθήκη στην οποία ζούμε. Το αποτέλεσμα όλων αυτών είναι ίσως η μεγαλύτερη συχνότητα και ένταση των αδελφικών συγκρούσεων και τσακωμών.

Δεν πρέπει, όμως, να ξεχνάμε και – ιδιαίτερα τις δύσκολες ώρες που περνάμε- ότι οι συγκρούσεις αποτελούν αναπόσπαστο στοιχείο κάθε σχέσης. Όσο άγχος, ένταση ή ακόμα και θυμό μπορεί να μας προκαλεί ένας καβγάς ανάμεσα στα αδέλφια, τόσο σημαντικός είναι για την ύπαρξη και εξέλιξη μιας υγιούς σχέσης μεταξύ τους, με την οικογένεια και με το ευρύτερο περιβάλλον.

Ιδιαίτερα στην πρώτη παιδική ηλικία, οι αδελφικές σχέσεις χαρακτηρίζονται από συναισθηματική φόρτιση, με κυρίαρχα συναισθήματα τη ζήλια, τον ανταγωνισμό,την αίσθηση αδικίας και τη διεκδίκηση της αποκλειστικότητας της γονεϊκής αγάπης. Οι αδελφικές σχέσεις περιλαμβάνουν και συχνές εναλλαγές έντονων και αντικρουόμενων συναισθημάτων όπως:

  • αγάπη και μίσος: π.χ. τη μια στιγμή μπορεί το παιδί να εκφράζει αγάπη για το μικρότερο αδελφάκι του και την αμέσως επόμενη να εκφράζει «μίσος» γιατί η μαμά το αφήνει και τρέχει να πάρει αγκαλιά το μικρότερο παιδί που κλαίει,

  • αφοσίωση και αντιζηλία: π.χ. από τη μια μπορεί να προστατεύει το μικρότερο αδερφάκι του όταν τον πειράζουν άλλα παιδιά και από την άλλη να τσακώνεται μαζί του για ένα παιχνίδι.

Όσο υπερβολικές και παράδοξες και να ακούγονται αυτές οι συναισθηματικές εναλλαγές και διακυμάνσεις, είναι αυτές ακριβώς που βοηθούν τα παιδιά να μάθουν να διαχειρίζονται δυσάρεστα συναισθήματα, να διαπραγματεύονται τις ανάγκες και τα επιθυμίες τους, αλλά και να αναπτύσσουν δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν στην αντιμετώπιση μελλοντικών ματαιώσεων στην ζωή τους. Με άλλα λόγια, μέσα από αυτή την αναπόφευκτη διαδικασία τα παιδιά χτίζουν ουσιαστικές σχέσεις μεταξύ τους και παράλληλα το καθένα διαμορφώνει τη δική του μοναδική ταυτότητα, μαθαίνουν να αλληλεπιδρούν και να επικοινωνούν, να διεκδικούν αλλά και να υποχωρούν, να αναπτύσσουν τρόπους διαπραγμάτευσης και επίλυσης προβλημάτων, απαραίτητες για την ομαλή τους προσαρμογή σε οποιοδήποτε άλλο κοινωνικό σύνολο.

Στην πορεία, όμως, αυτή σημαντικό ρόλο καλούνται να διαδραματίσουν οι γονείς έτσι ώστε μέσα από τις συγκρούσεις να θέσουν γερά θεμέλια και βάσεις για την αρμονική σχέση των αδερφών μεταξύ τους. Εμείς οι γονείς καλούμαστε, από τη μια πλευρά να αποδεχτούμε την ύπαρξή τους και να μην είμαστε απαγορευτικοί, τιμωρητικοί ή υπερβολικοί στις αντιδράσεις μας, αλλά και από την άλλη να βρούμε τρόπους να τις αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά και για τα ίδια τα παιδιά αλλά και για την ομαλή και αρμονική λειτουργία της οικογένειας.

Πώς λοιπόν, θα ήταν βοηθητικό και αποτελεσματικό να αντιδρούμε σε ανάλογες καταστάσεις; Τι να κάνουμε και τι να αποφεύγουμε όταν βλέπουμε «την καταιγίδα να έρχεται» ή ακόμη χειρότερα «όταν η καταιγίδα μας χτυπήσει»;

Να αποδεχτούμε ότι είναι φυσιολογικό και υγιές να τσακώνονται τα παιδιά μας, ελέγχοντας τα δικά μας έντονα αρνητικά συναισθήματα, που δημιουργούνται βλέποντας τα παιδιά να διαπληκτίζονται.

Να σεβαστούμε τις διαφορετικές ανάγκες του κάθε παιδιού. Το να συμπεριφερόμαστε στα παιδιά μας με τον ίδιο τρόπο δεν είναι καθόλου βοηθητικό και όσο πιο πολύ το προσπαθούμε τόσο περισσότερο τα παιδιά μας θα μας κατηγορούν ότι τα αδικούμε. Γι΄ αυτό, λοιπόν, ας επικεντρωθούμε στην ικανοποίηση των διαφορετικών αναγκών του κάθε παιδιού. Είναι πολύ σημαντικό να αφιερώνουμε χρόνο για το κάθε παιδί χωριστά κάνοντας δραστηριότητες που το ικανοποιούν.

Να αποφεύγουμε τις συγκρίσεις. Κάθε παιδί είναι διαφορετικό και σαν τέτοιο πρέπει να το αντιμετωπίζουμε χωρίς να το συγκρίνουμε με τα αδέρφια του. Όταν θέλουμε να επαινέσουμε ή να επιπλήξουμε ένα από τα παιδιά μας, θα αναφερθούμε στη συγκεκριμένη συμπεριφορά χωρίς σχόλια, γενικεύσεις ή συγκρίσεις με τα αδέρφια του.

Να διαχειριστούμε δημιουργικά τον ελεύθερο χρόνο μας: Οι μέρες που ζούμε είναι μια ευκαιρία να εκμεταλλευτούμε τον ελεύθερο χρόνο μας για τη βελτίωση των σχέσεων μεταξύ των μελών της οικογένειας. Τα μέλη της οικογένειας μπορούν να ανακαλύψουν νέα κοινά ενδιαφέροντα και δραστηριότητες που θα ενισχύσουν τους δεσμούς των οικογενειακών σχέσεων. Είναι σημαντικό, όμως, οι γονείς να μην ξεχνάμε να αφιερώνουμε χρόνο με το κάθε παιδί ξεχωριστά, καθώς η δημιουργία δυαδικών σχέσεων είναι εξαιρετικά πολύτιμη. Το παιδί, όταν περνάει ξεχωριστό χρόνο με τον κάθε γονέα, νιώθει σημαντικό και ενισχύεται η αυτοεκτίμηση του.

Να προσπαθούμε να μην αδικούμε κάποιο από τα παιδιά μας. Να τους δώσουμε να καταλάβουν πως το ενδιαφέρον, η φροντίδα και η αγάπη μας δεν διαφοροποιούνται από παιδί σε παιδί.

Να ορίσουμε με σαφήνεια τους κανόνες του παιχνιδιού. Θα πρέπει να έχουμε συναποφασίσει τι θεωρείται αποδεκτή και τι μη αποδεκτή συμπεριφορά, τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται στην μεταξύ τους αλληλεπίδραση, καθώς και τις συνέπειες που θα προκύψουν από την παραβίαση των κανόνων αυτών. Οφείλουμε να μείνουμε σταθεροί στην επιβολή της όποιας συνέπειας έχουμε ορίσει. Είναι σημαντικό για τα παιδιά μας να καταλάβουν πως εννοούμε αυτά που λέμε.

Να αποτελέσουμε πρότυπο για τα παιδιά μας. Για να μπορέσουμε να πετύχουμε την επιθυμητή συμπεριφορά από τα παιδιά μας, θα πρέπει πρώτα εμείς να συμπεριφερόμαστε όπως περιμένουμε να πράξουν και εκείνα. Επομένως, οφείλουμε να διευθετούμε τις δικές μας συγκρούσεις με αποτελεσματικό τρόπο. Οι τσακωμοί μεταξύ των αδερφών πολλές φορές ενισχύονται από την ένταση που υπάρχει ανάμεσα στο ζευγάρι των γονιών. Τα παιδιά παρατηρούν προσεκτικά τη ζωή των γονιών τους και πολλές φορές την μιμούνται εκφράζοντας τα προβλήματα που κυριαρχούν στη σχέση του ζευγαριού ή υιοθετώντας τους τρόπους που χρησιμοποιούν οι γονείς για να λύσουν τις δικές τους συγκρούσεις.

Να προσπαθούμε να προλαμβάνουμε εντάσεις και δύσκολες καταστάσεις. Αν τα παιδιά μας δεν μπορούν να επιλύσουν τις διαφορές τους ή συστηματικά τσακώνονται για τα ίδια πράγματα, θα πρέπει να σκεφτούμε ρεαλιστικές λύσεις. Για παράδειγμα, γνωρίζουμε ότι τα μικρά παιδιά δυσκολεύονται στο να μοιράζουν ή να δίνουν τα πράγματά τους. Μπορούμε λοιπόν, να τα ενθαρρύνουμε να παίζει το καθένα με τα δικά του παιχνίδια, ή προσπαθούμε να βρούμε δραστηριότητες που δεν απαιτούν μεγάλο βαθμό συνεργασίας, όπως το να ακούνε μουσική ή να ζωγραφίζουν. Αν τα παιδιά μας τσακώνονται συχνά για την τηλεόραση, ή για τις ηλεκτρονικές συσκευές, προσπαθούμε σε συνεργασία με τα ίδια να φτιάξουμε ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα. Και φυσικά τους εξηγούμε τις συνέπειες της μη τήρησης αυτού του προγράμματος.

Να ενθαρρύνουμε την καλή συμπεριφορά και να την επιβραβεύουμε. Όταν βλέπουμε τα παιδιά μας να παίζουν καλά μαζί ή να συνεργάζονται ως ομάδα, να μην παραλείψουμε να τα συγχαρούμε. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η παραπάνω συμπεριφορά δε θεωρείται δεδομένη, οπότε η επιβράβευση με ένα θετικό σχόλιο ή ένα απλό χάδι, μπορεί να λειτουργήσει πολύ ευεργετικά στη μεταξύ τους σχέση.

Να μην επεμβαίνουμε αμέσως μόλις αρχίζει η σύγκρουση. Δίνουμε στα παιδιά μας την ευκαιρία να εκφράσουν την άποψή τους ή και τη διαφωνία τους και να διαχειριστούν μόνα τους την κατάσταση. Εάν ο καβγάς συνεχίζεται για πολλή ώρα και θέτει σε κίνδυνο τη σωματική τους ασφάλεια, οφείλουμε να τα προειδοποιήσουμε για τις συνέπειες που θα έχουν σύμφωνα με αυτά που έχουμε από κοινού αποφασίσει.

Να μην εμπλακούμε στη διαμάχη τους. Προσπαθούμε να διατηρήσουμε την ψυχραιμία μας και να οπλιστούμε με υπομονή χωρίς να χάσουμε τον αυτοέλεγχό μας. Όσο πιο ήρεμοι παραμείνουμε, τόσο περισσότερες πιθανότητες έχουμε να εξομαλυνθεί η κατάσταση.

Δεν παίρνουμε τον ρόλο του «διαιτητή».Ενθαρρύνουμε τα παιδιά μας να διευθετήσουν τις δικές τους διαφορές. Παρόλο που μπορεί να χρειαστεί να βοηθήσουμε τα μικρότερα παιδιά να επιλύσουν τις διαφορές τους, αποφεύγουμε να πάρουμε το μέρος κάποιου παιδιού. Δεν κατηγορούμε κατ’ επανάληψη ένα από τα παιδιά μας -συνήθως τα μεγαλύτερα- για το γεγονός ότι τσακώνεται με τον αδελφό ή την αδελφή του. Συχνά στους τσακωμούς, τα παιδιά ζητάνε την εμπλοκή των γονέων για να πάρουν το μέρος κάποιου. Ο γονέας, όμως, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αναλάβει αυτόν τον ρόλο καθώς αυτή η προσέγγιση δεν εστιάζει στην λύση του προβλήματος, αλλά αντίθετα ενδυναμώνει την σύγκρουση. Στόχος δεν είναι να βρεθεί «ποιος φταίει» αλλά να βρεθεί η λύση στο πρόβλημα.

Δεν προσπαθούμε να συζητήσουμε μαζί τους κατά τη διάρκεια του καβγά. Όταν υπάρχει ένταση και θυμός είναι αδύνατον να ακούσουν αυτά που τους λέμε. Αργότερα, όταν θα είναι πιο ήρεμα, διερευνούμε τους λόγους της σύγκρουσης και τα καθοδηγούμε σε πιο λειτουργικούς τρόπους αντιμετώπισης των διαφωνιών τους. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης ερωτήσεις όπως «τι θα μπορούσε να έχει συμβεί, τι άλλο θα μπορούσατε να κάνετε για να λύσετε το πρόβλημα; Τι είχατε κάνει τις προάλλες όταν αντιμετωπίσατε παρόμοιο πρόβλημα;» βοηθούν τα παιδιά να φανταστούν ή να θυμηθούν εναλλακτικές τακτικές και τρόπους διαπραγμάτευσης που θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν την επόμενη φορά που θα διαφωνήσουν. Βασικό σημείο η επιβράβευση κάθε φορά των θετικών τους συμπεριφορών και όχι η εμμονή στην τιμωρία.

Τέλος, πολύ σημαντικό είναι να δίνουμε ευκαιρίες στα παιδιά σε ανύποπτο χρόνο να μιλήσουν για τα αρνητικά συναισθήματα που μπορεί να τα κατακλύζουν σε σχέση με τα αδέρφια τους. Με κάθε ευκαιρία συζητάμε με τα παιδιά για τα συναισθήματα της ζήλιας, του θυμού και του ανταγωνισμού που μπορεί να νιώθουν και τις περισσότερες φορές είναι οι αιτίες που προκαλούν τους αδελφικούς καβγάδες. Τονίζουμε ότι αυτά τα συναισθήματα τα νιώθουμε όλοι μας και ότι δεν ακυρώνουν την αγάπη και την εμπιστοσύνη που έχουμε σε αυτά. Στόχος δεν είναι να κρύβουμε και να καταπιέζουμε τα συναισθήματά μας αλλά να τα αναγνωρίζουμε, να τα εκφράζουμε και να προσπαθούμε να τα επιλύσουμε. Επίσης, μπορούμε σε συνεργασία με τα παιδιά να φτιάξουμε μια λίστα με «τρόπους χαλάρωσης όταν είμαστε θυμωμένοι» και «τρόπους επίλυσης των προβλημάτων» κι έτσι το κάθε παιδί να αναλάβει την ευθύνη της συμμετοχής του και την αμοιβαία δέσμευση για αυτά που έχει σκεφτεί και προτείνει το ίδιο.

Και να μην ξεχνάμε ότι επειδή τις συγκρούσεις και τους τσακωμούς ανάμεσα στα αδέρφια δε μπορούμε να τις αποφύγουμε, ας είμαστε – όσο γίνεται περισσότερο – έτοιμοι , οπλισμένοι με υπομονή, ψυχραιμία και χιούμορ για να τις αντιμετωπίζουμε πιο αποτελεσματικά και πιο «αναίμακτα».



Αννέτα Καββαδά,

Σχολική Ψυχολόγος ,MSc,

ΚΕΣΥ Λευκάδας.

 

Η ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΜΟΥ, Η ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΣΟΥ, Η ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΜΑΣ……ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΧΟΥΜΕ.

Μερικά βιβλία για να μιλήσουμε στα παιδιά για θέματα συμπεριφοράς και κανόνων.

<<Τα χέρια δεν είναι για να δέρνουμε>

Με τη βοήθεια αυτού του βιβλίου τα παιδιά θα καταλάβουν ότι η βία ποτέ δεν βγαίνει σε καλό. Κάθε παιδί μπορεί να κάνει με τα χέρια του διασκεδαστικά και εποικοδομητικά πράγματα, να τιθασεύσει τα έντονα συναισθήματα θυμού ή ζήλιας βρίσκοντας εναλλακτικές λύσεις όταν του έρχεται να χτυπήσει κάποιον. Πώς; Χοροπηδώντας, ζωγραφίζοντας, συζητώντας.

ta_xeria_den_einai_gia_na_dernoum

 

Οι λέξεις δεν είναι για να πληγώνουμε.

 

Η ιστορία του μικρού λύκου για κανόνες και καλή συμπεριφορά.

Μερικές προτάσεις βιβλίων ακόμη ,για το σχολικό  εκφοβισμό.

 

 

Μερικά τραγουδάκια για κανόνες στην τάξη.

 

Τώρα ένα παιχνιδοτράγουδο στα αγγλικά που λέγεται <Ι can follow the rules>

Και τώρα στο ρυθμό του παραπάνω τραγουδιού παίζουμε στα ελληνικά <τους κανόνες τηρώ>(πηγή kinderella)

Παιχνιδοτράγουδο-κανόνων

Το τραγούδι της παρεούλας (πηγή ). Οι στίχοι είναι οι εξής:

Στην παρεούλα σαν θα καθίσω
το στοματάκι μου έχω κλειστό,
μα το χεράκι μου αν σηκώσω
τη σκέψη μου μπορώ να πω!
(Μίλα εσύ, μιλώ κι εγώ
μα προσοχή μην πεταχτώ!) (2)
Τα μάτια μου έχω ανοιχτά
και τα αυτάκια μου κι αυτά,
για να ακούσω ό,τι θα πουν
όμορφες σκέψεις θα μοιραστούν!
(Τη θέση μου γνωρίζω εγώ
χέρια και πόδια δεν κουνώ!) (2)
Έχουμε τώρα την πιο ωραία
στην τάξη μας γλυκιά παρέα!
Η παρεούλα μας αυτή
σα μια φωλιά είναι ζεστή!
(Κι όλα όσα είπα τα τηρώ
μετά το 10 που θα πω!) (2)
(αρχίζουμε να μετράμε 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10! Σσσσσσς!)

O ρυθμός του είναι ο ίδιος με αυτόν του τραγουδιού <Έχω ένα σώμα>