Μέσα στα πλαίσια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων και τη θεματική ενότητα “Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ” σχεδιάσαμε το πρόγραμμα “Το διαφορετικό, το σέβομαι, το αγαπώ- Διαφορετικότητα άτομα με αναπηρίες. Ταυτόχρονα το νηπιαγωγείο συμμετέχει σε πρόγραμμα επιμόρφωσης της Διεθνούς Αμνηστίας με θέμα “Εγώ και Εσύ μαζί: εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα”. Με αφορμή λοιπόν την 3η Δεκεμβρίου, παγκόσμια ημέρα για τα άτομα με αναπηρία και την 11η Δεκεμβρίου που πλησιάζει, παγκόσμια ημέρα για τα δικαιώματα του παιδιού, την εβδομάδα αυτή τα νήπια συμμετείχαν σε δραστηριότητες που τα ευαισθητοποιούν απέναντι σε αυτά τα θέματα.
Το διαφορετικό τα νήπια αμέσως τα αντιλαμβάνονται γιατί σε αυτήν την ηλικία είναι πολύ παρατηρητικά. Δε τους δημιουργεί αρνητικά συναισθήματα, απλά είναι περίεργα, όπως περίεργα είναι για όλα ( πως αλλιώς θα μάθαιναν τόσα πράγματα). Οφείλουμε να εξηγήσουμε τις απορίες τους ώστε να κατανοήσουν ότι ορισμένοι άνθρωποι αντιμετωπίζουν κάποιες δυσκολίες γι’ αυτό εμείς με την κατανόηση μας μπορούμε να κερδίσουμε το σεβασμό τους. Πως θα ήταν αν δε βλέπαμε; Πως θα ήταν αν δε μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε τα χέρια μας για να παίξουμε και να ζωγραφίσουμε; Πως θα ακούγαμε το κουδούνι για διάλειμμα αν δε μπορούσαμε να ακούσουμε; Πως θα επικοινωνούσαμε αν δε μπορούσαμε να μιλήσουμε; Μεταξύ άλλων μιλήσαμε για τη νοηματική γλώσσα (μάθαμε και κάποιες λέξεις) αναφερθήκαμε στην ειδική ανάγλυφη γραφή που χρησιμοποιούν όσοι δε βλέπουν κ.α. Όλες οι δραστηριότητες στόχο είχαν την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και της ανάπτυξης θετικών στάσεων απέναντι στη διαφορετικότητα, στοιχεία απαραίτητα για την οικοδόμηση υγιούς κοινωνικής ταυτότητας.
Η έννοια των δικαιωμάτων είναι ωστόσο δυσνόητη για τα νήπια, μα αν θέσουμε την απλή ερώτηση “Τι χρειάζονται τα παιδιά για να μεγαλώνουν;” όλα θα περιγράψουν με τις απαντήσεις τους τις έννοιες της αγάπης, της φροντίδας, της ασφάλειας, του σεβασμού, με τις οποίες σα κοινωνία θα πρέπει να μεγαλώνουμε τα παιδιά μας.
Ο πίνακας αναφοράς με εικόνες που κινητοποιούν και μας πληροφορούν για το θέμα το οποίο θα πραγματευθούμε.
Βιβλία παιδικής λογοτεχνίας που εμπλούτισαν το λεξιλόγιο, τις εικόνες και τη φαντασία μας.
Συνθέτοντας τη λέξη “δικαιώματα”, αναγνώριση και αντιστοίχιση γραμμάτων στη σωστή θέση.
Τα παιδιά ζωγραφίζουν τα δικαιώματα του παιδιού με χρώματα και χαμόγελα…όπως πρέπει να είναι η ζωή τους
Πως θα ήταν αν δε μπορούσαμε να δούμε;
Ζωγραφίζοντας με το στόμα….
Ζωγραφιές που έχουν γίνει με το στόμα
Το σύνθημα της εβδομάδας που συμπυκνώνει όσα μάθαμε: Όλοι ίδιοι, όλοι διαφορετικοί
Η κατασκευή της εβδομάδας, υπενθύμιση για όσα έχουμε πει στην τάξη
Στο τέλος κάθε εβδομαδιαίας ανάρτησης θα παρουσιάζουμε κάποιες ζωγραφιές νηπίων που ξεχώρισαν για το θέμα ή για τη σύνθεση τους και υπογραμμίζουν την εξέλιξη τους:
Α.Π. νήπιο, ουράνιο τόξο μετά τις βροχές της προηγούμενη εβδομάδας
Α.Κ. νήπιο, “Κυρία τα έγραψα όλα μόνος μου” έγραψε το όνομα του, αλλά και των φίλων του, αριθμούς, ένα σπίτι με έντονο περίγραμμα ( ασφάλεια) αλλά και ένα χρωματιστό ουράνιο τόξο
Γ.Π. προνήπιο, η ζωγραφιά αυτή ξεχωρίζει γιατί είναι πολυπληθής αλλά και με τάξη! Όλα τα πρόσωπα είναι χαμογελαστά και καθένα με διαφορετικό χρώμα….οι φίλοι του, χαρούμενοι και χρωματιστοί όπως πρέπει να είναι η ζωή των παιδιών
Τέλος ένα συγκινητικό και εκπαιδευτικό βίντεο για όλους:



































