Η εβδομάδα μας ξεκίνησε και αρχίζουμε σιγά σιγά να οδεύουμε προς το Πάσχα, γι’ αυτό θα ξεκινήσουμε την κουβέντα μας για τα Πάθη του Χριστού και τα γεγονότα της Μεγάλης Εβδομάδας με μια σειρά από εικόνες. Ξεκινήσαμε με καταιγισμό ιδεών για το τι μας θυμίζει η λέξη Πάσχα και καταγράψαμε όλες τις ιδέες.
ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ
Φένια, η αγαπημένη των ήχων
Τα Δικαιώματα των παιδιών
Εσωτερικός κανονισμός Σχολικού έτους 2023-2024
Πάσχα
Μιλάμε για το Πάσχα……
Ξεκινήσαμε τις κατασκευές μας με την πασχαλινή κάρτα στην οποία γράψαμε και ευχές.
Άλλες πασχαλινές κατασκευές που διακόσμησαν τα παράθυρά μας….
Αφού μιλήσαμε για τα γεγονότα της Μεγάλης Εβδομάδας κάναμε σειροθέτηση.
Συμπληρώσαμε την ακροστοιχίδα του Πάσχα…
Φτιάξαμε πασχαλινά φαναράκια για να πάρουμε μαζί μας στην εκκλησία με την τεχνική του ντεκουπάζ.
Παίξαμε κρυμμένο θησαυρό για να ανακαλύψουμε τα υλικά για τα πασχαλινά μας κουλουράκια. Και αφού τα βρήκαμε αποφασίσαμε να φτιάξουμε τα δικά μας κουλουράκια τα οποία ζυμώσαμε και πλάσαμε σε διάφορα σχέδια.
Φτιάξαμε πασχαλίτσες πάνω σε βοτσαλάκια για να μπουν και αυτές στο πασχαλινό μας καλαθάκι.
Κάναμε λίγα μαθηματικά μετρώντας πασχαλινά αντικείμενα.
Ετοιμάσαμε το πασχαλινό μας καλαθάκι το οποίο γεμίσαμε με ότι είχαμε φτιάξει όλες τις μέρες.
Φυσικά βάψαμε αυγά με έναν καινούριο τρόπο που μάθαμε χρησιμοποιώντας κόκκινο χαρτί γκοφρέ.
Και φυσικά τελευταία μέρα παίξαμε το κυνήγι του κρυμμένου αυγού. 3 ομάδες έτρεξαν να βρουν τα στοιχεία που θα τους έφταναν μέχρι το τέλος της διαδρομής και τα Αυγά…
Αφού ετοιμάστηκαν τα κόκκινα αυγά μας τσουγκρίσαμε και ευχηθήκαμε Καλό Πάσχα!!!
25η Μαρτίου
Η 25η Μαρτίου είναι διπλή γιορτή…
Στις 25 Μαρτίου έχουμε διπλή γιορτή. Θρησκευτική και εθνική.
Η εκκλησία μας γιορτάζει τον Ευαγγελισμό της Παναγίας.
Γιορτάζει όμως και η πατρίδα μας, η Ελλάδα, γιατί μια τέτοια μέρα, στις 25 Μαρτίου 1821, οι Έλληνες αποφάσισαν να ξεσηκωθούν, να πολεμήσουν και να διώξουν τους Τούρκους μακριά από την Ελλάδα.
Ο φελοπίνακας που γέμισε με φωτογραφίες στάθηκε αφορμή για να συζητήσουμε για τη διπλή γιορτή και συγκεκριμένα, τη γιορτή των “Ε” όπως είπαμε για να τη θυμόμαστε, του Ευαγγελισμού απ’ τη μια και της Επανάστασης από την άλλη. Κόψαμε και κολλήσαμε τα γράμματα των δυο λέξεων και κατασκευάσαμε κρίνους σαν το λουλούδι που έδωσε ο Αρχάγγελος στην Παναγία, αφού πρώτα αγγίξαμε, μυρίσαμε και παρατηρήσαμε από κοντά το λουλούδι που ήρθε στην τάξη μας.
Το κρυφό σχολειό…
Σχολεία δεν υπήρχαν στην Ελλάδα στα χρόνια της σκλαβιάς γιατί οι Τούρκοι δεν επέτρεπαν να μαθαίνουν ελληνικά γράμματα.Tα Ελληνόπουλα όμως σαν νύχτωνε και το σκοτάδι απλωνόταν
παντού, έπαιρναν κρυφά το δρόμο για την εκκλησία. Εκεί τους περίμενε ο παπάς για να τους μάθει να διαβάζουν και να γράφουν κάτω από το φως του καντηλιού. Μαζί με την ανάγνωση και τη γραφή μάθαιναν ακόμη για την αξία της ελευθερίας και πώς έπρεπε να πολεμήσουν και να ελευθερώσουν τη σκλαβωμένη πατρίδα από τον Τούρκο κατακτητή. Έτσι στο Κρυφό Σχολειό μάθαιναν τα παιδιά όλα όσα δεν μπορούσαν να μάθουν φανερά. Παρατηρήσαμε τον πίνακα του Ν. Γύζη και προσπαθήσαμε να τον αποτυπώσουμε με το δικό μας τρόπο.
Οι ήρωες της επανάστασης…
Οι Τούρκοι ήταν πολλοί και καλά οπλισμένοι. Οι Έλληνες ήταν λίγοι και χωρίς όπλα. Είχαν πάρει όμως την απόφαση πως θα ελευθερωθούν. Πολεμούν και στη στεριά και στη θάλασσα για να διώξουν τον βάρβαρο κατακτητή μακριά από την Ελλάδα.
Οι Έλληνες πολέμησαν γενναία στα βουνά οπού βγήκαν κλέφτες, αφού δεν είχαν καθόλου στρατό και όπλα. Έκαναν ανταρτοπόλεμο. Οι πιο γενναίοι πολεμιστές έγιναν και ήρωες και εμείς τους θυμόμαστε μέχρι σήμερα.
Αφού γνωρίσαμε μερικούς γενναίους πολεμιστές τους παρατηρήσαμε αποτυπώσαμε όσο περισσότερο μπορούσαμε τα χαρακτηριστικά κυρίως του προσώπου τους.
Η Ελληνική μας σημαία…
Μετά την απελευθέρωση της Ελλάδας, καθορίστηκε και η σημαία της, το εθνικό αυτό σύμβολο που χαρακτηρίζει κάθε χώρα.
Τι συμβολίζει η Ελληνική σημαία;
Τα χρώματα γαλάζιο και λευκό συμβολίζουν, το γαλάζιο της Ελληνικής θάλασσας και το λευκό των αφρισμένων κυμάτων.
Οι οριζόντιες γραμμές είναι 9, όσες και οι συλλαβές του συνθήματος της Ελληνικής Επανάστασης, «ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ `Η ΘΑΝΑΤΟΣ».
Ο Λευκός Σταυρός συμβολίζει την αφοσίωση των Ελλήνων στην Ορθόδοξη Χριστιανική Πίστη.
Φτιάχνω ένα χαρτί να μοιάζει με πάπυρο!
Πάπυρος ονομαζόταν το χαρτί που έγραφαν τα αρχαία χρόνια. Ήταν κάπως έτσι…
Φτιάξαμε τους δικούς μας πάπυρους και γράψαμε πάνω με πινέλο το σύνθημα ” Ελευθερία ή Θάνατος”.
Η στολή του τσολιά…
Η στολή του Εύζωνα, εμφανίστηκε στην Επανάσταση του 1821 και έκτοτε καθιερώθηκε η φουστανέλα ως επίσημη ενδυμασία όλων των οπλαρχηγών. Κάθε κομμάτι από το οποίο αποτελείται, έχει τη δική του σημασία.
Φουστανέλα
Η φουστανέλα, είναι ανδρική βαμβακερή φορεσιά με 400 πτυχές, όσες και τα
χρόνια της τουρκικής κυριαρχίας στην Ελλάδα. Το χρώμα της είναι λευκό, που συμβολίζει την αγνότητα των εθνικών απελευθερωτικών αγώνων. Για να φτιαχτεί μια φουστανέλα χρειάζονται περίπου 30 μέτρα ύφασμα.
Τα κρόσσια που κρέμονται πάνω στη φούστα, έχουν μπλε-άσπρο χρώμα, όπως η Γαλανόλευκη Σημαία.
Φέρμελη
Πρόκειται για το γιλέκο των Ευζώνων, του οποίου η κατασκευή χρειάζεται ένα μήνα.
Είναι κεντημένο με λευκά και επίχρυσα νήματα, που δημιουργούν λαογραφικές απεικονίσεις.
Επίσης, κεντημένα πάνω στο γιλέκο είναι τα αρχικά Χ.Ο, που πιστεύεται ότι αντιστοιχούν στις λέξεις χριστιανός ορθόδοξος.
Φέσι
Φάριο ονομάζεται το καπέλο του Εύζωνα, το οποίο στο κέντρο του έχει το Εθνόσημο. Παλαιότερα στο κέντρο του υπήρχε η βασιλική κορώνα.
Τσαρούχια
Τα τσαρούχια είναι τα υποδήματα της φορεσιάς, με τη χαρακτηριστική μαύρη φούντα στη μύτη. Είναι δερμάτινα και η σόλα τους έχει από 60 έως 120 καρφιά. Κατά μέσο όρο το κάθε τσαρούχι ζυγίζει 3,5 κιλά. Το σχήμα και η μορφή τους, χρησίμευε σε μάχες σώμα με σώμα, καθώς στις φούντες έκρυβαν κοφτερά αντικείμενα που τραβούσαν απότομα και ξάφνιαζαν τον εχθρό.
Παρατηρήσαμε τα αντικείμενα της στολής του τσολιά που βρήκαμε στην τάξη μας, καθώς και ένα από τα όπλα της εποχής, την πιστόλα ή πιστόλι.
Στη συνέχεια φτιάξαμε και τα δικά μας τσολιαδάκια για τα αγόρια και τις Αμαλίες για τα κορίτσια.
Μάθαμε τραγούδια, είδαμε ιστορίες και κάναμε δραστηριότητες με σκοπό να μάθουμε όσα περισσότερα μπορούσαμε για αυτή τη διπλή γιορτή…
Η Αμυγδαλιά
Ένα κλαδί ανθισμένης αμυγδαλιάς στάθηκε αφορμή για να μιλήσουμε για τη “νυφούλα του χειμώνα” όπως την αποκαλούν. Αφού μάθαμε αρκετές πληροφορίες για την αμυγδαλιά αποφασίσαμε να κάνουμε λίγα μαθηματικά βάζοντας πάνω στο κάθε δέντρο τόσα λουλούδια όσα μας ζητούσε.
Τέλος, δεν θα μπορούσαμε να μην αναφερθούμε στην αμυγδαλιά και την τέχνη και αφού είδαμε αρκετά έργα τέχνης διαφόρων ζωγράφων που έχουν ασχοληθεί, σταθήκαμε και προσπαθήσαμε να αποτυπώσουμε το έργο “Άνθη αμυγδαλιάς” του Βίνσεντ βαν Γκογκ.
Εργαστήρια Δεξιοτήτων “Τον Κ.Ο.Κ αγαπώ με ασφάλεια κυκλοφορώ”
1. Ζω καλύτερα – Ευ Ζην
Υποθεματική: ΥΓΕΙΑ: Ασφάλεια στο δρόμο
Εργαστήριο 1
Μέσα από την συζήτηση ανιχνεύουμε τις γνώσεις και τις εμπειρίες των παιδιών για το θέμα της οδικής κυκλοφορίας και ασφάλειας.
Τίθεται ο αρχικός προβληματισμός.
-Με ποιόν τρόπο έρχεστε στο σχολείο; -Πεζοί, με αυτοκίνητο, με μηχανάκι ή με κάποιο άλλο μέσο μεταφοράς;
-Φοράτε κράνος όταν έρχεστε με το μηχανάκι των γονιών σας στο σχολείο; -Φοράτε ζώνη ασφαλείας όταν είστε στο αυτοκίνητο;
-Υπάρχουν κανόνες που ρυθμίζουν την κυκλοφορία στον δρόμο; -Ποιοι έφτιαξαν τους Κανόνες Οδικής Κυκλοφορίας; – Γιατί;
-Εξαιρούνται των κανόνων τα μικρά παιδιά; -Είναι ασφαλές να μιλάει ο/η οδηγός οχημάτων και δίκυκλων στο κινητό του τηλέφωνο όταν οδηγεί; -Τι μπορεί να συμβεί σε αυτόν/ην και στους άλλους;
Εργαστήριο 2
Διαβάσαμε και είδαμε το παραμύθι «Καλώς τον κύριο Κ.Ο.Κ.» Συγγραφέας: Πιτσιδοπούλου Ελένη. Με τη βοήθεια του βιβλίου του κυρίου Κ.Ο.Κ μαθαίνουμε τα σήματα και συζητάμε για την χρησιμότητά τους. Προσπαθούμε να ερμηνεύσουμε τα σήματα που βλέπουμε
μαθαίνοντας ποιο χρώμα σημαίνει απαγορεύεται και ποιο επιτρέπεται.
Παίζουμε το παιχνίδι των ερωτήσεων: -Τι σημαίνει όταν ένα σήμα βρίσκεται σε κόκκινο κύκλο; -Μπορούμε να το «διαβάσουμε»;
– Τι σημαίνει όταν ένα σήμα βρίσκεται σε μπλε κύκλο; Eπιτρέπει ή απαγορεύει; -Τι σημαίνουν τα σήματα που βρίσκονται μέσα σε κόκκινο
τρίγωνο; -Τι σηματοδοτεί το STOP και τι πρέπει να κάνουν οι οδηγοί όταν το βλέπουν; – Τι σημαίνουν τα χρώματα και τα σχήματα στα σήματα; -Ποια είναι η χρησιμότητα των παράλληλων λευκών γραμμών που υπάρχουν στους δρόμους; -Ποια είναι τα χρώματα του φωτεινού σηματοδότη για τα οχήματα; -Τα φανάρια που αφορούν του πεζούς, απεικονίζουν δύο ανθρωπάκια, τον Σταμάτη (Κόκκινο) και τον Γρηγόρη
(Πράσινο). Τι σηματοδοτούν; Εμπλουτίζουμε τις γνώσεις μας με καινούργιες έννοιες και λέξεις όπως: δρόμος ταχείας κυκλοφορίας, διάβαση πεζών, τροχονόμος, μονόδρομος… Φτιάχνουμε σύνθετες λέξεις με την λέξη «δρόμος» και συμπληρώνουμε το φύλλο εργασίας στο οποίο πρώτα ψάξαμε και βρήκαμε το κατάλληλο μοτίβο έπειτα σχεδιάσαμε και ζωγραφίσαμε το σήμα που μας έκανε εντύπωση και τέλος το τοποθετήσαμε στην κατηγορία που ανήκε.
Εργαστήριο 3
Διαβάζουμε το παραμύθι: Ο Φίλος μου ο Ποδηλατάκιας. Συγγραφέας: Κατερίνα Βαϊμάκη. Το παραμύθι μας δίνει την αφόρμηση για να κάνουμε εννοιολογικές προεκτάσεις και να διατυπώσουμε ερωτήματα.
-Τι πρέπει να κάνουμε όταν οδηγούμε ποδήλατο; -Ποιόν εξοπλισμό πρέπει να έχουμε; -Υπάρχουν επαρκείς ποδηλατοδρόμοι στην πόλη μας;
-Υπάρχει πάρκο κυκλοφοριακής Αγωγής στην πόλη μου; Έπειτα συμπληρώνουμε το φύλλο εργασίας βάζοντας στη Σοφία τα απαραίτητα που πρέπει να έχει μαζί της για να είναι ασφαλής με το ποδήλατο.
Εργαστήριο 4
Παρουσιάζουμε στην ολομέλεια της τάξης, εικόνες οδικών ατυχημάτων και καλούμε τα παιδιά να σκεφτούν και να εκφράσουν την εκδοχή τους για το πώς μπορεί να προκλήθηκαν. Αναρωτιόμαστε κατά πόσο μπορούν τα ατυχήματα να προκληθούν επειδή κάποιος από τους εμπλεκόμενους είχε ένα συγκεκριμένο συναίσθημα. Συζητάμε για την σημασία που έχει να φοράμε ζώνη ασφαλείας και τα παιδιά να κάθονται στα πίσω καθίσματα των αυτοκινήτων. Είναι σημαντικό οι πεζοί να χρησιμοποιούν με σωστό τρόπο τις διαβάσεις, να λαμβάνουν υπόψη τους τα φανάρια και να γίνεται η χρήση των πεζοδρομίων. Οι ποδηλάτες απαιτείται να χρησιμοποιούν τον ποδηλατόδρομο και να προφυλάσσουν τον εαυτό τους με το σωστό εξοπλισμό.
Έπειτα καταγράφουμε τους κανόνες σωστής οδική συμπεριφοράς και ζωγραφίζουμε αυτόν που μας έκανε εντύπωση με σκοπό να φτιάξουμε ένα ομαδικό κολάζ και να το κολλήσουμε να το δουν και οι γονείς.
Τέλος, συμπληρώνουμε το φύλλο εργασίας που δείχνει εικόνες σωστής και λάθος οδικής συμπεριφοράς και βάζουμε χρώμα στις εικόνες με την καλή οδική συμπεριφορά.
Εργαστήριο 5
Κατασκευή χάρτινου φαναριού «ο Σταμάτης και ο Γρηγόρης» και εκμάθηση κανόνων του σωστού πεζού.
-Πότε διασχίζουμε το δρόμο όταν το φανάρι είναι κόκκινο ή πράσινο; -Τι κάνουμε όταν το πράσινο ανθρωπάκι (ο Γρηγόρης) αναβοσβήνει;
– Αν υπάρχει Τροχονόμος ή Σχολικός Τροχονόμος, τότε τα σήματα και τα φανάρια που υπάρχουν ισχύουν;
Τέλος, τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και κατασκευάζουν μακέτα με δρόμους και σήματα, όπου τα παιδιά μπορούν να παίξουν με τα αυτοκινητάκια του σχολείου μας. Μία ομάδα φτιάχνει την μακέτα, μια άλλη ομάδα κατασκευάζει τα σήματα και τους φωτεινούς σηματοδότες, μια άλλη ομάδα φτιάχνει τους δρόμους πάνω στην μακέτα.
Κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων μας επισκέφτηκαν εκπρόσωποι του αστυνομικού τμήματος και μας εξήγησαν εκτενέστερα τους κανόνς του κώδικα οδικής κυκλοφορίας.
Εργαστήριο 6
Μάθαμε τον κανόνα των 5 βημάτων( όσα και τα δάχτυλά μας) προκειμένου να περάσουμε απέναντι έναν δρόμο που δεν έχει διάβαση. Έπειτα σχεδιάσαμε την παλάμη μας και σε κάθε δάχτυλο τοποθετήσαμε και ένα βήμα. Τέλος, ήταν μια καλή ευκαιρία να θυμηθούμε τον αριθμό 5 με αφορμή τους κανόνες αλλά και το γράμμα “Σ,σ, ς ” με αφορμή τις λέξεις Σήμα, και Στοπ.
Εργαστήριο 7
Από όλη τη διαδικασία που ακολουθήσαμε, θέλουμε να ευαισθητοποιήσουμε τόσο τους γονείς αλλά και την ευρύτερη κοινότητα για να ακολουθούν τους κανόνες κυκλοφοριακής αγωγής και να καταλάβουν την σπουδαιότητά τους.
Τέλος, κάναμε αξιολόγηση αποτελεσματικότητας του προγράμματος. Έπρεπε να διαλέξουμε τυχαία και να κατηγοριοποιήσουμε τα σήματα του Κ.Ο.Κ. με κριτήρια το σχήμα αλλά και την κατηγορία στην οποία ανήκουν. Ακόμη συμπληρώσαμε το φύλλο εργασίας με αντιστοίχιση κάποιων σημάτων και τέλος κάναμε ο καθένας την αυτοαξιολόγησή του για το πρόγραμμα.