Σκοπός του νηπιαγωγείου είναι να δημιουργήσει σε όλα ανεξαιρέτως τα νήπια τις βάσεις πάνω στις οποίες θα χτίσουν τη μελλοντική τους μάθηση. Το σύγχρονο ελληνικό νηπιαγωγείο προσφέρει κυρίως μαθησιακές εμπειρίες, που θα επιτρέψουν στα παιδιά, σε όποιο αναπτυξιακό και μαθησιακό στάδιο κι αν βρίσκονται να αναπτυχθούν ομαλά και ολόπλευρα, δηλαδή, σωματικά, συναισθηματικά, νοητικά και κοινωνικά και να θεμελιώσουν τις βάσεις πάνω στις οποίες θα οικοδομήσουν την εκπαιδευτική τους πορεία. Το νηπιαγωγείο προσφέρει πολυσήμαντες υπηρεσίες στα παιδιά και στις οικογένειες τους.
Στο πρόγραμμα σπουδών του νηπιαγωγείου, η κατάκτηση της γνώσης είναι μια ενεργητική διαδικασία κατά την οποία τα παιδιά δομούν τη γνώση, όταν εμπλέκονται ενεργά, μέσα δηλαδή από τη δική τους δραστηριότητα και μία συμμετοχική διαδικασία όπου τα παιδιά μαθαίνουν μέσα από την αλληλεπίδραση τόσο με το φυσικό όσο και με το κοινωνικό περιβάλλον.
Η γνώση αυτή μπορεί να αποκτηθεί μέσω της διαμόρφωσης του περιβάλλοντος, το οποίο δημιουργεί κίνητρα για ενεργό συμμετοχή του παιδιού στη διαδικασία της μάθησης για ανακάλυψη και πειραματισμό, χωρίς να χάνεται το ενδιαφέρον. Με την σωστή και διακριτική καθοδήγηση των εκπαιδευτικών θα συνδέσουν την βιωματική γνώση που έχουν αποκτήσει μέσα από τις αλληλεπιδράσεις με το φυσικό περιβάλλον σε επιστημονική.
Στόχοι μας στην αρχική αυτή περίοδο προσαρμογής, η οποία είναι και η πιο σημαντική και οι οποίοι θα μας ακολουθούν καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς είναι η προσαρμογή τους στη σχολική ζωή, η προσαρμογή τους στους κανόνες που τη διέπουν, η ένταξη των νηπίων στην ομάδα, η συνεργασία τους με την ομάδα και ταυτόχρονα ο σεβασμός στη μοναδικότητα του καθενός, η αυτονομία και η αυτοεξυπηρέτηση τους. Παρότι το πρόγραμμα μπορεί να είναι πιο ευέλικτο απ’ ότι στο δημοτικό, είναι ωστόσο οργανωμένο κι έχει συγκεκριμένους μαθησιακούς στόχους. Η προσαρμογή επομένως του παιδιού στο πρώτο “σχολικό περιβάλλον” αποτελεί μια ενδιαφέρουσα πρόκληση όπου γαλουχείται η νοητική, κοινωνική και συναισθηματική του ωριμότητα.