ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ:
ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ & ΕΥΘΥΝΗ
Ανθρώπινα Δικαιώματα
Τίτλος: Καραβάνια χωρίς σύνορα – Αναζητώντας την πατρίδα της καρδιάς μας
Εργαστήριο 1
Παιχνίδια ενεργοποίησης και δέσιμο της ομάδας
Κινούνται στον χώρο στον ρυθμό της μουσικής κοιτώντας στα μάτια όποιον συναντούν σαν να τους ενώνει ένα αόρατο νήμα / περπατούν στον ρυθμό της μουσικής και μόλις σταματάει η μουσική χαιρετιούνται με διάφορους τρόπους (χειραψία/ υπόκλιση… / κοιτούν τον απέναντί τους με φανταστικό κιάλι… )
Δημιουργούμε μία μεγάλη καρδιά με φωτογραφίες όλων των παιδιών και πολλές μικρές καρδιές με το αρχικό γράμμα του ονόματός τους «πετούν» τριγύρω σαν μπαλόνια…
Εργαστήριο 2
Αρχικά δημιουργούμε έναν νοητικό χάρτη με τις αρχικές γνώσεις των παιδιών για τις βασικές ανάγκες τους… Έπειτα, με αφορμή το πλούσιο εποπτικό υλικό από το βιβλίο “Αγκόσσου Ο Μικρός Αφρικάνος, εκδ. Μορφωτική Εστία¨ και την ανάγνωση του βιβλίου ¨Τρεις Παλάμες όλη η Γη, Μ. Παπαγιάννη, εκδ.Πατάκη”, τα παιδιά γνωρίζουν τις δύσκολες συνθήκες ζωής πολλών παιδιών του τρίτου κόσμου.
Aναζητούν στον χάρτη τη χώρα των ηρώων και σημειώνουν τις χώρες και σε ένα αντίστοιχο φύλλο εργασίας.
Επιπλέον, δημιουργείται σχετικό κέντρο μάθησης το οποίο εμπλουτίζεται διαρκώς κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων.
3 Εργαστήριο
Διαβάσαμε το βιβλίο: Η κούκλα που ταξίδευε στον κόσμο, Α.Μητσιάλη, Εκδ. Παπαδόπουλος, το οποίο διαπραγματεύεται την παιδική εργασία. Αποτέλεσε μία καλή αφορμή για συζήτηση και σκέψεις.
Σειροθετήσαμε την ιστορία
Προσπαθήσαμε να εντοπίσουμε τα συναισθήματα των ηρώων . Συζητήσαμε και ζωγραφίσαμε πότε νιώθουμε εμείς ανάλογα συναισθήματα.
Ζωγραφίσαμε τους φόβους μας και τους πετάξαμε μακριά…
Τέλος, γράψαμε μέσα στην καρδιά που δημιουργήσαμε στο 1ο εργαστήριο, πράγματα που μας κάνουν χαρούμενους…
Με αφορμή την ενασχόληση μας με τα συναισθήματα χαράς, λύπης και φόβου μιλήσαμε και για τον θυμό (συμπεριφορές/ γεγονότα που προκαλούν θυμό). Διαβάσαμε το βιβλίο: “Τι νιώθεις; Θυμός – Υπομονή, Β. Μονρεάλ, εκδ. Φλούδας¨ και σειροθετήσαμε σύμφωνα με το βιβλίο τις οδηγίες/συμβουλές για να φύγει μακριά ο θυμός.
Επιπλέον, παρουσιάστηκε η κοινωνική ιστορία “Τι κάνω για να νιώσω καλά” http://prosvasimo.iep.edu.gr/docs/pdf/KI/%CE%94%CE%B9%CE%B1%CF%87%CE%B5%CE%AF%CF%81%CE%B9%CF%83%CE%B7%20%CE%A3%CF%85%CE%BD%CE%B1%CE%B9% και δημιουργήσαμε το κουτί με τα αντικείμενα που μας βοηθάνε να διώξουμε τον θυμό και να νιώσουμε καλύτερα.
Τέλος, η κοινωνική λειτουργός του νηπιαγωγείου μας μίλησε στα παιδιά για τον θυμό και τους παρουσίασε τεχνικές αντιμετώπισης.
4 Εργαστήριο
Τα παιδιά παρακολούθησαν το σύντομο βίντεο: «Ειρήνη» – Η ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα/ Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες. https://www.youtube.com/watch?v=WQJhuAfVTqo&t=1s
Εστιάζουμε κυρίως στον λόγο που αναγκάζεται να εγκαταλείψει την πατρίδα της η Ειρήνη, την απόρριψη μέχρι να βρει νέο μέρος να ζήσει και στα συναισθήματα που βιώνει…
Ζωγραφίζουμε ότι μας εντυπωσίασε από την ιστορία
Σειροθετούμε την ιστορία
Βοηθάμε τη Beebot να γνωρίσει και αυτή όλες τις χώρες που πήγε η Ειρήνη, ακολουθώντας την ίδια χρονική σειρά.
Ψηφιακό παιχνίδι: Απαντάμε σε ερωτήσεις κατανόησης της ιστορίας
Διαβάζουμε την ιστορία “Άσπρα και μαύρα πρόβατα”/ πηγή: Δραστηριότητες βιωματικής μάθησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και τα δικαιώματα των προσφύγων, Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, Νοέμβριος 2014
Η ιστορία αφορά ένα κοπάδι από λευκά πρόβατα τα οποία συναντούν δύο μαύρα πρόβατα και καλούνται να συζητήσουν για το αν θα τα δεχτούν στην ομάδα τους. Θα συζητήσουν μεταξύ τους, θα ακούσουν όλες τις απόψεις και θα αποφασίσουν από μόνα τους πως θα αντιδράσουν, αν δηλαδή θα τα δεχτούν στο κοπάδι τους ή θα τα διώξουν. Τα παιδιά δραματοποιούν την ιστορία εναλλάσσοντας ρόλους, συζητάμε για το πως νιώθουν τα μαύρα πρόβατα και ζωγραφίζουν πότε τα ίδια τα παιδιά νιώθουν λυπημένα
Οδηγούν τη Bee bot στην κατάλληλη διαδρομή, ώστε να βοηθήσει τα άσπρα πρόβατα να φτάσουν στα μαύρα.
5 Εργαστήριο
Με αφορμή το βιβλίο “Δεν, Β. Ηλιόπουλος, εκδ. Πατάκ稨τα παιδιά συζητούν για τους όρους “δικαίωμα” και “υποχρέωση”.
Με αφορμή το βιβλίο, δημιουργούμε τον δικό μας χαρταετό των δικαιωμάτων:
Διαβάζουμε το εγχειρίδιο “Έχω, έχεις, έχει… όλοι έχουμε δικαιώματα!/ Έκδοση: Συνήγορος του Παιδιού” & “Έχω δικαίωμα; Έχω δικαίωμα!, Π. Χριστοδούλου, εκδ. Μικρή Σελήνη”. Γνωρίζουν τα δικαιώματα του παιδιού “Σύμβαση του ΟΗΕ για τα δικαιώματα του παιδιού, 1989” και παρακολουθούν σχετικά βίντεο και εποπτικό υλικό.
Τέλος, τα παιδιά δημιουργού μία αφίσα με τα δικαιώματα των παιδιών, όπου αποφασίζουν η ηρωίδα του βιβλίου: Η κούκλα που ταξίδευε στον κόσμο, Α.Μητσιάλη, Εκδ. Παπαδόπουλος, να “ταξιδέψει” σε όλο τον κόσμο και να κάνει γνωστά τα δικαιώματα τους