Τα παραδοσιακά παιχνίδια στο νηπιαγωγείο αποτελούν μια πολύπλευρη δραστηριότητα. Αποτελούν ένα πυλώνα παράδοσης που μας συνδέει με το τότε και δεν πρέπει να τα ξεχνάμε. Επίσης η απλότητα με την οποία προσεγγίζουν το παιδί τους δίνει μοναδική θέση στην καρδιά των μικρών αλλά και μεγάλων φίλων.
Γύρω – γύρω όλοι στη μέση ο Μανώλης
Ηλικίες: 5+
Το παιχνίδι σκοπεύει στην ανάπτυξη της αντιληπτικής ικανότητας και του ρυθμού.
Πως παίζεται: Μια ομάδα παιδιών σχηματίζει έναν κύκλο με πιασμένα χέρια. Ένα από τα παιδιά έρχεται στη μέση του κύκλου με δεμένα μάτια για να υποδηθεί τον Μανώλη. Τα παιδιά γυρίζουν σε κύκλο με την γνωστή στιχομυθία : “Γύρω – γύρω όλοι στη μέση ο Μανώλης, χέρια πόδια στη γραμμή, όλοι κάθονται στη Γη και ο Μανώλης στο σκαμνί”.
Μόλις το τραγούδι τελειώσει, ο Μανώλης πρέπει να βρει ένα παιδί και να το αναγνωρίσει μοναχά με την αφή.
.Τα κοκόρια
Ηλικίες: 5+
Το παιχνίδι σκοπεύει στην ανάπτυξη της κινητικής ετοιμότητας.
Τα παιδιά σχηματίζουν έναν κύκλο καθισμένα στο έδαφος. Μέσα στον κύκλο μπαίνουν δύο παιδιά όρθια με σταυρωμένα τα χέρια τους στο στήθος. Τα παιδιά κάθονται με ενωμένους του ώμους τους.Ένα παιδί από τον κύκλο δίνει σύνθημα κι αρχίζουν το σπρώξιμο μόνο με τους ώμους. Όποιο παιδί κατορθώσει να βγάλει τον αντίπαλο του έξω από τον κύκλο, κερδίζει.
(Το συγκεκριμένο παιχνίδι θέλει προσοχή στην ασφάλεια των παιδιών)
Το ρολόι
Ηλικίες: 6+
Ανάπτυξη κινητικής ετοιμότητας και σκέψης.
Τα παιδιά διαλέγουν έναν αρχηγό – ρολόι που θα απαντά όταν τον ρωτούν, τι ώρα είναι. Τα υπόλοιπα παιδιά στήνονται σε σειρά κατα μήκος έχοντας απέναντι τον αρχηγό. Κάθε παιδί με τη σειρά ρωτά: “Αρχηγέ – Αρχηγέ, τι ώρα είναι;”.
Ο αρχηγός τους απαντά με βήματα: “Η ώρα είναι 4 βήματα πίσω, 3 βήματα μπροστά κ.ο.κ.”.
Νικητής είναι αυτός που έχει μετρήσει σωστά τα βήματα και έχει φτάσει τον αρχηγό!
.Οι φωλιές
Ηλικίες: 6+
Ανάπτυξη κινητικής ετοιμότητας και προσοχής.
Μια παραλλαγή από τις μουσικές καρέκλες. Αντί για μουσική όμως τα παιδιά γίνονται φωλιές ανά τριάδες. Μέσα τους αυτές τις φωλιές έχουν μέσα τους ένα παιδί. Ένα παιδί είναι μόνο του χωρίς φωλιά. Με το σύνθημα κάποιου που διευθύνει το παιχνίδι, τα παιδιά που έχουν σχηματίσει τις φωλιές σηκώνουν τα χέρια τους για να βγει το παιδί που είναι μέσα σε κάθε φωλιά και περιμένουν κάποιο άλλο να μπει. Μόλις μπει το παιδί η φωλιά κλείνει με τα χέρια των παιδιών. Κάποιο παιδί δεν θα βρει φωλιά, οπότε θα γίνει αυτό μέρος μιας φωλιάς αποδεσμεύοντας ένα άλλο για να γίνει πουλί που ψάχνει φωλιά.
.Μήλα μηλαράκια
Ηλικίες: 8+
Ανάπτυξη παρατηριτικότητας και κινητικής ετοιμότητας.
Το κλασσικό παιχνίδι που όλοι το λέμε “μήλα”. Μια μπάλα, ένας κύκλος και 2 παιδιά εκτός κύκλου.
Τα δυο παιδιά εκτός κύκλου προσπαθούν να πετύχουν τα παιδιά που είναι μέσα στον κύκλο μέχρι να τα βγάλουν όλα έξω. Μπορεί να παιχτεί σε πολλές παραλλαγές. Είναι ένα φανταστικό παιχνίδι που ακόμα και σήμερα είναι αγαπημένο πολλών παιδιών δημοτικού.
Η Ουρά
Ηλικίες: 5+
Ανάπτυξη επιδεξιότητας και προσοχής.
Όλα τα παιδιά έχουν ένα μαντήλι για ουρά, κρεμασμένο από το παντελόνι τους. Κάποιο παιδί ορίζεται για να κατευθύνει το παιχνίδι. Σκορπίζονται στο χώρο και με το ένα χέρι προστατεύουν την ουρά, ενώ το άλλο το έχουν απλωμένο μπροστά. Με το σύνθημα του αρχηγού, αρχίζουν να αλληλοκυνηγιούνται με σκοπό ν’ αρπάξουν όσες περισσότερες ουρές μπορούν από τα άλλα παιδιά. Νικητής είναι το παιδί, που όταν τελειώσει το παιχνίδι, θα έχει τις πιο πολλές ουρές στην κατοχή του.
Καλημέρα Βασιλιά
Ηλικίες: 5+
Ανάπτυξη πρωτοβουλίας και φαντασίας.
Ένα παιδί εκλέγεται βασιλιάς και κάθεται σε μια μεριά μακρυά από τα άλλα. Τα υπόλοιπα παιδιά χωρίζονται σε ζευγάρια και σκαρφίζονται εργασίες που θα πρέπει να κάνουν για τον βασιλιά. Ένα-ένα ζευγάρι πάει στον βασιλιά και λέει: “Βασιλιά, βασιλιά, με τα δώδεκα σπαθιά, τι δουλειά;”, ο Βασιλιάς απαντά: “Τεμπελιά”, στη συνέχεια τα παιδιά απαντάνε: “Μα ήρθαμε να σου κάνουμε δουλειά!” και τέλος ο βασιλιάς απαντά: “Ωραία λοιπόν, τι δουλειά;”. Τα παιδιά κάνουν με παντομίμα την δουλειά και ο βασιλιάς προσπαθεί να μαντέψει τη δουλειά θα του κάνει το ζευγάρι.
.Αυγοδρομίες
Ηλικίες: 6+
Ανάπτυξη κινητικότητας.
Με ένα πλαστικό κουτάλι, μπάλες του πινγκ πόνγκ ή αυγά το παιχνίδι είναι πολύ διασκεδαστικό! Ορίζουμε μια αφετηρία και έναν τερματισμό και στη συνέχεια λέμε στα παιδιά να στηθούν κατά μήκος της αφετηρίας. Τα παιδιά θα πρέπει να φτάσουν στον τερματισμό χωρίς να τους πέσει το αυγό από το κουτάλι!
Τα παιχνίδια τα πήραμε από την σελίδα oneirovates.com