Η Αγωγή Υγείας ,σύμφωνα με το Συμβούλιο της Ευρώπης, είναι μια διαδικασία που στηρίζεται σε επιστημονικές αρχές και χρησιμοποιεί προγραμματισμένες ευκαιρίες μάθησης που δίνουν την ευκαιρία στους ανθρώπους όταν λειτουργούν ως άτομα ή ως σύνολο, να αποφασίζουν και να ενεργούν συνειδητά για θέματα που επηρεάζουν την υγεία τους. Η υγεία -σύμφωνα με την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας – είναι τρισδιάστατη έννοια και ορίζεται ως η κατάσταση της πλήρους σωματικής ψυχικής και κοινωνικής ευεξίας και όχι μόνο η απουσία νόσου ή αναπηρίας, Το σχολείο σε συνεργασία με την οικογένεια, μπορεί να προάγει τη σωστή αντίληψη περί υγείας και φροντίδας εαυτού και να συμβάλει στην πρόληψη και βελτίωση της ποιότητας ζωής των ανθρώπων.
Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια τα προγράμματα αγωγής υγείας έχουν υποβαθμιστεί σημαντικά στο χώρο του σχολείου και ειδικότερα στην Δευτεροβάθμια Εκπ/ση (ανεπαρκής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών , καθυστερημένη έναρξη του προγράμματος από την έναρξη του σχολικού έτους , υποχρηματοδότηση κ.ά.). Είναι επιτακτική η ανάγκη τα προγράμματα Αγωγής Υγείας να αναβαθμιστούν και ειδικότερα μέσω αυτών το σχολείο :
α. να προάγει την υγεία
β. να ενισχύει συνεχώς ένα υγιές περιβάλλον για τη ζωή, τη μάθηση και την εργασία με όλα τα μέσα που έχει στη διάθεσή του
γ. να ενδιαφέρεται για την εκπαίδευση των στελεχών του, των εκπαιδευτικών, των μαθητών, των γονέων, των φορέων παροχής υγείας και των ηγετών της κοινότητας στο πλαίσιο των προσπαθειών να γίνει το σχολείο ένας υγιής χώρος
δ. να προσπαθεί να παρέχει προγράμματα αγωγής υγείας, προγράμματα διατροφής, προγράμματα ασφάλειας των τροφίμων, ευκαιρίες για σωματική άσκηση , ευεξία και ψυχαγωγία, καθώς και προγράμματα συμβουλευτικής για την κοινωνική υποστήριξη και την προαγωγή της ψυχικής υγείας.
ε. να εφαρμόζει πολιτικές και πρακτικές που σέβονται την ατομική ευημερία και την αξιοπρέπεια, παρέχει πολλαπλές ευκαιρίες για επιτυχία και αναγνωρίζει τις καλές προσπάθειες και προθέσεις, καθώς και τα προσωπικά επιτεύγματα.
Στ. να συνεργάζεται με τους ηγέτες της κοινότητας για να τους βοηθήσει να κατανοήσουν πώς η κοινότητα συμβάλλει στην βελτίωση ή υπονομεύει, την υγεία και την εκπαίδευση
H Αγωγή Υγείας θα πρέπει να συνδεθεί ουσιαστικά με τη ζωή του σχολείου σε καθημερινή βάση – ως βασικό μάθημα πλέον στο πρόγραμμα σπουδών της Α/θμιας και Β/θμιας Εκππ/σης – και να προάγει την υγεία σε όλα τα επίπεδα ξεκινώντας από την υγιεινή και ασφάλεια των σχολικών κτιρίων. Επιπλέον, να αναδεικνύει και να προάγει την υγεία και την αισθητική των εσωτερικών και εξωτερικών χώρων του σχολείου, την εφαρμογή καινοτόμων δράσεων και κυρίως να εστιάζει στις καλές διαπροσωπικές σχέσεις όχι μόνο ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές αλλά ανάμεσα σε όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας. Οι καλές διαπροσωπικές σχέσεις δημιουργούν το υπόβαθρο επάνω στο οποίο ορίζουμε το πλαίσιο και θέτουμε τα όρια για την καλή λειτουργία του σχολείου και συντελούν στη δημιουργία ενός θετικού κλίματος που προάγει τη μάθηση και αυξάνει τη σχολική επίδοση.
Αγωγή Υγείας και το όραμα από την εφαρμογή του προγράμματος στα σχολεία (οι 6 άξονες).
- Να οργανωθούν εθελοντικές ομάδες δράσης σε όλα τα σχολεία της χώρας για την πρόληψη και την υγεία της σχολικής κοινότητας.
- Να καλλιεργηθούν στους μαθητές/ τριες μέσω του προγράμματος αξίες και δεξιότητας ζωής : αλληλοβοήθεια, σεβασμός, αλληλεγγύη, συμπόνια, κατανόηση. ευαισθησία κτλ
- Να δημιουργηθεί σε κάθε σχολείο χώρος ανάπαυσης και περιποίησης μικροτραυματισμών – ΣΧΟΛΙΚΟ ΙΑΤΡΕΙΟ-
- Να προσληφθεί με οργανική σχέση για κάθε σχολείο ιατρικό / νοσηλευτικό προσωπικό
- Να θεσμοποιηθεί η κάρτα υγείας για κάθε μαθητή και μαθήτρια, και ως εκ τούτου
- Να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις εκείνες που θα προστατεύουν τον σχολικό πληθυσμό από τραυματισμούς ή ασθένειες και θα προωθούν δράσεις πρόληψης και συμπεριφορές ενάντια σε παράγοντες κινδύνου που μπορεί να οδηγήσουν σε μελλοντική νόσο ή/και αναπηρία.
Παπαπαντελής Νικήτας
Εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής
e-mail : nikitpapa@yahoo.gr