Με τον Αναπληρωτή Πρόεδρο της Διεθνούς Ομοσπονδίας Σχολικού Αθλητισμού (ISF) και π Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Φυσικής Αγωγής του ΥΠ.Π.Ε.Θ. κ. Στέλιο Δασκαλάκη
- κ. Δασκαλάκη θα μπορούσατε να μας αναφέρετε εν συντομία το ρόλο που επιτελεί, στην εκπαιδευτική διαδικασία, η Φυσική Αγωγή και ο Σχολικός Αθλητισμός ;
Απ: Θα διαπράξω ιεροσυλία, αν αποπειραθώ να περιγράψω με λίγα λόγια τον ρόλο της Φυσικής Αγωγής και του Σχολικού Αθλητισμού στην εκπαιδευτική διαδικασία. Απλά θα αναφέρω ότι, υπάρχουν σχετικές οδηγίες και αποφάσεις από ιδιαίτερα σημαντικούς διεθνείς οργανισμούς όπως την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Unesco. Ακόμη και μια απλή ματιά να ρίξει κανείς στις επίσημες θέσεις των οργανισμών αυτών, θα κατανοήσει πολύ εύκολα τον καθοριστικό ρόλο της Φυσικής Αγωγής και του Σχολικού Αθλητισμού, τόσο στη παροχή Αγωγής και γενικότερης Παιδείας, όσο και στην ισόρροπη ψυχοσωματική ανάπτυξη των νέων.
- Πως αξιολογείτε το επίπεδο του σχολικού αθλητισμού στη χώρα μας σήμερα ;
Απ: Ο Σχολικός Αθλητισμός στην Ελλάδα, παρά την οργανωτική αβελτηρία της κεντρικής υπηρεσίας του ΥΠ.Π.Ε.Θ. κατά το τρέχον σχολικό έτος, εξακολουθεί να βρίσκεται σε υψηλό επίπεδο διεθνώς. Τόσο τα Πανελλήνια Πρωταθλήματα Λυκείων, όσο και οι διεθνώς πρωτοποριακοί «Αγώνες ΑθλοΠΑΙΔΕΊΑΣ» προσφέρουν τα μέγιστα στην ευρύτερη Παιδεία και στην ισόρροπη ανάπτυξη των μαθητών και των μαθητριών των Δημοτικών, των Γυμνασίων και των Λυκείων της χώρας μας.
- Ο τρόπος διεξαγωγής των σχολικών αγώνων ανταποκρίνεται στους στόχους και τη φιλοσοφία των αγώνων αυτών ;
Απ: Πιστεύω ότι, ο τρόπος διεξαγωγής των Σχολικών Αθλητικών Διοργανώσεων υπηρετεί σε αρκετά υψηλό βαθμό τη σύγχρονη διεθνή φιλοσοφία του Σχολικού Αθλητισμού. Η οργανωτική επάρκεια των διοργανώσεων βρίσκεται σε αρκετά ικανοποιητικό επίπεδο. Αυτό οφείλεται, κατά κύριο λόγο, στη μεγάλη προσπάθεια των συναδέλφων εκπαιδευτικών Φυσικής Αγωγής των Σχολικών Μονάδων και των Ομάδων Φ.Α., καθώς και στη συνδρομή της πλειοψηφίας των ελληνικών Αθλητικών Ομοσπονδιών. Δίνοντας ένα πρώτο χαρακτηριστικό παράδειγμα της διεθνούς αναγνώρισης του ελληνικού Σχολικού Αθλητισμού, σας αναφέρω ότι οι «Αγώνες ΑθλοΠΑΙΔΕΊΑΣ» έχουν ήδη «αντιγραφεί», ως προς τη φιλοσοφική θεώρησή τους και τον τρόπο οργάνωσης, από χώρες με τεράστια δυναμική και παράδοση, όπως π.χ. η Μεγάλη Βρετανία.
Ένα δεύτερο παράδειγμα της υψηλής ποιότητας του ελληνικού Σχολικού Αθλητισμού, είναι η ίδια η «Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού». Ακόμη και σήμερα, παρόμοιο θεσμό έχουν μόνο χώρες που βρίσκονται στην πρωτοπορία του διεθνούς Σχολικού Αθλητισμού. Αν αναφερθούμε δε στο 2014, χρονιά που θεσμοθετήθηκε η «Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού», μόνο η Γαλλία, η Ουγγαρία και το Βέλγιο διέθεταν παρόμοιο εθνικό θεσμό για τον Σχολικό Αθλητισμό.
Βέβαια, κατά το τρέχον σχολικό έτος, η πολύμηνη καθυστέρηση που προέκυψε από την κεντρική υπηρεσία του ΥΠ.Π.Ε.Θ. έχει δημιουργήσει μεγάλες δυσκολίες στη διοργάνωση των Σχολικών Αθλητικών Δραστηριοτήτων. Οι δυσκολίες αυτές όμως έχουν ξεπερασθεί επί του παρόντος, με το υπερβάλλον σθένος που επιδεικνύουν και την υπερπροσπάθεια που καταβάλουν οι εκπαιδευτικοί Φ.Α. και τα στελέχη των Ομάδων Φυσικής Αγωγής σε ολόκληρη τη χώρα.
- Ποιες αδυναμίες βλέπετε στον τρόπο τέλεσης των σχολικών αθλητικών αγώνων;
Απ: Ο Σχολικός Αθλητισμός στην πατρίδα μας αντιμετωπίζει σήμερα ουσιώδη προβλήματα, που μπορούμε να τα κατατάξουμε σε δύο μεγάλες κατηγορίες.
Η πρώτη κατηγορία προβλημάτων προέρχεται από την έλλειψη ουσιαστικής αναγνώρισης, σε θεσμικό επίπεδο, του σημαντικού ρόλου της Φυσικής Αγωγής και του Σχολικού Αθλητισμού. Οι σημαντικότερες θεσμικές αλλαγές που μας αφορούν στα δύο τελευταία χρόνια, ήταν μία Υπουργική Απόφαση και ένα Προεδρικό Διάταγμα που θεσμοθετούν ότι τη Φυσική Αγωγή στα Δημοτικά Σχολεία, σε περίπτωση έλλειψης εκπαιδευτικού Φ.Α., μπορεί να τη διδάξει δάσκαλος. Παράλληλα υπήρξε και περικοπή των ωρών της Φ.Α. στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα των Δημοτικών Σχολείων. Ακολούθησε φέτος η, άνευ λόγου, αναστολή της σύστασης της Κεντρικής Οργανωτικής Επιτροπής Σχολικών Αθλητικών Δραστηριοτήτων (Κ.Ο.Ε.Σ.Α.Δ.), η οποία θεσμικά στελεχώνεται από ανθρώπους με υψηλά προσόντα και εμπειρία, έχοντας την αρμοδιότητα για την κεντρική οργάνωση όλων των σχολικών αθλητικών δραστηριοτήτων. Πολύ πρόσφατα επίσης, για πρώτη φορά στην ιστορία, τοποθετήθηκαν ως Προϊστάμενοι των δύο Τμημάτων που συγκροτούν τη Διεύθυνση Φυσικής Αγωγής του ΥΠ.Π.Ε.Θ. εκπαιδευτικοί από άλλες ειδικότητες. Τέτοιου είδους θεσμική αντιμετώπιση στέλνει σαφές μήνυμα προς την ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα, αλλά και προς την κοινωνία γενικότερα, ότι σχεδιασμένα και συστηματικά απαξιώνεται ο ρόλος της Φυσικής Αγωγής και του Σχολικού Αθλητισμού στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, ενώ επιπλέον καταβαραθρώνεται η παιδαγωγική και επιστημονική υπόσταση των εκπαιδευτικών Φ.Α.
Χαρακτηριστική επιβεβαίωση των παραπάνω αποτελεί η πρόσφατη (23/3/2018) ανάρτηση στο facebook του ΓΓΑ κ. Ιούλιου Συναδινού «… επειδή κάποιοι στο Υπουργείο Παιδείας συστηματικά “ΜΟΥΤΖΟΥΡΩΝΟΥΝ” τους εκπαιδευτικούς φυσικής αγωγής, να προσέξουν. Για να το δηλώνει πλέον δημόσια ο ΓΓΑ, ο κόμπος έφτασε στο χτένι». Πραγματικά, για να το δηλώνει αυτό ο, εν ενεργεία, ΓΓΑ σημαίνει ότι υπάρχει σοβαρότατο πρόβλημα στην αντιμετώπιση της Φυσικής Αγωγής και του Σχολικού Αθλητισμού από το ΥΠ.Π.Ε.Θ. Σαφέστατα, σε τέτοιο περιβάλλον, δεν μπορούμε να ελπίζουμε σε περαιτέρω ανάπτυξη και πρόοδο της Φυσικής Αγωγής και του Σχολικού Αθλητισμού.
Η δεύτερη κατηγορία προβλημάτων προέρχεται από την έλλειψη θεσμικά κατοχυρωμένης περιφερειακής διοικητικής δομής για τον Σχολικό Αθλητισμό και τη Φυσική Αγωγή. Μετά την, απαράδεκτη και ανεξήγητη, κατάργηση των Γραφείων Φυσικής Αγωγής το 2011, επελέγη ως προσωρινή λύση η δημιουργία των άτυπων «Ομάδων Φυσικής Αγωγής». Επτά χρόνια μετά η «προσωρινή» λύση έγινε μόνιμη, ενώ κατά το τρέχον σχολικό έτος το πρόβλημα έφτασε στην κορύφωσή του με την τεράστια καθυστέρηση, μέχρι τις αρχές Νοεμβρίου, της στελέχωσης των Ομάδων Φυσικής Αγωγής. Να τονίσουμε μάλιστα, ότι οι Ομάδες Φυσικής Αγωγής λειτουργούν όλα αυτά τα χρόνια με την αυτοθυσία και το προσωπικό κόστος των στελεχών τους, καθώς δεν λαμβάνουν οικονομική ανταμοιβή για τις πολλές ώρες επιπλέον δουλειάς, ούτε και τυγχάνουν θεσμικής αναγνώρισης η εμπειρία που αποκτούν και η προσφορά τους, καθώς δεν προβλέπεται καμία μοριοδότησή τους για μελλοντικές προκηρύξεις θέσεων στελεχών της εκπαίδευσης. Επιπλέον, πρόσφατο σχέδιο νόμου του ΥΠ.Π.Ε.Θ., το οποίο τις επόμενες ημέρες θα κατατεθεί στη Βουλή για ψήφιση, προβλέπει τη θέσπιση θέσης ενός «Υπευθύνου Φυσικής Αγωγής», σε κάθε Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και ενός αντίστοιχα σε κάθε Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Ο (ένας και μοναδικός) «Υπεύθυνος Φυσικής Αγωγής» θα υπάγεται διοικητικά στον αντίστοιχο «Προϊστάμενο Εκπαιδευτικών Θεμάτων», επιβεβαιώνοντας πλήρως τη διοικητική απαξίωση που υφίστανται σήμερα η Φυσική Αγωγή και ο Σχολικός Αθλητισμός.
Γίνεται φανερό πιστεύω από όλα αυτά, ότι μόνο το σθένος και η αυταπάρνηση των εκπαιδευτικών Φ.Α. στα σχολεία και στις Ομάδες Φυσικής Αγωγής περισώζουν, μέχρι στιγμής – και ελπίζω μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς – το κύρος του ελληνικού Σχολικού Αθλητισμού. Σχετικό χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η διασφάλιση της συμμετοχής των πρωταθλητριών ομάδων Λυκείων στο Παγκόσμιο Σχολικό Πρωτάθλημα Χειροσφαίρισης στο Κατάρ κυριολεκτικά την τελευταία ημέρα, με μαθητές, μαθήτριες και συναδέλφους να βρίσκονται στους αγωνιστικούς χώρους ακόμα και την Κυριακή των Αποκριών, προκειμένου να ολοκληρωθεί εγκαίρως το αντίστοιχο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα.
- Ο σχολικός αθλητισμός και οι αθλητικοί αγώνες σε ποιους μαθητές αναφέρονται; Ανταποκρίνονται στην πλειοψηφία των μαθητών και μαθητριών;
Απ: Πιστεύω πως ναι, ιδιαίτερα μετά τη θεσμοθέτηση των Αγώνων «ΑθλοΠΑΙΔΕΊΑΣ» οι οποίοι απευθύνονται στη μεγάλη μάζα του μαθητικού πληθυσμού και όχι μόνο σε μαθητές και μαθήτριες με αθλητικό ταλέντο. Με την εξάλειψη των νοκ-άουτ διοργανώσεων στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο, με την κατάργηση του ανταγωνιστικού χαρακτήρα και την έμφαση στη χαρά της παρέας και του παιχνιδιού, με την ελεύθερη συμμετοχή σε όσους μαθητές και όσες μαθήτριες επιθυμούν να λάβουν μέρος, καθώς και με την κατάργηση της μίας και μοναδικής ομάδας του σχολείου στα ομαδικά αθλήματα, δίνεται η δυνατότητα στη μεγάλη πλειοψηφία του μαθητικού πληθυσμού να χαρεί τη συμμετοχή σε επαναλαμβανόμενες διοργανώσεις κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Δεν είναι τυχαίο ότι πάνω από 120.000 μαθητές και μαθήτριες Δημοτικών, Γυμνασίων και Λυκείων συμμετέχουν κάθε χρόνο στις αντίστοιχες διοργανώσεις σε ολόκληρη τη χώρα, αριθμός που πιστεύω ότι μπορεί ακόμη και να διπλασιαστεί με τις κατάλληλες οργανωτικές παρεμβάσεις. Οι πρωτοποριακές αρχές και ο σχεδιασμός των Αγώνων «ΑθλοΠΑΙΔΕΊΑΣ» τους έχουν καταξιώσει ήδη διεθνώς και αποτελούν αντικείμενο «αντιγραφής» από χώρες με μεγάλη δυναμική και παράδοση στον Σχολικό Αθλητισμό.
Πέρα βέβαια από τη δυνατότητα της ευρείας συμμετοχής, το θεσμικό πλαίσιο του Σχολικού Αθλητισμού στη χώρα μας δίνει και τη δυνατότητα διάκρισης στους μαθητές και τις μαθήτριες με υψηλή αθλητική απόδοση, μέσω των Πανελληνίων Πρωταθλημάτων Λυκείων. Η πρόσφατη όμως απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που έκρινε αντισυνταγματικό το θεσμικό πλαίσιο της εισαγωγής των διακριθέντων αθλητών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, αποτελεί βόμβα στα θεμέλια της ανάπτυξης του ελληνικού αθλητισμού γενικότερα.
- Πόσο προάγεται το ΕΥ ΑΓΩΝΙΖΕΣΘΑΙ και γενικά οι αξιακοί κανόνες του αθλητικού ιδεώδους, μέσω της Φυσικής Αγωγής και του σχολικού αθλητισμού;
Απ: Οι Αρχές και οι Αξίες του Αθλητισμού αποτελούν μέρος του «σκληρού πυρήνα» της σύγχρονης φιλοσοφίας της Φυσικής Αγωγής και του Σχολικού Αθλητισμού, με έμφαση μάλιστα στην ανάπτυξη των προσωπικών και κοινωνικών αξιών, αλλά και των δεξιοτήτων ζωής των μαθητών και των μαθητριών. Η διαθεματικότητα στη σύγχρονη Φυσική Αγωγή σε συνδυασμό με τη βιωματική προσέγγιση των αθλητικών Αρχών και Αξιών μέσα από τις διοργανώσεις του Σχολικού Αθλητισμού, δημιουργούν ένα ενιαίο σύστημα «Αγωγής» με δύο βασικούς σκοπούς: α) τη δημιουργία «ενεργών» δημοκρατικών πολιτών και «υγιώς» σκεπτόμενων φιλάθλων και β) την κατακόρυφη αύξηση των «Δια Βίου» ασκούμενων πολιτών στο άμεσο μέλλον.
Η δύναμη της Φυσικής Αγωγής και του Σχολικού Αθλητισμού στην «Αγωγή» της νεολαίας είναι τεράστια, εφόσον προϋπάρχει στοχευμένος σχεδιασμός και κατάλληλη προετοιμασία. Μια μικρή απόδειξη της ενδυνάμωσης του «Ευ Αγωνίζεσθαι» με κατάλληλο σχεδιασμό και οργάνωση, αποτελεί το γεγονός, ότι, από το 2012 μέχρι σήμερα, ενώ απαγορεύθηκαν οι αγώνες «κεκλεισμένων των θυρών» στις σχολικές διοργανώσεις, έχουν μειωθεί στο ελάχιστο οι περιπτώσεις που υπήρξαν σοβαρές παρεκτροπές και επεισόδια.
- Αναφορικά με τον σχολικό αθλητισμό τι θα προτείνατε εσείς ώστε αυτός να ανταποκριθεί μέγιστα στους στόχους και την φιλοσοφία του ;
Απ: Πιστεύω ότι αρκούν δύο ουσιώδεις θεσμικές κινήσεις, χωρίς μάλιστα οικονομικό κόστος.
Πρώτα απ’ όλα, η άμεση θεσμοθέτηση της σύγχρονης μορφής του «Γραφείου Φ.Α.» σε κάθε Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με αρμοδιότητες και για τις Σχολικές Αθλητικές Διοργανώσεις στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Παράλληλα, χρειάζεται να υπάρξει, η θεσμοθέτηση του Περιφερειακού Συντονιστή Φ.Α. με επιλογή για τη θέση αυτή ενός/μίας εκ των Προϊσταμένων των «Γραφείων Φ.Α.» της οικείας Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης. Οι δομές αυτές μπορούν να θεσμοθετηθούν άμεσα στο οργανόγραμμα των περιφερειακών υπηρεσιών του ΥΠ.Π.Ε.Θ., με τη σχετική περιγραφή των θέσεων και της διαδικασίας επιλογής των στελεχών. Καθώς μάλιστα τις επόμενες μέρες θα κατατεθεί στο Κοινοβούλιο προς ψήφιση σχετικό σχέδιο νόμου του ΥΠ.Π.Ε.Θ., βρισκόμαστε στο κατάλληλο χρονικό σημείο για να θεσμοθετηθούν όλα αυτά.
Ως δεύτερη παρέμβαση που θα ενδυναμώσει τον Σχολικό Αθλητισμό, προτείνω τη θεσμοθέτηση της «Εβδομαδιαίας Ώρας Σχολικού Αθλητισμού» σε όλα τα σχολεία (Δημοτικά στις Ε’ και ΣΤ’ τάξεις, Γυμνάσια και Λύκεια). Μία συγκεκριμένη μέρα της εβδομάδας (π.χ. κάθε Τρίτη), αμέσως μετά το πέρας των μαθημάτων, οι εκπαιδευτικοί Φ.Α., σε όλα τα σχολεία της χώρας, θα κάνουν για 90 λεπτά την απαραίτητη προετοιμασία των ενδιαφερόμενων μαθητών και μαθητριών για τις δραστηριότητες του Σχολικού Αθλητισμού και θα τον συνδέουν βιωματικά με το μάθημα της Φυσικής Αγωγής. Η προετοιμασία αυτή θα γίνεται στις αθλητικές εγκαταστάσεις του σχολείου, ή σε κοντινό αθλητικό κέντρο. Η ενασχόληση αυτή των εκπαιδευτικών Φ.Α. θα προσμετράται, ως κάλυψη δύο (2) ωρών, στο διδακτικό τους ωράριο.
- Ποια είναι ή ποια θα πρέπει να είναι η σχέση σχολικού και εξωσχολικού αθλητισμού;
Απ: Η σχέση αυτή είναι ιδιαίτερα στενή στα Πανελλήνια Πρωταθλήματα Λυκείων, καθώς η πλειοψηφία των συμμετεχόντων μαθητών/αθλητών προέρχεται από τα Αθλητικά Σωματεία. Αυτή η πλειοψηφία μάλιστα γίνεται συντριπτική στους πρωταθλητές και τις πρωταθλήτριες των διοργανώσεων αυτών. Αυτό το θεωρώ απόλυτα φυσιολογικό, σημειώνοντας βέβαια ότι υπάρχουν και κάποιες λαμπρές εξαιρέσεις που απλώς επιβεβαιώνουν τον παραπάνω κανόνα.
Υπάρχει, όμως, μία θεμελιώδης διαφορά μεταξύ του σχολικού και του εξωσχολικού Αθλητισμού. Ο εξωσχολικός Αθλητισμός εστιάζει, όπως είναι φυσικό, στην αθλητική διάκριση. Ο σύγχρονος σχολικός Αθλητισμός, αντίθετα, εστιάζει στην παροχή ευρύτερης «Αγωγής» στους μαθητές και τις μαθήτριες, τόσο μέσα από την κεντρική φιλοσοφία του, όσο και με τον κατάλληλο σχεδιασμό και οργάνωση των αθλητικών δραστηριοτήτων του.
- Ποια είναι η θέση σας αναφορικά με τα κίνητρα που δίνονται σήμερα στους διακριθέντες μαθητές μέσω του σχολικού αθλητισμού;
Απ: Είδαμε δυστυχώς, τις αμέσως προηγούμενες ημέρες, σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας με την οποία κρίνεται αντισυνταγματικό το θεσμικό πλαίσιο περί της εισαγωγής των διακεκριμένων αθλητών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Τα κίνητρα που δίνονται από την Πολιτεία για την αθλητική ανάπτυξη, τόσο στον εξωσχολικό όσο και στον σχολικό αθλητισμό, είναι πραγματικά ελάχιστα, καθώς πλέον περιορίζονται μόνο στην εισαγωγή των διακεκριμένων αθλητών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Το αθλητικό μας οικοδόμημα, δυστυχώς, δεν διαθέτει κάποιο άλλο σχέδιο θεσμικής υποστήριξης της αναπτυξιακής αθλητικής διαδικασίας. Πιστεύω λοιπόν ότι, εξαιτίας της πλήρους ανυπαρξίας σύγχρονου και επαρκούς συστήματος υποστήριξης της ανάπτυξης του αθλητισμού εκ μέρους της Πολιτείας, η κατάργηση αυτών των ελάχιστων «κινήτρων» που έχουν απομείνει θα δώσει τη «χαριστική βολή» στον ελληνικό αθλητισμό.
Συνεπώς είναι απαραίτητη η άμεση νομοθετική παρέμβαση από τα συναρμόδια υπουργεία (Παιδείας και Αθλητισμού), προκειμένου να εναρμονιστεί η σχετική νομοθεσία με το σκεπτικό της απόφασης του Σ.Τ.Ε. Είναι επίσης καθοριστικό η Πολιτεία να διασφαλίσει, το συντομότερο δυνατόν, ότι δεν θα υπάρξει κίνδυνος να χαθεί η δυνατότητα εισαγωγής των διακεκριμένων αθλητών στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση κατά το τρέχον σχολικό έτος.
- Τελειώνοντας παρακαλώ να στείλετε ένα μήνυμα στους εκπαιδευτικούς Φυσικής Αγωγής ;
Απ: Η Φυσική Αγωγή και ο Σχολικός Αθλητισμός έχουν επιβιώσει άδικων και ανοίκειων επιθέσεων και στο παρελθόν. Η επιστημονική μας επάρκεια, η καθημερινή παρουσία μας σε όλους τους εργασιακούς χώρους, καθώς και η συνεργασία των θεσμικών μας εκπροσώπων με τους αντίστοιχους φορείς του αθλητισμού και της εκπαίδευσης, θα αποδυναμώσουν και πάλι την επίθεση διαρκείας που δεχόμαστε τα τελευταία χρόνια και θα την οδηγήσουν, για μια ακόμη φορά, σε πλήρη αποτυχία.
Μια ευχή που θα θέλατε να κάνετε :
Απ: Να βρεθούμε σύντομα στην κατάσταση που το εκπαιδευτικό μας σύστημα θα προσφέρει, σε όλες τις μαθήτριες και όλους τους μαθητές των Δημοτικών, των Γυμνασίων και των Λυκείων της χώρας μας, τουλάχιστον τρείς (3) ώρες ποιοτικής Φυσικής Αγωγής κάθε εβδομάδα και παράλληλα θα τους δίνει ίσες ευκαιρίες συμμετοχής, καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους, σε υψηλού επιπέδου σχολικές αθλητικές διοργανώσεις.
Σας ευχαριστώ !
Υ.Γ: Το δικό μας σχόλιο, ας αντιληφθούν επιτέλους ΄΄οι παροικούντες στην Ιερουσαλήμ΄΄ την ιδιαίτερη εκπαιδευτική , πολιτισμική και κοινωνική αξία της σχολικής Φυσικής Αγωγής και του Αθλητισμού για τους μαθητές μας και αυριανούς πολίτες της χώρας μας.Συγχαρητήρια στον κ. Δασκαλάκη για το έργο και την παρουσία του.