1ος Θεματικός Κύκλος- ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ- ΕΥ ΖΗΝ
Υποθεματική: ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Τίτλος προγράμματος : «Τον ΚΟΚ αγαπώ. Με ασφάλεια κυκλοφορώ»
Μέσα από συζήτηση στην παρεούλα με την ολομέλεια της τάξης του Τμήματος 2 ανιχνεύουμε τις γνώσεις και τις εμπειρίες των παιδιών για το θέμα της οδικής κυκλοφορίας και ασφάλειας. Βοηθάμε εμψυχωτικά τα παιδιά μέσω ερωτήσεων:
-Με ποιόν τρόπο έρχεστε στο σχολείο;
-Πεζοί, με αυτοκίνητο, με μηχανάκι ή με κάποιο άλλο μέσο μεταφοράς;
-Φοράτε κράνος όταν έρχεστε με το μηχανάκι μαζί με τους γονείς σας στο σχολείο;
-Φοράτε ζώνη ασφαλείας όταν είστε στο αυτοκίνητο;
Ανταλλάσσουμε απόψεις και μοιραζόμαστε τις γνώσεις και τις εμπειρίες μας.
Βλέπουμε εικόνες με την κυκλοφορία στους δρόμους και προβληματιζόμαστε…
Έπειτα κάνουμε στα παιδιά ερωτήσεις ως προς τις εικόνες που βλέπουμε:
-Τι βλέπουμε στην εικόνα;
-Τι σκέφτεστε για αυτό;
-Υπάρχουν κανόνες που ρυθμίζουν την κυκλοφορία στον δρόμο;
Από τις απαντήσεις των παιδιών και μέσα από συζήτηση με την ολομέλεια της τάξης σχεδιάζουμε το πλάνο της δράσης μας για το τι θα θέλαμε να διερευνήσουμε σε σχέση με την κυκλοφοριακή αγωγή και με ποιους τρόπους θα μπορούσε να γίνει αυτό.
Είδαμε τις κατηγορίες των μεταφορικών μέσων
- Μεταφορικά μέσα της στεριάς/ξηράς
- Μεταφορικά μέσα του αέρα
- Μεταφορικά μέσα της θάλασσας
Διαβάσαμε το παραμύθι «Καλώς τον κύριο Κ.Ο.Κ.» της Ε. Πιτσιδοπούλου
Τα σήματα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
Με τη βοήθεια του κυρίου Κ.Ο.Κ από το παραμύθι μαθαίνουμε τα σήματα και συζητάμε για τη χρησιμότητά τους.
Βλέπουμε εικόνες και προσπαθούμε να ερμηνεύσουμε τα σήματα ανάλογα με το σχήμα τους…
-Τι σημαίνει όταν ένα σήμα βρίσκεται σε κόκκινο κύκλο;
– Τι σημαίνει όταν ένα σήμα βρίσκεται σε μπλε κύκλο;
-Τι σημαίνουν τα σήματα που βρίσκονται μέσα σε κόκκινο τρίγωνο;
Παρατηρούμε το σήμα STOP και ρωτάμε τα παιδιά να μαντέψουν τι μπορεί να σημαίνει
-Τι σηματοδοτεί το STOP και τι πρέπει να κάνουν οι οδηγοί όταν το βλέπουν;
Σήματα και χρώματα – Σήματα και σχήματα
Παρατηρούμε από τους πίνακες αναφοράς τα σήματα ως προς το χρώμα και το σχήμα που έχουν σε κάθε κατηγορία και κάνουμε ομαδοποιήσεις, κατηγοριοποιήσεις και συμπληρώνουμε πίνακες διπλής εισόδου ως προς το χρώμα και το σχήμα των σημάτων.
Κατηγοριοποιούμε τα σήματα ανάλογα με την κατηγορία που ανήκουν, σύμφωνα με το χρώμα και το σχήμα τους:
- Κόκκινος κύκλος: ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ
- Μπλε κύκλος: ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ
- Κόκκινο τρίγωνο: ΠΡΟΣΟΧΗ- ΚΙΝΔΥΝΟΣ
- Μπλε τετράγωνο- ορθογώνιο: ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Συμπλήρωση πίνακα διπλής εισόδου ως προς το χρώμα
Συμπλήρωση πίνακα διπλής εισόδου ως προς το σχήμα
Στη συνέχεια ακολούθησε παιχνίδι με τα σήματα. Τα σήματα ήταν κομμένα στη μέση και τα παιδιά θα έπρεπε να βρουν τα δυο μισά κομμάτια, να τα ενώσουν σωστά για να σχηματιστεί ολόκληρο το σήμα.
Ακολούθησε ατομική κατασκευή σήματος οδικής κυκλοφορίας. Το κάθε παιδί επέλεξε όποιο σήμα οδικής κυκλοφορίας ήθελε και το έφτιαξε.
Οι διαβάσεις
Με τη βοήθεια του κύριου ΚΟΚ γνωρίσαμε και μάθαμε για τις διαβάσεις που τις συναντάμε στους δρόμους… αυτές τις παράλληλες λευκές γραμμές ή αλλιώς τις γραμμές ζέβρα!!!
Είδαμε εικόνες με διαβάσεις και συζητήσαμε για το που μπορούμε να συναντήσουμε τέτοιες γραμμές, τι πρέπει να κάνουν οι οδηγοί όταν τις βλέπουν αλλά και τι πρέπει να κάνουμε εμείς ως πεζοί όταν συναντάμε αυτές τις λευκές γραμμές.
Φωτεινός σηματοδότης – Φανάρι
Ο κύριος ΚΟΚ εκτός από τις διαβάσεις μας γνώρισε τους φωτεινούς σηματοδότες ή φανάρια. Συζητήσαμε με τα παιδιά αν έχουν δει, αφού εδώ στο χωριό μας δεν έχουμε, τι σχήμα έχουν, τι χρώμα είναι οι κύκλοι των φαναριών και πόσο βοηθάνε για την ομαλή και ασφαλή κυκλοφορία στους δρόμους.
Διαβάσαμε το ποίημα του ΚΟΚ όπου εξηγεί τα χρώματα του φωτεινού σηματοδότη και τι πρέπει να κάνουν οι οδηγοί αυτοκινήτων.
Εκτός όμως από τους φωτεινούς σηματοδότες για τα μεταφορικά μέσα, υπάρχουν φωτεινοί σηματοδότες και για τους πεζούς που συμβολίζονται με δυο ανθρωπάκια, το κόκκινο ανθρωπάκι (τον Σταμάτη) και το πράσινο ανθρωπάκι (τον Γρηγόρη). Στον Γρηγόρη οι πεζοί μπορούν να περάσουν, ενώ στον Σταμάτη οι πεζοί θα πρέπει να σταματήσουν.
Είδαμε πίνακες αναφοράς με κανόνες για τις διαβάσεις πεζών με ή χωρίς φωτεινούς σηματοδότες..
Ακολούθησαν ατομικές κατασκευές:
- Φωτεινοί σηματοδότες 2 σε 1: για μεταφορικά μέσα και για πεζούς
- Φωτεινοί σηματοδότες και διάβαση πεζών
Διαβάσαμε το παραμύθι «Ο Πρασίδας και η Ροδούλα μαθαίνουν να κυκλοφορούν»
Τροχονόμος και Σχολικός τροχονόμος
Συζητήσαμε για τον πολύ καλό φίλο του κύριου ΚΟΚ τον τροχονόμο που ρόλος του είναι να ρυθμίζει την κυκλοφορία, δηλαδή να κάνει τη δουλειά του φωτεινού σηματοδότη-φαναριού όταν αυτό έχει χαλάσει ή σε κάποιους δρόμους που δεν υπάρχει. Είδαμε μέσα από εικόνες πως είναι ντυμένος και τι συμβολίζουν κάθε φορά οι κινήσεις των χεριών του.
Κάποιο παιδάκι ανέφερε ότι εκτός από τον απλό τροχονόμο υπάρχει και ο σχολικός τροχονόμος για τα σχολεία. Έτσι συζητήσαμε για τον σχολικό τροχονόμο και την τόση σημαντική δουλειά του να βοηθάει τους μαθητές να φτάσουν με ασφάλεια στο σχολείο καθώς φροντίζει να περάσουν από τις διαβάσεις τον δρόμο με ασφάλεια σταματώντας τα οχήματα.
Ατυχήματα και σωστή συμπεριφορά στο αυτοκίνητο
Παρατηρούμε με τα παιδιά εικόνες με ατυχήματα και τα καλούμε να σκεφτούν και να μας πουν πως μπορεί να προκλήθηκε το ατύχημα και τι θα έπρεπε να γίνει για να μη συνέβαινε το ατύχημα.
Συζητάμε με τα παιδιά για τη σωστή και λάθος συμπεριφορά των οδηγών αλλά και των συνεπιβατών σε ένα αυτοκίνητο. Ολοκληρώνουμε τη συζήτηση μας βλέποντας ανάλογους πίνακες αναφοράς.
Μάθαμε το σύνθημα ¨Η ζώνη σώζει ζωές” και φτιάξαμε και ατομικές ζώνες ασφαλείας για να θυμόμαστε ότι όταν μπαίνουμε στο αυτοκίνητο πρέπει να φοράμε ζώνη.
Το ποδήλατο μου και εγώ
Στη συνέχεια ασχοληθήκαμε με το πρώτο μεταφορικό μέσο που οδηγούν τα παιδιά το ποδήλατο. Τα παιδιά μας είπαν αν έχουν ή όχι ποδήλατο, τι τους αρέσει να κάνουν με αυτό και τι πρέπει να προσέχουν όταν το οδηγούν. Μέσω της συζήτηση στοχεύουμε τα παιδιά να μάθουν για τα οφέλη του ποδηλάτου στην υγείας τους, να μάθουν τα βασικά σήματα που καλούνται οι οδηγοί ποδηλάτου να γνωρίζουν, να γνωρίσουν κανόνες ασφαλής οδήγησης και να μάθουν το σωστό εξοπλισμό του ποδηλάτη. Ιδιαίτερη προσοχή θα δοθεί τα παιδιά να συνειδητοποιήσουν ότι το ποδήλατο δεν είναι παιχνίδι όταν βγαίνουμε με αυτό στο δρόμο. Τέλος, ρωτήσαμε τα παιδιά να μας που πως θα ήταν αν οι άνθρωποι χρησιμοποιούσαν πιο συχνά το ποδήλατο από ότι το αυτοκίνητο, ποια θα ήταν τα οφέλη.
Παρακολουθήσαμε στον υπολογιστή το παραμύθι “Ο φίλος μου ο ποδηλατάκιας” της Κ. Βαϊμάκη, όπου τα παιδιά με διασκεδαστικό και ευχάριστο τρόπο μαθαίνουν και κατανοούν τους κανόνες για ασφαλή οδήγηση ποδηλάτου τους οποίους και πρέπει να εφαρμόσουν κατά τις βόλτες τους με το ποδήλατο τους.
Παρατηρούμε έναν πίνακα αναφοράς και μαθαίνουμε τα μέρη του ποδηλάτου.
Συζητήσαμε για τον ειδικό εξοπλισμό που πρέπει να έχει ένας ποδηλάτης ώστε να μπορεί να κάνει τις βόλτες του με ασφάλεια και να προφυλάσσει τον εαυτό του από τυχόν ατυχήματα και πόσο σημαντικό είναι οι ποδηλάτες να χρησιμοποιούν τον ποδηλατόδρομο όταν βγαίνουν στον δρόμο.
Είδαμε τον ειδικό εξοπλισμό ενός ποδηλάτη και ρωτήσαμε τα παιδιά να μας πουν τι από αυτά χρησιμοποιούν κατά τις βόλτες τους με το ποδήλατο.
Τέλος, κάναμε μια ομαδική κατασκευή: με την τεχνική του κολάζ χρησιμοποιώντας μικρά κομματάκια από χαρτί κάναμε ένα ποδήλατο και στη συνέχεια τα παιδιά αντιστοίχισαν τις ονομασίες των μερών του ποδηλάτου με τα μέρη του ποδηλάτου συμβουλευόμενα τον αντίστοιχο πίνακα αναφοράς . Δίπλα γράψαμε τι πρέπει να έχουμε σαν ποδηλάτες και τι πρέπει να προσέχουμε.
Οι πίνακες αναφοράς και οι εικόνες που χρησιμοποιήθηκαν για τη μελέτη του θέματος αντλήθηκαν από το διαδίκτυο.