ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ (ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ 2020-21′ Ε’ ΤΑΞΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ – ΔΗΜ. ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΡΗΝΗΣ)
- Σεβασμός, Αξία, Αποδοχή της ζωής μας Οδηγοί!!!
- Κύριο θέμα είναι οι αξίες. Η προσέγγισή τους θα βοηθήσει τους μαθητές να προσεγγίσουν και το μεγάλο ζητούμενο της εποχής μας την αποδοχή της διαφορετικότητας. Όλοι οι άνθρωποι είναι ίσοι ανεξαρτήτου φυλής, λαού, ικανοτήτων, ιδιαιτεροτήτων και ότι όλοι έχουν τα ίδια δικαιώματα.
- Υποθέματα: Ο Σεβασμός , η Υπομονή, ο Διάλογος, η Δικαιοσύνη, η Συνεργασία, η Φιλία, η Υπευθυνότητα, η Γενναιοδωρία, η Σύνεση και η Ειρήνη.
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ
- Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα αξιοποιήθηκε η βιωματική μάθηση, καθώς θεωρείται πλέον η πιο ενδεδειγμένη παιδαγωγική μέθοδος για την προώθηση των ζητημάτων της προαγωγής της ψυχικής υγείας. Συγκεκριμένα, στόχος της βιωματικής/ εμπειρικής ή ενεργητικής μάθησης είναι η προσδοκία η γνώση να γίνει βίωμα που θα καθορίσει τη συμπεριφορά και τη στάση ζωής των παιδιών – των ενηλίκων του μέλλοντος. Οι μαθητές/τριες θα εργαστούν ατομικά, σε μικρές ομάδες ή με ολόκληρη την τάξη, αξιοποιώντας μια πληθώρα παιδαγωγικών τεχνικών και δραστηριοτήτων.
- Παιδαγωγικές τεχνικές της βιωματικής μάθησης που εφαρμόστηκαν: α) Ελεύθερος συνειρμός (καταιγισμός ιδεών), β) Καλλιτε-χνική δημιουργία (ζωγραφική, κολάζ, ποιήματα, αφίσες, κατασκευές) ü Εργασία σε μικρές ομάδες ή δυάδες, γ) Χρήση οπτικοα-κουστικού υλικού (video, κινηματογράφος, εκπαιδευτικές ταινίες), δ) μετακίνηση στο πεδίο
ΧΡΟΝΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ (1ος μήνας)
- Ενημέρωση των γονιών για το πρόγραμμα PROMEHS, ώστε να εμπλακούν αργότερα σε αυτό.
- Χωρισμός σε ομάδες (το παιχνίδι με τις βούλες).
- Καταιγισμός ιδεών για το θέμα.
- Το μαγικό κοχύλι (μιλάει μόνο αυτός που έχει στα χέρια του το μαγικό κοχύλι, για την αξία της συνεργασίας και πώς μπορούμε να την πετύχουμε).
- Εισαγωγικές δραστηριότητες με σκοπό τον προβληματισμό των μαθητών πάνω σε θέματα διαπροσωπικών σχέσεων και αξιών.
- Η προσέγγιση των αξιών και η κατανόηση αυτών των εννοιών θα γίνει με τη βοήθεια σχετικού έντυπου υλικού (αφίσες, σελιδοδείκτες) το οποίο θα σκορπιστεί στην αίθουσα. Τα παιδιά θα αφεθούν ελεύθερα να περιεργαστούν, να διαβάσουν και να σχολιάσουν μεταξύ τους το υλικό και στη συνέχεια να επιλέξουν και να παρουσιάσουν με όποιο τρόπο θέλουν όποια έννοια τους έκανε εντύπωση. Αφού κατανοήσουν το αντικείμενο του προγράμματος στις επόμενες συζητήσεις θα αναφερθούν τα ίδια τα παιδιά στις αξίες και στις έννοιες που προσέγγισαν.
ΧΡΟΝΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ (2ος μήνας)
- Προσέγγιση του θέματος μέσα από το παραμύθι – Σχετικές δραστηριότητες (αναζήτηση στο λεξικό για τη σημασία βασικών λέξεων – Παιχνίδια -Σκέψεις – Προτάσεις)
- Αξιοποίηση των παραμυθιών: «Το ξύλινο πιάτο» (Σεβασμός), «Η χήνα που γεννούσε χρυσά αυγά», «Η αλεπού με τη φουσκωμένη κοιλιά» (Υπομονή), «Οι φανατισμοί» (Σταθερότητα), «Τα άμυαλα και τα μυαλωμένα πιθηκά-κια», « Η αλεπού και ο τράγος» (Σύνεση), «Πώς χαιρετάμε και πώς συστηνόμαστε» (Κοινωνικότητα), «Το τζιτζί-κι και το μυρμήγκι», « Ο ταξιδιώτης και η θεά Τύχη» (Υπευθυνότητα), «Το σακίδιο του Βασίλη» (Τάξη), «Τα καινούρια ρούχα του αυτοκράτορα» (Ειλικρίνια), « Το ελάφι και η πηγή», «Ο μελισσοκόμος» (Εμπιστοσύνη), «Ο Βοριάς και ο Ήλιος», « Η λογική εξουσία» (Διάλογος), « Οι εφτά χρωματιστοί ιππότες» (Ανεκτικότητα), κ.ά.
ΧΡΟΝΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ (3ος μήνας)
- Αξιολόγηση του προγράμματος και διάδοση των αποτελεσμάτων του (αυτό θα προκύψει από την παρατήρηση, από το παραγόμενο υλικό και από την παρουσίαση του προγράμματος στην τάξη).