Το πολύωρο σερφάρισμα βλάπτει τις επιδόσεις

επιλογή φωτογραφίας : Νίκος Δημητρίου

επιλογή φωτογραφίας : Νίκος Δημητρίου

Οι επενδύσεις στην εκπαίδευση για ηλεκτρονικούς υπολογιστές μπορεί να εξοικειώνουν τους μαθητές με τις σύγχρονες τεχνολογίες, όμως δεν φαίνεται να βελτιώνουν τις επιδόσεις τους στο σχολείο. Μάλλον το αντίθετο συμβαίνει, σύμφωνα με μια διεθνή έκθεση του ΟΟΣΑ με τίτλο «Μαθητές, υπολογιστές και μάθηση».

Η μελέτη αναφέρει ότι η πολύ συχνή χρήση υπολογιστών στην τάξη είναι πιθανότερο να σχετίζεται με χαμηλότερες επιδόσεις των παιδιών στα τεστ.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, οι μαθητές που κάνουν ενδιάμεση χρήση υπολογιστών (μία έως δύο φορές την εβδομάδα) στο σχολείο τείνουν να έχουν κάπως καλύτερα αποτελέσματα σε σχέση με όσους χρησιμοποιούν κομπιούτερ σπάνια στην τάξη.

Ομως όσοι χρησιμοποιούν καθημερινά και συχνά υπολογιστές στο σχολείο έχουν πολύ χειρότερες επιδόσεις στα τεστ.

Οπως αναφέρει ο ΟΟΣΑ, τα σχολεία στις ανεπτυγμένες χώρες δεν φαίνεται μέχρι στιγμής να έχουν πραγματικά αξιοποιήσει τις δυνατότητες των νέων τεχνολογιών για να μειώσουν το «ψηφιακό χάσμα» και να μεταφέρουν νέες χρήσιμες δεξιότητες στους μαθητές.

Η έκθεση επισημαίνει ότι ακόμη και οι χώρες που έχουν επενδύσει περισσότερο από τις άλλες στις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) δεν έχουν δει σημαντική βελτίωση στις επιδόσεις των μαθητών τους στα διεθνή τεστ PISA, τόσο στα θετικά όσο και στα θεωρητικά μαθήματα.

Το πρόβλημα είναι ότι η τεχνολογία στην τάξη συχνά λειτουργεί ως περισπασμός για τους μαθητές, ενώ επιπλέον τους διευκολύνει να απαντούν στα ερωτήματα του σχολείου κάνοντας απλώς αντιγραφή αυτούσιων κειμένων από το Ιντερνετ.

Η Ελλάδα είναι η τρίτη χώρα σε μέση ημερήσια διάρκεια χρήσης του διαδικτύου στα σχολεία.

Στη χώρα μας αναλογούν κατά μέσο όρο 8,2 μαθητές ανά υπολογιστή στο σχολείο, ενώ τα δύο τρία των μαθητών (66%) φέρονται να χρησιμοποιούν υπολογιστές στις τάξεις τους.

Τα παραπάνω δεν είναι, βέβαια, δικαιολογία για να μη χρησιμοποιείται η τεχνολογία στην εκπαίδευση των παιδιών. Θα πρέπει όμως να βρεθούν πιο αποτελεσματικοί τρόποι για την ενσωμάτωση της τεχνολογίας στη μάθηση. Και υπάρχει και ένας ακόμα λόγος που θα πρέπει οι γονείς, αυτή τη φορά, να είναι επιφυλακτικοί με την τεχνολογία.

Μία ακόμη έρευνα, από το Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ, μας προειδοποιεί ότι οι οθόνες «σκοτώνουν» τους βαθμούς.

Για κάθε πρόσθετη ώρα που ένας έφηβος περνάει στο σπίτι του μπροστά σε μια οθόνη (τηλεόρασης, υπολογιστή, παιχνιδοκονσόλας, κινητού) τόσο μειώνονται οι βαθμολογικές επιδόσεις του στο σχολείο.

Και μάλιστα, από όλες τις οθόνες, η πιο επιζήμια για τους βαθμούς βρέθηκε να είναι αυτή της τηλεόρασης.

Στη Βρετανία, ένας έφηβος περνά κατά μέσο όρο περίπου τέσσερις ώρες μπροστά σε μια οθόνη στον εξωσχολικό χρόνο του.

Ακόμη και όταν ένας μαθητής διαβάζει πολλές ώρες τα μαθήματά του στο σπίτι, αν τον υπόλοιπο χρόνο είναι «κολλημένος» στο Ιντερνετ ή στην τηλεόραση, πάλι έχει σχετικά χειρότερους βαθμούς σε σχέση με όσους μαθητές δεν αφιερώνουν τόσο χρόνο μπροστά σε μια οθόνη.

Η έρευνα του ΟΟΣΑ δίνει στα Ελληνόπουλα 108 λεπτά (κάτι λιγότερο από δύο ώρες) παραμονής στο Ιντερνετ τις καθημερινές και 139 (περισσότερο από δύο ώρες) τα Σαββατοκύριακα, ενώ υπάρχει και ένα 9,4% των μαθητών που περνάει τις καθημερινές πάνω από έξι ώρες στο διαδίκτυο.

Πολλά από τα παιδιά αυτά -που σε διεθνές επίπεδο περνούν περισσότερες από 6 ώρες την ημέρα στο Δίκτυο- δηλώνουν ότι στο σχολείο νιώθουν μοναξιά και είναι πιθανόν να φτάνουν καθυστερημένα το πρωί ή να κάνουν πολλές κοπάνες.

Με αυτά τα στοιχεία, πολλοί γονείς θα έπρεπε να αρχίσουν να ανησυχούν και να σταματήσουν επιτέλους να βλέπουν κάθε είδους οθόνη σαν μπέιμπι σίτερ.

ΠΗΓΗ: efsyn.gr

Σχετικά με ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Είμαι δάσκαλος στο 10( Δέκατο ) Δημοτικό Σχολείο Κορίνθου. Υπηρετώ την εκπαίδευση για 33 έτη.


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: Επιστημονικά. Ετικέτες: , . Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.

Αφήστε μια απάντηση