ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Γ ΓΕΛ ΚΑΙ Δ ΕΣΠ
Συνάδελφοι, σύντομα θα έχουμε και για τις υπόλοιπες τάξεις του Λυκείου και θα αναρτήσουμε αμέσως. Καλή δύναμη.
ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Γ ΓΕΛ ΚΑΙ Δ ΕΣΠ
Συνάδελφοι, σύντομα θα έχουμε και για τις υπόλοιπες τάξεις του Λυκείου και θα αναρτήσουμε αμέσως. Καλή δύναμη.
Αγαπητοί συνάδελφοι το συνημμένο κείμενο προέρχεται από τον επικαιροποιημένο Οδηγό για τον Εκπαιδευτικό στο ΜτΘ όπως αναθεωρήθηκε το 2014. Απομονώσαμε βασικές θεωρητικές αρχές διδακτικών στρατηγικών και εν συνεχεία θα προσθέσουμε και τεχνικές διδασκαλίας που θα σας φανούν χρήσιμες στην τάξη. Πολλά απο αυτά τα έχουμε κατ’ επανάληψιν συζητήσει στις συναντήσεις μας, και φυσικά πολλοί συνάδελφοι Θεολόγοι τα εφαρμόζουν στην τάξη τους, θεωρούμε όμως πως η επανάληψη δεν βλάπτει κανέναν.
Κατόπιν ερωτημάτων πολλών συναδέλφων σχετικά με τη διαδικασία χορήγησης απαλλαγής απο το Μάθημα των Θρησκευτικών (εφεξής ΜτΘ), κοινοποιούμε την πιο πρόσφατη εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας (Ιανουάριος 2015). Το πλαίσιο είναι πιο αυστηρό συγκριτικά με προγενέστερες εγκυκλίους και εφιστά την προσοχή όλων στην πιστή τήρησή της νομοθεσίας.
ΟΔΗΓΙΕΣ ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 2015_16
Συνάδελφοι για διευκόλυνσή σας υπάρχει το ανωτέρω αρχείο . Μπορείτε να το κατεβάσετε στον υπολογιστή σας για να ανατρέχετε κάθε φορά που χρειάζεται.
Αγαπητοί συνάδελφοι οι οδηγίες διδασκαλίας για το Μαθημα των Θρησκευτικών (ΜτΘ) στο Γυμνάσιο εστάλησαν σήμερα στα σχολεία σας. Τις αναρτούμε για διευκολυνσή σας στο ιστολόγιο μας και παρακαλούμε να ακολουθήσετε τους συνδέσμους για να οδηγηθείτε στα ψηφιακά βιβλία και βοηθήματα του ψηφιακού σχολείου.
ΘΕΜΑ: Οδηγίες για τη διδασκαλία των θεωρητικών μαθημάτων Ημερήσιου και Εσπερινού Γυμνασίου για το σχ. έτος 2015-2016
Μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (πράξη 37/07-07-2015 του Δ.Σ.) σας αποστέλλουμε τις παρακάτω οδηγίες σχετικά με τη διδασκαλία των θεωρητικών μαθημάτων Ημερήσιου και Εσπερινού Γυμνασίου για το σχ. έτος 2015-2016. Συγκεκριμένα:
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ
(Α΄, Β΄, Γ΄ Γυμνασίου)
Για το μάθημα των Θρησκευτικών θα ακολουθηθούν όσα προβλέπονται στο ΠΣ του μαθήματος. Ωστόσο, ο διδάσκων σε συνεργασία με τον Σχολικό Σύμβουλο, ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες του σχολείου και της συγκεκριμένης τάξης, μπορεί να προβαίνει σε ανάλογες διαφοροποιήσεις της διδασκόμενης ύλης και του αριθμού των ωρών σε ορισμένες από τις διδακτικές ενότητες. Συνεπώς, προτείνεται στον διδάσκοντα να ακολουθεί τα συνακόλουθα βιβλία του εκπαιδευτικού για κάθε συγκεκριμένη τάξη.
Για τα Βιβλία του εκπαιδευτικού βλ. http://www.pi-schools.gr/books/gymnasio/ ή στο «ψηφιακό σχολείο»:
http://ebooks.edu.gr/courses/DSGYM-A109/document/4bdec690gln8/4bdec6c4gdvn/4bdec6c5anxm.pdf
http://ebooks.edu.gr/courses/DSGYM-B118/document/4be7e19bs3vh/4be7e1bf3476/4df0cd6agxmv.pdf
http://ebooks.edu.gr/2013/books-pdf.php?course=DSGYM-C117
Με ιδιαίτερη λαμπρότητα και εκδηλώσεις τιμής υποδέχθηκε η μυροβόλος Χίος την Α.Θ.Π. τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ Βαρθολομαίο την Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου 2015. Πλήθος κόσμου συγκεντρώθηκε στην πλατεία μπροστά απο το Δημαρχείο και την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου στην πόλη της Χίου για να δει απο κοντά τον “πράσινο Πατριάρχη”. Μας εντυπωσίασε ιδιαίτερα η προσφώνηση και ο λόγος του κ. Δημάρχου και η αντιφώνηση του Οικουμενικού Πατριάρχου. Το πρόγραμμα περιελάμβανε, μεταξύ άλλων, επίσκεψη στην Καλλιμασιά, στη Βέσσα που δοκιμάστηκε πολύ απο τις πυρκαγιές του 2012 αλλά και ραδιοφωνική εκπομπή είχε την ευκαιρία να πραγματοποιήσει, απευθύνοντας συγκινητικό μηνυμα στους απανταχού ναυτικούς μας. Η επίσκεψη ολοκληρώθηκε χθες Δευτέρα, 14
Σεπτεμβρίου. 
Αγιασμός 2015
Στις 11 Σεπτεμβρίου 2015 τελέστηκε ο Αγιασμός στα σχολεία της Επικράτειας. Με μεγάλη χαρά αλλά και συγκίνηση συμμετείχαμε στην τελετή του Αγιασμού μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων στα σχολεία της Καλλιμασιάς Χίου. Νιώσαμε πραγματικά ως μέλη των Συλλόγων διδασκόντων του Γυμνασίου και Γενικού Λυκείου Καλλιμασιάς με την υποδειγματική υποδοχή και φιλοξενία των συναδέλφων. Ο Διευθυντής του Γυμνασίου και εξαίρετος Θεολόγος καθηγητής Νίκος Μηλιανός και η νέα Διευθύντρια του Λυκείου κα. Χαλιορή Καλλιρόη μας επεφύλαξαν τιμητική υποδοχή και τους ευχαριστούμε ιδιαίτερα. Ευχόμαστε καλή αρχή, ευλογημένη και δημιουργική χρονιά για όλους και πολλές ανακαλύψεις στον καινούργιο δρόμο της γνώσης που μόλις ξεκίνησε.
τη φετινή νέα χρονιά.
Αγιασμός στον Αη – Στράτη
Ενα χρόνο πριν είχαμε τη χαρά να συμμετάσχουμε στο Αγιασμό των σχολείων Πθμιας και Δθμιας Εκπσης στον Άγιο Ευστράτιο. Τα γελαστά πρόσωπα μαθητών και εκπαιδευτικών στο ακριτικό νησί μας γέμισαν συγκίνηση αλλά και αισιοδοξία πως μπορούμε να ελπίζουμε. Καλή χρονιά στους μαθητές μας σε όλα τα νησιά του Βορείου Αιγαίου απο τη Θύμαινα μέχρι τη Λήμνο και τον Αη Στράτη. 
Οργάνωση της διδασκαλίας σε ομάδες
Η οργάνωση της διδασκαλίας με ομάδες εργασίας αποτελεί κοινωνική μορφή οργάνωσης της τάξης. Οι μαθητές μιας τάξης συγκροτούν μικρότερες ομάδες και τα μέλη κάθε ομάδας συνεργάζονται για την εκτέλεση μιας διδακτικής δραστηριότητας. Η συγκρότηση των ομάδων, η κατανομή των μαθητών σε αυτές, ο καταμερισμός εργασιών και η ανάθεση ρόλων και ευθυνών είναι πολύ σημαντικοί παράγοντες για την επιτυχή πορεία και ολοκλήρωση ενός διδακτικού σεναρίου/μαθήματος.
Οι μέθοδοι οργάνωσης των ομάδων μπορεί να είναι α) Σταθερές ομοιογενείς, β) Μεταβλητές ομοιογενείς γ) Σταθερές ανομοιογενείς και δ) Μεταβλητές ανομοιογενείς ομάδες. Τα κριτήρια που χρησιμοποιούνται συνήθως για την ομαδοποίηση των μαθητών είναι η ευφυΐα (θεωρία των πολλαπλών ευφυϊών του Gardner), η ικανότητα, οι γνωστικές προτιμήσεις, η σχολική επίδοση, το γνωσιακό ή κοινωνικό υπόβαθρο, τα κοινά ενδιαφέροντα και οι συμπάθειες μεταξύ των μαθητών. Κάθε μέθοδος έχει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά της. Μια ευρύτατα χρησιμοποιούμενη τεχνική είναι η κοινωνιομετρία, που απαιτεί να ζητήσουμε από κάθε παιδί να γράψει το όνομα του συμμαθητή του που θα προτιμούσε να συνεργαστεί στα πλαίσια μιας ομάδας. Τα αποτελέσματα συχνά παρουσιάζονται με τη μορφή ενός κοινωνιογράμματος όπου σημειώνεται το όνομα κάθε παιδιού και δίπλα ένα βέλος προς το μέρος αυτού που το κάθε παιδί το κατονόμασε ως φίλο. Το κοινωνιόγραμμα μας επιτρέπει να δούμε με μια ματιά ποιες υποομάδες υπάρχουν, αφού συχνά εμφανίζονται σαν συσπειρώματα παιδιών που το ένα διαλέγει το άλλο. Αφού αναγνωρίσουμε τα υπάρχοντα σχήματα, μπορούμε στη συνέχεια να μελετήσουμε το σύνολο των περιστάσεων που βοηθούν στη διαμόρφωση των υπο-ομάδων. Ο κατανοητικός δάσκαλος, που είναι ευαίσθητος στις κοινωνικές σχέσεις μέσα στην τάξη, μπορεί να κάνει πολλά για να αποφύγει τον σχηματισμό ανεπιθύμητων υπο-ομάδων. Κατά τον ίδιο τρόπο μπορεί να προφυλάξει τα ευάλωτα παιδιά από την απομόνωση, αν και αυτό θα πρέπει να γίνεται προσεκτικά, έτσι ώστε να μη χάνουν τα παιδιά το δικαίωμα της κοινωνικής τους επιλογής και να μη νιώθουν ότι ο δάσκαλος προσπαθεί συνεχώς να τους φορτώσει ανεπιθύμητους συνεργάτες (Bertrand, 1994, σ.377). Σύμφωνα με τις πιο διαδεδομένες απόψεις και πρόσφατες έρευνες το μέγεθος της ομάδας πρέπει να μην υπερβαίνει το πλήθος των 2-6μαθητών.
Οι ωφέλειες της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας είναι πολλές:
δίνει την ευκαιρία σε όλους τους μαθητές να συμμετέχουν ενεργητικά,
δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να εκφράζουν ελεύθερα τη γνώμη τους στην ομάδα, ενώ μπορεί να δίσταζαν προηγουμένως μπροστά σε ολόκληρη την τάξη,
δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να μην είναι καθηλωμένοι στα θρανία τους,
συμβάλλει στην ανάπτυξη των κοινωνικών σχέσεων των μαθητών,
δίνει την ευκαιρία στον εκπαιδευτικό να αυτενεργεί,
ενδυναμώνει το ενδιαφέρον των μαθητών για το συγκεκριμένο διδακτικό αντικείμενο,
αυξάνει τη διάθεση και την ικανότητα των ομάδων να παρουσιάζουν τις προσωπικές τους απόψεις και τα συμπεράσματά τους,
οι μαθητές μαθαίνουν ο ένας από τον άλλο,
οι μαθητές αναπτύσσουν κριτική σκέψη,
βελτιώνεται ο προφορικός λόγος των μαθητών και εξοικειώνονται στη δημόσια παρουσίαση,
οι διαφορετικές απόψεις στο εσωτερικό των ομάδων αποτελούν πηγή μάθησης,
οι χαμηλού ακαδημαϊκού επιπέδου μαθητές δραστηριοποιούνται από τις απόψεις και τη δραστηριότητα των μαθητών που έχουν καλύτερη επίδοση,
προάγεται η συνεργατική ικανότητα,
εξασκεί τη δημοκρατική συμπεριφορά,
εξασφαλίζει θετικές εμπειρίες από την κοινωνική ζωή,
αυξάνει το σεβασμό των μαθητών για όλους τους συμμαθητές τους,
συμβάλλει στην αποδοχή των μειονοτικών μαθητών,
καλλιεργεί την πρωτοβουλία,
συμβάλλει στην ανάπτυξη της θετικής αυτοαντίληψης,
μειώνει το άγχος που έχουν οι μαθητές για το σχολείο,
δραστηριοποιεί όλους τους μαθητές, ακόμη και τους συνεσταλμένους,
μαθαίνει στους μαθητές το διάλογο και το σεβασμό των απόψεων των άλλων.
Πολύ χρήσιμος για την ομαδοσυνεργασία και την οργάνωση της είναι και ο επόμενος σύνδεσμος απο το ΚΠΕ Λαυρίου. Μπορείτε να ανατρέξετε για περαιτέρω πληροφορίες.
http://kpe-lavriou.att.sch.gr/documents/sem12dec14-15stefani.pdf
Πραγματοποιήθηκαν στη Μυτιλήνη και στη Χίο οι προγραμματισμένες επιμορφωτικές συναντήσεις των Θεολόγων που διδάσκουν στις σχολικές μονάδες των νησιών Λέσβου και Χίου. Έγιναν τρεις συναντήσεις σε Μυτιλήνη, Καλλονή και Χίο στις 2, 4 και 8 Σεπτεμβρίου αντίστοιχα.
Το γενικό θέμα των συνατήσεων ήταν «Το νέο Πρόγραμμα Σπουδών για τα Θρησκευτικά στο Λύκειο» με εισηγητή το Σχολικό Σύμβουλο Νικόλαο Χριστόπουλο. Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών ήταν καθολική, διεξήχθη εποικοδομητικός διάλογος και οι θεολόγοι εκπαιδευτικοί των νησιών ενημερώθηκαν διεξοδικά για το νέο Π.Σ και τις παραμέτρους της σύνταξης του.