Οδηγός Netiquette

Με τον όρο Netiquette αναφερόμαστε γενικά στους κανόνες καλής συμπεριφοράς στο διαδίκτυο. Παρακολουθήστε το παρακάτω σύντομο ενημερωτικό video για να μάθετε περισσότερα.

Το Netiquette είναι ο Κώδικας Δεοντολογικής Συμπεριφοράς στο διαδίκτυο. Ο όρος Netiquette προέρχεται από τη σύνθεση των λέξεων Network (διαδίκτυο) και Etiquette (εθιμοτυπικοί κανόνες συμπεριφοράς) και έχει την έννοια του κώδικα αποδεκτής κοινωνικής συμπεριφοράς. Η διαδικτυακή κοινότητα, όπως και όλες οι κοινωνίες, δε θα μπορούσε να λειτουργήσει χωρίς κάποιους κανόνες καλής ή, αλλιώς, σωστής συμπεριφοράς. Οι κανόνες δε βασίζονται σε νόμους, είναι όμως πολύ σημαντικοί για να λειτουργεί επαρκώς η επικοινωνία των χρηστών του διαδικτύου.

Υπάρχουν γενικοί και οι ειδικοί κανόνες καλής συμπεριφοράς μέσα στο διαδίκτυο:

1. Στο διαδίκτυο έχουμε σχετική ανωνυμία και απόσταση. Δε γνωρίζουμε πάντα με βεβαιότητα ποιος είναι ο συνομιλητής μας, ειδικά όταν δημοσιεύουμε σχόλια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σε ιστολόγια (blogs) ή σε forums.

2. Πολλές φορές δε γνωρίζουμε τους ανθρώπους των οποίων παρακολουθούμε τις αναρτήσεις ή ακόμα και επικοινωνούμε ή την ψυχική τους κατάσταση.

3. Δεν μπορούμε να δούμε ή να ακούσουμε τις αντιδράσεις του άλλου σε αυτά που γράφουμε ή λέμε. Με τη δια ζώσης επικοινωνία εισπράττουμε πληροφορίες με όλες τις αισθήσεις μας.

Στη συνέχεια θα περιγράψουμε τους γενικούς και ειδικούς κανόνες του Netiquette.

Οι βασικοί κανόνες του Netiquette μας καθοδηγούν στο πώς να επικοινωνούμε αποτελεσματικά και με σεβασμό στο διαδίκτυο. Οι ακόλουθοι κανόνες για την επικοινωνία και τη συμπεριφορά στο διαδίκτυο έχουν συνοψιστεί από το βιβλίο της Virginia Shea, Netiquette.

Όταν είσαι online, είναι εύκολο να ξεχάσεις ότι αλληλοεπιδράς με πραγματικούς ανθρώπους. Να θυμάσαι ότι πίσω από κάθε όνομα χρήστη ή εικόνα προφίλ βρίσκεται ένα πραγματικό άτομο με αληθινά συναισθήματα. Ποτέ δεν πρέπει να πεις σε κάποιον στο διαδίκτυο κάτι που δε θα του έλεγες από κοντά.

Να είσαι προσεκτικός με το πώς μπορεί να ερμηνευτούν τα λόγια σου, καθώς η γραπτή επικοινωνία μπορεί εύκολα να παρεξηγηθεί. Μια βιαστική απάντηση μπορεί να φανεί απότομη, προσβλητική ή επιθετική. Είναι καλό να χρησιμοποιείς χιούμορ, αλλά με προσοχή, καθώς η απουσία εκφράσεων προσώπου και του τόνου της φωνής μπορεί να οδηγήσει σε παρεξηγήσεις. Τα emojis μπορούν να βοηθήσουν να ξεκαθαρίσουν τον τόνο σου και να κάνουν φανερό πότε είσαι φιλικός ή αστειεύεσαι, μειώνοντας τον κίνδυνο παρεξηγήσεων.

Χρησιμοποίησε κεφαλαία γράμματα μόνο για να τονίσεις ένα σημείο ή τίτλους, αλλιώς θεωρείται ότι “ΦΩΝΑΖΕΙΣ“.

Πριν πατήσεις “αποστολή”, αναρωτήσου: “Θα ήμουν εντάξει αν κάποιος άλλος το έλεγε αυτό σε μένα;”

Εν κατακλείδι: Θυμήσου τον άνθρωπο. Να συμπεριφέρεσαι στους άλλους όπως θα ήθελες να σου συμπεριφέρονται.

Ο κανόνας THINK before you post (σκέψου πριν αναρτήσεις) είναι μια κατευθυντήρια γραμμή που ενθαρρύνει τους ανθρώπους να σκεφτούν τι πρόκειται να μοιραστούν στο διαδίκτυο. Το ακρωνύμιο THINK σημαίνει:

file 67101435c85b9

  • T – Είναι αληθινό (True);
    Βεβαιωθείτε ότι οι πληροφορίες που μοιράζεστε είναι ακριβείς και όχι παραπλανητικές.
  • H – Είναι χρήσιμο (Helpful);
    Αναρωτηθείτε αν η ανάρτησή σας προσθέτει αξία στη συζήτηση ή είναι χρήσιμη για τους άλλους.
  • I – Είναι εμπνευσμένο (Inspiring);
    Σκεφτείτε αν η ανάρτησή σας έχει θετικό αντίκτυπο ή αν μπορεί να παρακινήσει άλλους.
  • N – Είναι απαραίτητο (Necessary);
    Σκεφτείτε αν η πληροφορία πρέπει πραγματικά να κοινοποιηθεί ή αν θα ήταν καλύτερα να μην ειπωθεί.
  • Κ – Είναι ευγενικό (Kind);
    Βεβαιωθείτε ότι τα λόγια σας είναι ευγενικά και δε θα πληγώσουν ή θα προσβάλουν τους άλλους.

Χρησιμοποιώντας αυτόν τον κανόνα, μπορείτε να συμβάλλετε σε ένα πιο σεβαστό και εποικοδομητικό διαδικτυακό περιβάλλον.