Αλεξία Τσάμη

21 Απριλίου 2023 Δεν επιτρέπονται σχόλια Από ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΠΡΟΔΡΟΜΙΔΗΣ
Διαλέξτε μια σκηνή που σας άρεσε και προτείνετε λύσεις σχετικά με την
σκηνοθεσία, την ερμηνεία, τη μουσική, το σκηνικό, τα κοστούμια από το τρίτο
επεισόδιο.
Το τρίτο επεισόδιο ήταν γενικά ένα επεισόδιο με πολύ ρίσκο και αγωνία. Για
αυτό λοιπόν η εκτέλεση του πάνω στην σκηνή θα πρέπει να γίνει με προσεκτικά
σκηνοθετικά βήματα, έτσι ώστε να διεγερθεί ο έλεος και ο φόβος στο κοινό.
Στην αρχή του επεισοδίου βλέπουμε τον Θεοκλύμενο αρκετά αναστατωμένο
στην σκέψη ότι η Ελένη μπορεί να έχει αποδράσει, από την στιγμή που δεν την είδε
στο τάφο του Πρωτέα. Έτσι, η ερμηνεία του πρέπει να αποδοθεί με αναστατωμένες
και νευριασμένες εκφράσεις, ενώ παράλληλα η φωνή του θα ήταν βροντερή και το
ύφος του πολύ αυστηρό και αυταρχικό. Η ενδυμασία του θα πρέπει να φανερώνει τα
πλούτη του αφού είναι ένας δυνατός βασιλιάς. Για αυτό θα φορούσε ένα χρυσό, παχύ
και μακρύ πανωφόρι και από μέσα, το χρώμα που θα κυριαρχούσε θα ήταν το
κόκκινο. Σε αυτήν την σκηνή ο Θεοκλύμενος βρίσκεται κυρίως στο κέντρο της
σκηνής
Περνάμε στην Ελένη, που σε αυτή τη σκηνή κάνει το σχέδιο της
πραγματικότητα, λέγοντας και δείχνοντας με την εμφάνισή της το πένθος για τον
μενέλαο. Εννοείται λοιπόν πως πρέπει να κρύψει την πονηρή πλευρά της, κάτι που
πρέπει να καταφέρει με επιτυχία για να γίνει πιστή στα μάτια του Θεοκλύμενου. Όταν
λοιπόν μπει στην σκηνή πρέπει να δείξει την θλίψη της με την γλώσσα του σώματος
της. Θα είναι λοιπόν μαζεμένη και καμπουριασμένη έτσι ώστε να φαίνεται η
αδυναμία της. Τα μαλλιά της όπωςς αναφέρει και ο θεοκλύμενος, είναι κομμένα, και
πιο συγκεκριμένα, θα φτάνουν μέχρι το τέλος του προσώπου της, και θα είναι
ατημέλητα. Θα φοράει ένα μαύρο μακρύ φόρεμα, το οποίο οριακά σέρνεται στο
έδαφος. Το ύφασμα του φορέματος της θα φτάνει μέχρι τις ωμοπλάτες της και από
εκεί και πέρα, τα χέρια της καλύπτονται με πολλές στρώσεις από μαύρο τούλι. Τα
μάτια της και τα μαγουλά της θα έχουν δάκρυα, αλλά αυτό δεν θα ακούγεται στην
φωνή της, για να είναι πιο κατανοητά τα λόγια της. Όσο θα μιλάει με τον θεοκλύμενο
για τον χαμό του πρώην συζύγου της, θα κοιτάζει κάτω από τον πόνο ή στα μάτια
του, για να του δείξει αληθινό πόνο με το βλέμμα της.
Ο τάφος του Πρωτέα, θα ήταν στην αριστερή πλευρά της σκηνής, όπου θα
βρισκόταν και ο Μενέλαος, καθώς παρίστανε έναν Έλληνα αγγελιοφόρο. Για να γίνει
πειστικός ο ρόλος του, όπως αναφέρεται και στο κείμενο, θα είναι ντυμένος με
κουρελιασμένα ρούχα. Θα φοράει ένα λευκό πάνινο λεκιασμένο χιτώνα και από πάνω
έναν φθαρμένο σε τόνους του σκούρου καφέ μανδύα. Πριν πάρει θέση στους
διαλόγους ανάμεσα στην Ελένη και στον Θεοκλύμενο, θα βρίσκεται στον τάφο
ζαρωμένος, προσπαθώντας να δείξει και αυτός αδυναμία.
Όταν η συζήτηση μεταξύ του Θεοκλύμενου και της Ελένης θα επικεντρωθεί
στο γάμο, οι εκφράσεις του Θεοκλύμενου θα γίνουν χαρούμενες και ενθουσιώδεις,
μιας που η Ελένη του είπε ότι θα κάνει αυτό που τόσο θέλει πραγματικότητα δηλαδή
να την παντρευτεί.
Ο Μενέλαος μπαίνοντας και αυτός στον διάλογο θα προσπαθεί να
διακατέχεται από θλίψη, αφού υποτίθεται ότι έχασε τον πολύτιμο αρχηγό του. Ο
Θεοκλύμενος όσο θα μιλάει με τον Μενέλαο θα έχει έναν μετρημένο ενθουσιασμό,
έτσι ώστε να κρύψει την καχυποψία του, και στο πρόσωπό του θα αποτυπωθεί ένα
μικρό μειδίαμα, στη σκέψη ότι θα κάνει την Ελένη επιτέλους γυναίκα του.
Στην ερώτηση «Δίχως αυτήν εσύ δεν φτάνεις τάχα;» ο Θεοκλύμενος θα
ξαναπάρει το πονηρό και επιφυλακτικό ύφος του. Ο Μενέλαος όμως, έχοντας
σχεδιάσει τα πάντα, του απαντάει ατάραχος. Για κλείσιμο η Ελένη ούσα ατάραχη
διατάσσει τον Μενέλαο να ξεκινήσει να ετοιμάζεται. Τελειώνοντας το επεισόδιο,
μόλις πει η Ελένη και την τελευταία της φράση, όλα τα φώτα θα πέσουν και οι
ηθοποιοί θα αποχωρήσουν από τη σκηνή.
Σε όλη αυτή τη διάρκεια, ακούγεται σε χαμηλή ένταση μια άρπα και ένας αυλός, τα
οποία σε κρίσιμα σημεία, η μελωδία τους γίνεται πιο έντονα δραματική.