ΓΕ.Λ. ΣΚΙΑΘΟΥ

ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟΣ ΙΣΤΟΤΟΠΟΣ

7 Απριλίου 2020
από ΜΑΛΑΜΩ ΣΤΑΜΕΛΟΥ
Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Γ΄ΛΥΚΕΊΟΥ ΑΡΧΑΙΑ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ

Γ΄ΛΥΚΕΊΟΥ ΑΡΧΑΙΑ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ

Φάκελος υλικού   Ενότητα 3η

 Η φιλοσοφία ως προϋπόθεση για την ευδαιμονία

 

Κεντρική Ιδέα της ενότητας

Η φιλοσοφία ως προϋπόθεση για την ευδαιμονία

 

 Κύρια σημεία της ενότητας

  •  Οι άνθρωπο παροτρύνονται να φιλοσοφούν χωρίς ηλικιακή διάκριση 

Γιατί :  η διατήρηση της ψυχικής υγεία είναι εξαιρετικά σημαντική σε κάθε φάση της ανθρώπινης ζωής

 

  • Οι άνθρωποι μπορούν να φιλοσοφούν αλλά και να επιζητούν την ευτυχία σε όλες τις φάσεις της ζωής τους

         Γιατί: 

α)Όταν ο ηλικιωμένος φιλοσοφεί, ανανεώνεται καθώς σκέφτεται με ευγνωμοσύνη τις εμπειρίες του

 β)Όταν ο νέος φιλοσοφεί, εφοδιάζεται  με ωριμότητα του επιτρέπει να μη φοβάται το μέλλον

 

Εν κατακλείδι,  ο άνθρωπος οφείλει να εστιάζει την προσοχή του σε ό,τι τον οδηγεί στην ευτυχία γιατί η ευτυχία αποτελεί τον υπέρτατο στόχο στον βίο του.

 

Τα επιχειρήματα της ενότητας

Α΄ επιχείρημα

1η Προκείμενη: Η ψυχική υγεία είναι σημαντική για όλους τους ανθρώπους

2η Προκείμενη: Η φιλοσοφία βοηθά στη διατήρηση της ψυχικής υγείας εννοείται

 Συμπέρασμα είναι απαραίτητο να φιλοσοφούμε σε κάθε ηλικιακή φάση της ζωής μας

 

Β΄ επιχείρημα

1η Προκείμενη:Οι γεροντότεροι  με τη φιλοσοφία αποκτούν νεανική διάθεση

2η Προκείμενη:Οι νεότεροι με τη φιλοσοφία γίνονται πιο ώριμοι

 Συμπέρασμα:Οι άνθρωποι πρέπει να φιλοσοφούν και στα νιάτα και στα γηρατειά τους. 

 

 Ερωτήσεις

  1. Ποια συμβουλή δίνει ο Επίκουρος τόσο στους νέους όσο και στους ηλικιωμένους σχετικά με τη φιλοσοφία;
  2. Πώς επηρεάζει η φιλοσοφία την ψυχή του ανθρώπου;
  3. Πώς ο Επίκουρος συνδέει τη φιλοσοφία με την ευδαιμονία;
  4. Πιστεύει ο Επίκουρος ότι υπάρχει κάποια κατάλληλη στιγμή για να φιλοσοφεί ο άνθρωπος;
  5. Τι μπορούν να κερδίσουν τόσο οι νέοι όσο και οι γέροντες  από την ενασχόλησή τους με τη φιλοσοφία;
  6. Πώς βοηθάει η φιλοσοφία τον γεροντότερο άνθρωπο να παραμείνει νέος;
  7. Πώς βοηθάει η φιλοσοφία τον νεότερο άνθρωπο  στον βίο του;
  8.   Πώς ο Επίκουρος προβάλλει τη σημασία της ευδαιμονίας;
  9. Να βρείτε ποια στοιχεία του κειμένου τού προσδίδουν παραινετικό και δεοντολογικό χαρακτήρα. 

 

6 Απριλίου 2020
από ΜΑΛΑΜΩ ΣΤΑΜΕΛΟΥ
Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ :ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΠΟΙΗΜΑΤΩΝΜΕ ΚΟΙΝΟ ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΠΥΡΗΝΑ

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ :ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΠΟΙΗΜΑΤΩΝΜΕ ΚΟΙΝΟ ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΠΥΡΗΝΑ

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ:  ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΠΟΙΗΜΑΤΩΝ ΜΕ ΚΟΙΝΟ ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΠΥΡΗΝΑ

 

Rudyard Kipling, «Αν»

ΑΝ μπορείς να κρατιέσαι νηφάλιος

Όταν γύρω σου οι πάντες τα ‘χουν χαμένα

Κι αν μπορείς να πιστεύεις σε σένα

Όταν οι πάντες προς σε δυσπιστούν

ΑΝ μπορείς τα πλούτη να περιφρονείς

Κι αν οι έπαινοι των άλλων

δεν σου πάρουν τα μυαλά

ΑΝ μπορείς μυαλό, καρδιά και σώμα να κρατείς πειθαρχημένα

κι αν μπορείς όταν σε ψέγουν να σιωπάς με περηφάνια

ΑΝ μπορείς στην καταιγίδα να κρατιέσαι απ’ την ελπίδα

κι αν μπορείς σαν σ’ αδικούνε εσύ να συνεχίζεις

τ’ όνειρό σου, κι απ’ το όνειρο να μην παραστρατίζεις

ΑΝ μπορείς ν΄ αγαπάς ακόμα κι αυτούς που σε μισούνε

ΑΝ μπορείς ίδιος να μένεις στη χαρά μα και στη λύπη,

κι αν εκείνο που πιστεύεις τίποτα να μη στο σβήνει

ΑΝ μιλώντας με τα πλήθη δεν παρασυρθείς σε λάθη,

κι αν το ξέρεις πως μια μέρα θα ‘ρθει η ώρα να πεθάνεις

χωρίς ποτέ να σε μεθύσει του θριάμβου σου η φήμη

ΑΝ στα ψέματα των άλλων ψέματα δε λες κι εσύ

ΑΝ μπορείς ν’ ακούς γαλήνιος να στρεβλώνουν οι άλλοι τα όσα είπες

κι αν μπορείς κάθε στιγμή σου να την κάνεις πράξη

δημιουργική και τίμια δίχως τεμπελιά κι αδιαφορία

Τότε παιδί μου θα ‘σαι ΑΝΤΡΑΣ κι άνθρωπος μαζί!

 

 

Τάσου Λειβαδίτη, «Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος»

Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος

δεν θα πάψεις ούτε στιγμή ν’ αγωνίζεσαι για την ειρήνη και για το δίκιο.

Θα βγεις στους δρόμους, θα φωνάξεις, τα χείλια σου θα

ματώσουν απ’ τις φωνές

το πρόσωπό σου θα ματώσει από τις σφαίρες — μα ούτε βήμα πίσω.

Κάθε κραυγή σου μια πετριά στα τζάμια των πολεμοκάπηλων

Κάθε χειρονομία σου σα να γκρεμίζεις την αδικία.

Και πρόσεξε: μη ξεχαστείς ούτε στιγμή.

Έτσι λίγο να θυμηθείς τα παιδικά σου χρόνια

αφήνεις χιλιάδες παιδιά να κομματιάζονται την ώρα που παίζουν ανύποπτα στις πολιτείες

μια στιγμή αν κοιτάξεις το ηλιοβασίλεμα

αύριο οι άνθρωποι θα χάνουνται στη νύχτα του πολέμου

έτσι και σταματήσεις μια στιγμή να ονειρευτείς

εκατομμύρια ανθρώπινα όνειρα θα γίνουν στάχτη κάτω απ’ τις οβίδες.

Δεν έχεις καιρό

δεν έχεις καιρό για τον εαυτό σου

αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος.

Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος

μπορεί να χρειαστεί ν’ αφίσεις τη μάνα σου, την αγαπημένη

ή το παιδί σου.

Δε θα διστάσεις.

Θ’ απαρνηθείς τη λάμπα σου και το ψωμί σου

θ’ απαρνηθείς τη βραδινή ξεκούραση στο σπιτικό κατώφλι

για τον τραχύ δρόμο που πάει στο αύριο.

Μπροστά σε τίποτα δε θα δειλιάσεις κι ούτε θα φοβηθείς.

 

Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος

μπορεί να χρειαστεί να σε κλείσουν φυλακή για είκοσι ή και περισσότερα χρόνια

μα εσύ και μες στη φυλακή θα θυμάσαι πάντοτε την άνοιξη,

τη μάνα σου και τον κόσμο.

Εσύ και μες απ’ το τετραγωνικό μέτρο του κελλιού σου

θα συνεχίζεις τον δρόμο σου πάνω στη γη.

 

Αποβραδίς στην απομόνωση θα γράψεις ένα μεγάλο τρυφερό γράμμα στη μάνα σου

θα γράψεις στον τοίχο την ημερομηνία, τ’ αρχικά του ονόματός σου και μια λέξη: Ειρήνη

σα να ’γραφες όλη την ιστορία της ζωής σου.

Να μπορείς να πεθάνεις ένα οποιοδήποτε πρωινό

να μπορείς να σταθείς μπροστά στα έξη ντουφέκια

σα να στεκόσουνα μπροστά σ’ ολάκαιρο το μέλλον.

Να μπορείς, απάνω απ’ την ομοβροντία που σε σκοτώνει

εσύ ν’ ακούς τα εκατομμύρια των απλών ανθρώπων που τραγουδώντας πολεμάνε για την ειρήνη.

Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος.

[πηγή: Τάσος Λειβαδίτης, Ποίηση, Κέδρος, Αθήναι 21979, σ. 121-12

ΚΕΙΜΕΝΑ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΑ ΣΕ ΕΚΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ

ΑΣΚΗΣΗ

 

Να μελετήσετε προσεκτικά τα δυο ποιήματα. Να διατυπώσετε το κοινό θεματικό τους κέντρο και να διερευνήστε τη διαφορετική οπτική γωνία από την οποία το προσεγγίζουν. Φροντίστε να αξιοποιήσετε και τους κειμενικούς δείκτες που αναδεικνύουν το θέμα.

5 Απριλίου 2020
από ΜΑΛΑΜΩ ΣΤΑΜΕΛΟΥ
Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ Ν. ΓΛΩΣΣΑ

Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ Ν. ΓΛΩΣΣΑ

Ατομική και κοινωνική ευθύνη

Σωτήρης Στεφανόπουλος

Η ιστορία του κορονοїού έφερε στην επικαιρότητα τη λέξη «ευθύνη» στην ατομική και στην κοινωνική της εκδοχή. Λοιμωξιολόγοι και δημοσιογράφοι την έχουν εντάξει στο λεξιλόγιό τους, για να αφυπνίσουν το φιλότιμο και την αυτοπειθαρχία – στοιχεία απαραίτητα για να εφαρμοστούν τα μέτρα που παίρνει η κυβέρνηση για να βγούμε με τις μικρότερες απώλειες από αυτή την περιπέτεια.

Παρότι η πλειονότητα του κόσμου φαίνεται να προσαρμόζεται στη νέα αυτή κατάσταση, στις πρώτες ημέρες υπήρξαν φαινόμενα από πολλούς που αψήφησαν την κρισιμότητα των στιγμών. Καταναλωτική επιδρομή στα σουπερμάρκετ, συγχρωτισμός σε κλειστούς και ανοιχτούς χώρους έδειξαν μια ανωριμότητα των συμπολιτών μας που έβαλαν σε κίνδυνο τη ζωή τους, αλλά και τη ζωή των άλλων.

Εγινε με κάθε τρόπο επίκληση στην ατομική ευθύνη για την πιστή εφαρμογή των μέτρων. Η ευθύνη, όμως, δεν εμφανίζεται ξαφνικά, ούτε κατά παραγγελία. Καλλιεργείται στους πολίτες με την παιδεία, την εφαρμογή δίκαιων νόμων και την καθημερινή πρακτική στις μεταξύ μας σχέσεις και σε αυτές με το κράτος.

Η συναίσθηση του χρέους, οι ηθικές αρχές, αλλά και ο σεβασμός και η αγάπη για τον συνάνθρωπο γεννούν την ευθύνη. Είναι ατομική όταν εκπορεύεται από το άτομο και ασκείται από αυτό. Κινούμενο στο πλαίσιο της νομιμότητας έχει διακηρυγμένα δικαιώματα, αλλά έχει δεσμευτεί και με υποχρεώσεις.

Αν δεν εκδηλωθεί, έρχεται η αδήριτη ανάγκη και επιβάλλεται. Τότε, όμως, δεν μπορούμε να μιλάμε για ευθύνη, αλλά για συμμόρφωση. Γέννημα του φόβου και της τιμωρίας, πολλές φορές υποκριτικά, εμφανίζεται με τον μανδύα της ευθύνης. Η πραγματική όμως ευθύνη εκπορεύεται από ανθρώπους καλοπροαίρετους, αυτοθυσιαστικούς, ευαίσθητους πολίτες και καμιά φορά ήρωες. Σε αυτούς τους ανθρώπους δεν έχει θέση η ανυπακοή για την ανυπακοή, η αδιαφορία, η μαγκιά, ο εγωκεντρισμός, η προβολή και η δημοσιότητα λίγων λεπτών.

Προσωπικότητες με σταθερές αναφορές που δεν επηρεάζονται από τους ανέμους των καιρών, με επίγνωση του εφήμερου και του αιώνιου. Εγγύηση για τους συνανθρώπους του που έρχονται σε επαφή μαζί του, αλλά και στην κοινωνία ολόκληρη.

Στο σημείο ακριβώς αυτό φαίνεται ότι η ατομική ευθύνη δεν είναι και τόσο ατομική, αλλά εμπλέκεται με την κοινωνική, αφού μέσα στην κοινωνία καλλιεργείται, δοκιμάζεται και ασκείται. Την ονομάζουμε κοινωνική, όταν τη συναντούμε σε μεγάλα πληθυσμιακά σύνολα, όταν την προσδοκούμε από το σύνολο της κοινωνίας. Είναι τότε που οι πολλοί δεν συμμορφώνονται, αλλά στοιχίζονται οικειοθελώς πίσω από έναν υψηλό στόχο, έναν ιερό σκοπό. Τότε η επιτυχία των ενεργειών τους και των σχεδίων τους είναι πλέον η βέβαιη.

Οι κοινωνικοί αρμοί γίνονται πιο σφιχτοί και η αλληλεγγύη γίνεται σχεδόν ψηλαφητή. Το ενδιαφέρον για τον συνάνθρωπο διαπερνά τις διαφορετικότητες, ανοίγει τους ορίζοντες της ευαισθησίας και παίρνει τη μορφή μια μεγάλης αγκαλιάς, έτοιμης να κλείσει μέσα της και να βοηθήσει τον πλησίον, αυτόν τον άγνωστο…

 

ΚΕΙΜΕΝΟ 2 : To πρώτο θύμα είναι ο έμφοβος άνθρωπος

Αν ορίσεις κάτι σαν πραγματικό, γίνεται πραγματικό στις συνέπειές του.

Ανεξαρτήτως των διαστάσεων που θα πάρει στη χώρα μας ο κορωνοϊός, η πανδημία

μοιάζει να είναι ήδη εδώ. Ίσως η πιο μεγάλη απειλή είναι ότι μας «εκπαιδεύει» σε μια

κατάσταση όπου τίποτα δεν είναι αρκετό για την προστασία μας: ο ιός είναι αόρατος,

μας καλεί να ζήσουμε παίρνοντας μέτρα που ελπίζουμε να μας καλύψουν.

Βεβαιότητα δεν υπάρχει. Κι αυτό ίσως είναι το πιο τρομακτικό, ανοίγοντας τον δρόμο

για τον άκρατο ανορθολογισμό. Θα άξιζε, λοιπόν, να μας τρομάξει, εκτός από τον ιό,

ο φόβος για τον ιό. To πρώτο θύμα είναι ο ίδιος ο έμφοβος άνθρωπος που ζει σε έναν

εφιάλτη πριν από την έλευση του εφιάλτη. Υψώνει τείχη ψευδοπροστασίας και

αμπαρώνεται.

 

Τα φοβικά συναισθήματα είναι τοξικά. Δημιουργείται στο πι και φι μια κοινότητα

έμφοβων ανθρώπων. Μας ενώνει ο φόβος. «Δεν είμαι παρανοϊκός, δεν είμαι

υποχόνδριος, όλοι φοβούνται». Νιώθουμε μια παράδοξη τάξη, του φόβου, να μας

προστατεύει. Η απειλή εξοβελίζεται. Ο συλλογικός φόβος μας καθησυχάζει. Τα άδεια

ράφια στα σούπερ μάρκετ, η αλόγιστη συσσώρευση αγαθών που δεν χωράνε μέσα

στα σπίτια, τα δολοφονικά βλέμματα που καρφώνονται σε όποιον τύχει να βήξει στον

δρόμο ή στο λεωφορείο είναι στοιχεία για να οργανωθεί ένα ανορθολογικό σύστημα

προστασίας εαυτού. Αν έχουμε βουνά από χαρτιά τουαλέτας, πιθάρια με

απολυμαντικά, τότε θα είμαστε οχυρωμένοι. Κι όμως, όσο πιο οχυρωμένοι γινόμαστε, τόσο πιο ανοχύρωτοι νιώθουμε, εκτεθειμένοι στο σύνδρομο του «never enough».

 

[…]θα ήταν πολύτιμο να καλλιεργήσουμε, καθένας μας προσωπικά, μια στάση

ενσυναίσθησης απέναντι στον πολλαπλά πάσχοντα σήμερα εαυτό μας. Κάτι τέτοιο

όμως δεν μπορεί να λειτουργήσει αν δεν συμπεριλαμβάνεται μέσα της ο

συνάνθρωπός μας. Η κοινότητα οδύνης προστατεύει από την κουλτούρα

απανθρωποποίησης που ευδοκιμεί σε μια τέτοια δύσκολη συγκυρία. Η μοίρα μας

είναι δεμένη με την ετερότητα. Οι δυσοίωνοι καιροί μας το κάνουν πιο σαφές παρά

ποτέ……

 

Θέματα 

Θέμα Πρώτο

 

1.Ποια είναι η κεντρική ιδέα του δεύτερου κειμένου; Να την αποδώσετε σε μία παράγραφο 50 60 λέξεων

 

 

2.Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις ως σωστές ή λανθασμένες και να δικαιολογήσετε την απάντησή σας με το αντίστοιχο χωρίο του κειμένου.

 

α.  Οι επιστήμονες και οι άνθρωποι των Μ.Μ.Ε. έχουν εντάξει την λέξη ευθύνη στο λεξιλόγιό τους, για να αφυπνίσουν το φιλότιμο και την αυτοπειθαρχία των πολιτών.

β.Οι ατέλειωτες ουρές  στα σουπερμάρκετ και ο συγχρωτισμός σε κλειστούς και ανοιχτούς χώρους έδειξαν πόσο πανικοβλήθηκαν οι Έλληνες από την πανδημία.

γ. Μόνο οι δύσκολες και κρίσιμες συνθήκες αφυπνίζουν τον άνθρωπο και γεννούν μέσα του το αίσθημα της ευθύνης

δ. Κοινωνική ευθύνη σημαίνει ότι οι πολίτες δεν υπακούουν απλά στους κανόνες αλλά ακολουθούν με τη θέλησή τους τους συλλογικούς στόχους και τα οράματα.      

 

 Θέμα 2ο

1.Το κείμενο 2 έχει γραφεί από μία ψυχολόγο. Μπορείτε να εντοπίσετε ειδικό

 

 

λεξιλόγιο που αναμένουμε να έχει ένα κείμενο που γράφεται από κάποιον

επιστήμονα; Τι πιστεύετε ότι προσδίδει αυτό στο κείμενο που διαβάσατε;

  1. «Η κοινότητα οδύνης προστατεύει από την κουλτούρα απανθρωποποίησης που

ευδοκιμεί σε μια τέτοια δύσκολη συγκυρία. Η μοίρα μας είναι δεμένη με την

ετερότητα». Πώς θα χαρακτηρίζατε τη λειτουργία της γλώσσας σε αυτό το απόσπασμα; Να

τεκμηριώσετε την απάντησή σας με λέξεις /φράσεις του αποσπάσματος. Γιατί νομίζετε ότι

κάνει την συγκεκριμένη επιλογή;

 

Θέμα 3ο

     1.Ποιες είναι κατά τον συγγραφέα του πρώτου κειμένου οι γενεσιουργές συνθήκες της ατομικής ευθύνης

  1. Ποια η διαφορά μεταξύ κοινωνικής ευθύνης και συμμόρφωσης κατά το συγγραφέα του πρώτου κειμένου;

 

θέμα 4ο 

Σε ένα κείμενο προσχεδιασμένου προφορικού λόγου (ομιλία) 350-400 λέξεων που θα αναρτήσετε στο ηλεκτρονικό περιοδικό του σχολείου σας να ευαισθητοποιήσετε τους αναγνώστες σχετικά με την αναγκαιότητα ύπαρξης ατομικής και κοινωνικής ευθύνης όχι μόνο σήμερα που βιώνουμε μία πρωτόγνωρη κρίση (πανδημία) αλλά και γενικότερα σε κάθε περίσταση και να προτείνετε τρόπους με τους οποίους μπορεί ο καθένας ως άτομο και ως πολίτης να εκφράσει και να αναδείξει αυτή  την υπεύθυνη συμπεριφορά.

https://drive.google.com/file/d/1W1OkflYrlwPlN74ez3BcMMz2E9ue-xw9/view

Πηγές για τα κείμενα: https://www.efsyn.gr/stiles/apopseis/236322_atomiki-kai-koinoniki-eythyni

 

https://drive.google.com/file/d/1NotnNBkZKmclmyEnt59NuRCYnS3DJYUG/view

 

 

5 Απριλίου 2020
από ΜΑΛΑΜΩ ΣΤΑΜΕΛΟΥ
Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΌΤΗΤΑ ΞΕΝ. ΕΛΛΗΝ. 2,2,16-18

Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΌΤΗΤΑ ΞΕΝ. ΕΛΛΗΝ. 2,2,16-18

ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΡΩΤΉΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΌΤΗΤΑ ΞΕΝ. ΕΛΛΗΝ. 2,2,16-18

 

ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΣΤΟΝ ΞΕΝΟΦΩΝΤΑ

Ξενοφώντος Ελληνικά 2 , §§ 16 – 17

Α Παραδεγµατα ερµηνευτικν ερωτσεων

Α. Ερωτήσεις ανοικτού τύπου ή ελεύθερης ανάπτυξης

1 . Ποια δικαιολογία πρόβαλε στους συµπολίτες του ο Θηραµένης για τη χρονοτριβή του µακριά από την Αθήνα; Πώς κρίνετε εσείς αυτή τη δικαιολογία;

  1. πότερον ἐξανδραποδίσασθαι τήν πόλιν βουλόµενοι ἀντέχουσι (ενν. οἱ Λακεδαιµόνιοι) περί τῶν τειχῶν ἢ πίστεως ἕνεκα: Να προσδιορίσετε µε βάση το χωρίο αυτό σε ποια κατάσταση είχαν περιέλθει οι Αθηναίοι.
  2. Τι µπορούµε να συµπεράνουµε για τις σχέσεις του Θηραµένη µε το Λύσανδρο και τους Λακεδαιµονίους; Πόσο πιστευτός νοµίζετε ότι έγινε ο Θηραµένης από τους συµπατριώτες του για τις ενέργειές του και την πολιτική του απέναντι στη Σπάρτη; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.
  3. Να χαρακτηρίσετε το Θηραµένη µε βάση τις πληροφορίες που αντλούµε από το κείµενο για τη δράση του.

 

 

Β. Ερωτήσεις σύντοµης απάντησης 

  1. Ποιος ήταν ο σκοπός της (πρώτης) αποστολής του Θηραµένη στο Λύσανδρο, όπως παρουσιάζεται από τον ίδιο στην εκκλησία του δήµου;
  2.  Πόσο χρόνο έµεινε ο Θηραµένης κοντά στο Λύσανδρο;
  3. Ποια απάντηση του Λυσάνδρου µετέφερε στην Αθήνα ο Θηραµένης;                                                     4. Ποια καθήκοντα ανέλαβε τη δεύτερη φορά ο Θηραµένης;
  4. Ποιος ήταν ο πραγµατικός λόγος που παρέµεινε τόσο πολύ χρόνο ο Θηραµένης κοντά στο Λύσανδρο;

 

Γ. Γραµµατικές ερωτήσεις – ασκήσεις

  1. µνας, τόν στον, πλείω, παντα, πστεως, πρεσβευτής, ατοκράτωρ: Να γράψετε τις πλάγιες πτώσεις των ονοµάτων στον ενικό και πληθυντικό αριθµό (τα επίθετα στο γένος που βρίσκονται).

 2. Να εντοπίσετε τους ρηµατικούς τύπους που έχουν υποκείµενο τη λξη Θηραµένης και να τους γράψετε στο α΄ ενικό οριστικής ενεστώτα.

  1. Να µεταφέρετε τον ίδιο ρηµατικό τύπο στους άλλους χρόνους της ίδιας φωνής:

διέτριβε

πέµψαι

ἐπιλελοιπέναι

 

Δ. Συντακτικές ερωτήσεις – ασκήσεις

 

  1. Να συµπληρώσετε τις προτάσεις, ώστε να χαρακτηρίζεται πλήρως ο συντακτικός ρόλος των ρων που δίνονται. 

µηνί: είναι δοτική που δηλώνει ………………………………………………                                                                          διά το ἐπιλελοιπέναι: είναι εµπρόθετος προσδιορισµός …………………………….

ὑπ’ αὐτοῦ: είναι ποιητικό αίτιο από το …………………………

πεµφθείς: είναι µετοχή …………………………………..

παρὰ Λυσάνδρῳ: είναι εµπρόθ. προσδ. που δηλώνει ………………….

ἐπεὶ δὲ ἧκε τετάρτῳ µηνί: είναι δευτερεύουσα …………………………. πρόταση

ἐπιτηρῶν: είναι ………………………………………. µετοχή

ἅπαντα είναι ……………………… προσδιορισµός στο σῖτον

πίστεως ἕνεκα: είναι εµπρόθετος προσδιορισµός……………………………

  1. Μετά δέ τατα … δκατος ατς: Να κνετε πλρη συντακτικ ανάλυση της πρτασης.

 

 

Ε. Λεξιλογικές – Σηµασιολογικές ασκήσεις                                                                                                         1. Να µεταφέρετε στη νέα ελληνικ τις ακλουθες λέξεις και φράσεις του κειµένου:

 α) Τοιούτων δέ ντων (τν πραγµάτων):………………………….                                                               β) διέτριβε παρά Λυσάνδρ:……………………………………………………………..                              γ) ξει εδώς πτερον(…):………………………………………………………..                                                δ) ξανδραποδίζοµαι: …………………………………………………………………………                             ε) πρεσβευτής ατοκρτωρ:………………………………………………………                                               στ) ετα:……………………………………………………………………..

                                                                                                                                                                                           2.Να γράψετε τσσερις παράγωγες λξεις (απλές ή σύνθετες) από το πέµπω και να σχηµατίσετε µε αυτές σντοµες προτάσεις στη νέα ελληνικ.Με ποια λέξη του κειµένου σχετίζονται ετυµολογικά οι παρακάτω; αποποµπή, ασιτία, αύτανδρος, βουλή, διάλογος, έλλειψη, εφορία, καθαίρεση, κελευστής, κρατικός, κυριεύω, µελλοντικός, παρεκκλήσι, πλειοψηφία, πολιτικός, πρεσβεία, συνείδηση, συντηρητής, συντριβή.                                                        3Να συµπληρώσετε τις προτάσεις µε λέξεις των οποίων το α΄ ή το β΄ συνθετικό θα είναι η λέξη στος. (Να ληφθεί υπόψη ότι στος είναι το σιτάρι αλλά και τα τρόφιµα).

  • Μια εκτεταµένη περιοχή που παράγει σιτάρι ονοµάζεται …………………
  • Η έλλειψη τροφίµων από καταστροφή της σοδειάς ή λόγω αποκλεισµού µιας πόλης ονοµάζεται ……………………………………………………….
  • Σε πολλές φτωχές χώρες πολλοί άνθρωποι πεθαίνουν από ………………..
  • Στο στρατό η οµαδική χορήγηση φαγητού ονοµάζεται ………………………
  • Σε κάποιες περιοχές οι άνθρωποι αντιµετωπίζουν ………………………………. προβλήµατα

ΜΗΝΥΜΑ:   ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ ΠΡΩΤΑ ΜΕ ΤΙΣ ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ. (ΟΜΑΔΕΣ Α ΚΑΙ Β)

4 Απριλίου 2020
από ΜΑΛΑΜΩ ΣΤΑΜΕΛΟΥ
Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΑΡΧΑΙΑ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ -ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ- 2η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

ΑΡΧΑΙΑ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ -ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ- 2η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

 Φάκελος Υλικού – 2η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΌΤΗΤΑ   Επαναληπτικό Υλικό 

 

Κεντρική Ιδέα της ενότητας

 Η σημασία της φιλοσοφίας για την ανθρώπινη ζωή

 

 Κύρια σημεία της ενότητας

1η παράγραφος

  •  Ο άνθρωπος έχει εφοδιαστεί με το σώμα και με όσα όργανα σχετίζονται με αυτό για να πορευτεί στη ζωή του.
  • Αν όμως κάποιος δεν τα χρησιμοποιεί αυτά τα εφόδια όπως πρέπει μπορεί να προκύψουν κίνδυνοι
  • Ο άνθρωπος πρέπει να επιθυμεί τη γνώση γιατί αυτή θα του επιτρέψει να χρησιμοποιήσει σωστά τα εφόδιά τους

 

  • Πρέπει επομένως να φιλοσοφούμε γιατί έτσι θα μπορέσουμε να είμαστε καλοί πολίτες και να ζήσουμε με επωφελή τρόπο την ιδιωτική μας ζωή

 

 

2η παράγραφος

  • Υπάρχουν 3 είδη γνώσεων (επιστημών) κατά τον Αριστοτέλη και η καθεμιά αποβλέπει σε διαφορετικούς στόχους.
  • Άλλες γνώσεις (επιστήμες) έχουν ρόλο καθοδηγητικό και άλλες ρόλο υπηρετικό
  • Υπάρχει μια επιστήμη που μπορεί να κρίνει ορθά, να θεωρεί ολόκληρο το αγαθό, να χρησιμοποιεί όλα τα πράγματα και να κυβερνά σύμφωνα με τη φύση.Κι αυτή  είναι η φιλοσοφία.

 

  • Πρέπει επομένως να φιλοσοφούμε διότι η η φιλοσοφία εμπεριέχει την ορθή κρίση και την αλάνθαστη και επτακτική φρόνηση.

 

 Ερωτήσεις

  1. Για ποιον λόγο ο άνθρωπος έχει εφοδιαστεί με το σώμα και με τα σχετικά με αυτό όργανα και πώς μπορεί να τα χρησιμοποιήσει;
  2. Πώς μπορεί ο άνθρωπος να χρησιμοποιήσει τα εφόδιά του με σωστό τρόπο;
  3. Γιατί οι άνθρωποι πρέπει, κατά τον τη Αριστοτέλη, να επιθΥούν την επιστήμη (γνώση);
  4. Σε ποιους τομείς του ανθρώπινου βίου προκύπτουν  οφέλη για τον άνθρωπο

από τη φιλοσοφική δραστηριότητα;

  1. Σε ποια διάκριση των επιστημών προχωρά ο Αριστοτέλης και ποια λειτουργική σχέση θεωρεί ότι έχουν μεταξύ τους;
  2. Να εντοπίσετε μέσα στο κείμενο  τα χαρακτηριστικά της φιλοσοφίας που καθιστούν την φιλοσοφία την ανώτερη των επιστημών;
  3. Να βρείτε ποια στοιχεία του κειμένου τού προσδίδουν δεοντολογικό χαρακτήρα. 
  4. Να σχολιάστε σε υφολογικό επίπεδο τη χρήση του υποθετικού λόγου στο κείμενο.
  5. Ποιο είναι το περιεχόμενο των όρων επιστήμη και φρόνηση στο κείμενο και ποι ήταν η σημασία τους στο προηγούμενο;

 

 

4 Απριλίου 2020
από ΜΑΛΑΜΩ ΣΤΑΜΕΛΟΥ
Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ 2,2,1-4 ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΤΟΥ ΞΕΝΟΦΩΝΤΑ

ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ 2,2,1-4 ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΤΟΥ ΞΕΝΟΦΩΝΤΑ

ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ  ΑΣΚΗΣΕΙΣ  ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ 2,2,1-4 ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΤΟΥ ΞΕΝΟΦΩΝΤΑ, ΣΕΛΙΔΑ 63 ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ

Αφού μελετήσετε τη μετάφραση και τα σχόλια του αποσπάσματος να κάνατε τις παρακάτω ασκήσεις:

Α.Ερωτήσεις κατανόησης σύντομης απάντησης

Α1. Να  Χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις  ως σωστές ή λανθασμένες και να επιβεβαιώσετε την απάντησή σας με το αντίστοιχο χωρίο από το κείμενο :                                      α) Ο Λύσανδρος κατέλαβε µε µάχη το Βυζάντιο και την Καλχηδόνα.

β) Οι Αθηναίοι φρουροί των παραπάνω πόλεων διέφυγαν στον Πόντο.

γ) Ο Λύσανδρος επισκεύασε τα πλοία του στη Λάµψακο.

δ) Μετά την αναχώρηση του Λυσάνδρου, το Βυζάντιο και η Χαλκηδόνα ανακατελήφθησαν από τον Αλκιβιάδη.

ε) Ο Λύσανδρος µπορούσε, και από µακριά που ήταν, να επηρεάσει την κατάσταση της Αθήνας.

στ) Τη διοίκηση του Βυζαντίου και της Χαλκηδόνας µετά την κατάληψη των πόλεων από το Λύσανδρο ασκούσε ο αρµοστής.

Α2. Να  Χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις  ως σωστές ή λανθασμένες :                                      

Ι. Ο Λύσανδρος στο συγκεκριµένο κείµενο:                                                                                                                 α) φέρεται σκληρά στους Αθηναίους φρουρούς

β) ανυποµονεί να καταλάβει την Αθήνα

γ) φαίνεται απερίσκεπτος

δ) επιδεικνύει διπλωµατικότητα και προνοητικότητα

ε) παρουσιάζεται ασεβής.

ΙΙ. Να χαρακτηρίσετε το Λύσανδρο από τις ενέργειές του αυτές.

 

Β. Γραμματικές Ασκήσεις

Β 1. Να γράψετε τους αρχικούς χρόνους των ρηµάτων: φεύγω, ἀποπέµπω, καταλείπω, ἀποπλέω, γίγνοµαι.

Β2. Να συµπληρώσετε τα κενά µε το ρηµατικό πρόσωπο που ζητείται: οὗτος ἔπλει                         ἡµεῖς …………………. ὑµεῖς …………………. οὗτοι ………………….

Β3.  ἄστυ, ἁρµοστήν: Να γραφούν οι πλάγιες πτώσεις των λέξεων στον ενικό και πληθυντικό αριθµό.

Γ. Συντακτικές ασκήσεις

 Γ1. Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τις µετοχές προδόντες, καταλιπών, πλέουσιν, εἰδώς, διδούς

Γ2. Στις ακόλουθες προτάσεις να διαγράψετε το σκέλος που περιέχει λάθος, ώστε να χαρακτηρίζεται ορθά η συντακτική θέση των όρων που δίνονται:

  • Λάκωνα: είναι αντικ. στο καταλιπών / παράθεση στο Σθενέλαον
  • πλείους: είναι υποκείµενο / αντικείµενο στο συλλεγῶσιν
  • τῶν ᾿Αθηναίων: είναι γεν. αντικειµ. / γεν. διαιρετ. από το φρουρούς
  • τῶν ἐπιτηδείων: είναι γεν. υποκειµ. / γεν. αντικειµ. από το ἔνδειαν

 

 Δ. Λεξιλογικές ασκήσεις

Δ1.  Να γράψετε στη νέα ελληνική πέντε παράγωγα ή σύνθετα της λέξης ἄστυ και να σχηµατίσετε αντίστοιχες προτάσεις

Δ2.  Να βρείτε μέσα στο αρχαίο κείμενο λέξεις ετυμολογικά συγγενείς με αυτές που σας δίνονται παρακάτω: ενδεής, νηοπομπή, ικανός, νόμισμα, κάλεσμα, δώρο, γονιός, αποφυγή, όλεθρος, δόγμα.

 

Ε. Συνθετικές (Μπορούν να γίνουν και ομαδικά)

Ε1. Ποια αξία είχαν για τους αρχαίους Έλληνες οι σπονδές και πόσο λαµβάνονται υπόψη στα γεγονότα που εξιστορούνται στο συγκεκριµένο κείµενο;

Ε2. Μπορείτε να υποθέσετε τι κατάσταση επικρατούσε στην Αθήνα µετά τη νίκη του Λυσάνδρου στους Αιγός Ποταµούς; Να διατυπώσετε την άποψή σας λαµβάνοντας υπόψη και το γεγονός ότι η πόλη ήταν ήδη πολιορκηµένη από τους Σπαρτιάτες.

Ε 3. Τι ρόλο έπαιζε η σιτοδεία (η έλλειψη τροφίµων) στην πολιορκία πόλεων κατά τη διάρκεια ενός πολέµου; Να εντοπίσετε το σηµείο του κειµένου που συνδέεται µε αυτό και να δώσετε ένα (τουλάχιστον) παρόµοιο παράδειγµα από τη νεότερη ελληνική ιστορία.

 

4 Απριλίου 2020
από ΜΑΛΑΜΩ ΣΤΑΜΕΛΟΥ
Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ- ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ – ΕΝΟΤΗΤΑ 1Η

Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ- ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ – ΕΝΟΤΗΤΑ 1Η

Αρχαία Γ΄Λυκείου – ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ , 1η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

Αρχαία Γ΄ Λυκείου

Επανάληψη : 1η ενότητα – Φάκελος Υλικού

Θεματική ενότητα 1η- εισαγωγικό σημείωμα(σελ. 11-13) Ερωτήσεις

  1. Ποια είναι τα πρωταρχικά ερωτήματα της φιλοσοφίας; Πιστεύετε ότι έχουν κάποια επικαιρότητα  στην εποχή μας;
  2. Πώς μπορεί να οριστεί η φιλοσοφία; Πού αποβλέπει η φιλοσοφική δραστηριότητα;
  3. Ποια χρονική περίοδο καλύπτει η αρχαία ελληνική φιλοσοφία και σε ποιες περιοχές του ελληνισμού αναπτύχθηκε;
  1. Πώς επιδρούν οι ιδιαίτερες  συνθήκες κάθε εποχής και κάθε κοινωνίας στη διαμόρφωση των φιλοσοφικών ρευμάτων;

 

  1. Πότε και με ποιον τρόπο αυτονομείται η φιλοσοφία ως επιστήμη;
  2. Για ποιους λόγους  η φιλοσοφία θεωρείται αυτοαναφορική επιστήμη; Ποια είναι η σχέση της με την ιστορία;

 

θέμα

Αναζήτηση των αιτίων που οδηγούν τον άνθρωπο στη φιλοσοφική δραστηριότητα

 

 Κύρια σημεία του κειμένου

 

  •  ο θαυμασμός (δηλαδή η περιέργεια και η απορία) γέννησαν τη φιλοσοφική δραστηριότητα

—- Αρχικά για τα παράξενα φαινόμενο της καθημερινότητας

—και αργότερα και για σημαντικότερα ζητήματα όπως τα αστρονομικά φαινόμενα και η γέννηση του σύμπαντος

 

  •   η απορία και ο θαυμασμός οδηγούν στην συνειδητοποίηση της άγνοιας

 

  • (Ο μύθος σχετίζεται με τη φιλοσοφία γιατί κι οι δυο ασχολούνται με τα “θαυμάσια” πράγματα)

 

  •  οι άνθρωποι επιζήτησαν τη γνώση για τη γνώση (τό επίστασθαι διά τό ειδέναι. Δεν απέβλεπαν σε κάποια συγκεκριμένη χρησιμότητα.

επιχειρήματα για αυτή τη θέση

  1. Οι άνθρωποι πρώτα εξασφάλισαν την κάλυψη των βιοτικών αναγκών και την άνεση στη ζωή τους και μετά άρχισαν να φιλοσοφούν.
  2. Η φιλοσοφία είναι η μόνη ελεύθερη επιστήμη αφού υπάρχει μόνο για τον εαυτό της

 

Ερωτήσεις (Κείμενο Αναφοράς σελ. 14, Γιατί φιλοσοφεί ο άνθρωπος)

  1.  Να προσδιορίσετε το περιεχόμενο των όρων θαυμάζειν και φιλοσοφείν στο κείμενο αναφοράς;
  2. Για ποιον λόγο οι άνθρωποι άρχισαν να φιλοσοφούν σύμφωνα με τον Αριστοτέλη;
  3. Κατά τον Αριστοτέλη τι κέντρισε αρχικά την περιέργεια των ανθρώπων και πώς εξελίχτηκε αυτή ηπνευματική δραστηριότητα;
  4. Σε ποια φάση της  Αρχαίας Ελληνικής φιλοσοφίας αναφέρεται ο Αριστοτέλης όταν μιλά για τα διάφορα αστρονομικά φαινόμενα (“Οιον περί τε των της Σελήνης παθημάτων και των περί τον ήλιο και τα άστρα και περί της του παντός γενέσεως”);
  5. Ποια θεωρεί ο Αριστοτέλης ότι είναι η σύνδεση μεταξύ των πρώτων μυθολογικών και φιλοσοφικών προσεγγίσεων που πραγματοποίησαν οι άνθρωποι στα μυστήρια του κόσμου που τους γοήτευαν;
  6. Να σχολιάσετε τη χρήση των ρηματικών τύπων στην περίοδο:”ώστ’ είπερ διά τό φεύγειν…..ου χρήσεως τινός ένεκεν”   σε σχέση με την κεντρική θέση του Αριστοτέλη που διατυπώνεται σε αυτήν.
  7. Ποιο τεκμήριο χρησιμοποιεί ο Αριστοτέλης για να ενισχύσει την παραπάνω θέση και με ποια έννοια συνδέεται η ραστώνη με τη φιλοσοφία στο τεκμήριο αυτό;
  8. Να σχολιάσετε όλα τα υφολογικά στοιχεία του κειμένου που δείχνουν ότι ο Αριστοτέλης ενδιαφέρεται για την ιστορικότητα της φιλοσοφίας
  9. Ποιο είναι το περιεχόμενο των όρων επιστήμη και φρόνησις στο κείμενο;
  10. Ποια αναλογία χρησιμοποιεί ο Αριστοτέλης για να αποδώσει την αυτοαναφορικότητα της φιλοσοφίας;

 

4 Απριλίου 2020
από ΜΑΛΑΜΩ ΣΤΑΜΕΛΟΥ
Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΑΡΧΑΙΑ Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ – ΑΔΙΔΑΚΤΟ

ΑΡΧΑΙΑ Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ – ΑΔΙΔΑΚΤΟ

Αδίδακτο κείμενο: Αριστοτέλης  Ρητορική1393b

λόγος δέ, οἷος ὁ Στησιχόρου περί Φαλάριδος καί <ὁ> Αἰσώπου ὑπέρ τοῦ δημα-
γωγοῦ. Στησίχορος μέν γάρ ἑλομένων στρατηγόν αὐτοκράτορα τῶν Ἱμεραίων Φάλαριν καί   μελλόντων φυλακήν διδόναι τοῦ σώματος, τἆλλα διαλεχθείς εἶπεν αὐτοῖς λόγον ὡς ἵππος κατεῖχε λειμῶνα μόνος, ἐλθόντος δ’ ἐλάφου καί διαφθείροντος τήν νομήν βουλόμενος τιμωρήσασθαι τόν ἔλαφον ἠρώτα τινά  ἄνθρωπον  εἰ δύναιτ’ ἂν μετ’ αὐτοῦ τιμωρήσασθαι τόν ἔλαφον, ὁ δ’ ἔφησεν, ἐάν λάβῃ χαλινόν καί αὐτός ἀναβῇ ἐπ’ αὐτόν ἔχων ἀκόντια· συνομολογήσας δέ καί ἀναβάντος ἀντί τοῦ  τιμωρήσασθαι αὐτός ἐδούλευσε τῷ ἀνθρώπῳ. «οὕτω δέ καί  ὑμεῖς», ἔφη, «ὁρᾶτε μή βουλόμενοι τούς πολεμίους τιμωρήσασθαι τό αὐτό πάθητε τῷ ἵππῳ· τόν μέν γάρ χαλινόν ἔχετε
ἤδη, ἑλόμενοι στρατηγόν αὐτοκράτορα· ἐάν δέ φυλακήν δῶτε  καί ἀναβῆναι ἐάσητε, δουλεύσετε ἤδη Φαλάριδι».

Φάλαρις: είναι το όνομα του ανθρώπου που εκλέχτηκε στρατηγός //  Λειμών : λειβάδι

Ασκήσεις

  1. Να μεταφράσετε το υπογραμμισμένο τμήμα του κειμένου.

 

  1. Γιατί ο ποιητής Στησίχορος είπε τον μύθο του αλόγου στους Ιμεραίους; Ποια αναλογία ήθελε να κάνει ανάμεσα στο μύθοι και τη δική τους περίπτωση;

 

  1. λόγος δέ, οἷος ὁ Στησιχόρου περί Φαλάριδος καί <ὁ> Αἰσώπου ὑπέρ τοῦ δημαγωγοῦ. ……..τιμωρήσασθαι τόν ἔλαφον ἠρώτα τινά ἄνθρωπον

 

α. Στο παραπάνω απόσπασμα να βρείτε 3 ουσιαστικά β΄κλίσης και 2 ουσιαστικά γ΄κλίσης και να δώσετε την δοτική πληθυντικού τους.

 

β. Στο ίδιο απόσπασμα να βρείτε τις 5 μετοχές που υπάρχουν και να γράψετε το ρήμα στο οποίο ανήκουν στο πρώτο ενικό πρόσωπο οριστικής ενεστώτα της ίδιας φωνής.

 

  1. α. ἐάν δέ φυλακήν δῶτε καί ἀναβῆναι ἐάσητε, δουλεύσετε  ἤδη  Φαλάριδι». Να αναγνωρίσετε το είδος του υποθετικού λόγου και να το μετατρέψετε στο είδος  της απλής σκέψης του λέγοντος.

 

β. Να χαρακτηρίσετε συντακτικά τις παρακάτω λέξεις:

ἑλομένων, αὐτοκράτορα, τιμωρήσασθαι, ἀκόντια, τῷ ἵππῳ

 

γ. μή βουλόμενοι τούς πολεμίους τιμωρήσασθαι τό αὐτό πάθητε τῷ ἵππῳ: Να αναγνωρίσετε συντακτικά την παραπάνω πρόταση.

4 Απριλίου 2020
από ΜΑΛΑΜΩ ΣΤΑΜΕΛΟΥ
Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ

Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ

ΑΣΚΉΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΚΑΙ ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ

ΚΕΙΜΕΝΟ Α.  Αλμπέρ Καμύ, «Η πανούκλα» (απόσπασμα)

[…]Έτσι οι αιχμάλωτοι της πανούκλας πάλεψαν όλη τη βδομάδα μ’ όποιον τρόπο μπορούσαν. Και μερικοί ανάμεσά τους όπως ο Ραμπέρ, έφθασαν, όπως βλέπουμε, να φανταστούν ότι ενεργούσαν ακόμα σαν ελεύθεροι άνθρωποι, ότι μπορούσαν να διαλέξουν. Όμως μπορούμε πράγματι να πούμε ότι αυτή τη στιγμή, στα μέσα του Αυγούστου, η πανούκλα είχε καλύψει τα πάντα. Δεν υπήρχαν πια τότε προσωπικά πεπρωμένα, αλλά μια συλλογική υπόθεση που ήταν η πανούκλα και αισθήματα που τα μοιράζονταν όλοι. Το σημαντικότερο ήταν ο χωρισμός και η εξορία, μ’ όλο το φόβο και την εξέγερση που περιέκλειαν. Να γιατί ο αφηγητής πιστεύει ότι ταιριάζει στο αποκορύφωμα της ζέστης και της αρρώστιας να περιγράψει τις βιαιότητες των επιζώντων συμπολιτών μας, την ταφή των νεκρών και την οδύνη των χωρισμένων εραστών.

Στα μέσα εκείνης της χρονιάς ήταν που έπιασε ένας δυνατός άνεμος, που φυσούσε για πολλές μέρες μέσα στη χτυπημένη από την πανούκλα πόλη. Τον άνεμο τον φοβούνται ιδιαίτερα οι κάτοικοι του Οράν, γιατί δε συναντά κανένα φυσικό εμπόδιο πάνω στο οροπέδιο που είναι χτισμένη η πόλη, κι έτσι χιμάει μ’ όλη του τη μανία μέσα στους δρόμους. Μετά απ’ αυτούς τους ατέλειωτους μήνες, που ούτε μια σταγόνα νερό δεν είχε δροσίσει την πόλη, το Οράν ήταν σκεπασμένο με μια γκρίζα σκόνη που ξεφλούδιζε στο φύσημα του ανέμου. Κι ο άνεμος σήκωνε κύματα σκόνης και χαρτιών που τυλίγονταν στα πόδια των σπάνιων πια περαστικών. Τους έβλεπες πια να διασχίζουν βιαστικοί τους δρόμους, γερμένοι μπροστά, φράζοντας μ’ ένα μαντίλι ή με το χέρι τους το στόμα. Το βράδυ, αντί οι άνθρωποι να μαζεύονται πολλοί μαζί προσπαθώντας να παρατείνουν τη διάρκεια αυτών των ημερών που καθεμιά τους μπορούσε να είναι κι η τελευταία γι’ αυτούς, συναντούσες μικρές ομάδες ατόμων που βιάζονταν να γυρίσουν στο σπίτι τους ή να χωθούν στα καφενεία. Έτσι, για μερικές μέρες, την ώρα του σούρουπου, που έπεφτε γρηγορότερα αυτή την εποχή, οι δρόμοι ήταν έρημοι και μόνος ο άνεμος θρηνολογούσε ανάμεσά τους ασταμάτητα. Μια μυρωδιά από φύκια και αρμύρα αναδινόταν από την ταραγμένη και πάντα αόρατη θάλασσα. Και τότε τούτη η έρημη πόλη, ασπρισμένη από τη σκόνη, πλημμυρισμένη από μυρωδιές θαλασσινές, αντηχούσε από το ουρλιαχτό του ανέμου και βογκούσε σαν ένα νησί που το χτύπησε η συμφορά.[…]

[πηγή: Αλμπέρ Καμύ, Η Πανούκλα, μτφ. Αγγελική Τατάνη, Γράμματα, Αθήνα 1990, σ. 155-156]

Ερωτήσεις

Διαβάζοντας αυτό το κείμενο αναρωτιέται κανείς αν η λογοτεχνία αντιγράφει την πραγματικότητα ή αν συμβαίνει το αντίθετο. Μελετώντας προσεκτικά τους κειμενικούς δείκτες  να προσπαθήσετε τεκμηριωμένα να εντοπίσετε τα βασικά ζητήματα που θέτει το κείμενο και να εκφράσετε  τον προβληματισμό σας γύρω από αυτά . (150 με 200 λέξεις.

 

ΚΕΙΜΕΝΟ Β.  «Δίχως όρια»

Αφού μελετήσετε το κείμενο  «Δίχως όρια»(Φάκελος Υλικού – Νεοελληνική Γλώσσα, σελ. 58) να απαντήσετε στις ακόλουθες ερωτήσεις:

  1. Στο κείμενο ένας άνθρωπος επιχειρεί έναν απολογισμό της ζωής του. Σε ποιους τομείς της ζωής του εστιάζει;
  2. Τι κατά τη γνώμη σας επιχειρεί να αναδείξει ο συγγραφέας μέσα από τον απολογισμό του; Προβάλλει κάποια στάση ζωής; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας με στοιχεία από το κείμενο.
  3. Πώς αναπαρίσταται η ζωή του ερευνητή – επιστήμονα στον λόγο του Stephen Hawking; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας με στοιχεία από το κείμενο.
  4. Ποιο είναι το ρηματικό πρόσωπο που κυριαρχεί στο κείμενο; Να δικαιολογήσετε τη χρήση του.
  5. Τη δεδομένη στιγμή η παγκόσμια κοινότητα βρίσκεται αντιμέτωπη με μια σημαντική απειλή που έχει ανατρέψει πολλά από τα πράγματα που θεωρούσαμε βέβαια. Ποια σημαντικά ζητήματα του σύγχρονου τρόπου ζωής θεωρείτε ότι τίθενται υπό αμφισβήτηση κάτω από την πίεση της απειλής της πανδημίας; Πώς μπορεί η ασθένεια και ο φόβος που αυτή προκαλεί να μας επηρεάσει σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο; Να καταγράψετε τους προβληματισμούς σας σε ένα άρθρο έκτασης 300-400 λέξεων.

 

 

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων