ΠΑΙΧΝΙΔΙ
ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Εργασία των μαθητών της Γ΄τάξης ( 2010- 2011)
Το παιχνίδι αναπτύσσει τη συντροφικότητα, ασκεί το σώμα μας, καλλιεργεί το πνεύμα μας, μας μαθαίνει να σεβόμαστε τους κανόνες, μας κάνει ευτυχισμένους!
Οι αρχαίοι Έλληνες ήξεραν την αξία των ομαδικών παιχνιδιών και πίστευαν ότι με αυτά πραγματοποιείται η τελειοποίηση του ανθρώπου. Για αυτό το λόγο και τα ενέταξαν στο πρόγραμμα αγωγής των παιδιών. Ο Πλάτων κι ο Αριστοτέλης συμβούλευαν τους γονείς να αφήνουν τα παιδιά τους να διασκεδάζουν ελεύθερα με τα παιχνίδια. Οι αγγειογραφίες μας και οι επιτύμβιες στήλες δίνουν αρκετές πληροφορίες για τα παιχνίδια στην αρχαία Αθήνα.
Ένα από τα πρώτα παιχνίδια που έπαιζαν τα μωρά στην αρχαιότητα ήταν «η πλαταγή», μια πήλινη κουδουνίστρα, που την έβαζαν στο χέρι του και με τον ήχο που έκαναν τα πετραδάκια που είχε μέσα, το έκαναν να ξεχνιέται και να σταματά τα κλάματα.
Το παιχνίδι των μεγαλύτερων σε ηλικία αγοριών ήταν «το άθυρμα», ένα πήλινο αλογάκι πάνω σε ρόδες, που το έσερναν σε όλο το σπίτι.Αυτό όμως που λαχταρούσαν όλα τα αγόρια ήταν ένα «αμαξάκι με ρόδες». Συνήθως το έσερναν τα αγαπημένα τους σκυλιά κι όταν αυτά κουράζονταν το έσερναν τα παιδιά μόνα τους.
Το αγαπημένο παιχνίδι των κοριτσιών. Η πλαγγών ή γλήνη ή κόρη ήταν κούκλα που είχε ανθρώπινη μορφή. Στην αρχή οι κεραμείς έφτιαχναν πήλινες κούκλεs για τα παιδιά των πελατών τoυς. Αργότερα δημιουργήθηκαν ειδικοί τεχνίτες που έπλαθαν κούκλεs, κόρες και γι’ αυτό τους ονόμασαν κοροπλάθους.
Το «αστραγαλίζειν», ήταν το παιχνίδι με τους αστραγάλους, τα κότσια. Τους αστραγάλους τους μάζευαν από τα πίσω πόδια των κατσικιών ή των αρνιών. Άλλο συνηθισμένο παιχνίδι ήταν τα «πεντέλιθα», τα σημερινά «πεντόβολα».
Ένα παιχνίδι που έχει κίνηση είναι n σβούρα. Οι αρχαίοι Έλληvες τη σβούρα την έλεγαν στρόμβο και στρόβιλο επειδή στροβιλίζεται, κάνει δηλαδή γύρουs, ρόμβο (γιατί έχει σχήμα ρόμβου) και βομβύκια (γιατί γυρίζοντας κάνει βόμβο, θόρυβο).
Ένα άλλο παιχνίδι που κινείται είναι και το γιο-γιο, όπως το λέμε σήμερα. Αποτελείται από δυο πήλινους δίσκουs, στολισμέvους με κύκλουs και ενωμένουs μεταξύ τους με ένα μικρό κύλινδρο. Γύρω από τον κύλινδρο τύλιγαν σπάγκο. Κρατώντας την άκρη του σπάγκο έριχναν το παιχνίδι προς τα κάτω με δύναμη. Ο σπάγκος ξετυλίγονταν, όμως αμέσως σήκωναν το χέρι προς τα επάνω για να ξανατυλιχτεί ο σπάγκο και να ξαναγυρίσει το παιχνίδι στο χέρι του παίκτη.
Και τέλος θα αναφέρουμε τα Ζάρια, τα οποία γίνονταν από πηλό και τα έλεγαν τότε κύβοι
Ομαδικά παιχνίδια που έπαιζαν στην αρχαιότητα είναι : αμπάριζα, χάλκη μυια ( τυφλόμυγα), το κολλαβιζειν (μπιζ), η κρυπτίδα ( κρυφτό), η ακινητινδα ( στρατιωτάκια ακούνητα) , σφαίρα,…
Αγαπημένο ομαδικό παιχνίδι από την αρχαιότητα ως σήμερα είναι η τυφλόμυγα .
Πιάσε μας ! Στο προαύλιο του σχολείου μας!
Εργασία των μαθητών της Γ΄τάξης ( 2010- 2011) ( Τις φωτογραφίες βρήκαμε στο http://www.namuseum.gr/object-month/2011/jan/jan11-gr.html Εθνικό αρχαιολογικό μουσείο , από επίσκεψη σε εργαστήρι κεραμικής)
ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Καταγράψαμε παιχνίδια που έπαιζαν οι γονείς μας και οι παππούδες μας, τα ζωγραφίσαμε και τα παίξαμε στην αυλή του σχολείου.
ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΑΙ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ
Η ανακύκλωση αποτελεί ένα από τα στάδια της διαχείρισης απορριμμάτων.
Το πρώτο και σημαντικότερο βήμα πριν την ανακύκλωση είναι η πρόληψη που σημαίνει ότι παίρνουμε μέτρα για να μην έχουμε, να μην παράγουμε σκουπίδια. Και τι μπορούμε να κάνουμε; Είναι πολύ εύκολο! Σκεφτείτε:
Χρησιμοποιούμε ξανά και δεν πετάμε απερίσκεπτα στα σκουπίδια.
Δωρίζουμε ή χαρίζουμε ότι δεν μας είναι χρήσιμο ή δεν χρειαζόμαστε πια.
Το επόμενο στάδιο είναι να αξιοποιήσουμε με διαφορετικό τρόπο ότι με πρώτη ματιά μας φαίνεται άχρηστο και το τελευταίο στάδιο είναι η ανακύκλωση!
Έτσι αποφασίσαμε να δώσουμε νέα ζωή σε υλικά που φαίνονταν άχρηστα! Φτιάξαμε παιχνίδια αξιοποιώντας υλικά που βρήκαμε στο σπίτι.
ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΕ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ
Οι υπολογιστές είναι χρήσιμοι και μας βοηθούν να μαθαίνουμε και να επικοινωνούμε. Όχι όμως περισσότερο από μια ώρα μπροστά στην οθόνη! Τα συχνά διαλλείματα είναι απαραίτητα! Εμείς πρέπει να έχουμε τον έλεγχο!