Το πρόγραμμα «ΠΑΜΕ ΜΟΥΣΕΙΟ;» στο Ραδιόφωνο

Οι δράσεις των συνεργαζόμενων σχολείων για το πρόγραμμα «ΠΑΜΕ ΜΟΥΣΕΙΟ;»  διαχέονται στο ραδιόφωνο με  ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ στην ert.gr. Ταυτόχρονα,  το ποίημα της Σ.Νινιού που ηχογράφησαν τα παιδιά γίνεται  Ραδιοφωνικό Σποτ που θα ακούγεται στο ραδιοφωνικό σταθμό ΕΡA Καλαμάτας και άλλους περιφερειακούς σταθμούς από τις 31 /7/2020 και για μια εβδομάδα, με σκοπό να ευαισθητοποιήσει  την κοινωνία και να παροτρύνει το κοινό να επισκέπτεται τα μουσεία.

Ακούστε παρακάτω το  ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΟ ΣΠΟΤ

Δείτε το σχετικό βίντεο στο Vimeo

Την Παρασκευή, 31/07/2020, στις 4:30 μ.μ. η  εκπαιδευτικός Γεωργία Τζήλου μίλησε στο ραδιόφωνο της ΕΡΑ Καλαμάτας, στην εκπομπή της Φιλάνθης Λάγιου «Μουσικές Περιπλανήσεις» για τις εκπαιδευτικές δράσεις του προγράμματος.

 

ΠΑΜΕ ΜΟΥΣΕΙΟ; ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ e-Twinning

Τη σχολική χρονιά 2019-2020 τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί του 2ου τμήματος του 7 ου Νηπιαγωγείου Ιεράπετρας συμμετέχουν στο e-Twinning πρόγραμμα «ΠΑΜΕ ΜΟΥΣΕΙΟ;» .

To «ΠΑΜΕ ΜΟΥΣΕΙΟ ;», είναι ένα πρόγραμμα εξ αποστάσεως μουσειακής εκπαίδευσης που μέσω της βιωματικής και ανακαλυπτικής προσέγγισης της γνώσης,  προσπαθεί να φέρει τα παιδιά πιο κοντά σε μια διεπιστημονικά και διαθεματικά στοχευμένη και ενδιαφέρουσα επιλογή με τα Μουσεία της χώρας.
Σκοπός του προγράμματος είναι μαθητές διαφόρων ηλικιακών ομάδων να γνωρίσουν την σημασία των μουσείων τόσο για τον κοινωνικό, ανθρωπιστικό, εθνικό τους ρόλο όσο και τον εκπαιδευτικό.
Στόχο έχει να αναδείξει τις δυνατότητες περαιτέρω συνεργασίας ανάμεσα στους μαθητές των συνεργαζόμενων σχολείων αλλά και να προτείνει τρόπους και μεθόδους εκπαιδευτικής και δημιουργικής αξιοποίησης των Μουσείων.

Στο πρόγραμμα αυτό συνεργάζονται:

 7ο Νηπιαγωγείο Ιεράπετρας,  Δημοτικού Σχολείου Ορεινής (Κύπρος), Νηπιαγωγείο Αρφαρών. 

Οι συνεργάτες του έργου

ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΜΑΣ:

Εντοπίζω τα σχολεία μας στο χάρτη Zee Maps

Αρφαρά, Κρήτη, Κύπρος

Γνωριζόμαστε παίζοντας

Δημιουργούμε επιτραπέζια παιχνίδια με συμβατά και μη μέσα διδασκαλίας.

Νηπιαγωγείο Αρφαρών

Γνωρίζουμε το Νηπιαγωγείο Αρφαρών παίζοντας με το ζάρι.

Κανόνες παιχνιδιού:

  •  Όλοι οι μαθητές δημιουργούν μια σειρά (κάθοντας ο ένας δίπλα στον άλλον) με κάθε ένα μαθητή να ρίχνει το ζάρι και ανάλογα με την εικόνα που θα τύχει θα πρέπει να μεταφερθεί στην ανάλογη γωνιά του σχολείου του. Νικητές θα είναι η ομάδα – γωνιά που θα συγκεντρώσει τους περισσότερους μαθητές.
  • Όλοι οι μαθητές δημιουργούν μια σειρά (κάθοντας ο ένας δίπλα στον άλλον) με κάθε ένα μαθητή να ρίχνει το ζάρι και να περπατά τόσα βήματα μπροστά όσα δείχνει ο αριθμός. Νικητής θα είναι ο μαθητής που θα κάνει τα περισσότερα βήματα μπροστά.

 

7ο Νηπιαγωγείο Ιεράπετρας (Κρήτη)

Δημιουργούμε φύλλο εργασίας ζητώντας από τους μαθητές των συνεργαζόμενων σχολείων να ψάξουν στο χώρο του σχολείου τους για να βρουν τ’ όνομά τους και να το κολλήσουν πάνω στο αγγείο.

 

 Βίντεο γνωριμίας

7ο Νηπιαγωγείο Ιεράπετρας

 

Νηπιαγωγείο Αρφαρών.

 

Δημοτικό Σχολείο Ορεινής Κύπρου.

Δείτε τις παρουσιάσεις των συνεργαζόμενων σχολείων στο Padlet ΕΔΩ

 

On line σύνδεση μέσω skype

Γνωρίσαμε τους συνεργάτες μας με on-line τηλεδιάσκεψη μέσω skype.

Μασκότ του έργου

Η πρόταση του 7ου Νηπιαγωγείου Ιεράπετρας για μασκότ του έργου:

 

Η πρόταση του Νηπιαγωγείου Αρφαρών:

 

Η πρόταση του Δημ.Σχολείου Ορεινής:

Οι προτάσεις  των συνεργαζόμενων σχολείων για τη Μασκότ στο padlet.

Λογότυπο του έργου 

Τα παιδιά του 7ου Νηπιαγωγείου δημιουργούν  προτεινόμενο λογότυπο για το  συνεργατικό έργο.

Η πρόταση μας:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Δείτε τις προτάσεις όλων των συνεργαζόμενων σχολείων για το λογότυπο του Προγράμματος στο padlet.

Ψηφίζουμε για την επιλογή λογότυπου στο easypolls.

 

 

 

 

 

 

 

 

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΨΗΦΟΦΟΡΙΑΣ:

Περισσότερους ψήφους είχε το λογότυπο των μαθητών του 7ου Νηπιαγωγείου Ιεράπετρας!

Για Μασκότ του προγράμματος επιλέχθηκε η πρόταση του Δημ.Σχολείου Ορεινής.

 

 

 

 

 

 

Το τελικό λογότυπο και η μασκότ  του προγράμματος!

Δραστηριότητες με τη  Μασκότ.

Αποφασίστηκε, όλα τα σχολεία να έχουν την ίδια μασκότ (ανέλαβε να την φτιάξουν μαξυλαράκι οι μαθητές του 7ου Νηπιαγωγείου Ιεράπετρας) και κάθε Παρασκευή,μετά από κλήρωση, ένα παιδάκι να παίρνει τη μασκότ στο σπίτι του.  Θα πρέπει να πηγαίνει μαζί με τους γονείς του, σε κάποιο αρχαιολογικό χώρο της περιοχής του και τη Δευτέρα θα επιστρέφει τη μασκότ στο σχολείο, μαζί με φωτογραφίες από την εκδρομή και συμπληρωμένο ένα φύλλο εργασίας. Έτσι τα υπόλοιπα παιδιά κατά τη διάρκεια της εβδομάδας ,θα «μαθαίνουν» για τον συγκεκριμένο αρχαιολογικό χώρο!


Οι βόλτες του ΠΙΚΑΣΟ & ΜΟΥΣΑ, στα αρχαιολογικά μέρη της πόλης του 7ου Νηπιαγωγείου Ιεράπετρας.

Δείτε το βίντεο ΕΔΩ

Ανίχνευση προυπάρχουσας γνώσης

7ο Νηπιαγωγείο Ιεράπετρας (Κρήτη) και  Νηπιαγωγείο Αρφαρών

Δημιουργούν ένα φύλλο εργασίας για να απαντήσουν όλοι οι μαθητές τι γνωρίζουν για το θέμα και τι θα ήθελαν  να μάθουν.

 

 

Στη συνέχεια συμπληρώνουν και το ερωτηματολόγιο που έχει δημιουργηθεί στη φόρμα Google. Δείτε το ΕΔΩ

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ…

 

Κανόνες στο μουσείο

Όλοι οι μαθητές γράφουν από ένα κανόνα για τα μουσεία στο MeetingWords ( εργαλείο συνεργατικής γραφής) και στη συνέχεια ζωγραφίζουν και δημιουργούν την ομαδική αφίσα τους.

Δείτε τους  κανόνες μουσείου Εδώ

Οι  μαθητές του 7ου Νηπιαγωγείου Ιεράπετρας γράφουν: ΕΧΟΥΜΕ ΜΑΤΙΑ ΚΑΙ ΑΥΤΙΑ ΑΝΟΙΧΤΑ – ΔΕΝ ΤΡΩΜΕ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ και οι μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Ορεινής γράφουν: ΜΙΛΑΜΕ ΧΑΜΗΛΟΦΩΝΑ – ΔΕΝ ΤΡΕΧΟΥΜΕ.

Οι μαθητές του Νηπιαγωγείου Αρφαρών γράφουν: ΔΕΝ ΑΓΓΙΖΟΥΜΕ ΤΑ ΕΚΘΕΜΑΤΑ – ΔΕΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕ ΦΛΑΣ ΣΤΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ

Οι κανόνες και οι ζωγραφιές των παιδιών σε φόρμα παρουσίασης google παρουσιάζονται ΕΔΩ

Οι κανόνες των μουσείων και ηλεκτρονικό βιβλίο αξιοποιώντας το πρόγραμμα Issuu. Δείτε Εδω

         Η συνεργατική μας αφίσα!

 

Μουσεία του τόπου μου.

Οι μαθητές του 7ου Νηπιαγωγείου Ιεράπετρας πραγματοποίησαν επίσκεψη στο Ινστιτούτο Μελέτης Προϊστορικού Αιγαίου Ανατολικής Κρήτης.

Στην Παχειά Άμμο, 15 χλμ βόρεια της πόλης μας, εδρεύει το Ινστιτούτο Μελέτης Προϊστορικού Αιγαίου Ανατολικής Κρήτης. Πρόκειται για ένα σπουδαίο επιστημονικό ίδρυμα παγκόσμιας αναγνώρισης στο οποίο οργανώνονται και πραγματοποιούνται αρχαιολογικές ανασκαφές, έρευνες και μελέτες με σκοπό την ανάδειξη και προστασία των αρχαιοτήτων. Σε αυτό το Κέντρο μεταφέρεται και συλλέγεται οτιδήποτε βρεθεί σε ανασκαφές σε όλο το νομό Λασιθίου, και αφού επεξαργαστούν και μετρηθούν, έπειτα παίρνουν το δρόμο για τα μουσεία!!! Τους ευχαριστούμε θερμά που μας δέχτηκαν,παρόλο που δεν λειτουργούν οργανωμένα προγράμματα για παιδιά νηπιαγωγείου. Έκαναν μια εξαίρεση λόγω του προγράμματος μας. Εκεί μας μίλησαν για τον τρόπο διαλογής και επεξεργασίας των αντικειμένων και στη συνέχεια μας είχαν ετοιμάσει δραστηριότητες ανασκαφής. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν και μαζί με αυτά και εμείς!!!

Επιστρέφοντας στο σχολείο μας, αποτυπώσαμε τις εντυπώσεις μας σε  φύλλο εργασίας.

 

Οι μαθητές του Νηπιαγωγείου Αρφαρών  πραγματοποίησαν εκπαιδευτική επίσκεψη στο Λαογραφικό Μουσείο Αρφαρών.

Έτσι ήρθαν σε επαφή με τον παραδοσιακό πολιτισμό, γνώρισαν το χτες και το συνέδεσαν με το σήμερα. Ο βασικός πυρήνας της υπάρχουσας συλλογής (ιδιοκτησίας του κυρίου Ιωάννη Ζαλαχώρη) αποτελείται από δεκάδες αντικείμενα που αφορούν παραγωγικές δραστηριότητες, τη γεωργία, την κτηνοτροφία, αλλά και τις παραδοσιακές τεχνικές, όπως την υφαντική, τη ραπτική, την κεντητική, τη μεταλλοτεχνία, την ξυλογλυπτική και την κεραμική (αγροτικά- γεωργικά εργαλεία , σκεύη φύλαξης υγρών και στερεών τροφών, είδη οικιακής χρήσης, έπιπλα).

Περισσότερο υλικό εδώ:Λαογραφικό Μουσείο Αρφαρών

Το Νηπιαγωγείο Αρφαρών ζήτησε από τους μαθητές των συνεργαζόμενων σχολείων:

  • Nα δουν το βίντεο και να πουν τι πληροφορίες συλλέγουν από την καθημερινή ζωή των ανθρώπων εκείνης της εποχής.
  • Να συμπληρώσουν το Παζλ- Λαογραφικό Μουσείο Αρφαρών και πουν τι γνωρίζουν για τα αντικείμενα της εικόνας και ποια η χρήση τους.

Στη συνέχεια,  οι μαθητές του 7ου Νηπιαγωγείου Ιεράπετρας περιηγήθηκαν στο Αρχαιολογικό Μουσείο της πόλης τους. Μπορείτε να δείτε το μουσείο Εδώ.

Τους έκανε εντύπωση το άγαλμα της Περσεφόνης, που υπάρχει στην αρχαιολογική συλλογή και αποφάσισαν να στείλουν μια πρόκληση στους φίλους-συνεργάτες του πρoγράμματος.

Museum challenge 

Οι μαθητές από το 7ο Νηπιαγωγείο Ιεράπετρας προσκαλούν τους μαθητές των συνεργαζόμενων σχολείων να φτιάξουν τη δική τους ιστορία με αφορμή το άγαλμα που φωτογράφισαν στο αρχαιολογικό μουσείο του τόπου τους.

Διαβάστε την ιστορία μου έγραψαν οι μαθητές του Νηπιαγωγείου Αρφαρών Η Θεά Αριάδνη

Διαβάστε την ιστορία που έγραψαν οι μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Ορεινής (Κύπρος) : bcd66182

Και οι προκλήσεις συνεχίζονται…

Οι μαθητές του Δημοτικού Ορεινής μας ζητούν να εικονογραφήσουμε την ιστορία τους και να φτιάξουμε το «φιλμ» της ιστορίας. Επίσης για το τέλος, θα ήθελαν να πούμε πώς κι έγινε αυτή η κοπέλα άγαλμα.

Οι μαθητές του Νηπιαγωγείου Αρφαρών απαντούν:

Οι μαθητές του 7ου Νηπιαγωγείου Ιεράπετρας απαντούν το φύλλο εργασίας δημιουργώντας ebook στη διεύθυνση issuu: ebook

Οι μαθητές του Νηπιαγωγείου Αρφαρών μας προσκαλούν:

 Αν θες παίξε κι εσύ το ΠΑΖΛ ΤΟΥ ΑΓΡΟΤΗ!

  • Nα γράψουμε τη δική μας ιστορία για την καθημερινή ζωή του (Ποιός, Που, Πότε, Τι έκανε; κτλ).

Μπορείτε να δείτε την ιστορία του 7ου Νηπιαγωγείου για τον «αγρότη» του ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ           ΑΡΦΑΡΩΝ Εδώ

Εικονική περιήγηση 

Οι μαθητές του Νηπιαγωγείου Αρφαρών παρουσιάζουν στους μαθητές των συνεργαζόμενων σχολείων φωτογραφίες από την εικονική περιήγηση του Λαογραφικού Μουσείου Μετσόβου και  την εκπαιδευτική επίσκεψη  στο Λαογραφικό Μουσείο Αρφαρών. Στη συνέχεια δημιουργούν παιχνίδι για την ενίσχυση της παρατηρητικότητας των παιδιών. Μπορείτε να δείτε το εκπαιδευτικό υλικό Εδώ

Επίσης, οι μαθητέςτου Νηπιαγωγείου Αρφαρών  με τη βοήθεια της νηπιαγωγού δημιουργούν Εικονικό Μουσείο με  εκθέματα από το Λαογραφικό Μουσείο Αρφαρών και το Λαογραφικό Μουσείο της τάξης.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Τα παιδιά του 7ου Νηπιαγωγείου Ιεράπετρας μαθαίνουν για  το μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης, που βρίσκεται στο Ηράκλειο. Επειδή δεν μπορούμε  να το επισκεφθούμε, περιηγηγούμαστε σε αυτό μέσω της ιστοσελίδας το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας. Τα  παιδιά έφτιαξαν αφίσα με το τι μπορεί να δει κανείς μέσα στο μουσείο,προς ενημέρωση των παιδιών του άλλου τμήματος  των γονέων αλλά και των συνεργαζόμενων μαθητών του προγράμματος.

 Έφτιαξαν απολιθώματα των δεινοσαύρων με πηλό, με σκοπό να τα χρησιμοποιηθούν στη γωνιά του μουσείου της τάξης.

Έπειτα από εικονικές περιηγήσεις σε διάφορα μουσεία, αποτύπωσαν εικαστικά, αγγεία και επειδή ήταν Απόκριες, ασχολήθηκαν και με μάσκες του αρχαίου θεάτρου.

(δείτε ενδεικτικά)

 Από 11 Μαρτίου μέχρι 30 Μαίου, τα σχολεία ήταν κλειστά λόγω COVID-19. Τα παιδιά του 7ου Νηπιαγωγείου Ιεράπετρας με την καθοδήγηση των νηπιαγωγών και την ουσιαστική βοήθεια των γονέων τους, συνέχισαν τις δράσεις τους στο πρόγραμμα. Πήραν μέρος στη δράση του μουσείου Φυσικής Ιστορίας Κρήτης, με τίτλο «Κινηματογραφώντας τη φύση σπίτι μου». Στη συγκεκριμένη δράση, έπρεπε τα παιδιά να «γυρίσουν» ένα βίντεο ή να ηχογραφηθούν με ένα φυτό ή ένα ζώο που είχαν στο μπαλκόνι ή στην αυλή τους. Δείτε το βίντεο Εδώ

Δημιουργία μουσείου στην τάξη

7ο Νηπιαγωγείο Ιεράπετρας

Η γωνιά του μουσείου μέσα στην τάξη  άρχισε να διαμορφώνεται τον Φεβρουάριο, αλλά λόγω του covid-19, ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο. Είχε πλούσιο υλικό ,όπως puzzle σειροθέτησης με αγγεία, ομοιώματα απολιθωμάτων με δεινόσαυρους και μπορούσαν να κάνουν «ανασκαφές». Ήταν εξοπλισμένη με κατάλληλα βιβλία και εργαλεία,όπως μεγεθυντικούς φακούς και πινέλα, και με τους αγαπημένους δεινόσαυρους. Τον τοίχο του μουσείου διακοσμούσαν φωτογραφίες των παιδιών με τη μασκότ του προγράμματος και τις εκδρομές στους αρχαιολογικούς χώρους της περιοχής.

Νηπιαγωγείο Αρφαρών

Οι μαθητές με τη βοήθεια των γονιών τους συγκέντρωσαν παλιά αντικείμενα για να παρουσιάσουν στους συμμαθητές τους αλλά και στους μαθητές των συνεργαζόμενων σχολείων. Σκοπός η δημιουργία μουσειακής εκπαιδευτικής γωνιάς στο πλαίσιο της τάξης.

 Διαφημιστικό σποτ

Μετά από αίτημά μας η συγγραφέας Σοφία Δ. Νινιού έγραψε ένα ποίημα για να χρησιμοποιηθεί ως κείμενο στο διαφημιστικό σποτ που θα δημιουργήσουν συνεργατικά οι μαθητές μας όλων των σχολείων .

 Μπορείτε να δείτε το ποιήμα ΕΔΩ  

Το ποίημα είναι: 

«Πάμε μουσείο!

Έλα πάμε στο μουσείο!

Και αυτό είναι σχολείο.

Έλα πάμε στο μουσείο

με την πρώτη ευκαιρία

δίχως τσάντα και βιβλία.

Έλα πάμε ως εκεί

για να δούμε

και ν’ ακούμε

με μεγάλη προσοχή

για παλιά μα και για νέα.

Πάμε όλη η παρέα!

Έλα πάμε στο μουσείο!

Και αυτό είναι σχολείο» Σοφία Δ. Νινιού

Τα παιδιά των συνεργαζόμενων σχολείων ηχογράφησαν το ποίημα για το διαφημιστικό σποτ. Ακούστε το ΕΔΩ

Αποχαιρετισμός μαθητών

Οι μαθητές μέσω τηλεδιάσκεψης  Skype συζήτησαν τις εκπαιδευτικές δράσεις τους και έκλεισαν το πρόγραμμα αποχαιρετώντας τους φίλους τους!

Αξιολόγηση του προγράμματος

  1. Αξιολόγηση από τους εκπαιδευτικούς: Δείτε το ερωτηματολόγιο Εδώ
  2. Αξιολόγηση έργου από τους γονείς μέσω του padlet: Δείτε Εδώ
  3. Αξιολόγηση από τους μαθητές

7ο Νηπιαγωγείο Ιεράπετρας (δείτε ενδεικτικά):

 

Νηπιαγωγείο Αρφαρών (δείτε ενδεικτικά):

Διάχυση του προγράμματος

  1. Ραδιοφωνικό σπότ στην ΕΡΤ
  2. Ιστολόγιο Νηπιαγωγείου Αρφαρών
  3. Ιστολόγιο της εκπαιδευτικού Σταματάκη Μαρίας
  4. Ενημερωτικές συναντήσεις με τους γονείς
  5. Δημιουργία padlet, προς ενημέρωση-επικοινωνία, κατά τη διάρκεια παραμονής στο σπίτι, λόγω COVID-19 (7ο Νηπιαγωγείο Ιεράπετρας) https://padlet.com/mariadim123/vpcj2jgk8nw3

Αυτή είναι μια πολύ πεινασμένη κάμπια!

Πάτα πάνω της για να δεις την ιστορία της.

Ας μάθουμε περισσότερα για το φανταστικό  κόσμο των εντόμων!

Πάτα στην εικόνα για να ανοίξεις το σύνδεσμο.

Η ΑΝΟΙΞΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ

Άνοιξη…Μα πόσες ομορφιές έχει φέρει αυτή η εποχή…
Φως, χρώματα, λουλούδια, των πουλιών τα όμορφα τραγούδια…
Δεν μπορώ να διαλέξω τι μ’ αρέσει πιο πολύ..
Το καλλίφωνο πουλί  ή της φύσης  το πολύχρωμο χαλί;
Η  πεταλούδα με τα φανταχτερά φτερά ή μήπως ενός παιδιού  η λουλουδένια ζωγραφιά;
Το μαγιάτικο στεφάνι ή τα λουλούδια που η μαμά στο βάζο βάνει;
Η φωλιά  απ’ το χελιδόνι  ή μήπως  η  πασχαλίτσα που βρήκα στο μπαλκόνι;
Παιδιά, κοιτάξτε γύρω σας….
Φωτογραφίστε την άνοιξη όπως την βλέπετε  με τα δικά σας μάτια, και στείλτε μας την δική σας ανοιξιάτικη εικόνα!

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΜΑΝΟΥΛΕΣ!

ΜΑΜΑΚΑ ΠΑΤΑ  ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΣ ΤΙ ΕΧΩ ΓΙΑ ΣΕΝΑ…