Η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) με αφορμή τον εορτασμό των 100 χρόνων από την ίδρυσή της, σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (ΠΤΔΕ) του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, που φέτος συμπληρώνει 40 χρόνια ακαδημαϊκής λειτουργίας, διοργάνωσαν Επιστημονική Ημερίδα στο Συνεδριακό Κέντρο Κάρολος Παπούλιας, με θέμα: «Η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στον 21ο αιώνα: αντιθέσεις, προκλήσεις, ευκαιρίες», την Παρασκευή 29 Νοεμβρίου 2024, 8.30-15.00.

Το ΓΕΛ Σερβίων εκπροσωπήθηκε στην Ημερίδα από τη Διευθύντρια Βιβή Μπουμπουρέκα και τους εκπαιδευτικούς Άννα Γκατζόφλια, Στέλλα Δράκου, Έλσα Ζυγούρη, Δροσιά Τζήκα και Ολυμπία Τσικαρδάνη, η οποία μάλιστα συμμετείχε στην Ημερίδα με τοποθέτηση.
Προεδρείο:
Κωνσταντίνος Γαβριλάκης, Αναπληρωτής Πρόεδρος ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Νικόλαος Παπαχρήστος, Ταμίας ΟΛΜΕ
Ευάγγελος Παπαϊωάννου, Πρόεδρος ΕΛΜΕ Ιωαννίνων
9.15-10.15 Χαιρετισμοί
10.15-10.40 Η ιστορική πορεία της ΟΛΜΕ: Θεόδωρος Τσούχλος, Πρόεδρος ΟΛΜΕ
10.40-11.00 Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στον 21ο αιώνα: Μαρία Λιακοπούλου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Παιδαγωγικής, ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
11.00-11.20 Μαθητές με αναπηρία/ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: Μια μεγάλη πρόκληση
Σπυρίδων-Γεώργιος Σούλης, Καθηγητής Ειδικής Αγωγής, ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
11.20-12.20 Συζήτηση- τοποθετήσεις

12.20- 13.00 Μουσική εκδήλωση: Μουσικό Σύνολο Συμφωνικής Ορχήστρας Μουσικού Σχολείου Ιωαννίνων «Νικόλαος Δούμπας»
Διεύθυνση: Κωνσταντίνος Καραπάνος
Διδασκαλία: Μιχαήλ Ντέμσιας – Νικόλαος Γιούλης – Ελένη Κιτσιούλη
Χαιρετισμός του μέλους της ΕΕ της ΑΔΕΔΥ Δημήτρη Μπράτη στην ημερίδα της ΟΛΜΕ στα Γιάννενα, 29/11/24 με θέμα: «Η δευτεροβάθμια εκπαίδευση τον 21ο αιώνα: Αντιθέσεις, προκλήσεις, ευκαιρίες»
Αγαπητοί συνάδελφοι, καλημέρα,
Θέλω καταρχάς να ευχαριστήσω το ΔΣ της ΟΛΜΕ για την πρόσκληση που μας έστειλε, προκειμένου να απευθύνουμε χαιρετισμό στη σημερινή ημερίδα, με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από την ίδρυση της ΟΛΜΕ, μιας ιστορικής ομοσπονδίας που έδωσε μεγάλους αγώνες για την αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης και του ρόλου του εκπαιδευτικού.
Πριν δυο χρόνια σε μια αντίστοιχη εκδήλωση στην Αθήνα γιορτάσαμε τα 100 χρόνια από την ίδρυση της ΔΟΕ, η οποία είχε πραγματοποιήσει το ιδρυτικό της συνέδριο τον Απρίλη του 2021. Ακολούθησε δύο χρόνια μετά, το ιδρυτικό συνέδριο της ΟΛΜΕ, τον Μάρτη του 2024, και δύο χρόνια μετά, τον Μάιο του 2026 ιδρύθηκε η ΑΔΕΔΥ ως Συνομοσπονδία Δημοσίων Υπαλλήλων Ελλάδας (1926).
Η ίδρυση των πρώτων οργανωμένων, συνδικαλιστικών, εκπαιδευτικών ομοσπονδιών πραγματοποιήθηκε ως μια προσπάθεια οργάνωσης ατόμων του ίδιου κλάδου, με κοινό στοιχείο την ικανοποίηση των εκπαιδευτικών και επαγγελματικών τους αιτημάτων, στοιχεία που τους ένωναν και ως Δ.Υ.
Η ΟΛΜΕ ιδρύθηκε σε μια εποχή πολιτικών και κοινωνικών ανακατατάξεων στη χώρα. Η δεκαετία του 1920, στην οποία ιδρύθηκαν οι δύο ομοσπονδίες, ΔΟΕ και ΟΛΜΕ σημαδεύτηκε από τη Μικρασιατική καταστροφή και τη μεγάλη διαμάχη για το ζήτημα της γλώσσας. Μάλιστα η διαμάχη για το ζήτημα της γλώσσας είχε οδηγήσει και στη διάσπαση της ΔΟΕ στα μέσα της δεκαετίας του 1920.
Από την αρχή της λειτουργίας της, η ΟΛΜΕ κατέβαλε προσπάθειες για την ενίσχυση της ποιότητας της εκπαίδευσης, την καλύτερη προστασία των εργασιακών συνθηκών των καθηγητών και την αναγνώριση της αξίας του έργου τους στην κοινωνία. Απέναντι σε κάθε είδους πολιτική ή κοινωνική πρόκληση, η ΟΛΜΕ υπήρξε πάντα ο βασικός φορέας διαλόγου και διεκδίκησης για τα θέματα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα.
Στην πορεία του χρόνου, η ΟΛΜΕ διαδραμάτισε κεντρικό ρόλο σε πολλούς αγώνες για την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος και την αναγνώριση της επαγγελματικής αξίας των καθηγητών. Από τις διεκδικήσεις για καλύτερους μισθούς και εργασιακές συνθήκες, μέχρι την πάλη για την ενίσχυση της δημόσιας εκπαίδευσης εν γένει, η ΟΛΜΕ βρέθηκε πάντα στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων.
Το πρώτο μισό του 20ού αιώνα υπήρξε ιδιαίτερα δύσκολο για την ΟΛΜΕ, καθώς η πολιτική κατάσταση στη χώρα ήταν τεταμένη, με την Ελλάδα να περνά από τη δικτατορία του Μεταξά, τον πόλεμο και την κατοχή, και την περίοδο του Εμφυλίου. Ωστόσο, ακόμη και υπό αυτές τις συνθήκες, η ΟΛΜΕ συνέχισε να αγωνίζεται για τα δικαιώματα των εκπαιδευτικών, αν και συχνά υπό περιορισμούς ή διώξεις.
Η ΟΛΜΕ θα πάψει να λειτουργεί το 1936, όπως και όλες οι ομοσπονδίες, με την εγκαθίδρυση της δικτατορίας του Μεταξά. Η επανίδρυση της ΟΛΜΕ θα γίνει το 1949, σε ένα πλαίσιο αυστηρά καθορισμένο στη μετεμφυλιακή πραγματικότητα. Το 1950 θα βρει και τις δυο Ομοσπονδίες (ΟΛΜΕ-ΔΟΕ) ενταγμένες στην επανιδρυμένη ΑΔΕΔΥ κι ο Δημοσιοϋπαλληλικός Κώδικας (1811/51) θα οριοθετήσει τα ασφυκτικά όρια κίνησης της συνδικαλιστικής τους παρουσίας.
Η μεταπολεμική περίοδος χαρακτηρίστηκε από τις έντονες διεκδικήσεις σε μια πραγματικότητα εξαιρετικά σύνθετη και πολλές φορές αντίξοη. Η ΟΛΜΕ όπως και όλες οι ομοσπονδίες έπαυσε την περίοδο 1967 – 1974 τη δημοκρατική της λειτουργία, αφού η δικτατορία διόρισε Διοίκηση. Αμέσως μετά τη μεταπολίτευση, οι διεκδικήσεις της ΟΛΜΕ επανήλθαν με μεγαλύτερη ένταση.
Θέλω εδώ να τονίσω τη μεγάλη συμβολή της ΟΛΜΕ στον εκδημοκρατισμό του συνδικαλιστικού κινήματος και ιδιαίτερα στον πρωταγωνιστικό ρόλο που έπαιξε το 1981 – 82 στον εκδημοκρατισμό της ΑΔΕΔΥ. Τότε, μαζί με άλλες ομοσπονδίες, προσέφυγαν κατά της δοτής διοίκησης της ΑΔΕΔΥ, και κατάφερε τη διεξαγωγή ενός πραγματικά δημοκρατικού συνεδρίου με βάση τον Ν1264/82. Καθοριστικό ρόλο σε αυτό είχε παίξει ο τότε πρόεδρος της ΟΛΜΕ και, αργότερα, πρώτος πρόεδρος της δημοκρατικής ΑΔΕΔΥ, ο αείμνηστος Δημήτρης Κίτσιος.
Στη δεκαετία του 1980 και του 1990 με σημαντική επίδραση των συνδικαλιστικών κινημάτων, οι εκπαιδευτικοί κατέκτησαν σημαντικές αυξήσεις στους μισθούς τους και βελτιώσεις στα εργασιακά τους δικαιώματα, ενώ η ΟΛΜΕ διατήρησε τον ρόλο της ως ο βασικός συνομιλητής του κράτους για την παιδεία.
Από το 2000 και μετά, η ΟΛΜΕ επικεντρώθηκε στην υπεράσπιση του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης, καθώς και στην αντίσταση στις περικοπές δαπανών και τις συχνές μεταρρυθμίσεις που συχνά αγνοούσαν τις ανάγκες των εκπαιδευτικών και των μαθητών. Εν μέσω κρίσεων και οικονομικών περιορισμών, η ΟΛΜΕ συνέχισε τον αγώνα της για την προάσπιση των συμφερόντων των εκπαιδευτικών και τη διατήρηση της ποιότητας της δημόσιας εκπαίδευσης.
Σήμερα, μετά από έναν αιώνα δράσης και αγώνα, η ΟΛΜΕ συνεχίζει να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της υπεράσπισης των δικαιωμάτων των καθηγητών και της διασφάλισης των συμφερόντων της δημόσιας εκπαίδευσης. Οι προκλήσεις παραμένουν, καθώς η εκπαιδευτική πολιτική και οι συνθήκες εργασίας συνεχώς μεταβάλλονται. Ωστόσο, η ΟΛΜΕ παραμένει ένα αναπόσπαστο κομμάτι του κοινωνικού και εκπαιδευτικού τοπίου της χώρας, συνεχίζοντας τον αγώνα για καλύτερη εκπαίδευση για όλους και για αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας για τους δασκάλους.
Η ΟΛΜΕ, αν και βρίσκεται μπροστά σε μια νέα εποχή γεμάτη προκλήσεις και αβεβαιότητες, παραμένει πιστή στις βασικές αρχές της: την υπεράσπιση της δημόσιας εκπαίδευσης, τη στήριξη των εκπαιδευτικών και τη διασφάλιση των κοινωνικών και μορφωτικών δικαιωμάτων της νέας γενιάς. Η ΟΛΜΕ συνεχίζει να αγωνίζεται για τη δικαιοσύνη και την ισότητα στην εκπαίδευση, και να προβάλλει τις ανάγκες των εκπαιδευτικών, υπερασπιζόμενη ταυτόχρονα τη σημασία του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης στην κοινωνία.
Η επέτειος των 100 χρόνων από την ίδρυση της ΟΛΜΕ είναι μια αφορμή για να θυμηθούμε τις κατακτήσεις που έγιναν με αγώνες, αλλά και να αναλογιστούμε τις προκλήσεις που παραμένουν μπροστά μας, για μια εκπαίδευση πιο ανθρώπινη, πιο δίκαιη και πιο ανοιχτή για το μέλλον όλων.
Σας ευχαριστώ

Πρόσφατα σχόλια