Στη σύγχρονη εποχή, η τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ) έχει αναδειχθεί ως ένας δυναμικός παράγοντας μετασχηματισμού σε πολλούς τομείς, με την εκπαίδευση να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή αυτής της εξέλιξης. Στο Λύκειο Προαστίου πραγματοποιήθηκε μια πολύ χρήσιμη εκδήλωση στο πλαίσιο υλοποίησης του Ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus STEM-xbitions, αλλά και προγράμματος σχολικών δραστηριοτήτων. Ο Διευθυντής του Λυκείου, κ. Αιμίλιος Βλάστος , μαθηματικός παρουσίασε εργαλεία όπως το ChatGPT, το DALL·E, το Copilot, το Perplexity και το Canva. Αυτά αποτελούν παραδείγματα πώς η ΤΝ μπορεί να ενισχύσει τη διδακτική πράξη, να εμπλουτίσει το εκπαιδευτικό υλικό και να αναβαθμίσει την προσωπική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών. Μέσα από την ενσωμάτωση αυτών των εργαλείων, οι διδάσκοντες έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν περισσότερο διαδραστικά και εξατομικευμένα μαθησιακά περιβάλλοντα. Τόνισε δε, ότι η ΤΝ υπόσχεται να μετατρέψει τον τρόπο που μαθαίνουμε, διδάσκουμε και σκεφτόμαστε, Παρόλα αυτά, η ενσωμάτωση της ΤΝ στην εκπαίδευση δεν πρέπει να γίνει αβασάνιστα. Είναι κρίσιμο να αντιμετωπίσουμε με ευαισθησία ζητήματα ηθικής και ασφάλειας, εξασφαλίζοντας ότι η τεχνολογία χρησιμοποιείται με τρόπο που υπηρετεί τις ανάγκες των μαθητών και σέβεται την ανθρώπινη διάσταση της μάθησης. Καθώς εξερευνούμε τις αμέτρητες δυνατότητες που προσφέρει η ΤΝ στον τομέα της εκπαίδευσης, ας είμαστε προσεκτικοί να διασφαλίσουμε ότι η τεχνολογική πρόοδος συνοδεύεται από την ανθρώπινη κρίση και την παιδαγωγική σοφία. Η εκπαίδευση του μέλλοντος θα πρέπει να αντικατοπτρίζει μια συμφωνία μεταξύ τεχνολογίας και ανθρωπίνων αξιών.
Κατόπιν ο εκπαιδευτικός κ. Αλέξανδρος Γκίκας τόνισε:
Στον σύγχρονο ακαδημαϊκό κόσμο, η τεχνητή νοημοσύνη φαίνεται να έχει ανοίξει νέους ορίζοντες, προσφέροντας λύσεις που εκσυγχρονίζουν τις μεθόδους διδασκαλίας και ενισχύουν τη δημιουργικότητα. Ωστόσο, οι προκλήσεις που εγείρονται σχετικά με την αυθεντικότητα των παραγόμενων έργων και τη διατήρηση της αξιοπιστίας της γνώσης αποτελούν σημαντικά ηθικά ζητήματα. Η εισαγωγή της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση δημιουργεί μια δυναμική αλλαγή, όπου ο ρόλος του διδάσκοντα εξελίσσεται από την παροχή άμεσης γνώσης προς την καθοδήγηση και διευκόλυνση μιας διαδικασίας όπου οι μαθητές ενθαρρύνονται να εμπλακούν κριτικά με το περιεχόμενο. Η χρήση της τεχνολογίας πρέπει να γίνεται με τρόπο που υποστηρίζει την κριτική σκέψη και τη βαθιά κατανόηση, εξασφαλίζοντας ότι οι μαθητές παραμένουν στο επίκεντρο της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Το μέλλον της εκπαίδευσης εξαρτάται από τη συνετή και ηθικά υπεύθυνη ενσωμάτωση των τεχνολογικών προόδων, με στόχο την πραγματική ενδυνάμωση της μάθησης και της ανθρώπινης εξέλιξης.
Στην εκδήλωση συμμετείχε επίσης ο κλινικός ψυχολόγος και στέλεχος του Κέντρου Πρόληψης Καρδίτσας κ. Παρλαβάντζας Δημήτρης. Στην ομιλία του εστίασε στο ζήτημα της ηθικής όσον αφορά τον προγραμματισμό και τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης. Έδωσε μια ψυχολογική διάσταση του θέματος και ανέδειξε τους παραλληλισμούς με την ανθρώπινη νοημοσύνη και την εξέλιξη της. Επικέντρωσε τον προβληματισμό του στα ζητήματα της ανεργίας, της ανισότητας, του ρατσισμού, της αυτονομίας, της ασφάλειας, της κακόβουλης χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης και των μελλοντικών εξελίξεων στο χώρο του προγραμματισμού και της ρομποτικής. Ανέπτυξε διάλογο με τους εκπαιδευτικούς όπου και αναδείχθηκε το θέμα της προσωπικής ευθύνης και η ανάγκη ελέγχου των παραμέτρων ανάπτυξης της τεχνητής νοημοσύνης ώστε να λειτουργεί προς όφελος του συνόλου και όχι ως μέσω ακραίου πλουτισμού κάποιων λίγων.