ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ: STREET ART Β΄ τετράμηνο σχολ. έτος 2013-2014

PROJECT STREET ART

TAΞΗ Α

ΓΕΛ ΠΑΡΓΑΣ

Β ΤΕΡΑΜΗΝΟ ΣΧ. ΕΤΟΥΣ 2013-14

 

  Οι ελληνικοί όροι που περιγράφουν τη λέξη ‘’γκράφιτι’’ είναι τοιχογράφημα,ακιδογράφημα. Στην αργκό των γκραφιτάδων η πράξη του να κάνεις γκράφιτι λέγεται συνήθως “βάψιμο”. Γκράφιτι συναντάμε από τα αρχαία χρόνια Σημαντικά παραδείγματα από την ιστορία είναι:

  • Επιγραφή στην αρχαία πόλη της Εφέσου στη Μικρά Ασία
  • Επιγραφές που βρέθηκαν σε σπίτια στην Πομπηία
  • Η αναγραφή συνθημάτων σε τοίχους της Αρχαίας Ρώμης
  • Επιγραφές στο Σινικό τείχος
  • Ζωγραφική έκφραση ομάδων – συμμοριών στις σύγχρονες ΗΠΑ

Μερικά από τα είδη γκράφιτι που παρουσιάζονται σήμερα είναι:

  • Σε εξωτερικούς τοίχους (συνήθως σε τοίχους στους δρόμους). Όταν γίνονται σε ένα προσωπικό χώρο που το βλέπουν ελάχιστοι, δεν θεωρείται γκραφίτι.
  • Συνθήματα
  • Ζωγραφική (φαινόμενο προερχόμενο από την Αμερική – ΗΠΑ)
  • Διαμαρτυρία (για παράδειγμα στην Βόρεια Ιρλανδία, με τα murals που απαθανατίζουν νεκρούς και θέματα από τις συγκρούσεις με τους Βρετανούς)
  • Σε εσωτερικούς τοίχους και επιφάνειες (συνήθως μικρού μεγέθους), π.χ. τουαλέτες, σκοπιές, θρανία
  • Αυτοσχέδια ποιήματα

Το στένσιλ χρησιμοποιείται συχνά σε πορείες διαμαρτυρίας για “γρήγορα” γκράφιτι. Σε ορισμένες πόλεις του κόσμου υπάρχουν τοίχοι μόνο για γκραφίτι. Κάποιες φορές το γκραφίτι γίνεται κατά επιθυμία του ιδιοκτήτη του κτιρίου, για διακόσμηση, συνήθως με συγκεκριμένη θεματολογία. Κατά τα όσα συνηθίζονται ανάμεσα στους γκραφιτάδες, υπάρχουν και τοίχοι που είναι μόνο για καλούς γκραφίστες, και οι υπόλοιποι δεν δικαιούνται να κάνουν πάνω στο δικό τους γκραφίτι μια μουτζούρα ή κάποιο άλλο σχέδιο (εκτός αν έχει χαλάσει με το πέρασμα του χρόνου και ειδοποιηθούν ότι θα γίνει άλλο σχέδιο πάνω στο δικό τους). Αυξημένη δημοτικότητα, ειδικά στην Ευρώπη, έχει αποκτήσει η τεχνική τουστένσιλ, όπου το σχέδιο προετοιμάζεται από πριν στο χώρο του γκραφιτά κόβοντας λεπτή λαμαρίνα ή ξύλο, που χρησιμοποιείται σε επαφή με τον τοίχο ψεκάζοντας από πάνω τη μπογιά, αφήνοντας αποτύπωμα μόνο όπου υπάρχει κενό στη λαμαρίνα. Σημαντικός καλλιτέχνης αυτής της τεχνικής είναι ο Βρετανός Banksy.   Το κύριο μέσο που χρησιμοποιείται για τις τοιχογραφίες του είναι ένας συνδυασμός ρολού με sprey. Ο γκραφίστας πιλέγει σημεία που είναι ήδη κατεστραμμένα ή ειδικά επιλεγμένα από πριν, με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο, και προσπαθεί πάντα να αλληλεπιδρά με το σημείο όπου εργάζεται – με τη χρήση διαφόρων στοιχείων που υπάρχουν σε αυτό – έτσι ώστε να υπάρχει αρμονία ανάμεσα στο έργο και το χώρο που αυτό δημιουργείται. Κοινωνικά φαινόμενα και προσωπικές ανησυχίες και θέματα καθημερινά, συχνά αποτελούν πηγές έμπνευσής. Αυτό που αγαπάει στο δρόμο, στο Δημόσιο Χώρο γενικά, είναι η ελευθερία έκφρασης και το γεγονός ότι μπορεί να μοιραστεί τις σκέψεις του με πολύ περισσότερο κόσμο, με τον οποιοδήποτε περάσει – τυχαία ή σκόπιμα – μπροστά από ένα έργο του. Επίσης, ένα ακόμη πραγματικά πολύ ενδιαφέρον κομμάτι, είναι η επαφή που έχει με τους περαστικούς κατά τη διάρκεια της δημιουργίας του έργου , όντας σε κοινή θέα, με όλα τα θετικά ή και τα αρνητικά που μπορεί να συνοδεύουν το γεγονός αυτό…         ‘’Οι τρόποι με τους οποίους μπορεί να μιλήσει κανείς για το γκραφίτι είναι πολλοί και διαφορετικοί. Θα ήθελα να σημειώσω ότι ο όρος γκραφίτι είναι πολύ ευρύς και μπορεί να είναι από πολύ γενικός ως πολύ ειδικός, ότι η πράξη του έχει ποικίλες εκδοχές, τόσο σήμερα όσο και σε περασμένους αιώνες, ή στην αρχαιότητα, και ότι ο καθένας το αντιλαμβάνεται διαφορετικά. Για τη συνέχεια του κειμένου θα θεωρήσουμε γκραφίτι την κουλτούρα και μορφή τέχνης που δημιουργήθηκε με βάση το γράψιμο ονομάτων και τη χρήση του σπρέι στα τέλη της δεκαετίας του ’60, στις αστικές συνθήκες της Φιλαδέλφειας και της Νέας Υόρκης, που μέχρι το 1980, σε πρώτο βαθμό σχεδόν «ολοκληρώνεται» ως μορφή και φόρμα, για να αρχίσει να διαδίδεται σε όλον τον κόσμο, και τελικά συνεχώς να εξελίσσεται. Αυτή η νεανική κουλτούρα-μορφή τέχνης, στην περιγραφή της, στην εξέτασή της, στο ζήσιμό της και στην πράξη της είναι εξαιρετικά σύνθετη και κυρίως αντιφατική, ενώ κάθε απόπειρα ερμηνείας, όπως και κάθε άποψη ή κριτική, χαρακτηρίζεται από σχετικότητα.

                                                                   Από την ομάδα PROJECT STREET ART

   γκραφιτι

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων