Το αντικείμενο – ερώτημα της ερευνητικής εργασίας «Ασφαλές διαδίκτυο;» επιλέχθηκε από τους μαθητές μετά από σχετική εισήγηση της διδάσκουσας, κυρίας Σάγγου Αναστασίας, και ως συνέχεια της ερευνητικής εργασίας που απασχόλησε την ομάδα κατά το Α’ τετράμηνο με θέμα «Παραβατικότητα στο σχολικό περιβάλλον», όπου διαπιστώθηκε ότι πολλές μορφές παραβατικότητας εντοπίστηκαν στη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (socialmedia) και το διαδικτύου γενικότερα. Σε μια προσπάθεια λοιπόν ευαισθητοποίησης τόσο των μαθητών που συμμετέχουν στο project αλλά και της ευρύτερης μαθητικής κοινότητας σε θέματα ασφάλειας του διαδικτύου, αλλά σε μια απόπειρα συνειδητοποίησης του φαινομένου, καταγραφής των διαφόρων μορφών του, και διερεύνησης τρόπων χρηστής διαχείρισης του διαδικτύου, επιλέχθηκε η συγκεκριμένη θεματική.
Σκοπός της ερευνητικής εργασίας
Η χρήση του διαδικτύου εγκυμονεί κινδύνους για όλους/ες μας. Ειδικά για τους εφήβους οι κίνδυνοι είναι μεγαλύτεροι, γιατί η εφηβεία: Είναι ανώριμη, έχει μειωμένη αντίσταση, παρουσιάζει εμμονές, έχει άγνοια κινδύνου, χαρακτηρίζεται από έντονο μιμητισμό, είναι ριψοκίνδυνη, νιώθει συναισθηματικά κενά, αναζητά γνωριμίες, έχει ερωτικά σκιρτήματα, χρειάζεται επιβεβαίωση, παρουσιάζει χαμηλή αυτοπεποίθηση, θέλει επικοινωνία με φίλους, δεν έχει αρκετές διεξόδους διασκέδασης, θέλει να ανήκει σε ομάδες ομοίων, παρασύρεται εύκολα, αρέσει τις υπερβολές, θέλει να μοιάσει με τους συνομηλίκους της, συναρπάζεται με το καινούργιο, μαθαίνει εύκολα τη χρήση νέων τεχνολογιών, δυσκολεύεται με τα όρια, έχει ανάγκη από καθοδήγηση, συμπαράσταση, ενθάρρυνση και ενημέρωση.Τα πιο σημαντικά προβλήματα στο διαδίκτυο για τους εφήβους είναι: διαδικτυακή αποπλάνηση (grooming), διαδικτυακός εκφοβισμός (cyberbullying), διαδικτυακός εθισμός και δημοσιοποίηση προσωπικών δεδομένων.
Σκοπός λοιπόν σε ένα γενικότερο πλαίσιο μέσα από αυτή τη διδακτική πρόταση είναι τόσο η ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα ασφάλειας και παραβατικής συμπεριφοράς στο διαδίκτυο όσο και στην εξοικείωσή τους με την ασφαλή χρήση Web 2.0 εργαλείων όπως το εκπαιδευτικό εργαλείο Edmodo. Μέσα από την εμπειρία αυτή οι μαθητές καλούνται να μυηθούν σε ασφαλείς και δημιουργικούς τρόπους συνεργασίας και διαμοίρασης ιδεών και εργασιών με τη χρήση του διαδικτύου, τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο.
Δείτε ολόκληρη την ερευνητική εργασία εδώ και το παραχθέν υλικό του project εδώ (ομαδική εργασία μαθητών), εδώ (εικόνα πλατφόρμας Edmodo με ομάδες του project) και εδώ (παράδειγμα δημοσκόπησης στην πλατφόρμα).