Κατά το σχολικό έτος 2024-2025 λειτούργησε στο Πρότυπο Εκκλησιαστικό Γυμνάσιο – Λύκειο Ξάνθης για πρώτη χρονιά Όμιλος Γερμανόφωνου Κινηματογράφου με βασικό σκοπό τη γνωριμία των μαθητών με την τέχνη του κινηματογράφου στη Γερμανική Γλώσσα. Οι συναντήσεις, στις οποίες συμμετείχαν 10 μαθητές από τις τάξεις Α΄, Β΄, Γ΄ Γυμνασίου και Γ΄ Λυκείου πραγματοποιούνταν κάθε Δευτέρα μετά το πέρας του ωρολογίου προγράμματος από τον Οκτώβριο 2024 έως τον Μάιο 2025. Συντονίστρια του Ομίλου ήταν η εκπαιδευτικός Γεωργία Πιπέλη (ΠΕ07-Γερμανικής Φιλολογίας).
Oι στόχοι που τέθηκαν ήταν:
– η γνωριμία με την αξία της τέχνης του Κινηματογράφου
– η γνωριμία με την ιστορία, τον πολιτισμό και τον τρόπο ζωής των Γερμανών
– η εκμάθηση και βελτίωση γλωσσικών δεξιοτήτων στη Γερμανική Γλώσσα
– η ευαισθητοποίηση των μαθητών πάνω σε κοινωνικά θέματα, όπως η φιλία, οι οικογενειακές σχέσεις, ο σχολικός εκφοβισμός, η φτώχεια, τα οφέλη και τα προβλήματα του διαδικτύου, η αγάπη για τα ζώα κ.α.
– η εξοικείωση με τη χρήση νέων τεχνολογιών
– η συνεργασία
– η δημιουργικότητα
– η κριτική ικανότητα
Στη διάρκεια της χρονιάς υλοποιήθηκαν ποικίλες και ενδιαφέρουσες δράσεις.
Η πρώτη συνάντηση βασίστηκε στη γνωριμία και την ενδυνάμωση της ομάδας με αναφορά στους στόχους και τις προσδοκίες. Ακολούθησε σύντομη παρουσίαση της ιστορίας του κινηματογράφου και στις επόμενες συναντήσεις ξεκίνησε η ενασχόληση με γερμανόφωνες ταινίες.
Συνολικά προβλήθηκαν μέσα στην τάξη οι παρακάτω τρεις ταινίες:
1. „Das fliegende Klassenzimmer” (Η τάξη που πετάει)
Θεματολογία: φιλία, οικογένεια, σχέσεις μαθητών-εκπαιδευτικών, σχολικός εκφοβισμός, αλληλεγγύη, θάρρος, αυτοεκτίμηση, σύντομη αναφορά στην ιστορία της Δυτικής και Ανατολικής Γερμανίας
Πρόκειται για μια ταινία βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Γερμανού συγγραφέα παιδικής λογοτεχνίας Έριχ Κέστνερ (Erich Kästner), βραβευμένου με το Διεθνές Βραβείο Άντερσεν. Εκτός από την προβολή της ταινίας οι μαθητές διάβασαν αποσπάσματα από το βιβλίο και σύγκριναν το λογοτεχνικό με το κινηματογραφικό ύφος, ενώ παράλληλα έμαθαν για τη βιογραφία του συγγραφέα.
2. „Das Wunder von Bern” (Το θαύμα της Βέρνης)
Θεματολογία: κοινωνικές συνθήκες και αλλαγές μετά το Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο, επιστροφή αιχμαλώτων πολέμου, σχέση πατέρα-οικογένειας, το ποδόσφαιρο ως άθλημα ελπίδας και αισιοδοξίας, ιστορική νίκη της Γερμανίας στο Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου στη Βέρνη το 1954
3. „Rocca verändert die Welt” (Η Ρόκα αλλάζει τον κόσμο)
Θεματολογία: σχολικός εκφοβισμός, φιλία, άστεγοι, αλληλεγγύη, χρήση κοινωνικών μέσων δικτύωσης, αγάπη για τα ζώα, οικογένεια, συγχώρεση
Μετά το πέρας της προβολής της κάθε ταινίας ακολουθούσε συζήτηση, όπου οι μαθητές εξέφραζαν τη γνώμη τους, τα συναισθήματα τους και τους προβληματισμούς τους για όσα παρακολούθησαν. Χρησιμοποιήθηκαν φύλλα εργασίας, ενώ άλλοτε γινόταν εφαρμογή σύγχρονων διαδραστικών μέσων, όπως τα κουίζ-kahoot. Σημαντικό ρόλο είχαν οι ομαδικές και συνεργατικές εργασίες.
Επίσης πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτική εκδρομή στη Θεσσαλονίκη. Βασικός προορισμός ήταν η επίσκεψη στο Goethe-Institut Thessaloniki (Ινστιτούτο Γκαίτε Θεσσαλονίκης), όπου η ομάδα παρακολούθησε την ταινία “Cleo” με θεματολογία τη νοσταλγία για το παρελθόν, τη διαχείριση πένθους για την απώλεια των γονιών, το αληθινό νόημα της ζωής, την ιστορία του Βερολίνου, σπουδαίες προσωπικότητες της Γερμανίας, όπως ο Albert Einstein. Eπόμενος σταθμός ήταν το Μουσείο Κινηματογράφου, όπου η ομάδα ένιωσε την κινηματογραφική ατμόσφαιρα στο χώρο μέσα από φωτογραφίες, εικόνες, ήχους, αφίσες και αντικείμενα.
Ξεχωριστή στιγμή για τον Όμιλο ήταν η επίσκεψη του Ξανθιώτη σκηνοθέτη κ. Πασχάλη Ξανθόπουλου στο χώρο του σχολείου. Ο κ. Ξανθόπουλος παρουσίασε την ιστορία του Γερμανόφωνου Κινηματογράφου και ανέπτυξε το θέμα της κριτικής των κινηματογραφικών ταινιών, ενώ παράλληλα απάντησε σε ερωτήσεις και απορίες των μαθητών, μεταδίδοντας σε όλους όχι μόνο τις πολύτιμες γνώσεις του, αλλά και την αγάπη του για την Έβδομη Τέχνη.
Τα μέλη της ομάδας έχοντας αποκτήσει εμπειρία από όλες τις παραπάνω δράσεις, ασχολήθηκαν με τη δημιουργία αφίσας κινηματογραφικών ταινιών με τη βοήθεια των νέων τεχνολογιών, ξεδιπλώνοντας τις ικανότητες και τη δημιουργικότητά τους. Οι αφίσες παρουσιάστηκαν στην τάξη και στο διαδίκτυο.
Η ανατροφοδότηση και η αξιολόγηση του Ομίλου έγινε με κριτική ματιά μέσω συζήτησης, γραπτών κειμένων και με τη δημιουργία βίντεο με φωτογραφικό υλικό από τις δράσεις και τις εργασίες των μαθητών.
Συμπερασματικά ο Όμιλος Γερμανόφωνου Κινηματογράφου κρίνεται επιτυχής, καθώς επιτεύχθηκαν όλοι οι στόχοι που τέθηκαν στην αρχή. Οι μαθητές αγάπησαν τον πολιτισμό και τον κινηματογράφο, έκαναν εξάσκηση της Γερμανικής Γλώσσας, προβληματίστηκαν για σοβαρά κοινωνικά θέματα, ανέπτυξαν την κριτική τους σκέψη και τη δημιουργικότητά τους και απέκτησαν κίνητρα μάθησης. Στις ιστορίες των άλλων ο καθένας βρήκε ένα κομμάτι του εαυτού του, ταυτίστηκε, συγκινήθηκε, γέλασε, ονειρεύτηκε και είδε τον κόσμο με μια άλλη ματιά…
Η συντονίστρια εκπαιδευτικός
Γεωργία Πιπέλη (ΠΕ07 – Γερμανικής Φιλολογίας)



























