ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΓΕΛ ΑΣΒΕΣΤΟΧΩΡΙΟΥ
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου μας, εναρμονίζεται με την ισχύουσα εκπαιδευτική νομοθεσία και τις σύγχρονες παιδαγωγικές αρχές και είναι προσαρμοσμένος στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του Σχολείου και τις συνθήκες λειτουργίας του. Συνοψίζει τις βασικές αρχές οργάνωσης της σχολικής ζωής και περιλαμβάνει τους όρους και τους κανόνες που αποτελούν προϋποθέσεις για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του Σχολείου.
Σκοπός του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του Σχολείου, είναι η θεμελίωση ενός πλαισίου που υποστηρίζει το εκπαιδευτικό έργο για την απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία και την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών/τριών. Προϋπόθεση για την επίτευξη
του σκοπού αυτού, είναι η διαμόρφωση θετικού σχολικού κλίματος και η αρμονική συνύπαρξη όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Αυτό επιτυγχάνεται με την υπενθύμιση του πλαισίου κανόνων της σχολικής ζωής, θέτοντας το πνεύμα και τα όρια συμμετοχής όλων των μελών στην καθημερινή λειτουργία του Σχολείου.
Ο παρών Εσωτερικός Κανονισμός του ΓΕΛ Ασβεστοχωρίου, συντάχτηκε με πρότυπο τον κανονισμό που εμπεριέχεται στην Υ.Α 13423/ ΓΔ4 /4-2-2021 και ενσωματώνει τους βασικούς άξονές του, ενώ συμπληρώνεται με αναφορές στις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας του σχολείου μας.
● Φοίτηση μαθητών/τριών.
Είναι ιδιαίτερα σημαντικό όλοι οι μαθητές/τριες να συνειδητοποιούν την αξία της αδιάλειπτης φοίτησής τους για την εκπλήρωση των στόχων και λειτουργιών του σχολείου. Επιπλέον, οι απουσίες χωρίς λόγο, μπορεί να επιφέρουν συνέπειες στον χαρακτηρισμό της φοίτησής τους.
Οι μαθητές/τριες προσέρχονται έγκαιρα στο σχολείο πριν από την έναρξη των μαθημάτων και περιμένουν στον αύλειο χώρο για την πρωινή συγκέντρωση, την προσευχή και κάποιες ανακοινώσεις. Όταν ο καιρός δεν το επιτρέπει, η συγκέντρωση γίνεται στον εσωτερικό χώρο του σχολείου. Η καθυστέρηση μαθητών/τριών στην προσέλευση αντιμετωπίζεται κατά περίπτωση από τον Διευθυντή και τους διδάσκοντες καθηγητές, ανάλογα με το χρόνο, το λόγο και τη συχνότητα της καθυστέρησης. Είναι αυτονόητη η κατανόηση για την καθυστέρηση για ιδιαίτερους λόγους (π.χ. λεωφορείο). Ωστόσο, για επαναλαμβανόμενη καθυστέρηση του ίδιου μαθητή/τριας, γίνονται οι σχετικές συστάσεις.
Στο διάλειμμα, οι αίθουσες παραμένουν κλειδωμένες για την ασφάλεια των προσωπικών αντικειμένων. Οι μαθητές/τριες επιστρέφουν έγκαιρα για την έναρξη του επόμενου μαθήματος.
Οι μαθητές/τριες δεν επιτρέπεται να αποχωρήσουν από το σχολείο πριν από τη λήξη των μαθημάτων, χωρίς άδεια. Αν προκύψει ανάγκη έκτακτης αποχώρησης, κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο/η γονέας-κηδεμόνας για τον λόγο της αποχώρησης και τον τρόπο της μετακίνησης.
Όλες οι απουσίες των μαθητών/τριών, καταχωρίζονται από τον απουσιολόγο στα ημερήσια δελτία με τις σχετικές παρατηρήσεις και από τον υπεύθυνο του τμήματος στο βιβλίο φοίτησης και στο ηλεκτρονικό σύστημα.
● Συμπεριφορά μαθητών/τριών – Παιδαγωγικός έλεγχος
Όλοι οφείλουν να εκδηλώνουν συμπεριφορά που αρμόζει στο πνεύμα και τους κανόνες λειτουργίας του σχολείου. Αποκλίσεις από τη δημοκρατική συμπεριφορά και τους κανόνες του σχολείου, θεωρούνται σχολικά παραπτώματα που αντιμετωπίζονται με τη λήψη και εφαρμογή παιδαγωγικών μέτρων. Σχολικά
παραπτώματα θεωρούνται η παρενόχληση του μαθήματος, η πρόκληση φθορών στη σχολική περιουσία, η έλλειψη σεβασμού προς τους εκπαιδευτικούς και τους συμμαθητές/τριες. Τα θέματα της παραβατικής συμπεριφοράς των μαθητών/τριων στο σχολείο, αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας του εκπαιδευτικού της τάξης, του διευθυντή και του συλλόγου διδασκόντων για την καλύτερη δυνατή παιδαγωγική
αντιμετώπιση, με σεβασμό στην προσωπικότητα και τα δικαιώματα του μαθητή/τριας.
● Πρόληψη φαινομένων Βίας και Εκφοβισμού
Η βία κάθε μορφής σωματική-λεκτική-ψυχολογική και ο σχολικός εκφοβισμός αποτελούν απαράδεκτα και ανάρμοστα φαινόμενα. Η πρόληψη τέτοιων φαινομένων στο χώρο του σχολείου, αποτελεί πρωταρχικό στόχο. Είναι σημαντικό όλοι να συμβάλουμε στη διαμόρφωση θετικού και ασφαλούς συναισθηματικά κλίματος και την αρμονική συνύπαρξη όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Προϋπόθεση για αυτό είναι ο αμοιβαίος σεβασμός, η αλληλοκατανόηση, η αποδοχή της διαφορετικότητας. Για την πρόληψη φαινομένων βίας και σχολικού εκφοβισμού, προωθείται η συνεργασία με την οικογένεια και ειδικούς φορείς και εφαρμόζονται κατά περίπτωση τα προβλεπόμενα παιδαγωγικά μέτρα.
● Σχολικές εκδηλώσεις/δραστηριότητες
Το σχολείο οργανώνει εκδηλώσεις και δραστηριότητες -αθλητικές, πολιτιστικέςγια τον εμπλουτισμό της σχολικής ζωής, την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση σε κρίσιμα κοινωνικά θέματα, όπως αγωγής υγείας, περιβαλλοντικά και άλλα. Έχει ιδιαίτερη αξία οι μαθητές/τριες να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και την ευθύνη για την διοργάνωση ποικίλων δραστηριοτήτων και προγραμμάτων σε συνεργασία με
το σύλλογο διδασκόντων. Ιδιαίτερη αξία αποκτά η ενεργός συμμετοχή στα μαθητικά συμβούλια και η εξοικείωση των μαθητών/τριών με τις δημοκρατικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων.
Η παρουσία-συμμετοχή των μαθητών/τριών στις σχολικές εκδηλώσεις, διδακτικές επισκέψεις και σχολικούς περιπάτους, εντός του διδακτικού ωραρίου, είναι υποχρεωτική, εκτός και αν συντρέχει ιδιαίτερος λόγος.
● Συνεργασία σχολείου- οικογένειας
Επιδιώκεται η στενή συνεργασία του σχολείου με την οικογένεια των μαθητών/τριών και τον σύλλογο γονέων και κηδεμόνων. Εκτός από τις προγραμματισμένες ενημερωτικές συναντήσεις, η επικοινωνία- συνεργασία με τους γονείς γίνεται και με κάθε πρόσφορο τρόπο (τηλεφωνικά, ηλεκτρονικά ) για θέματα φοίτησης, επίδοσης, συμπεριφοράς και για οποιοδήποτε θέμα σχετικό με τον μαθητή/τρια.
● Σχολικό περιβάλλον
Όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας συμβάλλουμε στην αναβάθμιση και διατήρηση της αισθητικής, της καθαριότητας και της λειτουργικότητας των χώρων του σχολείου. Η συμμετοχή στην προσπάθεια αυτή, καλλιεργεί αίσθημα ευθύνης, ενώ η αδιαφορία, εθίζει στην αντίληψη απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας. Όσοι προκαλούν φθορές στη σχολική περιουσία, ελέγχονται αυστηρά για τη συμπεριφορά αυτή και εφαρμόζονται τα προβλεπόμενα παιδαγωγικά μέτρα.
● Η συστέγαση με το Γυμνάσιο
Όλοι επιδιώκουμε την αρμονική συνύπαρξη με τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές/τριες του Γυμνασίου, τόσο στον αύλειο χώρο, όσο και στους κοινόχρηστους εσωτερικούς χώρους, συμβάλλοντας στη διατήρηση ήρεμου και χαρούμενου κλίματος σχολικής ζωής.
● Πανδημία COVID-19 / Τηλεκπαίδευση
Όλοι έχουμε ευθύνη για την εφαρμογή των μέτρων έναντι του κορωνοϊού με βάση τις σχετικές οδηγίες του ΕΟΔΥ για την προστασία της υγείας όλων μας:
▪ Υποχρεωτική χρήση μάσκας σε όλους τους εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους του σχολείου
▪ Αποφυγή συνωστισμού και τήρηση αποστάσεων
▪ Αερισμός αιθουσών
▪ Τήρηση κανόνων ατομικής υγιεινής
▪ Επιπλέον, για την αποφυγή του συγχρωτισμού με τους μαθητές/τριες του Γυμνασίου, εφαρμόζουμε διαφοροποιημένο ωράριο λειτουργίας / διαφορετικά διαλείμματα.
Στην περίοδο αναστολής λειτουργίας του σχολείου, λόγω της πανδημίας, όλοι συμμετέχουμε στην τηλεκπαίδευση -ως αναγκαστική λύση- συνειδητοποιώντας την αξία της αδιάλειπτης συμμετοχής στην εκπαιδευτική διαδικασία. Άλλωστε, η συμμετοχή όλων στην τηλεκπαίδευση είναι υποχρεωτική. Είναι σημαντικό να υπάρχει επικοινωνία με το σχολείο για τον λόγο μη σύνδεσης-απουσίας, όπως τεχνικές δυσκολίες, έλλειψη εξοπλισμού κ.ά., ώστε να γίνεται κάθε δυνατή προσπάθεια για την αναζήτηση λύσης.
Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από τον Διευθυντή, τον Σύλλογο Διδασκόντων και τον Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου, σύμφωνα με τις παιδαγωγικές αρχές και την εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.
Η τήρηση του παρόντος Εσωτερικού Κανονισμού αποτελεί προϋπόθεση την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου μας και την αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού έργου. Η ευθύνη για την τήρησή του, ανήκει σε όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό ρόλο τους.
Καθώς η σχολική ζωή είναι δυναμική και πολυσύνθετη, ο Κανονισμός επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα, μέσω της προβλεπόμενης συμμετοχικής διαδικασίας, ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις και να ανταποκρίνεται στις ανάγκες λειτουργίας του Σχολείου και τις αποφάσεις των συλλογικών του οργάνων.