Είναι γνωστό ότι σήμερα το διαδίκτυο, εκτός των άλλων, μας παρέχει τη δυνατότητα αξιοποίησης στη διαδικασία της διδασκαλίας και της μάθησης, κυρίως ως μέσο αναζήτησης και άντλησης πληροφοριών, με τις οποίες μπορούμε να εμπλουτίσουμε τις σχετικές πηγές μας, όπως το σχολικό εγχειρίδιο. Υπάρχει όμως ο κίνδυνος μιας ατέρμονης και χωρίς σαφώς προσδιορισμένους στόχους αναζήτησης, η οποία δεν έχει νόημα για τη διαδικασία της μάθησης, ενώ παράλληλα ενδέχεται να αντλήσουμε πληροφορίες από πηγές μειωμένης αξιοπιστίας και εγκυρότητας.
Μια ιστοεξερεύνηση κατευθυνόμενης διερεύνησης, μπορεί, σε ένα σημαντικό βαθμό, να μας διασφαλίσει από τους παραπάνω κινδύνους του όγκου ή της εγκυρότητας των πληροφοριών, αλλά ταυτόχρονα να δώσει στον εκπαιδευτικό τη δυνατότητα σχεδιασμού δραστηριοτήτων, οι οποίες να υποστηρίζουν τη διερευνητική μάθηση και στους μαθητές κίνητρα για τη σύνδεση της τάξης τους με τη σύγχρονη πραγματικότητα. Για τους λόγους αυτούς, τα τελευταία χρόνια, η ιστοεξερεύνηση (Webquest) προτείνεται ως μία δομημένη μορφή δραστηριοτήτων αναζήτησης πληροφοριών, μέσω προτεινόμενων ιστοσελίδων για την στήριξη της διερεύνησης συγκεκριμένου θέματος από μέρους των μαθητών. (Ασκιανάκη Κ., Θέμελη Στ., Βιολέτη Α., 2008)
Η δομή μιας ιστοεξερεύνησης συγκροτείται από τα παρακάτω μέρη:
- Εισαγωγή: Παρουσιάζεται η κεντρική ιδέα του σεναρίου. Οι μαθητές έρχονται σε επαφή με το αντικείμενο και τους στόχους της δραστηριότητας.
- Εργασία: Περιγράφεται η εργασία και ο ρόλος των μαθητών.
- Διαδικασία: Η μεθοδολογία και ο τρόπος εργασίας των μαθητών. Περιλαμβάνει βήμα προς βήμα όλες τις δραστηριότητες των μαθητών.
- Αξιολόγηση: Περιγράφεται με σαφήνεια ο τρόπος αξιολόγησης των στόχων του μαθήματος και των δράσεων των μαθητών. Η αξιολόγηση γίνεται με προκαθορισμένα κριτήρια και φύλλα αξιολόγησης. (Ασκιανάκη Κ., Θέμελη Στ., Βιολέτη Α., 2008)
- Συμπέρασμα: Περιγράφεται η δραστηριότητα και η εργασία των μαθητών. Περιλαμβάνει τη σύνοψη της μαθησιακής εμπειρίας, επιτρέπει τον αναστοχασμό στη διαδικασία που ακολουθήθηκε, τίθενται ανοιχτά ερωτήματα για νέες διερευνήσεις. Οι μαθητές ενθαρρύνονται να αξιολογήσουν οι ίδιοι τη διαδικασία που ακολούθησαν. (Οικονόμου Β., http://economu.wordpress.com))
Μια ενδεικτική διεύθυνση με οδηγίες για τον τρόπο δημιουργίας ενός webquest είναι http://webquest.org/index.php.
Η μαθησιακή διαδικασία στηρίζεται σε αρχές του εποικοδομισμού, αφού ο κάθε μαθητής προσεγγίζει τη γνώση μέσω των προσωπικών του επιλογών και αποκτά τη γνώση που ενεργοποιεί το ενδιαφέρον του, στο πλαίσιο του ατομικού του ρυθμού.
Πηγές:
Οικονόμου Β., http://economu.wordpress.com
Ασκιανάκη κ., Θέμελη Στ., Βιολετής Α., 2008, http://ekped.gr/praktika/filo/01_66k.swf