«τρία χαϊκού», Σεφέρη
ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
1η ώρα
Ονόματα μαθητών
1………………………………………………………………….
2…………………………………………………………………..
3………………………………………………………………….
4…………………………………………………………………..
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1
ΙΑ΄
Πού να μαζεύεις
τα χίλια κομματάκια
του κάθε ανθρώπου.
«Δεκαέξι χαϊκού», Γ. Σεφέρης
- Διαβάζοντας προσεχτικά το ποίημα να εντοπίσετε ποιο είναι το κυρίαρχο αίσθημα (κατά τη γνώμη σας) σ’ αυτό.
- Να δώσετε έναν τίτλο για το ποίημα.
- Ποιο σχήμα λόγου επιλέγει ο ποιητής για να περιγράψει τις σκέψεις του;
Να κρατήσετε σημειώσεις με τα αποτελέσματά σας.
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2
- Φανταστείτε μια παράδοξη εικόνα για το ποίημα που μελετήσατε, συζητήστε τη και περιγράψτε τη.
- Στη συνέχεια ανοίξτε την ιστοσελίδα , η οποία περιέχει πίνακες του Πικάσο: http://www.pablopicasso.org/index.jsp
Επιλέξτε έναν πινακα που κατά τη γνώμη σας αποδίδει το νόημα του ποιήματος που μελετήσατε.
- Να δημιουργήσετε ένα ppt με τίτλο « ΙΑ’ χαϊκού» και
α) στην 1η διαφάνεια να αντιγράψετε την εικόνα/ ζωγραφικό πίνακα που επιλέξατε και να εντάξετε και το ποίημα στην ίδια διαφάνεια επιλέγοντας κατάλληλη κίνηση και γραφικά.
β) στη δεύτερη να καταγράψετε σε μορφή σχεδιαγράμματος τις σημειώσεις που κρατήσατε από το 1ο φύλλο εργασίας.
Προαιρετικά: μπορείτε να ενσωματώσετε μουσική που θα βρείτε
https://www.youtube.com/watch?v=LAyPnJaugmI
https://www.youtube.com/watch?v=ivw7BjYs4gc
https://www.youtube.com/watch?v=Hb86jzaiiM8
https://www.youtube.com/watch?v=HDU_g4WbfZE
ή επιλέξτε μουσική κατάλληλη από το youtube
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2
- 1. Φανταστείτε μια παράδοξη εικόνα για το ποίημα που μελετήσατε.
- 2. Στη συνέχεια ανοίξτε το google και πατήστε στη μηχανή αναζήτησης :
«Σαλβαδόρ Νταλί > εικόνες». Επιλέξτε έναν πινακα που κατά τη γνώμη σας αποδίδει το νόημα του ποιήματος που μελετήσατε.
- Αφού δημιουργήσετε μια ψηφιακή αφίσα padlet στη διεύθυνση http://padlet.com/ με τίτλο « ΙΕ’ χαϊκού», να ενσωματώσετε την εικόνα/ ζωγραφικό πίνακα που επιλέξατε και να εντάξετε και το ποίημα. Στην ίδια αφίσα να καταγράψετε σε νέο παράθυρο τις σημειώσεις που κρατήσατε από το 1ο φύλλο εργασίας.
Προαιρετικά: μπορείτε να ενσωματώσετε μουσική που θα βρείτε
https://www.youtube.com/watch?v=MriQ5Y8macs
https://www.youtube.com/watch?v=LAyPnJaugmI
https://www.youtube.com/watch?v=ivw7BjYs4gc
https://www.youtube.com/watch?v=Hb86jzaiiM8
https://www.youtube.com/watch?v=HDU_g4WbfZE
ή επιλέξτε μουσική κατάλληλη από το youtube
2η ώρα :
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 3
Α) Διαβάζοντας τα παρακάτω δείγματα χαϊκού και αφού δείτε το σχετικό βίντεο , απόσπασμα από την ταινία του Ki-duk Kim «Άνοιξη, καλοκαίρι, φθινόπωρο, χειμώνας και άνοιξη…» http://www.youtube.com/watch?v=XStomhRg1_M&feature=related
μπορείτε να εντοπίσετε ομοιότητες με το ποίημα του Σεφέρη, που επεξεργαστήκατε;
Πού να μαζεύεις
τα χίλια κομματάκια
του κάθε ανθρώπου.
**Οι ομοιότητες αφορούν στα εξής θέματα: 1) φύση, 2) συναισθηματικός κόσμος ποιητή(θυμόμαστε ότι τα χαϊκού, είναι γιαπωνέζικα τρίστιχα ποιήματα, έχουν το χαρακτηριστικό ενός ευχάριστου ξαφνιάσματος για κάτι οικείο και καθημερινό που λέγεται ήρεμα και ευγενικά, αγγίζοντας τα πράγματα στην ουσία τους. Στα χαϊκού σημαντική θέση κατέχει η φύση, οι εποχές και τα χρώματα. Ως προς τη δομή, αποτελούνται από 17 συλλαβές σε έναν ενιαίο στίχο ή υποδιαιρούνται σε 3 στίχους από 5, 7, 5 συλλαβές).
Δείγματα από Παγκόσμια ανθολογία χαϊκού:
Σενρύου (Ιαπωνία)-1
Στον καθρέφτη του νερού
Δυσπιστείς
Την ίδια σου την όψη
Pablo Neruda(Χιλή) -2
Γιατί η γη
μόλις βγουν οι βιολέτες
μαραζώνει;
Matsuo Basho(Ιαπωνία)-3
Ένα ακόμη χαϊκού!
ξανανθίζουν οι κερασιές
όχι το πρόσωπό μου
Δανάη Στρατηγοπούλου (Ελλάδα)-4
Όσο και να κλαις
μόνο κάτι αδένες
δικαιώνονται
Kobayashi Issa -5
Ξημερώνει. Οι άνθρωποι φορούν τα πρόσωπά τους.
Jorge Luis Borges (Αργεντινή) -6
Ήμουν μικρός
δεν ήξερα τότε για θάνατο
ήμουν αθάνατος
Εναλλακτικά, μπορείτε να αναζητήσετε στο διαδίκτυο δείγματα χαϊκού, να επιλέξετε ένα ή δύο και να τα συγκρίνετε με το χαϊκού του Σεφέρη.
Β) Στη συνέχεια, ανοίξτε ένα έγγραφο word και δημιουργήστε έναν πίνακα, στον οποίο θα καταγράψετε τις ομοιότητες (2-3) που εντοπίζετε.
3η ώρα
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 4
Κοινό για όλες τις ομάδες
Τώρα γίνετε κι εσείς ποιητές και γράψτε ένα δικό σας χαϊκού, ανοίγοντας μια νέα σελίδα στο word που δημιουργήσατε.
Μπορείτε να εργαστείτε ως εξής:
- Ως προς τη δομή να θυμάστε ότι το χαϊκού αποτελείται από 3 στίχους με 5 +7+5 συλλαβές
- Επιλέξτε θέμα σχετικό με τη φύση, όπου θα διακρίνεται το στοιχείο της εποχής
- Επιλέξτε λέξεις κυρίως δισύλλαβες ή τρισύλλαβες που να συνδυάζονται νοηματικά μεταξύ τους. Κατά κύριο λόγο να είναι ουσιαστικά, επίθετα, ρήματα.
- Στη συνέχεια, σκεφτείτε ο καθένας χωριστά ( για 5 περίπου λεπτά) κάποιες ιδέες και μετά επιλέξτε αυτές που θεωρείτε καλύτερες και συνθέστε το ποίημά σας.
- Για το κείμενό σας, το οποίο θα γράψετε στο word, μπορείτε να επιλέξετε τη μορφή που θέλετε ( γραμματοσειρά, χρώματα κλπ). Επίσης, αν έχετε χρόνο, μπορείτε να το εμπλουτίσετε με κατάλληλες εικόνες που θα αναζητήσετε στο google.
*Το χαϊκού που δημιουργήσατε είναι δυνατό να αποσταλεί στον πανελλήνιο διαγωνισμό χαϊκού που διοργανώνει ο ελληνοϊαπωνικός σύνδεσμος. Πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στη διεύθυνση: http://grjpn-association.gr/
*Τα κείμενα που δημιουργήσατε (ppt&word) θα αναρτηθούν στο blogτου σχολείου.