«Η εορτή του πατρός μου», Ε. Ροϊδης ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΪΔΗΣ
ΘΕΜΑ: Η τυπικότητα των οικογενειακών σχέσεων, που τελικά οδηγούν στο να μετατραπεί η γιορτή του πατέρα σε γελοία φάρσα.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ: κοινωνικό, με χιουμοριστικό τρόπο
ΒΑΣΙΚΗ ΙΔΕΑ: Η υποκρισία στις ανθρώπινες σχέσεις, που οδηγεί τελικά στο γελοίο.
ΕΝΟΤΗΤΕΣ:
1η : «Την ερχόμενην Πέμπτην… Γιάννη
2η: «Οκτώ ημέρες… εκπλήξεως».
3η: «Τέλος πάντων… τριακοσίας εξήντα πέντε ημέρας».
ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Η υπενθύμιση της γιορτής του πατέρα.
2Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Οι προετοιμασίες και οι δοκιμές για την προσφώνηση.
3Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Η γελιοποίηση της τελετής.
ΤΕΧΝΙΚΗ:
– Ο αφηγητής στο διήγημα μιλάει σε πρώτο πρόσωπο. Συμμετέχει και ο ίδιος σε αυτήν σαν πρωταγωνιστής.
– Αφηγητής: Είναι το μοναδικό πρόσωπο που μιλάει, μεταφέροντας σε πλάγιο λόγο τα λόγια των άλλων.
– Ειρωνικά σχόλια του αφηγητή.
– Αυτοσαρκασμός.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
– ΜΗΤΕΡΑ: Κουραστική, επίμονη, διδάσκει την υποκρισία στο γιο της, έχει αυταρχικές παιδαγωγικές αντιλήψεις, είναι ιδιότροπη,αυστηρή, απαιτητική, δύστροπη.
– ΠΑΤΕΡΑΣ: Έχει χιούμορ, αστεία εμφάνιση, υποκρίνεται άγνοια και έκπληξη, είναι οξύθυμος, αξιοσέβαστος, αυστηρός, ολιγόλογος και φαίνεται απόμακρος και επιφυλακτικός προς το παιδί του.
– ΑΦΗΓΗΤΗΣ: Ψυχρός παρατηρητής, ακριβής στις κρίσεις του, με σαρκαστικό χιούμορ, καταπιεσμένος, υποχείριο της μητέρας του.
Σχέσεις παιδιού- γονέων:
- Συμβατικότητα και εξωτερικοί τύποι που επιβάλλει η κοινωνία
- Συμπεριφορά παιδιού που επιβάλλεται καταπιεστικά από τους γονείςà αποξένωση
- Υποχρεωτική επιβολή σεβασμού, υπακοήςà φόβος, αμηχανία( παιδί), έλλειψη τρυφερότητας(γονείς)
Παιδαγωγικές αντιλήψεις εποχής:
- Αυστηρότητα, ψυχική και σωματική βία, υποτιμητικές προσβολές και εξευτελισμοί
ΓΛΩΣΣΑ: Απλή καθαρεύουσα, δεν ακολουθεί πιστά τους κανόνες ( χρήση λέξεων- φράσεων της δημοτικής)
ΛΟΓΟΣ: Ακριβής, πυκνός και ζωηρός.
ΥΦΟΣ: Κομψό και ειρωνικό, απλό, λιτό, χιουμοριστική διάθεση.
ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ:
– ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΕΙΣ.
– ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ.
– ΕΙΚΟΝΕΣ.
Φύλλα εργασίας
1ο φύλλο (κοινό)
- Ποια χαρακτηριστικά του διηγήματος εντοπίζετε στο κείμενο;
** χαρακτηριστικά διηγήματος:
- Συντομία. Μικρή έκταση με ολοκληρωμένη υπόθεση (έχει αρχή, μέση και τέλος)
- Λίγα πρόσωπα, ένας πρωταγωνιστής
- Συγκεκριμένος τόπος και περιορισμένα χρονικά πλαίσια
- Ένα κύριο γεγονός
- Υπάρχει αληθοφάνεια. Μπορεί η ιστορία να είναι πλαστή, αλλά είναι επηρεασμένη από την πραγματικότητα και συχνά περιέχει αυτοβιογραφικά στοιχεία.
- Αλληλουχία περιστατικών που διαμορφώνουν την πλοκή
- Κλιμάκωση συμβάντων που οδηγούν σταδιακά στην κορύφωση, δηλαδή το ανώτατο σημείο ενδιαφέροντος και συγκίνησης. Αυτό βρίσκεται προς το τέλος του διηγήματος.
- Επιδιώκει να δώσει μια ιδέα, ένα δίδαγμα, μια στάση ζωής.
- Ποιο είναι το θέμα του διηγήματος;
- Να δώσετε έναν τίτλο για κάθε ενότητα:
«Την ερχομένην Πέμπτην … ονομάζεται Γιάννης»:
«Οκτώ ημέρες … της εκπλήξεως»:
«Τέλος πάντων … τριακοσίας εξήντα πέντε ημέρας»:
- Α) Ποιος αφηγηματικός τρόπος κυριαρχεί στο κείμενο και σε τι εξυπηρετεί; Να δώσετε ένα παράδειγμα .
Β) ποιο είδος αφηγητή διακρίνετε;
6) Να χαρακτηρίσετε τη γλώσσα και το ύφος του κειμένου:
7) α. Ποιο ήταν το σχέδιο της μητέρας για να τιμήσει ο γιός τη γιορτή του πατέρα του;
β. Εφαρμόστηκε με επιτυχία το σχέδιο της μητέρας; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας
2ο φύλλο εργασίας
1η ομάδα
- Yπάρχουν σημεία μέσα στο κείμενο που σας έκαναν να γελάσετε; Ποια είναι αυτά; Πώς πέτυχε ο συγγραφέας να δώσει αστείο τόνο στην αφήγηση;
2η ομάδα
- Πώς αντιμετωπίζει ο αφηγητής όλη την τελετή της γιορτής του πατέρα του;
3η ομάδα
- Ποια σχέση φαίνεται να υπάρχει ανάμεσα στον αφηγητή και τους γονείς του; Απαντήστε με αναφορές στο κείμενο.
4η ομάδα
- Yπάρχει στο διήγημα ειρωνεία και αυτοσαρκασμός; Αιτιολογήστε την απάντησή σας.
5η ομάδα
- Όπως φαίνεται στο διήγημα, η τυπικότητα και η υποχρέωση χαρακτήριζαν σε παλαιότερες εποχές τη σχέση παιδιών-γονέων. Σχολιάστε τες, συγκρίνοντάς τες με τη σημερινή πραγματικότητα.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΟΙΝΗ: Να χαρακτηρίσετε τα βασικά πρόσωπα του διηγήματος.