Επαναληπτικές ασκήσεις γραμματικής και συντακτικού, κειμ. 2-11
Κείμενο 2
- ἐπιμελείας, , ἡλικίαν, γραμματισταὶ, κιθαρισταὶ, ψυχὰς, ἁρμονίαν, παλαίστραις, παιδοτρίβαι, πονηρίαν: α) σε ποια κλίση ανήκουν τα ουσιαστικά; β)Να γράψετε τη δοτική και αιτιατική ενικού και πληθυντικού αριθμού
- τροφὸς, παιδαγωγὸς, διδασκάλων, ῥυθμὸν, γυμνασίοις: α) σε ποια κλίση ανήκουν τα ουσιαστικά; β)Να γράψετε τη γενική και δοτική ενικού και πληθυντικού αριθμού
- γονεῖς, γράμματα, σώματα: α) σε ποια κλίση ανήκουν τα ουσιαστικά; β)Να τα κλίνετε στους δύο αριθμούς
- διδάσκουσι: Να κάνετε χρονική αντικατάσταση
- Πέμπουσιν: Να κλίνετε την οριστική ενεστώτα και παρατατικού
- Διδάσκοντες: α) να αναγνωρίσετε γραμματικά τον τύπο, β) να γράψετε τα απαρέμφατα και τις μετοχές όλων των χρόνων
- δίκαιον, ἄδικον, καλόν, αἰσχρόν : να γράψετε τον ίδιο τύπο στα άλλα δύο γένη
κείμενο 3
- πόλεις, κεραμέων: α) σε ποια κλίση ανήκουν τα ουσιαστικά; β) Να τα κλίνετε
- τῷ βίῳ, ναύκληρος, τροφὴν, τοῖς οἰκείοις, ὁ ἔμπορος, ὁ κάπηλος, χλαμυδουργίας, λιθοξόων, σκυτοτόμων: α) σε ποια κλίση ανήκουν τα ουσιαστικά; β)Να γράψετε την ίδια πτώση του άλλου αριθμού
- ἐσπούδαζε: Να κάνετε χρονική αντικατάσταση
- ἔτρεφε, διετρέφετο: Να κλίνετε την οριστική ενεστώτα και παρατατικού στη φωνή που βρίσκεται το κάθε ρήμα
- πλεῖστα ἐπιτήδεια: να κλιθούν μαζί
- ἐπιτηδεύουσι: Να κλίνετε την οριστική μέλλοντα
- τὰ ἀναγκαῖα, Πολύζηλος, οἰκέτας, τέχνην: ποιος ο συντακτικός ρόλος των παραπάνω λεξεων
κείμενο 4
- νήσῳ μικρᾷ καὶ ἐρήμῃ, ἑλληνικῇ φωνῇ: να κλιθούν μαζί
- ἡμέρας, ἀνθρώπους, τῶν κυμάτων, τῆς ὁδοῦ, εὔπλοιαν: α) σε ποια κλίση ανήκουν τα ουσιαστικά; β)Να γράψετε την αιτιατική και κλητική ενικού και πληθυντικού αριθμού
- ταῦτα: να κλίνετε την αντωνυμία στα τρία γένη
- ἡμᾶς: να κλινετε την αντωνυμία στο πρόσωπο που βρίσκεται
- Θαυμάζομεν: Να κάνετε χρονική αντικατάσταση
- Βαδίζουσιν: Να κλίνετε την οριστική παρατατικού και αορίστου
- ἀνθρώπους, Φελλόποδες, ἡμᾶς, (συνοδοιποροῦσι) ἡμῖν: ποιος ο συντακτικός ρόλος των παραπάνω λεξεων
κείμενο 6
- Ἔλαφος, ὥρᾳ, πηγὴν, ἰδέᾳ, φύσιν, κόσμος, ὑλακή, κυνηγέται, φυγὴν, πείρᾳ πεδίου: α) σε ποια κλίση ανήκουν τα ουσιαστικά; β)Να γράψετε την ίδια πτώση του άλλου αριθμού
- πυκνὴν ὕλην, ἄδικος κριτὴς: να κλιθούν μαζί
- Ἔψεγεν: να κλίνετε το ρήμα στο χρόνο που είναι
- ἦν: να αναγνωρίσετε γραμματικά και να κλίνετε το ρήμα στον ενεστώτα , παρατατικό και μέλλοντα
- ἐσῴζετο: Να κάνετε χρονική αντικατάσταση
- τὰ σῲζοντα: α) να αναγνωρίσετε γραμματικά τον τύπο, β) να γράψετε τα απαρέμφατα και τις μετοχές όλων των χρόνων
- τῇ ἰδέᾳ, τὴν φύσιν, κόσμος, λεπτότητα, κριτὴς: ποιος ο συντακτικός ρόλος των παραπάνω λέξεων
κείμενο 6
- πόθος, τὴν ἅμαξαν, τοῦ ζυγοῦ, φλοιοῦ, κρανίας, λύσιν, κίνησιν, βρονταί, σημεῖα: α) σε ποια κλίση ανήκουν τα ουσιαστικά; β)Να γράψετε την γενική και αιτιατική ενικού και πληθυντικού αριθμού
- ἄλυτον δεσμόν: να κλιθούν μαζί
- λαμβάνει: να κλίνετε το ρήμα στο χρόνο που είναι
- ἄρξαι: να γράψετε τα απαρέμφατα και τις μετοχές όλων των χρόνων
- διέκοψε, ἔθυες: Να κάνετε χρονική αντικατάσταση
- πόθος, αὐτὸν, τὸν δεσμόν, ὁ δεσμὸς, ἀρχὴ, κίνησιν, βρονταί, θεοῖς: ποιος ο συντακτικός ρόλος των παραπάνω λέξεων
- περιιδεῖν, λελύσθαι: α) ποιο είναι το είδος των απαρεμφάτων; β) ποιος ο συντακτικός τους ρόλος
κείμενο 10
- κτήσεως, οἰκίας, ἀνδράποδα, βοσκήματα, δένδρα: α) σε ποια κλίση ανήκουν τα ουσιαστικά; β)Να γράψετε την ίδια πτώση του άλλου αριθμού
- χρηστὸς φίλος, κτῆμα πάγχρηστον: να κλιθούν μαζί
- ἀκούω: να γράψετε το β’ ενικό και β’ πληθυντικό ενεστώτα, παρατατικού και αορίστου
- φροντίζουσι: να γράψετε το ίδιο πρόσωπο στον παρακείμενο και υπερσυντέλικου
- τάττει, συνεπισχύετε: Να κάνετε χρονική αντικατάσταση
- θεραπεύειν: να γράψετε τα απαρέμφατα και τις μετοχές όλων των χρόνων
- τοῦτο, πολλῶν, ἑαυτὸν, φόβος: ποιος ο συντακτικός ρόλος των παραπάνω λέξεων
- ποιῆσαι, θεραπεύειν: α) ποιο είναι το είδος των απαρεμφάτων; β) ποιος ο συντακτικός τους ρόλος
- κράτιστόν ἐστι φίλος: να συντάξετε την παραπάνω πρόταση
- να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις ως προς το είδος τους (απλή, σύνθετη, ελλειπτική, επαυξημένη)
- Καὶ οἰκίας καὶ ἀγροὺς καὶ ἀνδράποδα καὶ βοσκήματα καὶ σκεύη πολλοί κτῶνται
- κράτιστόν ἐστι φίλος
- Ὁ γὰρ ἀγαθὸς φίλος ἑαυτὸν τάττει πρὸς πᾶν τὸ ἐλλεῖπον τῷ φίλῳ
κείμενο 11
- ἡ μάχη, πόλεις, τοῦ ἵππου, ἡλικίας, ἀμβάτας, τῷ θυμῷ, σημεῖον, ὄνομα, κεφαλὴν: α) σε ποια κλίση ανήκουν τα ουσιαστικά; β)Να γράψετε την δοτική ενικού και πληθυντικού αριθμού
- ἐπώνυμον, γενναῖος: να γράψετε την δοτική και αιτιατική ενικού και πληθυντικού στα τρία γένη.
- λευκὸν σῆμα: να κλιθούν μαζί
- ὠνόμασε, προεκήρυξαμεν: Να κάνετε χρονική αντικατάσταση
- συγκινδυνεύσας: να γράψετε τις μετοχές των υπόλοιπων χρόνων στο ίδιο γένος, αριθμό και πτώση
- ἡ μάχη, ποταμὸν, πόλεις, καματηρὸς, ἀμβάτας, σημεῖον, σῆμα, ὁ ἵππος, ἀφανὴς: ποιος ο συντακτικός ρόλος των παραπάνω λέξεων
- ἀποκτενεῖν: α) ποιο είναι το είδος του απαρεμφάτου; β) ποιος ο συντακτικός του ρόλος
- εἰ μὴ ἀπάξουσιν αὐτῷ τὸν ἵππον: να συντάξετε την παραπάνω πρόταση