Από το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ

13 Σεπτεμβρίου 2020 Δεν επιτρέπονται σχόλια Από ΣΤΙΒΑΚΤΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
ΑΠΟ ΤΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΤΗΣ ΑΝΝΑΣ ΦΡΑΝΚ    
                               
 ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ = αυτοβιογραφικό κείμενο όπου ένα πρόσωπο καταγράφει μέρα προς μέρα τις σκέψεις και τις απόψεις του πάνω σε πρόσωπα και πράγματα της επικαιρότητας ή πάνω σε προσωπικά ζητήματα. Όταν ο συντάκτης το προορίζει για τον εαυτό του, έχει ειλικρίνεια και αμεσότητα.
ΤΕΧΝΙΚΗ:
–          Ο συντάκτης του ημερολογίου και ο αφηγητής ταυτίζονται.
–          Μορφή αλληλογραφίας.
–          Εξομολογείται με ειλικρίνεια τις σκέψεις και τα συναισθήματά της.
–          Εξωτερικά χαρακτηριστικά: ημερομηνία, προσφώνηση, αποφώνηση
ΘΕΜΑ: Τα παράπονα της Άννας στο ημερολόγιό της για τη μεροληπτική, όπως νομίζει, στάση των γονιών της υπέρ της αδερφής της και οι γενικότερες σκέψεις και κρίσεις της για τους γονείς και τον εαυτό της.
 ΕΝΟΤΗΤΕΣ:
1Η ΕΝΟΤΗΤΑ: «Αγαπητή Κίτυ… διάθεση της Μαργκότ».
2Η ΕΝΟΤΗΤΑ: «Δεν τις αγαπώ… με τα ελαττώματά της».
3Η ΕΝΟΤΗΤΑ: «Περισσότερο απ’ όλους… στα παιδιά τους».
4Η ΕΝΟΤΗΤΑ: «Μερικές φορές… Δική σου, Άννα».
 ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Τα παράπονα της Άννας με αφορμή το επεισόδιο με τη Μαργκότ.
2Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Η σχέση της Άννας με τον πατέρα της.
3Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Η άποψη της Άννας για τη μητέρα της.
4Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Οι συναισθηματικές ανάγκες της Άννας και η διάθεση αυτοκριτικής.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
–          Άννα: ώριμη, με διάθεση που χαρακτηρίζεται από αστάθεια, αντιφάσεις στο χαρακτήρα της, ζηλιάρα, ωριμότητα για τις απόψεις της για το μητρικό ρόλο, ωριμότητα που φανερώνει η αυτοκριτική της, πεισματάρα, έξυπνη, ειλικρινής, εγωίστρια.
 ΒΑΣΙΚΗ ΙΔΕΑ: Η ψυχολογία των εφήβων και οι σχέσεις τους με την οικογένεια.
ΓΛΩΣΣΑ: Απλή δημοτική.
ΥΦΟΣ: Εξομολογητικό, επικριτικό, ειρωνικό.
ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ: Μεταφορές, Παρομοιώσεις, Επίθετα.
 ΙΔΕΕΣ – ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ:
–          Η εξομολόγηση σε ένα ημερολόγιο δείχνει την επιθυμία του εφήβου για επικοινωνία.
–          Τραγική ειρωνεία αποτελεί η βεβαίωσή της ότι κανείς άλλος δε θα το διαβάσει.
–          Συναισθήματα που κυριαρχούν είναι η λύπη και η αγανάκτηση μιας έφηβης που αισθάνεται να την πνίγει η αδικία.
–          Η έλλειψη επικοινωνίας με τους γονείς της προξενεί επίσης στην Άννα συναισθήματα μοναξιάς και απομόνωσης.
 ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ: α) εγωισμός, ζήλια, μοναξιά, β)αναζήτηση προσωπικής ανεξαρτησίας, γ) ανάγκη εφήβου να συνομιλήσει με τον εαυτό του δ)ακόμα και στο μεγαλύτερο κίνδυνο, ο έφηβος έχει τις δικές του προτεραιότητες για προσωπικά ζητήματα, ε) απότομες ψυχικές μεταπτώσεις, στ) κυριότερο πρόβλημα: η αγάπη και η αναγνώριση από το οικογενειακό περιβάλλον.

ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΑΝΝΑΣ: ψυχική αναστάτωση, θυμός, μνησικακία

 

ΣΗΜΕΙΑ ΟΠΟΥ ΦΑΙΝΕΤΑΙ Η ΩΡΙΜΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΑΝΝΑΣ: απόψεις για μητρικό ρόλο, αυτοκριτική, ανάγκη να αποτελεί η μητέρα ιδανικό πρότυπο.

ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ:μεταφορές, παρομοιώσεις, επίθετα

ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

«από το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ»

 

 

Ομάδα 1η  1Η ΕΝΟΤΗΤΑ: «Αγαπητή Κίτυ… διάθεση της Μαργκότ».

  1. Να δώσετε έναν πλαγιότιτλο για την ενότητα.
  2. Να αποδώσετε προφορικά το περιεχόμενο της ενότητας.
  1. Πώς αισθάνεται η Άννα (1η ενότητα) εξαιτίας του επεισοδίου με την αδελφή της; Πιστεύετε ότι τα συναισθήματα αυτά δικαιολογούνται λόγω της εφηβείας;
  1. Αν ήσασταν στη θέση της, θα διακατεχόσασταν από παρόμοια συναισθήματα ή θα είχατε διαφορετική αντίδραση ; Σε κάθε περίπτωση να δικαιολογήσετε τη θέση σας.

Ομάδα 2η :  2Η ΕΝΟΤΗΤΑ: «Δεν τις αγαπώ… με τα ελαττώματά της».

  1. Να δώσετε έναν πλαγιότιτλο για την ενότητα.
  2. Να αποδώσετε προφορικά το περιεχόμενο της ενότητας.
  3. Πώς περιγράφει η Άννα τη συμπεριφορά του πατέρα προς την αδερφή της και προς την ίδια; Θεωρείτε ότι η Άννα έχει δίκιο;
  4. Πώς αισθάνεται η Άννα για τον πατέρα της ;

Ομάδα 3η:   3Η ΕΝΟΤΗΤΑ «Περισσότερο απ’ όλους… στα παιδιά τους».

  1. Να δώσετε έναν πλαγιότιτλο για την ενότητα.

2.  Να αποδώσετε προφορικά το περιεχόμενο της ενότητας.

3.Ποια σχέση έχει η Άννα με τη μητέρα της; Πώς δικαιολογεί η ίδια αυτή τη σχέση;

4. Αν ήσασταν στη θέση της, θα διακατεχόσασταν από παρόμοια συναισθήματα ή θα είχατε διαφορετική αντίδραση ; Σε κάθε περίπτωση να δικαιολογήσετε τη θέση σας.

Ομάδα 4η4Η ΕΝΟΤΗΤΑ «Μερικές φορές… Δική σου, Άννα».

  1. Να δώσετε έναν πλαγιότιτλο για την ενότητα.
  2. Να αποδώσετε προφορικά το περιεχόμενο της ενότητας.
  3. Ποιες σκέψεις κάνει η Άννα για το ρόλο των γονέων
  4. Ποια στοιχεία της ενότητας δείχνουν ότι η Άννα έχει διάθεση αυτοκριτικής;

Ομάδα 5η

  1. Ποια συναισθήματα κατακλύζουν την Άννα την ώρα που γράφει το ημερολόγιό της;
  2. Ανάμεσα στα χαρακτηριστικά της εφηβικής ηλικίας περιλαμβάνονται: α) εγωισμός, ζήλια, μοναξιά, β)αναζήτηση προσωπικής ανεξαρτησίας, γ) ανάγκη εφήβου να συνομιλήσει με τον εαυτό του δ)ακόμα και στο μεγαλύτερο κίνδυνο, ο έφηβος έχει τις δικές του προτεραιότητες για προσωπικά ζητήματα, ε) απότομες ψυχικές μεταπτώσεις, στ) κυριότερο πρόβλημα: η αγάπη και η αναγνώριση από το οικογενειακό περιβάλλον . Ποια από αυτά τα χαρακτηριστικά εντοπίζετε στο κείμενο;

ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ: Γράψτε μια σελίδα στο ημερολόγιό σας με θέμα ένα γεγονός /περιστατικό που συνέβη στο χώρο της οικογένειάς   σας και σας προκάλεσε έντονα συναισθήματα και σκέψεις. (**Να εφαρμόσετε τα χαρακτηριστικά του ημερολογίου)