Στο θέμα τού 2008 είχαν δοθεί δύο ενδεικτικές λύσεις από την Επιτροπή Εξετάσεων. Σε σύγκριση με εκείνες τις λύσεις, η λύση που παρατίθεται εδώ έχει περισσότερους χρωματικούς φθόγγους (αλλοιωμένες συγχορδίες και παρενθετικές δεσπόζουσες), ξένους φθόγγους και μιμήσεις μοτίβων.
Τα μ. 9-10 επιδέχονται εναρμονίσεις στις τονικότητες: Ρε μείζονα, Σολ
μείζονα, Ντο
μείζονα, σι
ελάσσονα, λα
ελάσσονα. Στις δύο ενδεικτικές λύσεις τής Επιτροπής Εξετάσεων τα μέτρα αυτά εναρμονίζονται σε ελάσσονες τονικότητες. Αντίθετα, στη λύση που δίνεται εδώ τα μ. 9-10 εναρμονίζονται σε μείζονες τονικότητες και, παρά τις μελωδικές διαφορές που έχουν μεταξύ τους, αντιμετωπίζονται αρμονικά ως αλυσίδα. Δημιουργείται έτσι ένας κύκλος πεμπτών, ο οποίος ουσιαστικά αρχίζει με μια απροσδόκητη πτώση από την τελευταία συγχορδία τού μ. 8. Επίσης αξιοποιείται το μοτίβο της πρώτης αρμονικής αλυσίδας, που εδώ μπαίνει στη φωνή τής άλτο.
Εναλλακτικά παρατίθεται εναρμόνιση των μ. 9-10 σε ελάσσονες τονικότητες. Χρησιμοποιείται επίσης η πολύ εύχρηστη “ντιμινουίτα” συγχορδία (viio7) και αξιοποιούνται α) το μοτίβο που εμφανίζεται στους χρόνους 3 & 4 τού μ. 7 της δοσμένης μελωδίας (διαδοχή βαθμίδων τονικότητας: 2-1-7) και εδώ μπαίνει στο μπάσο, και β) το μοτίβο που εμφανίζεται στους χρόνους 1 & 2 τού μ. 5 της δοσμένης μελωδίας (μοτίβο καθυστέρησης με ποίκιλμα στη λύση) και το οποίο τώρα μπαίνει στην άλτο.
Θέμα αρμονίας πανελληνίων εξετάσεων 2008 από ΚΕΝΤΡΩΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ διατίθεται με άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0.