Το θέμα αυτό έχει δύο εναρμόνιες αλλαγές στα μ. 9 & 12 οι οποίες οριοθετούν ένα τρίμετρο τμήμα που είναι σε τονικότητες με διέσεις, ενώ όλο το υπόλοιπο θέμα είναι σε τονικότητες με υφέσεις. Άλλο χαρακτηριστικό του θέματος αυτού είναι ότι η τελική πτώση γίνεται στην ομώνυμη τονικότητα τής αρχικής ντο ελάσσονας (δηλ. στη Ντο μείζονα, μ. 14-15). Χαρακτηριστικά τού θέματος είναι επίσης: i) το χρωματικό ποίκιλμα που περιέχεται στο μοτίβο τής αρχής (μ. 1, φθόγγος φα δίεση) και το οποίο επαναλαμβάνεται στη συνέχεια τού θέματος και ειδικότερα στα: μ. 2 (φθόγγος σολ δίεση), μ. 3 (φθόγγος σολ δίεση), μ. 9 (φθόγγος μι αναίρεση) και μ. 11 (φθόγγος σολ διπλή δίεση). Και ii) ο φθόγγος με το διπλό σημείο αλλοίωσης (σι διπλή ύφεση) στο μ. 6, που θεωρείται βαρυμένη 2η βαθμίδα στην τονικότητα λα ύφεση και εναρμονίζεται με τη συγχορδία IIN6. Πριν το πτωτικό 6/4 που έρχεται στο ισχυρό τού μ. 14 μπορεί να προηγηθεί η diminuita της δεσπόζουσας (όπως στην παρακάτω ενδεικτική λύση) ή η “γερμανική” συγχορδία αυξημένης 6ης (όπως λ.χ. στην ενδεικτική λύση της επιτροπής πανελληνίων εξετάσεων).
Στο μ. 6 τής παρακάτω λύσης η πτώση καταλήγει στην VI της ομώνυμης ελάσσονας, γίνεται δηλαδή απροσδόκητη πτώση στη λα ύφεση ελάσσονα. Η “εκτροπή” στην ομώνυμη ελάσσονα δεν είναι απαραίτητο να γίνει. Ωστόσο, η συγχορδία τής VIης τού ελάσσονα περιέχει το φθόγγο φα ύφεση που πρόκειται να ακουστεί στη IIN· είναι ταυτόχρονα (V) στη ΙΙΝ και “εξυπηρετεί” έτσι καλύτερα τον ερχομό τής ΙΙΝ6 αμέσως μετά. Επιπλέον, η αλλαγή στην ομώνυμη κλίμακα είναι στοιχείο που υπάρχει στο δοσμένο θέμα (γίνεται στο μ. 14).
Ακολουθεί ατελής πτώση στη Λα ύφεση μείζονα στα μ. 7-8. Σημειώνεται ότι στο ισχυρό τού μ. 7 (αμέσως μετά την ΙΙΝ6) θα μπορούσε να μπει πτωτικό 6/4 (όπως επίσης γίνεται στην ενδεικτική λύση της επιτροπής πανελληνίων εξετάσεων), αντί για την diminuita της δεσπόζουσας.
Η παρούσα ενδεικτική λύση διαφοροποιείται από άλλες, πιο “τυπικές” λύσεις που έχουν δημοσιευτεί και οι οποίες βασίζονται περισσότερο στην ενδεικτική λύση που δόθηκε από την επιτροπή πανελληνίων εξετάσεων. Αυτό έγινε εσκεμμένα: Καταδεικνύεται έτσι η ποικιλία εναρμονίσεων την οποία μπορεί να έχει ένα δοσμένο θέμα. Εκτός από τα παραπάνω, άλλα στοιχεία διαφοροποίησης της παρούσας λύσης από την ενδεικτική λύση τής επιτροπής πανελληνίων είναι ο βραδύτερος αρμονικός ρυθμός και οι μιμήσεις.
Θέμα αρμονίας πανελληνίων εξετάσεων 2012 από ΚΕΝΤΡΩΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ διατίθεται με άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0.

Πολύ ενδιαφέρουσα λύση! Ο αργός αρμονικός ρυθμός δημιουργεί ωραίες αρμονικές φράσεις και σε συνδυασμό με την επεξεργασία – μίμηση των μοτίβων του θέματος διαμορφώνει άρτιο αισθητικό και ακουστικό αποτέλεσμα.