ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. ΛΗΜΝΟΥ

Άλλος ένας ιστότοπος Blogs.sch.gr

” Όλοι για έναν και ένας για όλους ” Βιωματική Δράση με θέμα Θυμός & Διαχείριση Συγκρούσεων στο νηπιαγωγείο Θάνους.

Φεβ 202316
οθόνης 2

Το νηπιαγωγείο Θάνους επισκέφθηκαν, την Τρίτη 14 Φεβρουαρίου, μέλη της επιστημονικής ομάδας του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.  Λήμνου (Νηπιαγωγός, Λογοθεραπεύτρια)  στα πλαίσια των βιωματικών δράσεων που οργανώνει, με θέμα, «Θυμός και Διαχείριση Συγκρούσεων».

 

 

1676544701236

Αρχικά, τα νήπια ήρθαν σε επαφή και αναγνώρισαν τα συναισθήματα, μέσα από αντίστοιχο εποπτικό υλικό, παρατήρησαν και μιμήθηκαν εκφράσεις του προσώπου και σκέφτηκαν καταστάσεις στις οποίες νιώθουμε τα αντίστοιχα συναισθήματα. Έπειτα, ταύτισαν το συναίσθημα με την αντίστοιχη λέξη. Τέλος μέσα από βιωματικό παιχνίδι βρέθηκαν σε μια κατάσταση που τους δημιουργεί θυμό και προσπάθησαν μόνοι τους μέσα από απλά βήματα να βρουν τη λύση. Τα παιδιά κατανόησαν τον τρόπο με τον οποίο επιλύουμε τις συγκρούσεις που προκύπτουν και η δραστηριότητα «στέφθηκε» με επιτυχία!

1676537996078

Στόχοι της βιωματικής δράσης ήταν :

  • Η αναγνώριση των συναισθημάτων
  • Κατανόηση πως όλα τα συναισθήματα είναι αποδεκτά
  • Εύρεση πρακτικών τρόπους που θα μας βοηθήσουν να επιλύουμε τις συγκρούσεις που προκύπτουν στην τάξη

Συνοψίζοντας, τα νήπια έδειξαν ενδιαφέρον για τις δραστηριότητες, κατανόησαν τον τρόπο με τον οποίο είναι βοηθητικό να συζητάμε και να επιλύουμε τα προβλήματα που προκύπτουν και φάνηκε να απολαμβάνουν τη διαδικασία.

Ευχαριστούμε θερμά τις εκπαιδευτικούς του νηπιαγωγείου για άψογη συνεργασία και φιλοξενία!

1676537996097  1676540371913  16765379961131676540371895     1676540371948 1

από κάτω από: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ” Όλοι για έναν και ένας για όλους ” Βιωματική Δράση με θέμα Θυμός & Διαχείριση Συγκρούσεων στο νηπιαγωγείο Θάνους.    

Βιωματική Δράση του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Λήμνου στο Δημοτικό Αγ. Δημητρίου με θέμα “Συναισθήματα, Αυτοεκτίμηση και Διαχείριση Συγκρούσεων”

Ιαν 202324
emotions

 

Στο πλαίσιο των βιωματικών δράσεων που οργανώνει το ΚΕΔΑΣΥ Λήμνου στα σχολεία Α’θμιας και Β’θμιας Εκπαίδευσης, το επιστημονικό προσωπικό του ΚΕΔΑΣΥ επισκέφθηκε το Δημοτικό Σχολείο Αγ. Δημητρίου τη Δευτέρα 23/1/2023. Συγκεκριμένα, τη δράση αυτή υλοποίησαν η Εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής Νικολτσίου Ασημένια και η Κοινωνική Λειτουργός Καρτσωνάκη Ελένη.

Οι μαθητές συμμετείχαν σε δραστηριότητες που είχαν σχέση με την αναγνώριση και κατονομασία των συναισθημάτων (θετικών και αρνητικών). Αναλυτικότερα, εστίασαν στο συναίσθημα του Θυμού (διάρκεια, ποιότητα, ένταση) και στους τρόπους διαχείρισης του. Πραγματοποιήθηκαν δραστηριότητες αυτοεκτίμησης, όπως η δημιουργία του προσωπικού εμβλήματος. Επίσης, στα πλαίσια των δραστηριοτήτων, τα παιδιά μοιράστηκαν προσωπικές εμπειρίες σε καταστάσεις θυμού και βίας.

Τέλος, η μία ομάδα μαθητών δημιούργησε ένα κολάζ σε σχέση με τα συναισθήματα και η άλλη ομάδα, ένα κολάζ με τους τρόπους επίλυσης διαφορών.

 

20230123 131426 

20230123 112406

20230123 113353

από κάτω από: Βιωματικές Δράσεις ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Λήμνου για το έτος 2022-2023 | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Βιωματική Δράση του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Λήμνου στο Δημοτικό Αγ. Δημητρίου με θέμα “Συναισθήματα, Αυτοεκτίμηση και Διαχείριση Συγκρούσεων”    

Βιωματική Δράση στο Νηπιαγωγείο Νέας Κούταλης με τίτλο “Διαφορετικότητα” με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία “3 Δεκεμβρίου”

Δεκ 20225
AMEA 1

 

3 Δεκεμβρίου: Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία. Όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι!

Ευχαριστούμε θερμά τις εκπαιδευτικούς του Νηπιαγωγείου Νέας Κούταλης για τη φιλοξενία και την άψογη συνεργασία!

από κάτω από: Βιωματικές Δράσεις ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Λήμνου για το έτος 2022-2023 | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Βιωματική Δράση στο Νηπιαγωγείο Νέας Κούταλης με τίτλο “Διαφορετικότητα” με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία “3 Δεκεμβρίου”    

Βιωματικές Δράσεις: “3 Δεκεμβρίου Παγκόσμια Ημέρα Αναπηρίας”

Δεκ 20225
accessibility g6a8135a4b 1920

      Στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Ατόμων με Αναπηρία, το επιστημονικό προσωπικό  του ΚΕΔΑΣΥ Λήμνου επισκέφθηκε το 3ο Δημοτικό Σχολείο Μύρινας για τη διενέργεια βιωματικών δράσεων.

      Πραγματοποιήθηκε χωρισμός των μελών του ΚΕΔΑΣΥ σε τρείς ομάδες των δύο ατόμων με αποδέκτες μαθητές της Δ’ και Ε’ Τάξης.

      Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν βίντεο με θέμα την αναπηρία, να εκφράσουν σκέψεις και συναισθήματα, να παρουσιάσουν προσωπικές εμπειρίες, καθώς και μέσω του βιωματικού παιχνιδιού να προσεγγίσουν ζητήματα της κάθε αναπηρίας (γνωριμία με τη μέθοδο Braille, τη νοηματική γλώσσα και τον προσανατολισμό των τυφλών).

      Συμπερασματικά, οι μαθητές επέδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και εξέφρασαν την επιθυμία για συμμετοχή τους σε παρόμοιες δράσεις.

 

      20221201 101424 20221201 102955 20221201 104621 20221201 104714 20221201 105013 20221201 115521 20221201 121630 20221201 121700 317265705 1777889579240113 1583364866961763027 n 317373090 841271560265414 6257366202005425135 n 317396792 880793186625083 8075554238913652196 n 317494892 3286737691655189 695628206633588108 n 317633695 3236405589945662 625176742626238279 n 317719318 819350035845039 5099372012431426778 n 317735569 488992506667887 4973522285158229235 n 317752989 1135950020391189 669382637010038619 n 317910677 886692196019445 3121936313294244476 n 318009697 681640199986839 1183188414874015481 n 318102800 875530990465825 3834619155153727615 n 318170530 874478080234320 1762551192544496714 n 318177692 1521435624971577 5668127236346805590 n 318180602 1583996808728382 1553882587762204980 n 318194427 1609012382874608 4232388197986949448 n 318248876 2092391520968987 6002593446779267074 n

Ευχαριστούμε θερμά για τη συνεργασία  τη διευθύντρια και τους εκπαιδευτικούς του 3ου Δημοτικού Σχολείου Μύρινας.

από κάτω από: 3 Δεκεμβρίου - Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, Βιωματικές Δράσεις ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Λήμνου για το έτος 2022-2023 | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Βιωματικές Δράσεις: “3 Δεκεμβρίου Παγκόσμια Ημέρα Αναπηρίας”    

Βιωματικές Δράσεις: “Αποδοχή Διαφορετικότητας και Διαχείριση Συγκρούσεων”

Δεκ 20225
dispute g354b50a50 1920

      Η διεπιστημονική ομάδα του ΚΕΔΑΣΥ Λήμνου πραγματοποίησε επίσκεψη στο Δημοτικό Σχολείο Θάνους την Πέμπτη 24 Νοεμβρίου 2022, με σκοπό την υλοποίηση βιωματικών δράσεων με θέμα την «αποδοχή της διαφορετικότητας και τη διαχείριση των συγκρούσεων».

      Τα μέσα που χρησιμοποιήθηκαν κατά τη διενέργεια των δραστηριοτήτων ήταν τα διδακτικά σενάρια, οι καρτέλες, η δημιουργία αφίσας, ενώ τα παιδιά εργάστηκαν με ομαδικό τρόπο.

      Συμπερασματικά, τα παιδιά ανταποκρίθηκαν με ενθουσιασμό, αντιλήφθηκαν τη σημασία της ιδιαιτερότητας του κάθε ατόμου και αποκόμισαν σημαντικά οφέλη αναφορικά με την αντιμετώπιση ενδεχόμενων συγκρούσεων.

      20221124 111023 20221124 111026 20221124 111051 20221124 111129 20221124 111243 20221124 111247 20221124 111616 20221124 112725 20221124 1136550 20221124 113957

20221124 115245 20221124 115251 20221124 115331 20221124 120412 20221124 121654 20221124 121658 20221124 122944 20221124 125629 20221124 125640

Ευχαριστούμε θερμά τους εκπαιδευτικούς του Δημοτικού Σχολείου Θάνους Λήμνου για τη φιλοξενία!

       

από κάτω από: Βιωματικές Δράσεις ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Λήμνου για το έτος 2022-2023 | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Βιωματικές Δράσεις: “Αποδοχή Διαφορετικότητας και Διαχείριση Συγκρούσεων”    

ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ ΛΗΜΝΟΥ ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΠΟΛΙΟΧΝΗ

Νοέ 202223
c3aae8cb1cb03a9257de1232e872c335 1

ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ ΛΗΜΝΟΥ ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΠΟΛΙΟΧΝΗ

ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ ΛΗΜΝΟΥ – ΠΟΛΙΟΧΝΗ / ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2022

Το ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ Λήμνου στα πλαίσια πρόληψης κοινωνικών ζητημάτων, πραγματοποίησε επισκέψεις στο Γυμνάσιο Μύρινας Λήμνου, σε συνεργασία με το Κέντρο Πρόληψης «Πολιόχνη». Οι επισκέψεις έγιναν σε χρονικό διάστημα δύο εβδομάδων και αφορούσαν την υλοποίηση βιωματικών δράσεων που απευθύνονταν στους μαθητές της Α’ και της Γ’ γυμνασίου. Η θεματολογία των δράσεων σχετιζόταν με τις έννοιες της «ομαδικότητας», της «συνεργασίας», της «αποδοχής», της «συμπερίληψης» και του «αποκλεισμού».
Στόχοι των δράσεων, είναι :
 Η καλύτερη γνωριμία των μαθητών μεταξύ τους, η ανάπτυξη και σύσφιξη σχέσεων.
 Η ομαλότερη συνεργασία των μελών της ομάδας στα πλαίσια του αλληλοσεβασμού, της αλληλεγγύης και της ενσυναίσθησης.
 Η αναγνώριση της διαφορετικότητας και η αποδοχή του «άλλου».
 Η προαγωγή της συμπερίληψης όλων των ατόμων, ανεξαρτήτων των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους στην κοινωνία, το δικαίωμα όλων των μελών της ομάδας στη συμμετοχή των δράσεών της και αποφυγή ενδεχόμενου αποκλεισμού.

Οι μαθητές συμμετείχαν πρόθυμα και ενεργά στις βιωματικές δράσεις.

Ευχαριστούμε θερμά τη διευθύντρια, τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές του Γυμνασίου Μύρινας καθώς και τους συναδέλφους του Κέντρου Πρόληψης «Πολιόχνη» για την εξαιρετική συνεργασία.

από κάτω από: Βιωματικές Δράσεις ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Λήμνου για το έτος 2022-2023, Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ ΛΗΜΝΟΥ ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΠΟΛΙΟΧΝΗ    

Η σημασία της Ψυχοκοινωνικής υποστήριξης και οι ψυχολογικές πρώτες βοήθειες στο σχολείο.

Νοέ 20228
υποστήριξη εικόνα για site

Ψυχοκοινωνική υποστήριξη και ψυχολογικές πρώτες βοήθειες στο σχολείο.

Εισαγωγή στις έννοιες της ψυχικής υγείας, της ευημερίας και της ψυχοκοινωνικής υποστήριξης – αποϊατρικοποίηση της ψυχικής υγείας.

Μέσα στο ρόλο των εκπαιδευτικών (όπως και των γονιών) είναι να αντέχουν τον ψυχικό πόνο που τους εναποθέτουν οι άλλοι.

Ιδιαίτερα οι εκπαιδευτικοί είναι εκείνοι που σε μεγάλο βαθμό καλούνται να σηκώσουν τον ψυχικό πόνο των εφήβων και να λειτουργήσουν ως αποδέκτες επώδυνων συναισθημάτων (του άγχους, του φόβου, της επιθετικότητας, του θυμού, της απόγνωσης κ.λ.π). Με τον τρόπο αυτό οι έφηβοι παίρνουν το μήνυμα σε συναισθηματικό επίπεδο, χωρίς λόγια και κηρύγματα, ότι εφόσον κάποιος άλλος μπορεί να σηκώσει αυτό το βάρος, τότε αυτό δεν είναι τόσο φοβερό και απειλητικό.

Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί παρόλο που δεν είναι εκπαιδευμένοι επαγγελματίες ψυχικής υγείας μπορούν να εντοπίσουν παιδιά που χρειάζονται υπηρεσίες ψυχικής υγείας και να συνεργαστούν με το σχολικό προσωπικό ψυχικής υγείας (π.χ. σχολικό σύμβουλο, σχολικό ψυχολόγο ή κοινωνικό λειτουργό) και να βοηθήσουν τα παιδιά ή τις οικογένειες να μάθουν και να αποκτήσουν πρόσβαση σε βοηθητικό υλικό ή υπηρεσίες ψυχικής υγείας.

Οι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν κάθε είδους δύσκολες καταστάσεις μπορεί να είναι η πρώτη γραμμή απάντησης σε πολλά σενάρια. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η αναγνώριση και η γνώση είναι κρίσιμης σημασίας.

Η ψυχική υγεία περιλαμβάνει τη συναισθηματική, ψυχολογική και κοινωνική μας ευημερία. Επηρεάζει το πώς σκεφτόμαστε, αισθανόμαστε και ενεργούμε. Βοηθά επίσης στον προσδιορισμό του τρόπου με τον οποίο διαχειριζόμαστε το άγχος, σχετιζόμαστε με τους άλλους και κάνουμε υγιεινές επιλογές. Η ψυχική υγεία είναι σημαντική σε κάθε στάδιο της ζωής, από την παιδική ηλικία και την εφηβεία έως την ενήλικη ζωή.

Η κακή ψυχική υγεία και η ψυχική ασθένεια δεν είναι το ίδιο. Ένα άτομο μπορεί να βιώσει κακή ψυχική υγεία και να μην διαγνωστεί με ψυχική ασθένεια. Ομοίως, ένα άτομο που έχει διαγνωστεί με ψυχική ασθένεια μπορεί να βιώσει περιόδους σωματικής, ψυχικής και κοινωνικής ευημερίας.

Ορίζοντας την “Ευημερία”

Η ευημερία περιγράφει τη θετική κατάσταση της ύπαρξης. Υφίσταται όταν ένα άτομο ευδοκιμεί ή αναπτύσσεται. Στα παιδιά και τους εφήβους, προκύπτει από την αλληλεπίδραση σωματικών, ψυχολογικών, γνωστικών, συναισθηματικών, κοινωνικών και πνευματικών πτυχών που επηρεάζουν την ικανότητά τους  να μεγαλώνουν, να μαθαίνουν, να κοινωνικοποιούνται  και να αναπτύσσονται στο μέγιστο των δυνατοτήτων τους.

Η ευημερία γίνεται συνήθως κατανοητή στη βάση τριών αξόνων:

  1. Προσωπική ευημερία
  2. Διαπροσωπική ευημερία
  3. Δεξιότητες και γνώσεις


Προσωπική ευημερία
:

Σε ατομικό επίπεδο περιλαμβάνει θετικές σκέψεις και συναισθήματα όπως η αισιοδοξία, η ηρεμία, η αυτοεκτίμηση και η αυτοπεποίθηση. Σε επίπεδο κοινότητας, η προσωπική ευημερία περιλαμβάνει δράσεις για την ευαισθητοποίηση,  στρατηγικές για την αλλαγή συμπεριφοράς σχετικά με την ψυχική υγεία και τις ψυχικές διαταραχές και παρεμβάσεις που υποστηρίζουν τη σημασία της αναζήτησης βοήθειας  συμβάλλοντας  έτσι στην όχι μόνο στην ατομική αλλά και στην κοινωνική ευημερία.


Διαπροσωπική ευημερία
:

Περιλαμβάνει τη φροντίδα, τις διαπροσωπικές σχέσεις, την ανταπόδοση της  φροντίδας, την αίσθηση  του ανήκειν, την ικανότητα του ατόμου να δημιουργεί σχέσεις και εγγύτητα με τους  άλλους. Στο επίπεδο της κοινότητας, η διαπροσωπική ευημερία αφορά τη δημιουργία ευκαιριών και του χώρου εντός της (τοπικής) κοινότητας προκειμένου να μπορέσουν να αναπτυχθούν αλλά και να προστατευτούν οι σχέσεις αυτές.


Δεξιότητες και γνώσεις
:

Η ικανότητα μάθησης, λήψης θετικών αποφάσεων, αποτελεσματικής ανταπόκρισης στις προκλήσεις της ζωής και έκφρασης, η οποία διευκολύνεται επίσης μέσω κοινοτικών υπηρεσιών που υποστηρίζουν την ευημερία και την ικανότητα των ατόμων να μαθαίνουν πώς να αντιμετωπίζουν με τον καλύτερο τρόπο τις ψυχοκοινωνικές τους ανάγκες. Η ικανότητα ανταπόκρισης στις προκλήσεις εντός της κοινότητας και η δυνατότητα αποτελεσματικής επικοινωνίας για την ψυχική υγεία και την ψυχοκοινωνική ευημερία.

Εφηβεία

Η εφηβεία αποτελεί μια περίοδο πρόκλησης για τους γονείς. Τα παιδιά περνούν μέσα από  διάφορες ταραχώδεις μεταβάσεις που χαρακτηρίζουν την εφηβεία -σωματικές, συναισθηματικές, ορμονικές, σεξουαλικές, κοινωνικές, διανοητικές- οι πιέσεις και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν μπορεί πολύ εύκολα να φαίνονται συντριπτικά. Για πολλούς εφήβους, αυτές και άλλες πιέσεις μπορεί να οδηγήσουν σε ένα ή περισσότερα προβλήματα ψυχικής υγείας.  Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί πως η ύπαρξη συμπεριφορικών δυσκολιών ή αποκλίσεων δεν συνεπάγεται αυτόματα  στην ύπαρξη κάποιας διαταραχής αυτής καθ’αυτής. Συνεπώς, η χρήση όρων όπως «διαταραχή» ή «διάγνωση» μπορεί να αντικατασταθεί από φράσεις όπως «ψυχική ευαλωτότητα», «συμπεριφορικές δυσκολίες» και «γνωστικά ελλείματα».

Κατανοήστε ότι μια πρόσκαιρη ψυχολογική επιβάρυνση που οδηγεί σε αλλαγή συμπεριφοράς δεν είναι διαταραχή ψυχικής υγείας. Μην ιατρικοποιείτε και μη στιγματίζετε συμπεριφορές που μπορεί να είναι παροδικές ή/και να οφείλονται σε ιδιαίτερες προσωπικότητες. Οι διαταραχές ψυχικής υγείας είναι θεραπεύσιμες: Αναζητήστε πληροφορίες σχετικά με τα πιο κοινά προβλήματα σχετιζόμενα με την ψυχική υγεία μεταξύ των εφήβων. Ο παιδίατρος, οι εκπαιδευτικοί του σχολείου αλλά και οι εξωσχολικές δραστηριότητες μπορούν να αποτελέσουν πολύτιμες πηγές πληροφοριών γύρω από τη ζωή και τη συμπεριφορά του εφήβου.

Παρακάτω παρουσιάζονται μερικά από τα είδη των πιο κοινών γνωστικών παραποιήσεων και η σύνδεσή τους με συγκεκριμένα ψυχολογικά προβλήματα του παιδιού:

  • Τα παιδιά με προβλήματα άγχους έχουν την τάση να ερμηνεύουν λανθασμένα ως απειλητικά τα εξωτερικά γεγονότα, είναι υπερβολικά εστιασμένα και υπερεπικριτικά με τον εαυτό τους, έχουν πολλές αρνητικές προσδοκίες και αυξημένα επίπεδα αυτομονολόγου.
  • Τα παιδιά με επιθετική συμπεριφορά, ερμηνεύουν τις καταστάσεις ως απειλητικές και παρατηρούν επιλεκτικά λιγότερα στοιχεία όταν θέλουν να αξιολογήσουν την πρόθεση της συμπεριφοράς των άλλων.
  • Τα παιδιά με καταθλιπτική συμπτωματολογία, διατηρούν στρεβλές αντιλήψεις για τις επιδόσεις τους, ενώ επιλέγουν να δίνουν σημασία σε αρνητικά χαρακτηριστικά, από ό,τι τα μη καταθλιπτικά παιδιά

Να παρατηρείτε προσεκτικά τη συμπεριφορά του εφήβου: Η εφηβεία είναι, πράγματι, μια περίοδος μετάβασης και αλλαγής, αλλά οι σοβαρές, δραματικές ή απότομες αλλαγές στη συμπεριφορά μπορεί να είναι ισχυροί δείκτες σοβαρών προβλημάτων ψυχικής υγείας.

Σημαντικές επισημάνσεις

  • Ένας σημαντικός αριθμός παιδιών και εφήβων εκτίθενται σε κρίσεις ή δύσκολα γεγονότα της ζωής αλλά δεν παρουσιάζουν τις ίδιες αντιδράσεις και στον ίδιο βαθμό. Αξίζει να σημειωθεί πως η ψυχική ανθεκτικότητα εξαρτάται από ιδιοσυγκρασιακούς, κοινωνικούς και ψυχολογικούς παράγοντες.
  • Τα περισσότερα παιδιά και έφηβοι ανακάμπτουν και προσαρμόζονται στην καθημερινότητα χωρίς να εμφανίσουν ιδιαίτερα προβλήματα.
  • Μετά από μία κρίση μπορεί να αναδυθούν νέες δυνατότητες για το άτομο, για την ψυχική του ανθεκτικότητα και νέες προοπτικές στη μετέπειτα ζωή του.
  • Όπως και τα παιδιά, έτσι και οι έφηβοι, συνήθως παραπέμπονται εξαιτίας ανησυχιών που οι τρίτοι εκφράζουν για τους ίδιους και κατά συνέπεια, το προσωπικό τους κίνητρο για θεραπεία είναι συχνά μειωμένο. Μπορεί, ιδιαίτερα στη αρχή, να είναι επιθετικοί, αδιάφοροι και βαριεστημένοι. Τότε, χρειάζεται να εδραιωθεί μία ανοιχτή, ζεστή και ειλικρινή σχέση. Η διαδικασία αύξησης των κινήτρων και της δέσμευσης τους εφήβους είναι πρωταρχικής σημασίας

Ο Ρόλος του εκπαιδευτικού

Έχει διαπιστωθεί ότι ο εκπαιδευτικός, για να λειτουργήσει παιδαγωγικά και διορθωτικά (θεραπευτικά) στο χώρο της αρμοδιότητάς του, θα πρέπει κατά τη διάρκεια των σπουδών του να έχει εκπαιδευτεί συστηματικά στις βασικές δεξιότητες της Συμβουλευτικής και της Συμβουλευτικής Ψυχολογίας.

Στην εποχή μας το επάγγελμα του εκπαιδευτικού έχει την τάση να περιορίζεται κυρίως στη μετάδοση της γνώσης. Πάνω σε αυτή τη βάση, επιπλέον επιμορφώσεις πάνω στη ψυχική υγεία παιδιών και εφήβων, ανακατευθύνουν και βοηθούν την προσωπική μέριμνα του εκπαιδευτικού και ενισχύουν την καλλιέργεια και ανάπτυξη της ενσυναίσθησης πάνω σε θέματα ψυχικής υγείας. Στο σημείο αυτό  είναι σημαντικό να τονιστεί  ότι καμιά ψυχολογική εκπαίδευση δεν είναι δυνατόν να αποδώσει, αν δεν συνοδεύεται από ενσυναίσθηση. Η βοήθεια προς τον άλλο δεν εξαρτάται τόσο από τα όσα λέμε, τις τεχνικές που χρησιμοποιούμε ή από το χρόνο που δίνουμε, αλλά προπάντων από την διάθεσή μας να προσφέρουμε.

Οι δεξιότητες της Συμβουλευτικής και της Συμβουλευτικής Ψυχολογίας είναι βοηθητικές σε όλο το φάσμα των διαπροσωπικών σχέσεων.

Ίσως αποβούν διαφωτιστικές στο πάντοτε σύγχρονο ερώτημα: Πως μπορώ να εκφράσω την αγάπη μου και το ενδιαφέρον μου προς το συνάνθρωπό μου; Άλλωστε απώτερος στόχος της όποιας θεραπευτικής ή συμβουλευτικής σχέσης είναι να λειτουργήσει στη συνέχεια ως μοντέλο για τη ζωή του βοηθουμένου.

Η έννοια του συμβούλου

Όταν ο δάσκαλος ενεργεί ως σύμβουλος λαμβάνει υπόψη του ότι :

  • Ο Προσανατολισμός-Συμβουλευτική είναι αναγκαία για όλα τα παιδιά. (π.χ. ανάγκη για αυτοεκτίμηση, για αυτοσεβασμό κλπ)
  • Επικεντρώνεται κυρίως στην αυτοαποδοχή, αυτοανακάλυψη, αυτοανάπτυξη.
  • Η συμβουλευτική στο σχολείο στοχεύει στη μαθησιακή διαδικασία και στην κατάσταση των παιδιών.

 

  • Φροντίζει για τις διαδικασίες ενθάρρυνσης των ατόμων.
  • Επιδιώκει την αναπτυξιακή κατεύθυνση, παρά ένα (προ)καθορισμένο τέλος, όπως π.χ. «αυτό το παιδί δεν θα περάσει πουθενά», «δεν κάνει για τίποτα», «μάταια πηγαινοέρχεται στο σχολείο».

Η ευημερία του εκπαιδευτικού

Η ατομική ευημερία των εκπαιδευτικών είναι απαραίτητη για την εξασφάλιση μιας σχέσης εκπαιδευτικού-μαθητή που να χαρακτηρίζεται από φροντίδα και κατανόηση. Το άγχος των εκπαιδευτικών επηρεάζει τόσο την ποιότητα της διδασκαλίας όσο και την ποιότητα της μάθησης και μπορεί επίσης να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην ευημερία του παιδιού. Το φύλο τους, η αβεβαιότητα σχετικά με το καθεστώς απασχόλησης, το επίπεδο εκπαίδευσης, η διδακτική εμπειρία, οι μηχανισμοί αντιμετώπισης και οι συχνές μεταθέσεις είναι κάποιοι από τους παράγοντες που επηρεάζουν την ατομική αίσθηση ευεξίας του εκπαιδευτικού. Πρόσθετοι  παράγοντες που μπορεί να προκαλέσουν δυσφορία είναι π.χ. η διδασκαλία μετά από μια φυσική καταστροφή, η διδασκαλία σε μια περιοχή που επηρεάζεται από συγκρούσεις, σε ένα σχολείο με ανεπαρκείς πόρους και σε περιοχές με υψηλά ποσοστά κοινοτικής βίας. Είναι σημαντικό  να αναγνωρίσουμε  ότι οι εκπαιδευτικοί μπορεί να χρειάζονται ατομική υποστήριξη για την αντιμετώπιση δύσκολων συνθηκών.

Οι εκπαιδευτικοί χρειάζονται υποστήριξη για να συνεχίσουν να διδάσκουν, καθώς αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του εκπαιδευτικού συστήματος και είναι σημαντικοί προκειμένου τα παιδιά και οι έφηβοι να συνεχίσουν να μαθαίνουν και να ευημερούν. Η ευημερία των εκπαιδευτικών πρέπει να αποτελεί κεντρικό στοιχείο κατά την ανάπτυξη πολιτικών και συστημάτων ψυχικής υγείας και ψυχοκοινωνικής υποστήριξης.

 

Είδη της “Δύναμης”

Ο εκπαιδευτικός καλείται να διαδραματίσει έναν πρωταρχικό ρόλο ως διαμεσολαβητής μιας διαδικασίας που αφορά στην αποκάλυψη, τη μάθηση, τη λήψη αποφάσεων, τη δράση και την προσωπική μεταμόρφωση του παιδιού/εφήβου. Μέσα στην πολυετή αυτή διαδικασία, είναι σημαντικό να μάθει να διαχειρίζεται τις προσδοκίες όχι μόνο των μαθητών αλλά και τις δικές του.

Οι ανάγκες του κάθε μαθητή ενδέχεται να είναι περισσότερο δυναμικές παρά στατικές, να εξελίσσονται και να αλλάζουν με μεγάλη συχνότητα, προτού υπάρξει επαρκής ανταπόκριση ή ικανοποίηση αυτών. Εξοικειωθείτε οι επαγγελματίες (όσο και οι γονείς) μπορεί να μην είναι σε θέση να βρουν λύσεις σε όλες τις ανάγκες του μαθητή.

Παρακάτω αναφέρονται τα τέσσερα είδη της “Δύναμης” που μπορούν να ενεργοποιηθούν ή να περιοριστούν αντίστοιχα για την προσωπική ενδυνάμωση και συμβουλευτική καθοδήγηση του μαθητή.

  1. Power Over

«Δύναμη Επί» σημαίνει την εξουσία που ένα άτομο ή ομάδα ασκεί για τον έλεγχο ενός άλλου προσώπου ή ομάδας, το οποίο παρατηρείται και μέσα στα πλαίσια του σχολικού περιβάλλοντος. Σημαίνει επίσης ότι αυτός που την ασκεί είναι σε θέση να επιβάλει αποφάσεις σε άλλους και είναι στενά συνδεδεμένη με την κοινωνική θέση των ατόμων.

  1. Power Within

«Δύναμη Εντός» είναι η δύναμη που πηγάζει από το εσωτερικό του εαυτού μας, όταν αναγνωρίζουμε την ίση ικανότητα σε όλους να επηρεάσουν θετικά τη δική μας ζωή και την Κοινότητα.

  1. Power With

«Δύναμη Με» είναι η δύναμη που εκδηλώνεται όταν δύο ή περισσότεροι άνθρωποι ενώνονται για να κάνουν κάτι που δεν θα μπορούσαν να κάνουν μόνοι. Περιλαμβάνει επίσης την ένωση δυνάμεων μεταξύ ατόμων με σκοπό την ομαδική απόκριση στην αδικία.

  1. Power To

«Δύναμη Σε» είναι η πίστη και οι δράσεις που τα άτομα και οι ομάδες χρησιμοποιούν για να δημιουργήσουν θετικές αλλαγές, επίσης, όταν τα άτομα εργάζονται ενεργά για να εξασφαλίσουν ότι όλα τα μέλη της Κοινότητας απολαμβάνουν το πλήρες φάσμα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και είναι σε θέση να επιτύχουν το πλήρες δυναμικό τους. Ο καθένας έχει δύναμη ακόμη και αν δεν ήταν σε θέση να το εκφράσει εξωτερικά

Για την καλύτερη δυνατή επικοινωνία μεταξύ του εκπαιδευτικού και του μαθητή, θα πρέπει ο εκπαιδευτικός να χτίσει τις προϋποθέσεις μίας επιτυχημένης σχέσης (στην οποία ο ίδιος δρα και ως σύμβουλος). Αυτή η σχέση μπορεί να αποβεί πολύ σημαντική στην περίπτωση που χρειαστεί να δοθούν πρώτες βοήθειες ψυχικής υγείας εντός του σχολείου από τον εκπαιδευτικό μελλοντικά.

Γνωρίζουμε από τη θεραπευτική ψυχολογία τους όρους «συγκράτηση» και «εμπερίεξη» των επίπονων συναισθημάτων των θεραπευομένων, πράγμα το οποίο είναι ανάγκη να γίνεται σε κάθε σημαντική σχέση. Είναι μέσα στο ρόλο των εκπαιδευτικών (όπως και των γονιών) να αντέχουν τον ψυχικό πόνο που τους εναποθέτουν οι άλλοι.

Οι παράγοντες μιας επιτυχημένης συμβουλευτικής- θεραπευτικής σχέσης είναι :

  • η «ζεστασιά»(warmth)
    • η « άνευ όρων θετική εκτίμηση (unconditional positive regard),
    • η « ενσυναίσθηση» (empathy)
    • η «γνησιότητα» (genuiness)
    • ο «σεβασμός» (respect)
    • η «κατανόηση» (understanding)
    • «να είναι κανείς ο εαυτός του» (being yourself)

TIPS

“Σε ευχαριστώ που μου το είπες.”- Χτίζoυμε μία σχέση με το παιδί.

“Σε πιστεύω.”- Εμπνέουμε εμπιστοσύνη.

“Λυπάμαι που σου συνέβη αυτό.”- Εκφράζουμε ότι συμπάσχουμε.

“Δε φταις εσύ.”- Απέχουμε από την κριτική.

“Είναι πολύ γενναίο εκ μέρους σου που το συζητάς μαζί μου.”- Καθησυχάζουμε και ενθαρρύνουμε την επικοινωνία.

Ο Ρόλος του γονέα

Προωθείστε και προτείνετε στους γονείς την ανοιχτή συζήτηση για θέματα ψυχικής υγείας με το παιδί και τον παιδίατρο του.

Η ανησυχία για την ψυχική υγεία του παιδιού σας θα πρέπει πρώτα να συζητηθεί με το ίδιο το παιδί . Η ενθάρρυνση της ανοιχτής επικοινωνίας συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό στην ενίσχυση των υγιών συνηθειών ψυχικής υγείας των εφήβων.

Εάν οι ανησυχίες σας είναι σοβαρές, συζητήστε τις με τον παιδίατρό σας ή  τον προσωπικό σας οικογενειακό γιατρό. Επειδή τόσα πολλά ζητήματα ψυχικής υγείας εμφανίζουν σωματικές εκδηλώσεις -η απώλεια βάρους είναι η πιο δραματική αλλά όχι η μόνη – ο παιδίατρός σας μπορεί να σας προσφέρει μία αρχική ιατρική αξιολόγηση αλλά και να σας παραπέμψει σε κατάλληλους οργανισμούς ψυχικής υγείας και επαγγελματίες για συμβουλευτική και θεραπεία, εφόσον αυτό απαιτείται.

Δημιουργήστε μία σταθερή, ανοιχτή και ειλικρινή επικοινωνία:

  • Τα παιδιά χρειάζεται να ξέρουν ότι μπορούν να σας μιλήσουν για οτιδήποτε και ότι είστε διαθέσιμοι.
  • Μιλήστε για τις δικές σας εμπειρίες και τους φόβους σας όταν ήσασταν έφηβοι.
  • Τα παιδιά πρέπει να ξέρουν και να αισθάνονται ότι δεν είναι μόνα.
  • Ούτε ότι οι αγωνίες τους είναι μοναδικές.

Οι ψυχολογικές παρεμβάσεις στα παιδιά παρουσιάζουν ιδιαιτερότητες, κυρίως εξαιτίας της φύσης των προβλημάτων. Αρχικά, πολλά από τα προβλήματα που εμφανίζονται αργότερα, στην ύστερη εφηβεία και στην ενήλικη ζωή, μπορεί να ήταν παρόντα νωρίτερα, χωρίς ωστόσο να προκαλούν σημαντική δυσλειτουργία ή να έχουν σοβαρή επίπτωση (π.χ. επιθετικότητα, συστολή). Επίσης, τα παιδιά και κυρίως οι έφηβοι, παραπέμπονται για θεραπεία από γονείς, εκπαιδευτικούς και άλλα σημαντικά πρόσωπα αναφοράς και έτσι, σε πολλές περιπτώσεις, το θεραπευτικό αίτημα δεν διαμορφώνεται από τους ίδιους. Κατά συνέπεια, το γεγονός αυτό δημιουργεί πολλές διαφοροποιήσεις ως προς το πώς τα παιδιά και οι έφηβοι εμπλέκονται συνειδητά και συμμετέχουν στη θεραπευτική διαδικασία, σε σχέση με τους ενήλικες. Ταυτόχρονα όταν δουλεύουμε με παιδιά και εφήβους εγείρεται πάντα το ζήτημα «τίνος είναι το πρόβλημα». Τα παιδιά και οι έφηβοι δέχονται πολλές επιδράσεις από την οικογένεια, τους συνομηλίκους και το σχολείο, επηρεάζοντας τη φύση και τον τρόπο εκδήλωσης των προβλημάτων τους.

Προς την αντιμετώπιση του “στίγματος”

Το ταμπού των ψυχικών ασθενειών είναι αρκετά επίμονο στην Ελλάδα και διαιωνίζεται ακόμα και μέσα στο πλαίσιο τη σχολικής κοινότητας. Εκεί όπου θα έπρεπε να εκκολάπτεται ο αγώνας κατά των στερεοτύπων και των διακρίσεων που αυτά επιφέρουν,  αναπαράγεται  η παθολογικοποίηση και ο κοινωνικός στιγματισμός .

Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε την κοινωνική διάσταση των θεμάτων ψυχικής υγείας παρά τις παγκόσμιες τάσεις για την ιατρικοποίηση και την απόδοση τους αποκλειστικά σε βιολογικά αίτια. Το αποτέλεσμα αυτών των προσπαθειών είναι να κρίνονται ως παθολογικές όποιες συμπεριφορές αποκαλύπτουν μια ψυχολογική φόρτιση ή ψυχική ευαλωτότητα και να οδηγούν στον στιγματισμό και τον κοινωνικό αποκλεισμό, απλά και μόνο επειδή δεν συμβαδίζουν με το κανονιστικό πρότυπο του υγιούς ατόμου που έχει επιβληθεί.

Πολύ συχνά η δύναμη της “λευκής ποδιάς” των σύγχρονων βιοϊατρικών επιστημών αναπαράγει εσφαλμένες αντιλήψεις και στερεότυπα τοποθετώντας τα άτομα με εκδηλώσεις ψυχικής υγείας στο περιθώριο.  Για την καταπολέμηση του κοινωνικού στιγματισμού επομένως, το πιο σημαντικό είναι να κατανοήσουμε τις βαθύτερες διεργασίες που τείνουν να κανονικοποιούν κάποιες συμπεριφορές αποκλείοντας ταυτόχρονα άλλες και να συμβάλουμε στην προσπάθεια αποιατρικοποίησης και καταπολέμησης των ταμπού που περιτριγυρίζουν τα θέματα ψυχικής υγείας.

H εσωστρέφεια είναι θέμα προσωπικότητας και όχι θέμα ψυχικής υγείας

Η πλειοψηφία των ατόμων που παρουσιάζουν ψυχικής φύσεως προβλήματα δεν εμφανίζουν ψυχική νόσο

Εστιάστε περισσότερο στην υποστήριξη και λιγότερο στην προσπάθεια διάγνωσης.

 

Παρακολουθήστε το παρακάτω video για το στίγμα στη ψυχική υγεία

 

*Το υλικό που παρουσιάζεται έχει συλλεχθεί από:

Μαζικά Ανοικτά Διαδικτυακά Μαθήματα (MOOC) “Ψυχοκοινωνική υποστήριξη και Ψυχολογικές πρώτες βοήθειες στο σχολείο”, Γιατροί του Κόσμου: https://open.mdmgreece.gr/courses/

από κάτω από: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Η σημασία της Ψυχοκοινωνικής υποστήριξης και οι ψυχολογικές πρώτες βοήθειες στο σχολείο.    

ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ για την ομαδοσυνεργατική μάθηση

Ιαν 202214

Προτάσεις βασισμένες στα ανθρώπινα δικαιώματα και στην ομαδοσυνεργατική μάθηση στην τάξη.



Λήψη αρχείου

από κάτω από: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ για την ομαδοσυνεργατική μάθηση    

Βιωματικές Δράσεις “Ταυτότητα Φύλων” Β’ Λυκείου

Δεκ 202120



Λήψη αρχείου

από κάτω από: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Βιωματικές Δράσεις “Ταυτότητα Φύλων” Β’ Λυκείου    

Βιωματικές Δράσεις “Διαχείριση Άγχους”

Δεκ 202114

.jpg

 



Λήψη αρχείου

από κάτω από: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Βιωματικές Δράσεις “Διαχείριση Άγχους”    
« Παλιότερα άρθραΠιο πρόσφατα άρθρα »

Πρόσφατα σχόλια

Εξ αποστάσεως Συμβουλευτική Υποστήριξη- Φόρμα Επικοινωνίας

οδηγός διαφορετικότητας

οδηγός διαφορετικότητας

Φωτόδεντρο

Φωτόδεντρο

Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία

Προσβάσιμο Υλικό (Σχεδι@ζω για όλους)

Προσβάσιμο Υλικό (Σχεδι@ζω για όλους)
Δεκέμβριος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  


Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων