Ανοικτή επιστολή προς την υπουργό Παιδείας για το «Νέο Σχολείο»

Αξιότιμη Κυρία Υπουργέ,

Σχετικά με το σχέδιο δράσης που επεξεργάζεται το υπουργείο ΠΔΒΜΘ για το «Νέο Σχολείο», αναφορικά με το πρόγραμμα σπουδών του Γενικού Λυκείου, που αναμένεται να εφαρμοστεί από το σχολικό έτος 2013-14, παρατηρήθηκε με έκπληξη από όλη την κοινότητα των Πληροφορικών και μη, πως λείπει εντελώς η διδασκαλία της επιστήμης της Πληροφορικής από το Λύκειο.

Πιστεύουμε πως είναι αναγκαιότητα στην παρούσα διεθνή συγκυρία να υποστηριχθεί αποτελεσματικά η Πληροφορική Παιδεία σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και κυρίως, να ολοκληρώνεται στο Λύκειο. Αν θεωρούμε πως πρέπει να εκσυγχρονίσουμε και να αναβαθμίσουμε την Παιδεία προς ένα νέο ψηφιακό σχολείο, με στόχο η νεολαία μας να μπορέσει να σταθεί στα πόδια της και να μη συνθλιβεί στις συμπληγάδες της παγκοσμιοποίησης συμπαρασύροντας τη χώρα και το λαό μας στην άβυσσο της Ψηφιακής Αμάθειας, τότε απαιτούνται συνεκτικές παρεμβάσεις σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Οι παρεμβάσεις αυτές ξεκινούν από την πρώτη τάξη του δημοτικού μέχρι και το Λύκειο, όπου θα πρέπει να ολοκληρώνεται η εγκύκλιος Πληροφορική Παιδεία και η προετοιμασία των νέων μας για την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, είτε άμεσα, με την είσοδό τους στον επαγγελματικό στίβο, είτε με την απόκτηση της αναγκαίας πληροφορικής κουλτούρας για την επιτυχή συνέχιση των σπουδών τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Ξεκινώντας από το παγκοσμίως αποδεκτό δεδομένο ότι η Πληροφορική είναι Επιστήμη και όχι Δεξιότητα, που καλό είναι να μην το ξεχνούμε ποτέ, ο καθένας πρέπει να συνειδητοποιήσει πως η σύγχρονη Πληροφορική Παιδεία στην ολότητά της δεν μπορεί παρά να μεταλαμπαδεύεται στους μαθητές σταδιακά, πρώτα σαν εξοικείωση και χρήση (στο Δημοτικό Σχολείο), μετά σαν ασφαλής και αναβαθμισμένη δεξιότητα (στο Γυμνάσιο) και τέλος σαν Επιστήμη, ισότιμη με και εξίσου απαραίτητη όσο τα Μαθηματικά και η Γλώσσα (στο Λύκειο). Η Πληροφορική σαν Επιστήμη, δεν αφορά μόνο στην απόκτηση τεχνολογικών γνώσεων. Αναπτύσσει πολύπλευρα τον τρόπο σκέψης του μαθητή, του μαθαίνει την αλγοριθμική προσέγγιση στη λύση των πάσης φύσης προβλημάτων, και εξασκεί και αναβαθμίζει τις αναλυτικές και οργανωτικές δεξιότητές του.

Σαν επιστήμονες Πληροφορικοί, γνωρίζουμε ίσως περισσότερο από άλλους συναδέλφους τις επιπτώσεις και την συνεπαγόμενη αναγκαιότητα της διδασκαλίας της Πληροφορικής ως Επιστήμη, γιατί ως τέτοια την έχουμε διδαχτεί και την βιώνουμε καθημερινά. Θέλουμε να γίνει σαφές προς όλες τις κατευθύνσεις, πως η σταθερή θέση μας για διδασκαλία της Πληροφορικής (ως Επιστήμη) στο Λύκειο δεν προέρχεται από συντεχνιακές λογικές, αλλά από τη συνειδητή πεποίθησή μας ότι αυτή είναι η πλέον ενδεδειγμένη πρακτική για το «Νέο Σχολείο» που οραματίζεστε και προσβλέπουμε όλοι μας. Είναι θέση και στάση ευθύνης απέναντι στη νεολαία, στους μαθητές μας, στα παιδιά μας, στις επόμενες γενιές, στην Κοινωνία, στη χώρα.

Η υιοθέτηση της παραπάνω βασικής ιδέας για το «Νέο Σχολείο», μπορεί να υλοποιηθεί με τις παρακάτω προτάσεις:
 Ενίσχυση της Πληροφορικής Παιδείας στο Γυμνάσιο με την καθιέρωση δίωρου εβδομαδιαίου μαθήματος ανά τάξη, έτσι ώστε οι μαθητές να μπορούν να αποκτήσουν επαρκείς γνώσεις και δεξιότητες για το Πιστοποιητικό Χρήσης Η/Υ.
 Καθιέρωση ενός σύγχρονου τετράωρου μαθήματος Πληροφορικής σε όλες τις τάξεις του Νέου Λυκείου, ως μαθήματος Γενικής Παιδείας μαζί με τα Νέα Ελληνικά, τα Αγγλικά και τη Φυσική Αγωγή, εστιασμένο στον σχεδιασμό και ανάλυση αλγορίθμων, εφαρμογών, συστημάτων και υπηρεσιών ΤΠΕ, που θα αναβαθμίζουν την κριτική, αναλυτική και οργανωτική σκέψη των μαθητών και θα τους προετοιμάζουν κατάλληλα για τις επόμενες επιλογές τους στην μετα-δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση.
 Αναγνώριση Πιστοποίησης Βασικών Δεξιοτήτων Χρήσης Η/Υ σε όλους τους απόφοιτους της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ενδεχομένως «Α’ επιπέδου» για τους απόφοιτους Γυμνασίου και «Β’ επιπέδου» για τους απόφοιτους Λυκείου).
 Άνοιγμα του Σχολείου προς την Κοινωνία, με τη δυνατότητα της διάθεσης των υποδομών των σχολείων προς μαθητές και γονείς για την παρουσίαση προς αυτούς διαφόρων θεμάτων από εκπαιδευτικούς.
 Αξιοποίηση των Εργαστηρίων Πληροφορικής και θεσμοθέτηση της συνεργασίας των Εκπαιδευτικών Πληροφορικής με το υπόλοιπο εκπαιδευτικό προσωπικό κάθε σχολικής μονάδας, έτσι ώστε να υποστηριχθεί η οριζόντια διάχυση της Πληροφορικής ως εργαλείο έρευνας, γνώσης και διδασκαλίας.
 Υιοθέτηση Ανοικτού Λογισμικού σε όλα τα Σχολικά Εργαστήρια.
 Αξιοποίηση των σύγχρονων τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών για την ανάπτυξη και εφαρμογή μεθοδολογιών μικτής μάθησης (τόσο με κατά πρόσωπο διδασκαλία, όσο και εργαλεία εξ αποστάσεως εκπαίδευσης) στην εκπαιδευτική διαδικασία, σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα.

Οι έννοιες «Κοινωνία της Πληροφορίας» και «Ψηφιακή Στρατηγική», καθώς και η διαρκώς επαναλαμβανόμενη αναγνώριση από όλους της εξέχουσας σημασίας των ΤΠΕ για την ανάπτυξη της χώρας, με μεγάλο εθνικό στόχο για το 2020 να γίνει η Ελλάδα μία από τις 10 πρώτες χώρες στον κόσμο στην Πληροφορική και τις Τηλεπικοινωνίες, περνούν από το νέο «Ψηφιακό Σχολείο», στο οποίο η Πληροφορική θα πρέπει να κατέχει εξέχουσα θέση σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης, όχι μόνο σαν οριζόντια δεξιότητα με υποστηρικτικό ρόλο, αλλά σαν δεξιότητα και επιστήμη μαζί, που θα κλιμακώνεται από το δημοτικό σχολείο και θα κορυφώνεται στο Νέο Λύκειο.

Με τιμή

Βούλα Καρυπίδου
Εκπαιδευτικός Πληροφορικής ΠΕ19

Κατηγορίες: Γενικά, Πληροφορική στην Εκπαίδευση. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.

Αφήστε μια απάντηση