Διανύουμε τον 21ο αιώνα, την εποχή της πληροφορίας και επικοινωνίας. Η ρομποτική πλέον, έχει μπει στη ζωή μας σχεδόν σε όλους τους τομείς. Ένας από αυτούς είναι και η εκπαίδευση. Το ρομπότ μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε κάθε βαθμίδα εκπαίδευσης. Τα τελευταία χρόνια έχουν αναπτυχθεί σενάρια ακόμη και για την προσχολική εκπαίδευση.
Η χρήση της ρομποτική επιτυγχάνει την ανάπτυξη των κομβικών δεξιοτήτων όχι μόνο μαθητών αλλά και εκπαιδευτικών. Ως κομβικές δεξιότητες της διδασκαλίας αναφέρονται τα εξής:
- αυτόνομη μάθηση,
- πληροφορικός γραμματισμός,
- επικοινωνία-συνεργασία,
- δημιουργικότητα – καινοτομία,
- ψηφιακός γραμματισμός
Για να μπορέσει η ρομποτική να πραγματοποιηθεί και αναπτυχθεί στο σχολικό περιβάλλον απαιτείται η ενεργή συμμετοχή των μαθητών και η διερευνητική μάθηση.
Στο εμπόριο υπάρχουν αρκετά ρομπότ που μπορούν να χρησιμοποιηθούν και ενταχθούν στο μάθημα της πληροφορικής στο δημοτικό.
Το ρομπότ Edison
Το Edison, είναι ένα ρομπότ δαπέδου, μια πολύ οικονομική εκπαιδευτική πλατφόρμα, που αποτελεί το πρώτο βήμα στον εκπληκτικό κόσμο της επιστήμης και της τεχνολογίας. Έχει σχεδιαστεί όχι μόνο ως αυτόνομο ρομπότ, αλλά και ως παραμετροποιήσιμο σύστημα που εύκολα μπορεί να επεκταθεί χρησιμοποιώντας τουβλάκια LEGO.
Διαθέτει αισθητήρες υπερύθρων που του επιτρέπουν να αποφεύγει εμπόδια και να ακολουθεί μια μαύρη γραμμή, να αντιλαμβάνεται ήχους και την ένταση του φωτός. Ο προγραμματισμός του γίνεται σε οποιοδήποτε λειτουργικό σύστημα μέσα από τα γραφικά περιβάλλοντα EdWare, Edblocks, EdScratch ενώ μπορεί να προγραμματιστεί και μέσω Python υλοποιώντας πιο προχωρημένους αλγόριθμους. Εμείς θα ασχοληθούμε με δραστηριότητες που δημιουργήθηκαν στο περιβάλλον EdScratch.
Αφού ολοκληρώσουμε τον κώδικα στο περιβάλλον που έχουμε επιλέξει (εμείς θα ασχοληθούμε με το EdScratch), συνδέουμε το robot με το καλώδιο που υπάρχει, με την υποδοχή ακουστικών ενός υπολογιστή (pc, smartphone, tablet) και προσέχουμε η ένταση του ήχου να είναι στο 100%. Στη συνέχεια πατάμε στο γραφικό περιβάλλον πάνω δεξιά Program Edison, μετά το κουμπί εγγραφής στο ρομπότ, και έπειτα Program Edison στο παράθυρο μπροστά μας και περιμένουμε να ακούσουμε έναν χαρακτηριστικό ήχο. Είμαστε έτοιμοι. Αποσυνδέουμε και στη συνέχεια πατάμε το κουμπί play.
2.Το Προγραμματιστικό Περιβάλλον EdScratch
3. Προγραμματίζοντας το robot Edison – Μπροστά και δεξιά / αριστερά
4. Προγραμματίζοντας το robot Edison – Στροφή και μουσική
5. Προγραμματίζοντας το robot Edison – Ανίχνευση ήχου (παλαμάκια)
6. Προγραμματίζοντας το robot Edison – Ανίχνευση εμποδίων
7. Προγραμματίζοντας το robot – Edison – Ακολοθώντας το φως
Το ρομπότ Microbit
Το microbit είναι ένας μικρός υπολογιστής που μας μαθαίνει πως συνεργάζονται τα λογισμικά με τον υπολογιστή. Έχουμε τη δυνατότητα να δούμε την εφαρμογή του προγραμματισμού σε ρεαλιστικές καταστάσεις. Διαθέτει οθόνη φωτός led, κουμπιά, αισθητήρες, ενσωματωμένο μικρόφωνο με ηχείο και πολλές δυνατότητες εισόδου και εξόδου.
Οι διδακτικοί στόχοι:
- Εκμάθηση προγραμματιστικού τρόπου σκέψης
- Ενδυνάμωση ως προς τον προγραμματισμό μέσω βιωματικής μάθησης
- Εξοικείωση με λογική δοκιμής / λάθους
Δεξιά βλέπουμε το simulator που βρίσκεται στη σελίδα microbit.org. Αριστερά του είναι το κουμπί Α και δεξιά το κουμπί Β. Στο κάτω μέρος υπάρχει το play και το stop.
Για να περάσω το πρόγραμμα στο microbit πατάω Download και στη συνέχεια pair with web usb. Το αρχείο που κατεβαίνει έχει επέκταση .hex. Για να πραγματοποιηθεί το download θα πρέπει ο browser να είναι ο google chrome.
2. Microbit – Εντολές ακολουθίας
3. Microbit – Εντολές επιλογής
4. Microbit – Εντολές επανάληψης