Η επικαιρότητα, και ειδικότερα το προς ψήφιση νομοσχέδιο για το γάμο μεταξύ ομοφύλων, καθώς και το επίσης αμφιλεγόμενο ζήτημα της παρένθετης μητρότητας, επαναφέρουν στο προσκήνιο τη συζήτηση για την κοινωνική διάστασή της.

Θέμα (το τελευταίο)  που πραγματεύεται ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του ’50, ο Μπέρτολτ Μπρεχτ στο θεατρικό του έργο
Ο κύκλος με την κιμωλία“.

Αναπόφευκτα αναλογίζεται κανείς, πόσο διαχρονικοί είναι κάποιοι δημιουργοί!
Ή πόσο εύστοχα έχουν σημειώσει στο έργο τους σημαντικά διλήμματα, ιδέες και προβληματισμούς που γαλούχησαν γενιές και συνεχίζουν να ξεπετάγονται επίκαιροι, ριζοσπαστικοί και ανήσυχοι ενεργοποιώντας νου και ψυχή, ταράζοντας την ακινησία και το αναμενόμενο, μετατρέποντας το οικείο σε ανοίκειο, πλημμυρίζοντας με άπλετο, όλο αδιακρισία φως τη σκηνή του κόσμου, αποκαλύπτοντας τα μυστικά της, θέτοντας ερωτήματα που δύσκολα απαντώνται.

 

– Η μάνα που το γέννησε ή η μάνα που τ΄ ανάθρεψε;
αναρωτιέται ο δικαστής Αζντάκ και το κοινό του “Κύκλου με την κιμωλία”
του σημαντικού θεατρικού συγγραφέα, σκηνοθέτη και θεωρητικού Μπέρτολτ Μπρεχτ.
Στη διασκευή του έργου για παιδιά από τις Ekdoseis Sokoli – Εκδόσεις Σοκόλη,
το δίλημμα τίθεται προκαταβολικά από την εισαγωγή, για μια κούκλα, πριν μεταφερθεί μέσω της εγκιβωτισμένης ιστορίας στη φανταστική Γκρουσουζία και οδηγηθεί στην εξιστόρηση της περιπέτειας της νεαρής Γκρούσε που γίνεται μάνα -μάνα της συμπόνιας.
Ένα κείμενο που πρωτοποριακά, θίγει το ζήτημα της κοινωνικής διάστασης της οικογένειας και της μητρότητας επιτρέποντας σε κάθε αποδέκτη να λάβει θέση, κριτικά αναστοχαζόμενος.
doll 4061815 1280
“Μια κούκλα τραβάνε
ποιανού άραγε να’ ναι;
Ποιος θέλει από σας να μας πει;
Ποιος παίρνει, ποιος δίνει
ποιος έχει, ποιος πρέπει,
ποιος πρέπει στ’ αλήθεια να έχει;
Πού πρέπει η κούκλα ν’ ανήκει;
Σ’ αυτόν που μπορεί να κατέχει
ή σ’ αυτόν που τ’ αξίζει να έχει;
Μια κούκλα τραβάνε
Ποιανού άραγε να’ ναι;”
εμπροσθόφυλλο Ο ΚΥΚΛΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΜΩΛΙΑ
Μενδρινού Ιωάννα (διασκευή), Μπ. Μπρεχτ – Ο κύκλος με την κιμωλία, Εκδόσεις Σοκόλη, 2023.