Στο πλαίσιο του συλλογικού προγραμματισμού, ο άξονας «Ηγεσία – Οργάνωση και διοίκηση της σχολικής μονάδας» θεωρήθηκε πολύ σημαντικός για την επίτευξη των στόχων βελτίωσης της σχολικής μονάδας στο σύνολό της, ώστε να ενισχυθεί η οργανωτική δομή της, να διευκολυνθεί η σχολική καθημερινότητα και να ανταποκριθεί το σχολείο στις σύγχρονες προκλήσεις, κάνοντας ένα βήμα περαιτέρω προς την ουσιαστική ενσωμάτωση της τεχνολογίας στην καθημερινή πρακτική του.
Βασικό μειονέκτημα της σχολικής μονάδας ήταν η μη ψηφιοποίηση του υλικού της, το οποίο είναι μεγάλο σε όγκο, αλλά και πολύ ακριβό, καθώς περιλαμβάνει μεγάλο αριθμό μουσικών οργάνων, τα οποία κοστίζουν ακριβά. Ήταν, λοιπόν, επιτακτική ανάγκη να γίνει ακριβής καταγραφή αυτού του υλικού, ώστε να είναι διαθέσιμες ανά πάσα στιγμή και με ακρίβεια οι σχετικές πληροφορίες. Έτσι, με αφετηρία έναρξης το προηγούμενο σχολικό έτος 2023-2024, συνεχίστηκε και φέτος (2024-2025) και δόθηκε έμφαση στην ψηφιοποίηση του συνόλου του υλικού της σχολικής μονάδας, ώστε να επιτευχθεί η απλοποίηση και διευκόλυνση της καθημερινής λειτουργίας του σχολείου όσον αφορά την οργάνωση, καταγραφή και έλεγχο κατάστασης του υλικού της. Η ψηφιοποίηση κινήθηκε σε τρεις άξονες.
1. Διαμόρφωση – ενημέρωση ψηφιακού βιβλίου μουσικών οργάνων της σχολικής μονάδας, διαμόρφωση – ενημέρωση ψηφιακού βιβλίου ηχητικού εξοπλισμού της σχολικής μονάδας, διαμόρφωση ψηφιακού ημερολογίου δραστηριοτήτων της σχολικής μονάδας στην πλατφόρμα της Google (Google calendar).
2. Διαμόρφωση-ενημέρωση ψηφιακού βιβλίου γενικού υλικού της σχολικής μονάδας.
3. Ψηφιακή αρχειοθέτηση μουσικού υλικού (μέθοδοι και μουσικό ρεπερτόριο) της βιβλιοθήκης της σχολικής μονάδας στο λογισμικό Bibliotheque.
Συγκεκριμένα:
1. Διαμόρφωση – ενημέρωση ψηφιακού βιβλίου μουσικών οργάνων της σχολικής μονάδας, διαμόρφωση – ενημέρωση ψηφιακού βιβλίου ηχητικού εξοπλισμού της σχολικής μονάδας, διαμόρφωση ψηφιακού ημερολογίου δραστηριοτήτων της σχολικής μονάδας στην πλατφόρμα της Google (Google calendar).
Κύριοι στόχοι ήταν η καταγραφή ηχητικού εξοπλισμού και μουσικών οργάνων, ο έλεγχος λειτουργικότητας καταγεγραμμένου υλικού, η καταγραφή χώρων αποθήκευσης και φύλαξης μουσικών οργάνων, η δημιουργία δύο (2) ψηφιακών βιβλίων υλικού (ψηφιακό βιβλίο μουσικών οργάνων και ψηφιακό βιβλίο ηχητικού εξοπλισμού), η δημιουργία ηλεκτρονικής ταυτότητας μουσικών οργάνων και ο έλεγχος χρήσης εξοπλισμού και δανεισμού μουσικών οργάνων. Επιπλέον στόχοι ήταν η έγκαιρη ενημέρωση του διδακτικού προσωπικού για τις δραστηριότητες της σχολικής μονάδας, η δυνατότητα επισκόπησης του συνολικού προγράμματος εκδηλώσεων και δράσεων της σχολικής μονάδας, η
προσβασιμότητα από προσωπικό υπολογιστή ή κινητό διδασκόντων, η διευκόλυνση σχεδιασμού και διαχείρισης εκδηλώσεων και η εξοικονόμηση χρόνου και hard copy υλικού.
Δημιουργήθηκε ομάδα καταγραφής μουσικών οργάνων και ηχητικού εξοπλισμού, η οποία διερεύνησε όλους τους χώρους του σχολείου (αίθουσες διδασκαλίας μαθημάτων μουσικής, αποθήκη οργάνων, αίθουσα συναυλιών, βιβλιοθήκη), συγκέντρωσε σε συγκεκριμένο χώρο (αποθήκη) ό,τι δεν χρησιμοποιείται καθημερινά στις αίθουσες διδασκαλίας και προχώρησε στην ψηφιακή καταγραφή όλου του διαθέσιμου υλικού μουσικών οργάνων και ηχητικού εξοπλισμού της σχολικής μονάδας σε αρχεία Excel. Εκτός από την καταχώρηση του ηχητικού εξοπλισμού, καταχωρήθηκαν 191 μουσικά όργανα, το κάθε ένα με τον σειριακό του αριθμό, δημιουργήθηκαν δύο (2) ψηφιακά βιβλία (ψηφιακό βιβλίο μουσικών οργάνων και ψηφιακό βιβλίο ηχητικού εξοπλισμού) και διαμορφώθηκε έντυπη φόρμα δανεισμού. Η ασφάλεια των δεδομένων κατοχυρώθηκε με κατάλληλα συστήματα backup. Παράλληλα, ενημερώθηκε ο σύλλογος διδασκόντων και η μαθητική κοινότητα για την ψηφιακή καταγραφή του μουσικού και ηχητικού εξοπλισμού και για το νέο σύστημα δανεισμού (ορισμός υπευθύνου, συμπλήρωση αίτησης δανεισμού από κηδεμόνα, όροι δανεισμού κτλ) και άρχισε η διάθεση οργάνων σε διδάσκοντες και μαθητές, με ταυτόχρονη καταγραφή του δανεισμού στο ψηφιακό βιβλίο μουσικών οργάνων.
Όσον αφορά τη διαμόρφωση ψηφιακού ημερολογίου δραστηριοτήτων της σχολικής μονάδας, διαμορφώθηκε εύχρηστο ημερολόγιο δραστηριοτήτων στην πλατφόρμα Google Calendar, στο οποίο αναρτήθηκαν όλες οι δραστηριότητες με σύντομη περιγραφή κάθε γεγονότος. Παράλληλα, ενημερώθηκε ο σύλλογος διδασκόντων για τη δημιουργία του ημερολογίου και για τον τρόπο χρήσης του.
2. Διαμόρφωση-ενημέρωση ψηφιακού βιβλίου γενικού υλικού της σχολικής μονάδας.
Το συγκεκριμένο σχέδιο δράσης περιελάμβανε τη διαμόρφωση-ενημέρωση ψηφιακού βιβλίου γενικού υλικού της σχολικής μονάδας, ώστε να επιτευχθεί η απλοποίηση και διευκόλυνση της καθημερινής λειτουργίας της, όσον αφορά την οργάνωση, καταγραφή και έλεγχο κατάστασης του γενικού υλικού της. Βασικοί στόχοι ήταν η καταγραφή γενικού υλικού, ο έλεγχος λειτουργικότητας καταγεγραμμένου υλικού, η καταγραφή χώρων αποθήκευσης και φύλαξης, η δημιουργία ψηφιακού βιβλίου γενικού υλικού, ο έλεγχος χρήσης και δανεισμού υλικού (πχ προτζέκτορες, Η/Υ).
Δημιουργήθηκε ομάδα καταγραφής γενικού υλικού, η οποία διερεύνησε όλους τους χώρους του σχολείου (αίθουσες διδασκαλίας μαθημάτων μουσικής, αποθήκη οργάνων, αίθουσα συναυλιών, βιβλιοθήκη) και προχώρησε στην ψηφιακή καταγραφή όλου του διαθέσιμου γενικού υλικού της σχολικής μονάδας σε αρχεία Excel (διαδραστικοί πίνακες, πίνακες ανακοινώσεων, έδρες, καρέκλες καθηγητών, υπολογιστές αιθουσών, αναλόγια, υποπόδια, σκαμπό πιάνου, ξύλινες και σιδερένιες ντουλάπες). Η ασφάλεια των δεδομένων κατοχυρώθηκε με κατάλληλα συστήματα backup. Παράλληλα, ενημερώθηκε ο σύλλογος διδασκόντων και η μαθητική κοινότητα για την ψηφιακή καταγραφή του γενικού υλικού.
Τα αποτελέσματα της δράσης ήταν πολύ θετικά, καθώς η δημιουργία ψηφιακού βιβλίου γενικού υλικού επιτρέπει την εύκολη και άμεση παρακολούθηση της κατάστασης και κινητικότητας υλικού, την εύκολη και άμεση διαδικασία δανεισμού εξοπλισμού και την αξιοποίηση μεγαλύτερου μέρους του γενικού εξοπλισμού.
3. Ψηφιακή αρχειοθέτηση μουσικού υλικού (μέθοδοι και μουσικό ρεπερτόριο) της βιβλιοθήκης της σχολικής μονάδας στο λογισμικό Bibliotheque.
Το συγκεκριμένο σχέδιο δράσης περιελάμβανε την ενασχόληση με την ψηφιακή αρχειοθέτηση του μουσικού υλικού της βιβλιοθήκης του σχολείου εστιάζοντας σε μεθόδους και μουσικό ρεπερτόριο. Κύριος στόχος του σχεδίου ήταν η δημιουργία μιας εύχρηστης, ευέλικτης ψηφιακής βιβλιοθήκης, η οποία θα επιτρέπει γρήγορη αναζήτηση του υλικού, καθώς και πρόσβαση, σε βάθος χρόνου, από τον προσωπικό υπολογιστή των εκπαιδευτικών. Σε συνεργασία με τον υπεύθυνο της βιβλιοθήκης διαμορφώθηκε πρόγραμμα εργασίας στον χώρο της βιβλιοθήκης, ορίστηκε συγκεκριμένη ημέρα και ώρα ψηφιοποίησης, η οποία αναρτήθηκε στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα της βιβλιοθήκης, έγινε ενημέρωση στα νέα μέλη της ομάδας για το λογισμικό “Bibliotheque” (πρόγραμμα ψηφιακής αρχειοθέτησης), ελέγχθηκαν εκ νέου οι καταχωρήσεις του περασμένου έτους για πιθανές παραλείψεις και επικαιροποιήθηκαν οι λέξεις-κλειδιά με γνώμονα τη διευκόλυνση της αναζήτησης του υλικού και τις ιδιαιτερότητες των μεθόδων που ψηφιοποιήθηκαν. Με το πέρας της δράσης, ολοκληρώθηκε η ψηφιακή αρχειοθέτηση των μεθόδων πιάνου και δρομολογήθηκε η αρχειοθέτηση των μεθόδων βιολιού. Έρευνα στο μουσικό υλικό της βιβλιοθήκης αποκάλυψε ότι απουσιάζουν παντελώς μέθοδοι και ρεπερτόριο φλάουτου, οπότε μέλος της ομάδας διαμόρφωσε κατάλογο με μεθόδους απαραίτητες για τη διδασκαλία του οργάνου σε μαθητές εφηβικής ηλικίας, με στόχο την απόκτησή του. Επιπλέον, οι καθηγητές πιάνου του σχολείου ενημερώθηκαν για την ψηφιακή αρχειοθέτηση των μεθόδων και ενθαρρύνθηκαν να χρησιμοποιήσουν και τον ψηφιακό κατάλογο στον χώρο της βιβλιοθήκης αλλά και τις υπάρχουσες μεθόδους για επιλογή και ποικιλία ρεπερτορίου, δανεισμό κτλ.
Τα ανωτέρω τρία σχέδια δράσης κρίνονται πολύ σημαντικά για τη λειτουργία της σχολικής μονάδας, καθώς, όπως επεσήμανε η Σύμβουλος Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης του σχολείου, είναι πλήρως ευθυγραμμισμένα με τις ανάγκες μιας σύγχρονης σχολικής μονάδας, αφού η συστηματική προσπάθεια ψηφιοποίησης ενισχύει τη λειτουργικότητα και την οργανωτική επάρκειά της. Επιπλέον, η επιλογή χρήσης ψηφιακών εργαλείων (όπως το Google Calendar και ηλεκτρονικά αρχεία) ενισχύει την προσβασιμότητα και τη συνεργασία μεταξύ των μελών του προσωπικού. Επιπρόσθετα, η δομημένη προσέγγιση και η αξιοποίηση των Google tools δείχνουν προνοητικότητα και τεχνογνωσία, και έτσι οι δράσεις έχουν μακροπρόθεσμο όφελος για όλο το προσωπικό.
Για τους λόγους αυτούς οι δράσεις είχαν πολύ θετική ανταπόκριση και ανατροφοδότηση από τον σύλλογο διδασκόντων και σχεδιάζεται η συνέχισή τους και στο επόμενο σχολικό έτος.
