Μαθήματα Ιστορίας, Α΄τάξη Γυμνασίου

Το μάθημα της Ιστορίας στην Α΄Τάξη για τα σχολικά έτη 2017-18 και 2018-19, διδάσκει η κ.  Αναγνώστου Λαμπρινή, Φιλόλογος.

Στο υλικό που ακολουθεί μπορείτε να αναζητήσετε ιστορικές πληροφορίες, αρχεία και μικροφίλμ για τα κεφάλαια που περιλαμβάνονται στο σχολικό βιβλίο της Α΄τάξης  “Αρχαία Ιστορία”.

Α. ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΧΑΛΚΟΥ (3000-1100 π.Χ.)

  1. Κυκλαδικός πολιτισμός – Κατασκευάζοντας ένα ειδώλιο – Πληροφορίες – Ακρωτήρι Θήρας, αναπαράστασηΤοιχογραφίες
  2. Μινωικός πολιτισμός  – Το ανάκτορο της Κνωσσού 
  3. Μυκηναϊκός πολιτισμός –  Η πολύχρυσος Μυκήνη Θολωτοί τάφοι – Μυκηναϊκό νεκροταφείο  Βούντενης 

 

Β.  ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΟΙ ΧΡΟΝΟΙ ή ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ – Ο ελληνικός κόσμος από το  1100 έως το  800 π.Χ. 

Εδώ θα βρείτε υλικό για την ιστορική περίοδο των Μεταβατικών χρόνων.

Εδώ μπορείτε να απαντήσετε online σε ένα σύντομο τεστ γνώσεων.

Γεωμετρική τέχνη

Ο Πρώτος ελληνικός αποικισμός

 

Γ. ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ, 800-479 π.Χ.

 

  • Ο Β΄ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΑΠΟΙΚΙΣΜΟΣ



Λήψη αρχείου

Στο διαδραστικό χάρτη μπορείτε να παρακολουθήσετε την αποικιακή εξάπλωση μετακινώντας τη μπάρα του χρόνου στο κάτω μάρος του χάρτη.

Στο σύνδεσμο αυτό μπορείτε να απολαύσετε από το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού μια εικονική περιήγηση στην Αρχαία Μίλητο. Επιλέξτε δεξιά τα σημεία και ύστερα μετακινείστε τον κένσορα στην εικόνα.

 

  • Η ΠΟΛΗ -ΚΡΑΤΟΣ

Τον 8ο αιώνα π.Χ. παρατηρήθηκε στον ελληνικό κόσμο μία σημαντική εξέλιξη. Το παλιό φυλετικό κράτος διασπάστηκε και τη θέση του πήρε η πόλη-κράτος. Ο σπουδαίος φιλόσοφος  Αριστοτέλης είδε τη δημιουργία της πόλης-κράτους ως επιθυμία των ανθρώπων για ζωή και την επιβίωσή της ως επιθυμία για καλή ζωή.

Με ποια διαδικασία δημιουργήθηκε η πόλη-κράτος;

Πυρήνας του νέου θεσμού υπήρξε ο συνοικισμός. Ακολούθησε η ένωση των συνοικισμών σε μία πόλη (άστυ), γύρω από μία ισχυρή θέση, την ακρόπολη.

Ποια είναι τα βασικά μέρη της πόλης –κράτους;

Α) Η ακρόπολη. Πάνω στην ακρόπολη χτίζονταν οι ναοί και τα δημόσια κτίρια.

Β) Το άστυ.  Είναι η περιοχή κάτω και γύρω από την ακρόπολη. Εκεί απλώνονταν οι κατοικίες και τα καταστήματα, όπου τεχνίτες, ξυλουργοί, αγγειοπλάστες και έμποροι εργάζονταν για να καλύψουν τις ανάγκες της ζήτησης. Σταδιακά η πόλη περιβάλλεται από τείχη.

Γ) Η ύπαιθρος. Εκεί  εξακολούθησε να μένει ένα μέρος του πληθυσμού που ασχολούνταν με τη γεωργία και την κτηνοτροφία.

 

 

Γιατί η πόλη-κράτος ήταν σημαντική για τον πολίτη;

Ο πολίτης αισθάνεται ασφαλής, αναπτύσσει ποικίλες δραστηριότητες και νιώθει ελεύθερος. Αποκτά συνείδηση του ρόλου του ως μέλους μιας κοινότητας, στη διακυβέρνηση της οποίας μετέχει ενεργά. Οι πολίτες στρατεύονται για να υπηρετήσουν τις ανάγκες ενός νέου οργανικού συνόλου. Συγκροτούν την «οπλιτική φάλαγγα», φορούν πανοπλία και όλοι μαζί υπερασπίζονται την πόλη τους. Η προσφορά είναι συλλογική και ο σκοπός κοινός.

 

  • Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ -ΚΡΑΤΟΣ

Με την πόλη συνδέεται και το πολίτευμα, δηλαδή το σύστημα διακυβέρνησης.

Πώς εξελίχθηκε το πολίτευμα τα αρχαϊκά χρόνια; Βασιλεία -> Αριστοκρατία -> Ολιγαρχία ->Τυραννία -> Δημοκρατία. 

Η ΒΑΣΙΛΕΙΑ : Όταν συγκροτήθηκαν οι πόλεις-κράτη, η βασιλεία είχε πια παρακμάσει.

ΤΟ ΑΡΙΣΤΟΚΡΑΤΙΚΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ : Την εξουσία καταλάμβαναν οι ευγενείς, οι άριστοι (ιδιοκτήτες γης που παλιότερα ήταν σύμβουλοι του βασιλιά). Κριτήριο για τη συμμετοχή στην εξουσία ήταν η καταγωγή.

ΤΟ ΟΛΙΓΑΡΧΙΚΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ : Με την ανάπτυξη του εμπορίου και την ευρεία χρησιμοποίηση νομισμάτων, δημιουργήθηκε μια νέα τάξη που με τη δύναμη του χρήματος πήρε την εξουσία από τους αριστοκράτες. Κριτήριο για τη συμμετοχή στην εξουσία ήταν ο πλούτος.

Η ΤΥΡΑΝΝΙΔΑ : Συχνά ξεσπούσαν ταραχές κατά της ολιγαρχίας. Την κοινωνική δυσαρέσκεια εκμεταλλεύτηκαν κάποια φιλόδοξα άτομα, που πήραν την εξουσία (πολλές φορές με τη θέληση του λαού). Οι τύραννοι δεν έδιναν λόγο σε κανέναν για τις αποφάσεις τους και απέβλεπαν στο δικό τους όφελος. Δεν κέρδισαν τη συμπάθεια του λαού, αν και έκαναν πολλά μεγάλα έργα. Κάποιοι σημαντικοί τύραννοι ήταν ο Περίανδρος στην Κόρινθο, ο Πολυκράτης στη Σάμο, ο Πεισίστρατος στην Αθήνα, ο Φείδων στο Άργος κ.α.

**** Ένα μικροφίλμ σε σενάριο, κείμενα και εικόνες του ακαδημαϊκού Θ.Π. Τάσιου: πως κατασκευάστηκε το Ευπαλίνειο όρυγμα 

*** ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ: Ο Περίανδρος, ο τύραννος της Κορίνθου, ήθελε να κόψει τον Ισθμό, ώστε να περνούν τα πλοία από τη μια πλευρά στην άλλη, γλιτώνοντας τον περίπλου της Πελοποννήσου (να πλέουν γύρω από την Πελοπόννησο).
Επειδή όμως ένα τέτοιο έργο ήταν πολύ δύσκολο, σκέφτηκε και κατασκεύασε τον δίολκο, δηλαδή ένα δρόμο μέσω του οποίου μετέφεραν τα πλοία. Εδώ μπορείτε να παρακολουθήσετε ένα μικροφίλμ  για την Δίολκο της Κορίνθου

Πώς άσκησαν την εξουσία τους οι τύραννοι;

Οι τύραννοι άσκησαν την εξουσία αποβλέποντας στο δικό τους όφελος, χωρίς να δίνουν λόγο σε κανέναν για τις πράξεις τους. Αν και συνέδεσαν το όνομά τους με μεγάλα έργα, όπως ο Περίανδρος στην Κόρινθο, ο Πολυκράτης στη Σάμο, o Φείδων στο Άργος κ.ά., γενικά δεν κέρδισαν τη συμπάθεια του λαού.

Στην πόλη-κράτος της Αθήνας μετά την Τυραννίδα άνοιξε ο δρόμος για τη Δημοκρατία.

Μπορείτε τώρα να δοκιμάσετε τις γνώσεις σας για την Πόλη-κράτος και τα Πολιτεύματα σε ένα online test.

 

  • ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ: Η ΠΟΛΗ-ΚΡΑΤΟΣ ΤΗΣ ΣΠΑΡΤΗΣ

Επαναληπτική άσκηση online.

  • ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ: Η ΑΘΗΝΑ-ΠΟΡΕΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΣΙΛΕΙΑ ΣΤΗΝ ΑΡΙΣΤΟΚΡΑΤΙΑ

Επαναληπτική άσκηση online.

 

  • ΠΕΡΣΕΣ ΚΑI ΕΛΛΗΝΕΣ: ΔYΟ ΚΟΣΜΟI ΣYΓΚΡΟYΟΝΤΑI

 

Τα ιστορικά γεγονότα σε ψηφιακή μορφή:

  1. Στον παρακάτω υπερσύνδεσμο μπορείτε να παρακολουθήσετε τους Περσικούς πολέμους συνοπτικά:

http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/9548

 

     2.  Η μάχη των Θερμοπυλών:

 

 

 

 

 

3. Η μάχη του Μαραθώνα:

    4.  Η ναυμαχία της Σαλαμίνας:

https://www.youtube.com/watch?v=3T7bmYTk304