header image
 

Κοινωνικά σημειώματα

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ   ή

Στραβός είναι ο γιαλός ή στραβά αρμενίζουμε;    ή

Σκέψεις…Σκέψεις…Σκέψεις

Από: Βασιλακόπουλος Γεώργιος

Δείτε αυτό το βίντεο

Έτσι είναι ή μας κοροϊδεύει ο δημιουργός του βίντεο;

Όπως και να έχει όμως, συμβαίνουν τέτοια πράγματα στη ζωή μας; Υπάρχει αυτή η τυφλή και κοινώς αποδεκτή αντίδραση στη κοινωνία μας;

Αν υπάρχει, ποιες ανάγκες εξυπηρετεί; Ποιούς φόβους ή ποιές φοβίες προσπαθεί να καθησυχάσει;

Ας κοιτάξουμε πάλι το βίντεο.

Παρατήρηση: Οι πίθηκοι, δεν είναι πίθηκοι αλλά άνθρωποι ντυμένοι…πίθηκοι. Προφανώς ο δημιουργός του βίντεο θέλει να εστιάσει στο νόημα και στην ουσία αυτών που θέλει να πει. Λόγω αυτού του γεγονότος όμως, μας δίνεται το δικαίωμα να αμφισβητήσουμε την ύπαρξη του πειράματος (προσωπικά δεν γνωρίζω αν έχει γίνει τέτοιο πείραμα, αν γνωρίζει κάποιος ας μας δώσει στοιχεία) και όλα επομένως όσα περιγράφονται σε αυτό. —Δικαίωμα στην αμφισβήτηση, χωρίς μάλιστα επαρκή στοιχεία—.Δεν Θα μας εμποδίσει όμως αυτό στην ροή των σκέψεών μας…

Ας υποθέσουμε λοιπόν ότι το πείραμα έγινε κάπως έτσι.

Οι πίθηκοι λοιπόν, απέτρεπαν (με βίαιο τρόπο λέει το πείραμα—ας το δεχτούμε) τους νεώτερους στην ομάδα πιθήκους, να πιάσουν την μπανάνα, επειδή είχαν την εμπειρία της τιμωρίας τους, χωρίς να φταίνε.

Ας σκεφτούμε όμως ότι οι πίθηκοι είναι κοινωνικά όντα. Αυτό σημαίνει, ότι λειτουργούν σαν ομάδα, ότι αλληλοεξαρτώνται, ότι για να επιβιώσουν έχουν την ανάγκη ο ένας του άλλου. Ο βίαιος τρόπος αποτροπής του άλλου από κάτι που θέλει να κάνει, πιθανόν να είναι ένας από τους τρόπους με τους οποίους μαθαίνουν – εκπαιδεύουν – τους νεώτερους, στα δεδομένα της κοινότητάς τους.

Κάτω από αυτό το πρίσμα, η αντίδρασή τους φαίνεται φυσιολογική. Προσπαθούν να προστατέψουν την ομάδα τους, την κοινότητά τους, άρα και την επιβίωσή τους.

Αυτή η γνώση, η αντίδραση, η συμπεριφορά, μεταβιβάζεται από τους παλαιότερους στους νεώτερους χωρίς να υπάρχει το αίτιο, η τιμωρία.

Μήπως μας Θυμίζει το σκυλί του Παυλώφ;

Αυτό όμως λέγεται… Εκπαίδευση!!! Δεν Είναι έτσι; Μαθαίνουμε τους νεώτερους να αποφεύγουν ή να επιδιώκουν πράγματα για το καλό το δικό τους και της ομάδας τους – κοινωνίας τους – γενικότερα. (Μιλώ φυσικά για την πρωταρχική, βασική, ουσιώδη εκπαίδευση)

Επομένως, τα συμπεράσματα που βγάζει ο δημιουργός του βίντεο είναι λανθασμένα. Έτσι είναι τα πράγματα; Δεν ξεχάσαμε, δεν παραλείψαμε τίποτα; Ας το ξανασκεφτούμε.

Αυτά που ξεχάσαμε και παραλείψαμε, λοιπόν είναι το κλουβί και το κρύο νερό-τιμωρία.

Το κλουβί προφανώς στερεί την δυνατότητα στους πιθήκους να πάνε κάπου αλλού για μπανάνες!!! και σαφώς δημιουργεί ένα ασφυκτικό πλαίσιο το οποίο επηρεάζει την συμπεριφορά τους. (ε, αφού δεν μπορούμε να ξεφύγουμε ούτε και να φάμε την μπανάνα, ας μην παγώσουμε τουλάχιστον από το νερό!!!) Σε συνθήκες ανελευθερίας δεν μπορείς να περιμένεις πάντα τις καλύτερες και σοφότερες επιλογές!!!

Συλλογίζεται (και πράττει, θα έλεγα) καλύτερα, όποιος ελεύθερα συλλογίζεται. Γνωστό αυτό, πιστεύω…

Το κρύο νερό, τώρα. Η τιμωρία. Από ποιόν πηγάζει; Ποιός είναι ο τιμωρός; Εδώ έχουμε πολλές πιθανότητες. Υπάρχουν, δυστυχώς, πολλοί πιθανοί τιμωροί. Η φύση; Ο Θεός; Ο άρχοντας; Ο δυνατότερος; Ο εξυπνότερος;

Όσον αφορά την ανθρώπινη κοινωνία, αυτή άλλωστε μας ενδιαφέρει, θα δεχτώ ως τιμωρό την φύση. Και εμείς ένα κομμάτι της είμαστε!!! Δεν Θα σχολιάσω τους άλλους τιμωρούς που αναφέρω… Θα επικεντρώσω το ενδιαφέρον μου σε ένα άλλο σημείο.

Είμαστε λοιπόν ένα κομμάτι της φύσης η οποία μπορεί να μας τιμωρήσει αν δεν υπακούσουμε στους νόμους και τους κανόνες της. Σωστό φαίνεται. Αποδεκτό από όλους, σχεδόν. Είμαστε όμως και ένα κομμάτι της κοινωνίας μας. Μας τιμωρεί όμως η κοινωνία μας με τον ίδιο τρόπο όπως ο άγνωστος τιμωρός τους πιθήκους; Είναι τόσο σκληρός τιμωρός; Έχει την δύναμη να επηρεάσει τόσο πολύ τις σκέψεις μας, τις πεποιθήσεις μας, την λογική μας και εν τέλει την ίδια την πραγματικότητα όπως στο πείραμα με τους πιθήκους;

Ας παρακολουθήσουμε το παρακάτω βίντεο χωρίς σχόλια, προς το παρόν, από μένα.

Από το προηγούμενο βίντεο μπορούμε να βγάλουμε το συμπέρασμα ότι… δεν είναι και τόσο δύσκολο να προτρέψεις, να επηρεάσεις, να καθοδηγήσεις κάποιον σε εκείνες τις απόψεις, τις ιδέες και τις πεποιθήσεις που θέλεις! Όταν μάλιστα αυτές προέρχονται από άτομα, ομάδες ή θεσμούς που κατέχουν υψηλή θέση στην αξιακή ιεραρχία της κοινωνίας, τότε ο άνθρωπος μπορεί να κάνει πράγματα που μοιάζουν με αυτά των πιθήκων του πρώτου βίντεο…

Στα δύο βίντεο που ακολουθούν Θα δείτε ένα σχετικό πείραμα!!!

Αν από αυτά τα δύο βίντεο πει κάποιος ότι ο “απλός άνθρωπος” πειθαρχεί, συμμορφώνεται, υποτάσσεται στην “αυθεντία” – κάθε είδους – τότε θα πρέπει να δει και το επόμενο βίντεο. Τί συμβαίνει όταν δεν υπάρχει αυτός ο τόσο καθοριστικός ρόλος της “αυθεντίας”, που κάθε στιγμή σε πιέζει να κάνεις κάτι που δεν θέλεις, πείθοντας σε ότι είναι για το γενικότερο καλό; Τι συμβαίνει όταν βρεθεί κάποιος σε ένα άσχημο περιβάλλον παίζοντας κάποιο ρόλο σε αυτό έχοντας περισσότερες επιλογές αντίδρασης;

Ακραίες και αμφισβητούμενες αυτές σι ιστορίες με τα πειράματα αυτά!!! Συμφωνώ. Και ακραίες είναι (δεν συμβαίνουν αυτά στην καθημερινή μας ζωή) και αμφισβητούμενες (πειράματα είναι, κάτω από ιδιαίτερες, οπωσδήποτε, συνθήκες). Μήπως όμως μας έρχονται στο μυαλό κάποιες παρόμοιες καταστάσεις, με μικρότερη πιθανόν ένταση ή και με την ίδια, από την προσωπική μας ζωή ή και γενικότερα από την ανθρώπινη ιστορία;

Τέλος πάντων, δεν έχουμε κάθε μέρα μια αυθεντία πάνω από το κεφάλι μας! Ούτε βρισκόμαστε κάτω από ιδιαίτερες συνθήκες. Διαθέτουμε και κρίση και έχουμε και πολλές επιλογές στη ζωή μας για να διαλέξουμε. ΣΙΓΟΥΡΑ ;;;;;

~ από ΒΑΣΙΛΑΚΌΠΟΥΛΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ στις Σεπτέμβριος 16, 2012 .



Αφήστε μια απάντηση