“Τα όρια του κόσμου μου είναι τα όρια της γλώσσας μου…”
Wittgenstein
16η Ενότητα: Μουσεία
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (ψηφιακό σχολείο) :
Το άγαλμα στον επίσημο δικτυακό τόπο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου
Ιστορικό – Λαογραφικό Μουσείο Κορίνθου
Μουσείο Αρχαίων Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μουσικών Οργάνων Θεσσαλονίκης
Οι επισκέψεις μας στο Αρχαιολογικό και Λαογραφικό Μουσείο Σερίφου:
15η Ενότητα: Κινηματογράφος – Θέατρο
Για εξάσκηση στα γραμματικά φαινόμενα και το λεξιλόγιο της ενότητας πάτησε τους παρακάτω συνδέσμους:
Επίθετο ο πολύς-η πολλή-το πολύ – Το επίρρημα πολύ
a
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (ψηφιακό σχολείο) :
Παρουσιάσεις παιδικών και νεανικών ταινιών στην Ταινιοθήκη του Νεανικού Πλάνου
α
Ο γύρος του κόσμου σε 80 ημέρεςa
α
Το παιδί που ήθελε να γίνει αρκούδα(απόσπασμα)a
a
14η Ενότητα: Πάσχα
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (ψηφιακό σχολείο) :
“Το πρώτο μου Πάσχα” , Γρ.Ξενόπουλος
Το Θείο Πάθος και η Ανάσταση στη βυζαντινή ζωγραφική και μουσική παράδοση
13η Ενότητα: Τρόποι ζωής και επαγγέλματα
Για εξάσκηση στα γραμματικά φαινόμενα και το λεξιλόγιο της ενότητας πάτησε τους παρακάτω συνδέσμους:
Εξαρτημένες και ανεξάρτητες προτάσεις
Παρατακτική και υποτακτική σύνδεση
Κλίση επιθέτων σε -ων, -ουσα, -ον(1)
Κλίση επιθέτων σε -ων, -ουσα, -ον(2)
α
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (ψηφιακό σχολείο):
Επαγγέλματα που χάνονται στο χρόνο
Οι πέντε πρωτιές της Μαρί Κιουρί
Οι πρώτες Ελληνίδες στο πανεπιστήμιο (ως φοιτήτριες και ως καθηγήτριες)
Γυναίκες σε επικίνδυνα επαγγέλματα (βίντεο)
Παρακολούθησε το παρακάτω βίντεο για τη ζωή της Μαρί Κιουρί
12η Ενότητα: 25η Μαρτίου
Χρήσιμοι σύνδεσμοι για την Επανάσταση του 1821
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (ψηφιακό σχολείο):
- Δημοτικό τραγούδι, Tης Λένως του Mπότσαρη
- Διονύσιος Σολωμός, Oι ελεύθεροι πολιορκημένοι
- Aνδρέας Kάλβος, O φιλόπατρις
- Γαλάτεια Γρηγοριάδου-Σουρέλη, O μικρός μπουρλοτιέρης
- Γιάννης Mακρυγιάννης, [Eίμαστε εις το «εμείς»]
- Nίκος Γκάτσος, Mπαρμπαγιάννη Mακρυγιάννη
Πληροφορίες για το Διονύσιο Σολωμό προστέθηκαν στη “γωνιά ποίησης – λογοτεχνίας”¨:
α
11η Ενότητα: Συγγενικές σχέσεις
Η ενότητα αρχίζει με ένα απόσπασμα από τη ραψωδία π της Οδύσσειας του Ομήρου που αφορά τη συνάντηση Τηλέμαχου και Οδυσσέα. Οι μαθητές συγκέντρωσαν και παρουσίασαν πληροφορίες για τον Όμηρο και τα έργα του. Στη συνέχεια τις ανάρτησαν στην “γωνιά ποίησης-λογοτεχνίας” της τάξης μας.
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (ψηφιακό σχολείο):
Οι έλεγχοι, Ζαν Ζακ Σεμπέ – Ρενέ Γκοσινύ
Η γριά γιαγιά μου, Φοίβος Σταυρίδης
Ιστορίες χωρίς τέλος – Μια μάνα για μένα
Το άτομο και η κοινωνία: Η οικογένεια
10η Ενότητα: Ατυχήματα
Η ενότητα αρχίζει με ένα ποίημα του δόκτορα Ερρίκου Χόφμαν με τίτλο “Η ιστορία του Ζάχου που χαζεύει”.
Με αφορμή δραστηριότητα του σχολικού βιβλίου μοιράστηκε σε μαθητές του σχολείου το παρακάτω ερωτηματολόγιο:
Αφού οι μαθητές διδάχθηκαν στο μάθημα των Μαθηματικών ενότητα σχετική με την κατασκευή γραφημάτων αποφασίστηκε να παρουσιαστούν τα δεδομένα με τη μορφή ραβδογραμμάτων.
Ακολουθήσαμε τα παρακάτω βήματα:
- Αρχικά μοιράσαμε ερωτηματολόγια στους μαθητές των Γ΄- δ
΄- Ε΄- Στ΄ τάξεων για να συλλέξουμε τα δεδομένα.
- Στη συνέχεια επεξεργαστήκαμε και τακτοποιήσαμε τα δεδομένα μας φτιάχνοντας τους πίνακες κατανομής συχνοτήτων για κάθε ερώτηση του ερωτηματολογίου.
- Στο τέλος κατασκευάσαμε ραβδογράμματα για να παρουσιάσουμε τα δεδομένα:
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (ψηφιακό σχολείο):
Εκπαιδευτικό υλικό σχετικό με την πρόληψη ατυχημάτων και την ασφάλεια
Η γωνιά των παιδιών στην ιστοσελίδα του Κοινού Ευρωπαϊκού Τηλεφωνικού Αριθμού Έκτακτης Ανάγκης
α
9η Ενότητα: Συσκευές
Η ενότητα αυτή ξεκινάει με τους στίχους ενός τραγουδιού με τίτλο “Ο Σιδερομάσας” από το δίσκο Λιλιπούπολη.
Ο δικός μας Σιδερομάσας …μοιάζει κάπως έτσι…:
…και έγινε κάπως έτσι:
Λίγα λόγια για τη “Λιλιπούπολη” :
Το «Εδώ Λιλιπούπολη» ήταν μια παιδική ραδιοφωνική σειρά που ξεκίνησε το 1976 και διήρκεσε μέχρι το 1980. Η σειρά ακουγόταν στο Τρίτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, το οποίο ήταν την περίοδο εκείνη υπό τη διεύθυνση του Μάνου Χατζιδάκι.
Οι χαρακτήρες της Λιλιπούπολης είναι πολλοί: ο Δήμαρχος Χαρχούδας, ο Δυστροπόπιγγας, η Πιπινέζα, ο Παπαγάλος της Πιπινέζας, ο Μπέμπαντας, ο Γιαουρτοπόταμος, ο Μυζηθρόκαμπος , ο Μπιξμπίξ, η Μπομπίλα, η Κινέζα, το Μπιζέλι, ο Φύστικος, ο Γλυκόσαυρος κ.ά.
Είναι κυρίως πλάσματα όμορφα, χρωματιστά, ονειρικά που κινούνται, σκέπτονται, προσφέρουν αγάπη στο τόπο τους, τραγουδούν το φως, το χρώμα, την ομορφιά, τις αξίες, το δημιουργικό φιλελεύθερο στοιχείο.
(http://el.wikipedia.org/)
(http:/www.tar.gr/)
Άκουσε κάποια από τα τραγούδια της ραδιοφωνικής σειράς “Εδώ Λιλιπούπολη” παρακάτω:
Και το δικό μας βίντεο, από την περσινή σχολική χρονιά, για το “Πόρτο Λίλι”:
Για εξάσκηση στα γραμματικά φαινόμενα και το λεξιλόγιο της ενότητας πάτησε τους παρακάτω συνδέσμους:
Οδηγίες χρήσης καφετιέρας – Ορθογραφία (1)
Οδηγίες χρήσης καφετιέρας – Ορθογραφία (2)
Πάμε μια βόλτα στον Γουέμπι;-Ορθογραφία (1)
Πάμε μια βόλτα στον Γουέμπι; – Ορθογραφία (2)
Με αφορμή την εργασία 5 του Τετραδίου Εργασιών οι μαθητές “συνάντησαν” τους αγαπημένους τους ήρωες παραμυθιών:
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (ψηφιακό σχολείο):
Παιχνίδι του μήνα (παιχνίδι και οδηγίες)
Οδηγίες χρήσης μηχανής αναζήτησης
Περιήγηση στο διαδίκτυο με ασφάλεια
8η Ενότητα: Χριστούγεννα
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (ψηφιακό σχολείο):
Διάβασε χριστουγεννιάτικα παραμύθια και διηγήματα:
- Αδερφών Γκρίμμ, “Τα καλικαντζαράκια”
- Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, “Της Κοκκώνας το σπίτι”
- Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, “Το κοριτσάκι με τα σπίρτα”
- Ευγένιου Τριβιζά, «Ένα δέντρο, μια φορά»
- Βαγγέλη Τασιόπουλου, “Ο καλικάντζαρος που έχασε το δρόμο”
- Βαγγέλη Ηλιόπουλου, “Πού πήγαν τα Χριστούγεννα;”
- Μάνου Κοντολέων, “Έξι φίλοι κι ένα δώρο”
- Ροντ Γκριν, “Η μαγεία των Χριστουγέννων”
Άκου κάλαντα Χριστουγέννων:
Δες βίντεο:
Φτιάξε μια όμορφη χριστουγεννιάτικη κάρτα:
- Χριστουγεννιάτικη κάρτα (1) (επίλεξε: Το εργαστήρι μου —> Κάρτα)
- Χριστουγεννιάτικη κάρτα (2)
Οι δικές μας χριστουγεννιάτικες κάρτες:
Παίξε πατώντας τους παρακάτω συνδέσμους:
7η Ενότητα:Η ζωή έξω από την πόλη
Για εξάσκηση στα γραμματικά φαινόμενα και το λεξιλόγιο της ενότητας πάτησε τους παρακάτω συνδέσμους:
Ολική καταστροφή στις καλλιέργειες – Ορθογραφία (1)
Ολική καταστροφή στις καλλιέργειες – Ορθογραφία (2)
Ολική καταστροφή στις καλλιέργειες – Ορθογραφία (3)
Ολική καταστροφή στις καλλιέργειες – Ορθογραφία (4)
39 καφενεία και 1 κουρείο – Ορθογραφία (1)
39 καφενεία και 1 κουρείο – Ορθογραφία (2)
39 καφενεία και 1 κουρείο – Ορθογραφία (3)
39 καφενεία και 1 κουρείο – Ορθογραφία (4)
Καλοκαίρι με δρεπάνι, τσουγκράνα και αμίλητο νερό – Ορθογραφία (1)
Καλοκαίρι με δρεπάνι, τσουγκράνα και αμίλητο νερό – Ορθογραφία (2)
Παρακάτω μπορείς να παρακολουθήσεις βίντεο σχετικά με το παραδοσιακό θέρισμα και το αλώνισμα:
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (ψηφιακό σχολείο):
Λεξικό της κοινής νεοελληνικής
6η Ενότητα: Η ζωή σε άλλους τόπους
Η ενότητα ξεκινάει με ένα ποίημα του Γ.Σεφέρη. Το συγκεκριμένο ποιητικό είδος ονομάζεται λίμερικ. Τα λίμερικ είναι αγγλικά ποιηματάκια “χωρίς νόημα” με πέντε στίχους και αστείο περιεχόμενο.
Ακολουθούν τα δικά μας λίμερικ:
Και η “Γωνιά Ποίησης – Λογοτεχνίας” μεγαλώνει:
Με αφορμή το μάθημα “Αυτόχθονες λαοί”, αναζητήσαμε πληροφορίες για ιθαγενείς λαούς:
“Εσκιμώοι”
“Πυγμαίοι”
“Αβορίγινες”
Για εξάσκηση στα γραμματικά φαινόμενα και το λεξιλόγιο της ενότητας πάτησε τους παρακάτω συνδέσμους:
Σπίτι μας είναι η γη – Ορθογραφία
α
5η Ενότητα: 17 Νοέμβρη
Πάτησε τους παρακάτω συνδέσμους για να απαντήσεις σε ερωτήσεις σχετικές με την εξέγερση του Πολυτεχνείου:
(Από το http:/ www .inschool.gr/)
Χρήσιμοι σύνδεσμοι ( ψηφιακό σχολείο ):
Εξέγερση του Πολυτεχνείου (πληροφορίες)
«Εδώ Πολυτεχνείο» (Μάρω Δούκα)
«Τα αδέσποτα» (Σοφία Ζαραμπούκα)
Γράμματα στο μέλλον (βίντεο από Εκπαιδευτική Τηλεόραση)
Παρακάτω μπορείς να παρακολουθήσεις βίντεο σχετικά με την εξέγερση του Πολυτεχνείου:
α
Ακολουθεί το δικό μας βίντεο για την εξέγερση του Πολυτεχνείου. Οι μαθητές απαγγέλλουν το ποίημα του τΛειβαδίτη- “ αν θες να λέγεσαι άνθρωπος“:
Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος
δεν θα πάψεις ούτε στιγμή ν΄αγωνίζεσαι για την ειρήνη και για το δίκαιο.
Θα βγεις στους δρόμους, θα φωνάξεις, τα χείλια σου θα ματώσουν απ΄τις φωνές,
το πρόσωπό σου θα ματώσει από τις σφαίρες – μα ούτε βήμα πίσω.
Κάθε κραυγή σου μια πετριά στα τζάμια των πολεμοκάπηλων
Κάθε χειρονομία σου θα ‘ναι για να γκρεμίζει την αδικία.
Δεν πρέπει ούτε στιγμή να υποχωρήσεις, ούτε στιγμή να ξεχαστείς.
Είναι σκληρές οι μέρες που ζούμε.
Μια στιγμή αν ξεχαστείς, αύριο οι άνθρωποι θα χάνονται στη δίνη του πολέμου
Έτσι και σταματήσεις για μια στιγμή να ονειρευτείς
εκατομμύρια ανθρώπινα όνειρα θα γίνουν στάχτη απ΄ τις φωτιές.
Δεν έχεις καιρό, δεν έχεις καιρό για τον εαυτό σου αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος.
Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος μπορεί να χρειαστεί και να πεθάνεις
για να ζήσουν οι άλλοι.
Θα πρέπει να μπορείς να θυσιάζεσαι ένα οποιοδήποτε πρωινό.
Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος θα πρέπει να μπορείς να στέκεσαι μπρος στα ντουφέκια!
a
4η Ενότητα: Διατροφή
Η ενότητα αυτή αρχίζει με ένα ποίημα του Ευγένιου Τριβιζά με τίτλο: “Η πολύ λαίμαργη φάλαινα που έφαγε τη θάλασσα”. Οι πληροφορίες μας για τον Ε.Τριβιζά αναρτήθηκαν στη “Γωνιά Ποίησης – Λογοτεχνίας”.
Οι διαφημίσεις μας!
Κατασκευή των μαθητών με τις διαφημίσεις των δικών τους προϊόντων!
Βασικά χαρακτηριστικά μια διαφήμισης: τίτλος, εικόνα, σλόγκαν, κείμενο.
Για εξάσκηση στα γραμματικά φαινόμενα και το λεξιλόγιο της ενότητας πάτησε τους παρακάτω συνδέσμους:
Η πολύ λαίμαργη φάλαινα που έφαγε τη θάλασσα – Ορθογραφία
Συνταγές μαγειρικής – Ορθογραφία
Στη διαφήμιση…όλα είναι δυνατά – Ορθογραφία
Οδηγίες για τη σύνταξη μιας διαφήμισης
Η χελώνα και ο Ρεβιθάκης – Ορθογραφία
Υποθετικές προτάσεις – Υπόθεση
Υποθετικές προτάσεις – Απόδοση
(Από το http:/ www.inschool.gr/)
Χρήσιμοι σύνδεσμοι ψηφιακό σχολείο)
«Πώς να καταβροχθίσετε ένα ουράνιο τόξο» (Γιολάντα Τσιαμπόκαλου)
«Ο ωραίος Δαρείος» (Σοφία Ζαραμπούκα)
Ονειρομαγειρέματα (Εκπαιδευτική Τηλεόραση)
Κλέων και Νέλλη: βίντεο -ανάγνωση του παραμυθιού «Ο Λαίμαργος Γάτος»
Και Μιλάει και Λαλάει: Ο Καραγκιόζης Φούρναρης
α
3η Ενότητα: 28η Οκτωβρίου
Ιστορικός Πίνακας Γεγονότων 1940 – 1944
Μια κατασκευή για να δηλώσουμε σε τι λέμε ΟΧΙ και σε τι λέμε ΝΑΙ:
Το εισαγωγικό ποίημα της ενότητας αυτής ανήκει στο Γιάννη Ρίτσο. Βρήκαμε πληροφορίες και τις αναρτήσαμε στη “Γωνιά Ποίησης – Λογοτεχνίας”.
Πάτησε τους παρακάτω συνδέσμους για να απαντήσεις σε ερωτήσεις σχετικές με τον πόλεμο του 1940.
(Από το http:/ www .inschool.gr/)
Χρήσιμοι Σύνδεσμοι (ψηφιακό σχολείο ):
“Οι Γερμανοί και οι πρόκες” (Άλκη Ζέη)
Η εποχή του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου 1940-1945 (Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού)
α
2η Ενότητα: Κατοικία
Η ενότητα αυτή αρχίζει με ένα ποίημα του Κωστή Παλαμά ( “Το σπίτι μου“), ενώ το κείμενο που ακολουθεί (“Το σπίτι του ποιητή Καβάφη“) είναι ένα απόσπασμα από το βιβλίο “Ο βίος και το έργο του Κ π.Καβάφη” . Οι μαθητές αφού αναζήτησαν πληροφορίες για τον Κ.Παλαμά και τον Κ.Καβάφη, τις παρουσίασαν στην τάξη. Αποφασίστηκε να δημιουργηθεί η “Γωνιά Ποίησης – Λογοτεχνίας”,όπου θα αναρτώνται πληροφορίες των μαθητών για σημαντικούς ποιητές, πεζογράφους και συγγραφείς που θα συναντούν κατά τη διάρκεια της χρονιάς.
Για εξάσκηση στα γραμματικά φαινόμενα και το λεξιλόγιο της ενότητας πάτησε τους παρακάτω συνδέσμους:
Το σπίτι του ποιητή Καβάφη – Ορθογραφία (1)
Το σπίτι του ποιητή Καβάφη – Ορθογραφία (2)
Μικρές αγγελίες – Ορθογραφία (1)
Μικρές αγγελίες – Ορθογραφία (2)
Κύριε, μας ενοχλείτε… – Ορθογραφία (1)
Κύριε, μας ενοχλείτε… – Ορθογραφία (2)
Λέξεις και φράσεις που δηλώνουν τόπο
Κλίση Ουσιαστικών – Θηλυκά σε -η (1)
Κλίση ουσιαστικών – Θηλυκά σε -η (2)
Κλίση ουσιαστικών – Θηλυκά σε -η (3)
Κλίση Ουσιαστικών – Θηλυκά σε -ος (1)
Κλίση ουσιαστικών – Θηλυκά σε -ος (2)
(Από το http:/ www .inschool.gr/)
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (ψηφιακό σχολείο ):
Το σπίτι του ποιητή Καβάφη (φωτογραφικό υλικό)
Κλείτος και Σία: βίντεο (μικρές αγγελίες)
Κλείτος και Σία: βίντεο (κατασκευή ιγκλού)
Νομάδες: Σπίτια που ταξιδεύουν…» (κείμενα και βίντεο)
α
1η Ενότητα: Ταξίδια, τόποι, μεταφορικά μέσα
Για εξάσκηση στα γραμματικά φαινόμενα και το λεξιλόγιο της ενότητας πάτησε τους παρακάτω συνδέσμους:
Τα ψάθινα καπέλα – Ορθογραφία (1)
Τα ψάθινα καπέλα – Ορθογραφία (2)
Ταξιδεύοντας με ελέφαντα – Ορθογραφία (1)
Ταξιδεύοντας με ελέφαντα – Ορθογραφία (2)
Δύο μέρες στο βουνό – Ορθογραφία (1)
Δύο μέρες στο βουνό – Ορθογραφία (2)
(Από το http:/ www .inschool.gr/)
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (ψηφιακό σχολείο )
Ο γύρος του κόσμου σε 80 μέρες (πληροφορίες)
Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής
α
Λογισμικό Γλώσσας Ε΄ – ΣΤ΄ Τάξεων
Πάτησε την παρακάτω εικόνα για να μεταφερθείς στο εκπαιδευτικό λογισμικό του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου που αφορά τη Γλώσσα των Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεων του Δημοτικού.