«Οι φυσικές επιστήμες δεν περιορίζονται στο να περιγράφουν και να εξηγούν τη φύση, αποτελούν μέρος της αλληλεπίδρασης της φύσης με εμάς, περιγράφουν τη φύση, όπως αυτή αποκαλύπτεται στη δική μας μέθοδο ερωτήσεων.»
W.Heisenberg
ΕΝΟΤΗΤΑ: ΦΩΣ
ΦΕ4: ΤΟ ΜΑΤΙ ΜΑΣ
Παρατήρηση: Οι σταγόνες φτάνουν ως το φρύδι και κυλάνε στο πλάι χωρίς να μπούνε στο μάτι.
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (Ψηφιακό Σχολείο):
Ασκήσεις αυτοαξιολόγησης κεφαλαίου
ΦΕ3: ΜΙΑ ΑΠΛΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ
ΦΕ2: ΦΩΣ ΚΑΙ ΧΡΩΜΑΤΑ
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (Ψηφιακό Σχολείο):
Ανάλυση λευκού φωτός σε πρίσμα
ΦΕ1: ΔΙΑΘΛΑΣΗ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (Ψηφιακό Σχολείο):
Η ανάλυση του φωτός – ουράνιο τόξο
ΕΝΟΤΗΤΑ: ΗΛΕΚΤΡΟΜΑΓΝΗΤΙΣΜΟΣ
ΦΕ4: ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΑΓΝΗΤΙΣΜΟ ΣΤΟΝ ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟ – Η ΗΛΕΚΤΡΟΓΕΝΝΗΤΡΙΑ
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (Ψηφιακό Σχολείο):
Ασκήσεις αυτοαξιολόγησης κεφαλαίου
ΦΕ3: ΑΠΟ ΤΟΝ ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟ ΣΤΟΝ ΜΑΓΝΗΤΙΣΜΟ- Ο ΗΛΕΚΤΡΟΜΑΓΝΗΤΗΣ
Παρατήρηση: Όταν πλησιάζω τον μαγνήτη στην πυξίδα, η μαγνητική βελόνα της πυξίδας γυρίζει.
α
Παρατήρηση: Η μαγνητική βελόνα της πυξίδας περιστρέφεται όταν ένα καλώδιο τυλιγμένο γύρω από μια πυξίδα είναι συνδεδεμένο με μπαταρία.
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (Ψηφιακό Σχολείο):
Ηλεκτρομαγνήτης και πυξίδα (ροή ηλεκτρονίων)
Από τον ηλεκτρισμό στον μαγνητισμό
ΦΕ2: Ο ΜΑΓΝΗΤΗΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΖΕΤΑΙ
(Δε διαθέταμε ραβδόμορφους μαγνήτες, αλλά έγιναν οι απαραίτητες επεξηγήσεις πριν ξεκινήσει το πείραμα με τους μαγνήτες των φωτογραφιών.)
Παρατήρηση: Όταν πλησιάζω δύο πόλους με το ίδιο χρώμα, απομακρύνονται. Όταν πλησιάζω δύο πόλους με διαφορετικό χρώμα, πλησιάζουν.
Απάντηση: Για να μετακινήσω το μαγνήτη που βρίσκεται πάνω στα καλαμάκια χωρίς να τον αγγίξω, αρκεί να πλησιάσω έναν άλλον μαγνήτη.
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (Ψηφιακό Σχολείο):
ΦΕ1: Ο ΜΑΓΝΗΤΗΣ
Παρατήρηση: Ο μαγνήτης έλκει τους συνδετήρες από απόσταση.
Παρατήρηση: Ο μαγνήτης έλκει τους συνδετήρες με επαφή.
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (Ψηφιακό Σχολείο):
ΕΝΟΤΗΤΑ: ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
ΦΕ2: ΜΙΚΡΗ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (Ψηφιακό Σχολείο):
ΦΕ1:ΕΝΑΣ ΑΚΟΥΡΑΣΤΟΣ ΜΥΣ – Η ΚΑΡΔΙΑ
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (Ψηφιακό Σχολείο):
ΕΝΟΤΗΤΑ: ΑΝΑΠΝΕΥΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
ΦΕ1:Η ΑΝΑΠΝΟΗ
Παρατήρηση: Δεν έχουν όλα τα μπαλόνια που φουσκώσαμε το ίδιο μέγεθος.
Παρατήρηση: Σε κατάσταση ηρεμίας αναπνέω περίπου 30 φορές το λεπτό.
Μετά από τροχάδην αναπνέω περίπου 50 φορές το λεπτό.
Οι αφίσες μας για τον αντικαπνιστικό αγώνα:
α
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (Ψηφιακό Σχολείο):
Τα όργανα του αναπνευστικού συστήματος
Αναπνοή στον άνθρωπο – Η πορεία του αέρα
Προστασία σε περίπτωση πυρκαγιάς
Αναπνευστικό σύστημα – Μαγικά τετράγωνα
Αναπνευστικό σύστημα – Κρυπτόλεξο
ΕΝΟΤΗΤΑ: ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
ΦΕ2:ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΣΤΑ ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (Ψηφιακό Σχολείο):
Θετική παρέμβαση του ανθρώπου στο οικοσύστημα
Αρνητική παρέμβαση του ανθρώπου στο οικοσύστημα
ΦΕ1: ΤΡΟΦΙΚΕΣ ΑΛΥΣΙΔΕΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΚΑ ΠΛΕΓΜΑΤΑ
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (Ψηφιακό Σχολείο):
Οικοσύστημα: βιοτικοί και αβιοτικοί παράγοντες
Φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον
Ο άνθρωπος και το φυσικό περιβάλλον μέσα στο χρόνο
ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩΑ
ΦΕ3: ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΖΩΩΝ ΣΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (Ψηφιακό Σχολείο):
Προσαρμογή των ζώων στο περιβάλλον τους
Χαρακτηριστικά με προσαρμοστική αξία:τα ράμφη των πουλιών
ΦΕ2: ΤΑ ΘΗΛΑΣΤΙΚΑ
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (Ψηφιακό Σχολείο):
Τα επιστημονικά ονόματα 5 θηλαστικών της Ελλάδας
Ομάδες ζώων και χαρακτηριστικά τους γνωρίσματα
ΦΕ1: ΖΩΑ ΑΣΠΟΝΔΥΛΑ ΚΑΙ ΣΠΟΝΔΥΛΩΤΑ
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (Ψηφιακό Σχολείο):
Τα ανατομικά χαρακτηριστικά των εντόμων
Τα στάδια ανάπτυξης του βατράχου
ΕΝΟΤΗΤΑ: ΦΥΤΑ
ΦΕ4: Η ΔΙΑΠΝΟΗ
Υλικά που χρησιμοποιήσαμε: 2 δοχεία, νερό, κλαδιά ελιάς,λάδι
Παρατήρηση: Ο βλαστός που έχει φύλλα έχει αποβάλει νερό στο περιβάλλον. Η στάθμη στο μπουκάλι έχει κατέβει. Στο άλλο μπουκάλι η στάθμη δεν έχει κατέβει.
Υλικά που χρησιμοποιήσαμε: 4 μπουκάλια, νερό, κλαδιά ελιάς, λάδι
Παρατήρηση: Η στάθμη στο τέταρτο μπουκάλι έχει κατέβει πολύ, στο δεύτερο έχει κατέβει αρκετά, στο πρώτο έχει κατέβει πολύ λίγο, ενώ στο τρίτο καθόλου.
α
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (Ψηφιακό Σχολείο)
Τα φυτά, οι μορφές τους και το περιβάλλον που ζουν
α
ΦΕ3: Η ΑΝΑΠΝΟΗ
Υλικά που χρησιμοποιήσαμε: ποτήρι, ασβεστόνερο, καλαμάκι
Παρατήρηση: Το ασβεστόνερο στο ποτήρι θολώνει, όταν φυσώ μέσα σ’αυτό.
Υλικά που χρησιμοποιήσαμε: 2 μπουκάλια, μαϊντανό, ασβεστόνερο
Παρατήρηση: Το ασβεστόνερο στο μπουκάλι με το μαϊντανό θολώνει.
α
ΦΕ 1:ΤΑ ΜΕΡΗ ΤΟΥ ΦΥΤΟΥ
Δραστηριότητα: “Ενώνω τα μέρη του φυτού”
Οι μαθητές ζωγραφίζουν δικά τους φυτά στα οποία είναι ευδιάκριτα :η ρίζα, ο βλαστός και τα φύλλα.
Χωρισμένοι σε 4 ομάδες οι μαθητές κόβουν τις ζωγραφιές τους, ώστε να κοπούν τα 3 μέρη του φυτού. Κάθε ομάδα ανακατεύει τα κομμάτια και τα δίνει στους μαθητές μιας άλλης ομάδας με σκοπό να συναρμολογηθούν όσο πιο γρήγορα γίνεται. Νικήτρια είναι η πιο γρήγορη ομάδα!!!
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (Ψηφιακό Σχολείο)
Αντικείμενα κατασκευασμένα από φυτικά προϊόντα
Τα επιστημονικά ονόματα 5 φυτών της Ελλάδας
Τα πειράματα του Joseph Priestley τον 17ο αιώνα
α
ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΜΒΙΑ – ΑΒΙΑ
ΦΕ 2: ΤΟ ΚΥΤΤΑΡΟ
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (Ψηφιακό Σχολείο)
Μονοκύτταροι – Πολυκύτταροι Οργανισμοί
Φυτικό – Ζωικό Κύτταρο: Ομοιότητες και Διαφορές
Έμβια – Άβια : Παιχνίδι Γνώσεων (Σταυρόλεξο)
α
ΦΕ 1: ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (Ψηφιακό Σχολείο)
α
ΕΝΟΤΗΤΑ: ΘΕΡΜΟΤΗΤΑ
ΦΕ 2: Η ΘΕΡΜΟΤΗΤΑ ΜΕΤΑΦΕΡΕΤΑΙ ΜΕ ΡΕΥΜΑΤΑ
Υλικά που χρησιμοποιήσαμε: 1 δοχείο,1 μπουκάλι, 1 κομμάτι από χαρτόνι, κόκκινη νερομπογιά
Παρατήρηση: Το χρωματισμένο νερό ανεβαίνει από το δοχείο στο μπουκάλι.
Τα υλικά που χρησιμοποιήσαμε: 2 μπαλόνια, 3 δοχεία
Παρατήρηση: Το μπαλόνι με το ζεστό νερό επιπλέει στο δοχείο με το νερό. Το μπαλόνι με το κρύο νερό βυθίζεται στο δοχείο με το νερό.
ΦΕ 1: Η ΘΕΡΜΟΤΗΤΑ ΜΕΤΑΔΙΔΕΤΑΙ ΜΕ ΑΓΩΓΗ
Τα υλικά με τα οποία πραγματοποιήσαμε εμείς το πείραμα ήταν: ένα κομμάτι σύρμα, ένα κερί, μια πένσα, λίγη πλαστελίνη.
Παρατήρηση: Καθώς θερμαίνω την άκρη της βελόνας, τα κομματάκια κεριού λιώνουν και πέφτουν. Πρώτο πέφτει το κομματάκι του κεριού που βρίσκεται κοντά στη φλόγα και τελευταίο αυτό που βρίσκεται κοντά στο χέρι μου.
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (Ψηφιακό Σχολείο)
Θερμοκρασία – θερμότητα (δραστηριότητα)
Κλίμακες θερμοκρασίες (δραστηριότητα)
Ασκήσεις αυτοαξιολόγησης Κεφαλαίου (δραστηριότητα)
α
ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΕΡΓΕΙΑ
Χρήσιμοι σύνδεσμοι (Ψηφιακό Σχολείο)
Κινητική και δυναμική ενέργεια
Ανανεώσιμες αποθήκες ενέργειας