KA1[2020] Πρόληψη και Διαχείριση Συγκρούσεων στο Σύγχρονο Σχολείο

ΤΙΤΛΟΣ : “Πρόληψη & Διαχείριση Συγκρούσεων στο Σύγχρονο Σχολείο – Προαγωγή της Ψυχικής και Συναισθηματικής Υγείας: Στρατηγικές και Δεξιότητες”

TITLE: “Conflict Prevention and Management in Modern School – Promoting Mental and Emotional Health: Strategies and Skills”

ERASMUS+ 2020-1-EL01-KA101-078438

Γενικά – Υπόβαθρο

Μελέτες αποδεικνύουν ότι μετά τα χρόνια της οικονομικής κρίσης τα φαινόμενα των ενδοσχολικών διενέξεων και συγκρούσεων έχουν ανησυχητικά αυξηθεί. Ήδη τα πρώτα σημάδια έρχονται από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση όπου η αλλαγή στάσεων και συμπεριφορών είναι εξόφθαλμα διακριτή.  Σύμφωνα με τον οργανισμό EURYDICE “Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Δράσης για την Ψυχική Υγεία και την Ευζωία”, είναι αναγκαία η ανάπτυξη ενός πλαισίου δράσης για την προαγωγή της ψυχικής υγείας και ευημερίας και τη διαχείριση και πρόληψη των ψυχικών διαταραχών, που περιλαμβάνει την εκπαίδευση παιδιών και εφήβων ως μέρος ενός ευρέως υποστηριζόμενου πλαισίου δράσης για την ψυχική υγεία και ευημερία στην Ευρώπη.

Η Δ.Δ.Ε. Αχαΐας αναγνωρίζοντας τη σημαντικότητα των επερχόμενων αλλαγών και θέλοντας να προετοιμάσει τις σχολικές μονάδες και τις μαθητικές κοινότητές της, αποφάσισε να προχωρήσει σε μια σειρά από δράσεις επιμόρφωσης του διδακτικού και του διοικητικού προσωπικού της στο θεσμικό πλαίσιο του Τομέα Αγωγής Υγείας.

Περιγραφή και Στόχοι

Το πρόγραμμα έχει στόχο τη βελτίωση της ποιότητας των εκπαιδευτικών λειτουργιών, μέσω της ενίσχυσης του ρόλου των εκπαιδευτικών, της ανάπτυξης των δεξιοτήτων τους για την δημιουργία ενός δυναμικού και γόνιμου περιβάλλοντος μάθησης και της αύξησης της αποτελεσματικότητάς τους στην πρόληψη και διαχείριση διενέξεων στο σύγχρονο σχολείο. Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί θα αποκτήσουν βασικές γνώσεις σχετικά με τη διαχείριση των συγκρούσεων στο σύγχρονο σχολείο όπως για παράδειγμα

• Πώς αναπτύσσονται οι συγκρούσεις;

• Ποιες είναι οι συνήθεις συμπεριφορές που οδηγούν σε συγκρούσεις;

• Τι μπορεί να κάνει ο εκπαιδευτικός για να αποτρέψει τις συγκρούσεις;

• Πώς μπορούν να αντιμετωπιστούν και να επιλυθούν συγκρούσεις όταν συμβαίνουν;

Οι συμμετέχοντες θα έχουν τη δυνατότητα να εφαρμόσουν στρατηγικές πρόληψης των συγκρούσεων στην καθημερινή τους εργασία στην τάξη. Θα είναι σε θέση να αναγνωρίσουν τις πιθανές συγκρούσεις νωρίς και να προετοιμάσουν τις ενέργειες αποτροπής τους.

Ομάδα-Στόχος

Το πρόγραμμα έχει ομάδα στόχο επτά εκπαιδευτικούς και επτά διευθυντές από επτά επιλεγμένες σχολικές μονάδες του Νομού Αχαΐας, Γυμνάσια, Λύκεια και Επαγγελματικά Λύκεια, Πρωινά, Εσπερινά και Ειδικής Αγωγής, με την συμμετοχή δύο εκπαιδευτικών ανά σχολική μονάδα, που επιθυμούν να βελτιώσουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες για την ενίσχυση της ψυχικής και συναισθηματικής υγείας και να μάθουν πώς να προλαμβάνουν και να αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τις συγκρούσεις στο σχολείο. Η ένταση και η πολυπλοκότητα αντίστοιχων καταστάσεων στις σχολικές μονάδες ποικίλει ανάλογα με τις προηγούμενες γνώσεις και την εκπαίδευση – κατάρτιση των συμμετεχόντων.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Τα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα συνοψίζονται σε δύο διακριτές ενότητες που αφορούν στην ενίσχυση της ψυχικής και συναισθηματικής υγείας και την πρόληψη και διαχείριση των συγκρούσεων. Με την ολοκλήρωση του προγράμματος οι εκπαιδευτικοί είναι σε θέση:

(1) Να χρησιμοποιούν αποτελεσματικά στρατηγικές επικοινωνίας για οικοδόμηση υγιών σχέσεων στη σχολική κοινότητα.

(2) Να ενισχύουν τις δεξιότητες συναισθηματικής και κοινωνικής νοημοσύνης των μαθητών και των εκπαιδευτικών.

(3) Να είναι εξοικειωμένοι με πρακτικές δραστηριότητες που προάγουν την ψυχική και συναισθηματική ευεξία, την ομαδική συνοχή, την αίσθηση του ανήκειν στην σχολική κοινότητα.

(4) Να αναλύουν τις αιτίες των διενέξεων και να τις μετατρέπουν σε ευκαιρίες βελτίωσης.

(5) Να ακολουθούν πρακτικές προσεγγίσεις για την ενσωμάτωση της διαχείρισης των συγκρούσεων στο πρόγραμμα σπουδών.

Προγραμματισμένες Δράσεις

Στα πλαίσια του έργου μια σειρά από στοχευόμενες δράσεις που περιλαμβάνουν (α) τη προετοιμασία ομάδα στόχου εκπαιδευομένων (β) την επιμόρφωσή τους σε εκπαιδευτικούς οργανισμούς στο εξωτερικό (γ) επισκέψεις μελέτης και ανταλλαγή εμπειριών μεταξύ συναδέλφων από Γερμανικά και Ισπανικά σχολεία (δ) οργάνωση σειράς ενδοσχολικών επιμορφώσεων σε Ελληνικά σχολεία (ε) την ενσωμάτωση σύγχρονων μεθοδολογικών εργαλείων και πρακτικών (στ) την εφαρμογή σύγχρονων τεχνικών στην σχολική καθημερινότητα και (ζ) την αποτίμηση των μεθοδολογικών εργαλείων. Ολοκληρώνοντας τον κύκλο του προγράμματος τα αποτελέσματα του έργου θα τύχουν ευρείας διάχυσης στην εκπαιδευτική κοινότητα με τη δημοσίευση τους στο διαδίκτυο, τη διοργάνωση ενημερωτικών εκδηλώσεων καθώς και τη συγγραφή ερευνητικής εργασίας.

Προγραμματισμένα Παραδοτέα

[1] Δομημένη και Πιστοποιημένη Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών (ΕΕ3)

[2] Εξωσχολικές Επιμορφώσεις με θέμα Αποτελεσματική Διαχείριση Διενέξεων (ΕΕ5)

[3] Ανάπτυξη Εργαλειοθήκης Διαχείρισης Διενέξεων (Π2)

[4] Συγγραφή Ερευνητικής Εργασίας (Π3)

Μακροπρόθεσμα Οφέλη

[1] Βελτίωση του κλίματος σχολικών μονάδων και εναρμόνισή τους με Ευρωπαϊκές πρακτικές

[2] Ανάπτυξη δεξιοτήτων για την ενίσχυση της ψυχικής και συναισθηματικής υγείας

[3] Πρόληψη και αποτελεσματικότερη Διαχείριση των Συγκρούσεων

[4] Αλλαγή στάσεων Μαθητών, Εκπαιδευτικών και Διευθυντών Σχολικών Μονάδων

ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΕΡΓΟΥ

Κινητικότητα Δρέσδη Γερμανίας

Stück in Germany - Dresden After the Bombing, Way after the Bombing

“Stück in Germany – Dresden After the Bombing, Way after the Bombing” από Trey Ratcliff διατίθεται με άδεια χρήσης CC by-nc-sa-2.0

[2] Εξωσχολικές Επιμορφώσεις με θέμα Αποτελεσματική Διαχείριση Διενέξεων (ΕΕ5)

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΘΕΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ
1 Πρόληψη κι αντιμετώπιση της βίας και του σχολικού εκφοβισμού «Ο χορός ενάντια στον εκφοβισμό (DAB: Dancing Against Bullying) 17 /12/2021

18/12/2021

2 Σεξουαλική αγωγή «Η Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση ως μέσο θωράκισης των παιδιών από την σεξουαλική κακοποίηση» 25/02/2022
3 Ψυχική υγεία – συναισθηματική αγωγή «Αναγνωρίζοντας την Δύναμη της Επικοινωνίας στη σχολική κοινότητα» 19/03/2022

02/04/2022

4 Ψυχική υγεία – συναισθηματική αγωγή «Αναγνωρίζοντας την Δύναμη της Επικοινωνίας στη σχολική κοινότητα» 15/03/2022,  29/03/2022 05/04/2022
5 Ανθρώπινα δικαιώματα – δικαιώματα του παιδιού «Πρόγραμμα Ευαισθητοποίησης για την Εμπορία Ανθρώπων – human trafficking» 18/03/2022
6 Πρόληψη κι αντιμετώπιση της βίας και του σχολικού εκφοβισμού «Διαχείριση κρίσεων στη σχολική κοινότητα: Προετοιμάζοντας το σχολείο να ανταπεξέλθει σε καταστάσεις κρίσης» 12/03/2022
7  Διαπροσωπικές σχέσεις – διαχείριση συγκρούσεων «Μεταμόρφωση του τραύματος μέσα από την Αγωγή της Συγχώρησης» 14/10/2021, 15/10/2021, 16/10/2021
8 Αξίες ζωής (σεβασμός, αγάπη, ειρήνη, ανεκτικότητα, τιμιότητα κ.ά.) «Μεταμόρφωση του τραύματος μέσα από την Αγωγή της Συγχώρησης» 21/1/2022,06/05/2022
9  Διαπροσωπικές σχέσεις – διαχείριση συγκρούσεων «Μεταμόρφωση του τραύματος μέσα από την Αγωγή της Συγχώρησης» 23/06/2022
10 Πρόληψη κι αντιμετώπιση της βίας και του σχολικού εκφοβισμού «Πρόληψη και διαχείριση συγκρούσεων στο Σύγχρονο σχολείο – Προαγωγή της Ψυχικής και Συναισθηματικής Υγείας: Στρατηγικές και Δεξιότητες» 21/05/2022

Φωτογραφίες

Zwinger, Dresden, IMG_1804_b-2

Dresden - Frauenkirche Inside II

Dresden Zwinger

Dresden Symphony

Επιμορφωτικό Υλικό

 

Κινητικότητα Βαρκελλώνη Ισπανίας

Cordoba

“Cordoba” από Fuck SmugMug διατίθεται με άδεια χρήσης CC by-nc-sa-2.0