Βραδιά Ερευνητή 2013

Σεπ 201325

Την Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου 2013, στο Εθνικό Κέντρο Έρευνας Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος» διοργανώνεται μια μεγάλη γιορτή, με τίτλο «Βραδιά Ερευνητή 2013».
Σε αυτή τη γιορτή όλοι είναι καλεσμένοι!  Η είσοδος είναι ελεύθερη για μικρούς και μεγάλους και στην πρόσκληση αναφέρεται:

Γνωρίστε τους ερευνητές μας από κοντά!
Ανακαλύψτε τον άγνωστο κόσμο της έρευνας!
Με χαρά σας προσκαλούμε στη «Βραδιά Ερευνητή 2013»!
Μια μοναδική εκδήλωση για μικρούς και μεγάλους στο Εθνικό Κέντρο Έρευνας  Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος»!
Μέσα από ομιλίες, συζητήσεις, πειράματα, επιστημονικά και θεατρικά δρώμενα, προβολές και επισκέψεις σε εργαστήρια – που ανοίγουν ειδικά για εσάς τη βραδιά αυτή – θα ενημερωθείτε για τα πρόσφατα επιτεύγματα της έρευνας αλλά και τις εφαρμογές τους στην καθημερινή μας ζωή.
Η Βραδιά θα κλείσει με ένα συναρπαστικό πάρτι!
Η παρουσία σας θα μας δώσει χαρά.
Πληροφορίες στα τηλέφωνα 210 6503002 και στο www.demokritos.gr
Δωρεάν μεταφορά: Νομισματοκοπείο-Δημόκριτος- Νομισματοκοπείο
με το «Τρενάκι της Πόλης»

Στο [δελτίο τύπου] θα βρείτε το αναλυτικό πρόγραμμα, καθώς και πολλές πληροφορίες για το τι πρόκειται να γίνει!

 

από κάτω από: Γενικά | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Βραδιά Ερευνητή 2013    

Η Γη γυρίζει

Σεπ 201318

Σήμερα, 18 Σεπτεμβρίου 2013, συμπληρώνονται 194 χρόνια από τη γέννηση του Γάλλου φυσικού Φουκώ (Jean Bernard Léon Foucault).
Η google τιμά την επέτειο αυτή με ένα doodle με το διάσημο πείραμά του, το “εκκρεμές του Φουκώ”. Η ιδέα είναι τόσο απλή, όσο και ιδιοφυής:

Αν αφήσουμε ένα απλό εκκρεμές να κάνει ταλάντωση σε ένα επίπεδο, το επίπεδο του εκκρεμούς δεν αλλάζει.
Δηλαδή, αν κρεμάσουμε ένα πινέλο στο βαρίδι του εκκρεμούς, το πινέλο θα πρέπει να “γράφει” στο πάτωμα συνέχεια την ίδια γραμμή.
Μετά όμως από λίγη ώρα,  το πινέλο δεν γράφει πια την ίδια γραμμή. Κάτι έστριψε: ή το εκκρεμές, ή … το πάτωμα.
Αφού όμως το εκκρεμές δεν γίνεται να στρίψει, είναι το πάτωμα αυτό που έστριψε – άρα η γη γυρίζει!

foucault

από κάτω από: Φυσική | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Η Γη γυρίζει    

Στους πόσους βαθμούς είπαμε ότι βράζει το νερό;

Σεπ 20138

Η θερμοκρασία στην οποία βράζει το -καθαρό- νερό, εξαρτάται από την πίεση.
Είναι εύκολο να το διαπιστώσει κανείς αυτό, αλλάζοντας την πίεση στην οποία βρίσκεται η κατσαρόλα με το νερό που ζεσταίνουμε για να βράσει.
Μια ιδέα είναι ότι αφού η πίεση ελαττώνεται όταν αυξάνεται το υψόμετρο ενός τόπου, για να πειραματιστούμε μπορούμε να πάρουμε τα βουνά.

από κάτω από: Φυσική, Χημεία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Στους πόσους βαθμούς είπαμε ότι βράζει το νερό;    

Η Ελλάδα τον Ιούλιο

Ιούλ 201312

Η Αμερικανή αστροναύτης Karen L. Nyberg, στο διεθνή διαστημικό σταθμό, έχει βγάλει αρκετές υπέροχες φωτογραφίες.

Μια από αυτές είναι η Ελλάδα στις στις 10 Ιουλίου 2013.

AstroKarenGreece

Αξίζει να δείτε τη φωτογραφία της, σε πλήρη ανάλυση: pic.twitter.com/Y3IG0rViEi

από κάτω από: Γενικά | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Η Ελλάδα τον Ιούλιο    

Η ομορφιά ενός λουλουδιού

Μάι 201321

Μαθήματα αισθητικής από τον μεγάλο επιστήμονα και δάσκαλο
Richard Feynman (1918 – 1988), Νόμπελ Φυσικής 1965.

Richard Feynman – Ode To A Flower from Fraser Davidson on Vimeo

Έχω ένα φίλο που είναι καλλιτέχνης και έχει μερικές φορές μια θεώρηση με την οποία δεν συμφωνώ και πολύ. Θα κρατήσει ένα λουλούδι και θα πει “κοίτα πόσο όμορφο είναι” και εγώ θα συμφωνήσω.

Στη συνέχεια θα πει ότι “ως καλλιτέχνης εγώ μπορώ να δω πόσο όμορφο είναι, αλλά εσύ ως επιστήμονας το αναλύεις τόσο πολύ και το κάνεις βαρετό”
και νομίζω αυτό είναι ανοησία.

Πρώτα απ’όλα, η ομορφιά που βλέπει αυτός είναι, πιστεύω, η ομορφιά που και οι άλλοι άνθρωποι -και εγώ- μπορώ να δω…

Μπορώ να εκτιμήσω την ομορφιά ενός λουλουδιού. Την ίδια στιγμή όμως, βλέπω πολύ περισσότερα για το λουλούδι από ό,τι αυτός βλέπει.

Θα μπορούσα να φανταστώ τα κύτταρα εκεί μέσα, τις πολύπλοκες διαδικασίες σε αυτά, οι οποίες έχουν και αυτές μια ομορφιά.

Θέλω να πω ότι δεν είναι μόνο η ομορφιά σε αυτή τη διάσταση, στο ένα εκατοστό. Υπάρχει επίσης ομορφιά σε μικρότερες διαστάσεις, στην εσωτερική δομή και στις διαδικασίες επίσης.

Το γεγονός ότι τα χρώματα στο λουλούδι εξελίχθηκαν προκειμένου να προσελκύσουν έντομα για να το γονιμοποιήσουν είναι ενδιαφέρον: σημαίνει ότι τα έντομα μπορούν να δουν το χρώμα!

Προσθέτει και μια ερώτηση: αυτή η αίσθηση της ομορφιάς συναντάται επίσης και στις κατώτερες μορφές ζωής; γιατί είναι όμορφο; και κάθε είδους ενδιαφέρουσες ερωτήσεις που η γνώση της επιστήμης μόνο προσθέτει στον ενθουσιασμό, στο μυστήριο και στο δέος μπροστά σε ένα λουλούδι.

Προσθέτει και μόνο. Δεν καταλαβαίνω πώς μπορεί να αφαιρεί.

[πηγή]

από κάτω από: Γενικά | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Η ομορφιά ενός λουλουδιού    

Η μικρότερη ταινία του κόσμου

Μάι 20131

Πρόκειται για τη μικρότερη -σε διαστάσεις- ταινία που έγινε ποτέ, αφού έχει μεγεθυνθεί περισσότερο από 100.000.000 φορές.

Κάθε τελίτσα που φαίνεται στην ταινία είναι -μόλις- ένα άτομο!

Σκεφθείτε ότι αν ένα άτομο μεγαλώσει τόσο ώστε να μοιάζει με ένα πορτοκάλι, τότε αντίστοιχα ένα πορτοκάλι θα γίνει σαν ολόκληρη τη Γη!

Μετακινώντας τα άτομα, δημιουργούνται διαφορετικές εικόνες και η μια εικόνα μετά την άλλη γίνονται ταινία.

 

…και μια σημείωση για τους παρατηρητικούς: Τα κύματα που φαίνονται γύρω από τις τελίτσες στην ταινία, είναι πραγματικά. Δημιουργούνται από τα ηλεκτρόνια του μετάλλου πάνω στο οποίο μετακινούνται τα άτομα.

από κάτω από: Γενικά, Φυσική, Χημεία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Η μικρότερη ταινία του κόσμου    

Εκκρεμή με διαφορετικές συχνότητες

Απρ 201314

Σε ένα απλό εκκρεμές, η συχνότητα της ταλάντωσης εξαρτάται από το μήκος του νήματος.
Όταν μικραίνει το μήκος, η ταλάντωση γίνεται με μεγαλύτερη συχνότητα.
Τα παρακάτω εκκρεμή, δεν έχουν ίδιο μήκος στο νήμα τους, άρα ούτε και ίδιες συχνότητες.
Μπορεί λοιπόν να μην κινούνται όλα με τον ίδιο τρόπο, κάνουν όμως κάτι πολύ πιο εντυπωσιακό:

από κάτω από: Φυσική | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Εκκρεμή με διαφορετικές συχνότητες    

Όποιος ελεύθερα συλλογάται, συλλογάται καλά.

Μαρ 201325

Ο Ρήγας Βελεστινλής , ο γνωστός ως ο πρόδρομος της ελληνικής επανάστασης του 1821, έγραψε το 1790, στη Βιέννη, το “Φυσικής Απάνθισμα διά τους αγχίνους και φιλομαθείς Έλληνες”.

Οι ελεύθεροι άνθρωποι έχουν σκέψη ελεύθερη, μακριά από προλήψεις και δεισιδαιμονίες. Τι καλύτερο λοιπόν από ένα βιβλίο που εκλαϊκεύει τις φυσικές επιστήμες και με απλή γλώσσα τις παρουσιάζει στους υπόδουλους Έλληνες;

Εξάλλου, στις φυσικές επιστήμες σκεφτόμαστε ελεύθερα και

“όποιος ελεύθερα συλλογάται, συλλογάται καλά”

 

 

rigas

 

 

Ολόκληρο το βιβλίο, μαζί με μια πολύ ενδιαφέρουσα σχετική μελέτη,
μπορείτε να το βρείτε [εδώ]

 

από κάτω από: Γενικά, Φυσική, Χημεία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Όποιος ελεύθερα συλλογάται, συλλογάται καλά.    

Άνωση από αλατόνερο

Μαρ 201317

Όταν κάτι βρίσκεται μέσα σε ρευστό, τότε το ρευστό του ασκεί δύναμη προς τα επάνω.
Είναι η γνωστή μας άνωση.

Η άνωση με το βάρος έχουν αντίθετες κατευθύνσεις. Έτσι, αν αλλάζουμε το βάρος στο σώμα αυτό -χωρίς να αλλάζουμε την άνωση- μπορούμε να φτιάχνουμε υποβρύχια, όπως έχουμε ήδη δει.

Στο παρακάτω πείραμα, το ρόλο του υποβρύχιου παίζει το αβγό. Εδώ αντί για το βάρος, αλλάζουμε  την άνωση!

Αφού το μέτρο της άνωσης είναι …
Άνωση

…αν βάλουμε αλάτι στο νερό, αυξάνει η πυκνότητα του ρευστού, άρα και η άνωση. Όταν γίνει μεγαλύτερη από το βάρος, τότε το αβγό αναδύεται στην επιφάνεια!

 

 

από κάτω από: Φυσική | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άνωση από αλατόνερο    

GSF 2013

Φεβ 201321

Η εταιρία Google οργάνωσε τον online επιστημονικό διαγωνισμό για νέους, ξανά και φέτος, με τίτλο Google Science Fair 2013.

Οι συμμετέχοντες πρέπει να είναι μαθητές 13 με 18 ετών μόνοι τους ή σε ομάδες των δύο ή τριών, και το μόνο που πρέπει να κάνουν για να βραβευτούν, είναι:

Να αλλάξουν τον κόσμο.

Απλά πράγματα δηλαδή 🙂

Για όσους θα συμμετάσχουν, εργαζόμαστε με την επιστημονική μέθοδο:

  1. Ξεκινάμε με μια ερώτηση για τον κόσμο γύρω μας. Χρειαζόμαστε μια πολύ καλή ερώτηση, αλλιώς δεν πρόκειται να αλλάξει ο κόσμος μας!
  2. Κάνουμε υποθέσεις για το τι μπορεί να είναι η απάντηση στην ερώτηση (βήμα 1).
  3. Πώς μπορούμε να δούμε αν είναι σωστές αυτές οι υποθέσεις (βήμα 2) ; Τι πειράματα πρέπει να κάνουμε και τι περιμένουμε ότι θα συμβεί;
  4. Κάνουμε τα πειράματα που χρειάζονται, παρατηρούμε και συγκεντρώνουμε τα αποτελέσματα.
  5. Αναλύουμε τα αποτελέσματα των πειραμάτων για να δούμε αν τελικά βρήκαμε την απάντηση. Αν κάτι πήγε στραβά, πίσω στο βήμα 2. Αν όλα φαίνονται εντάξει, αλλά πρέπει να σιγουρευτούμε περισσότερο, πίσω στο βήμα 3.

Πληροφορίες για το διαγωνισμό, τον τρόπο συμμετοχής, τα βραβεία και πολλά άλλα, στο site του διαγωνισμού και φυσικά στο σχολείο μας.

Σε όλους τους νέους επιστήμονες, καλή επιτυχία!

από κάτω από: Γενικά, Φυσική, Χημεία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο GSF 2013    
« Παλιότερα άρθραΠιο πρόσφατα άρθρα »


Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων