Φυσική αγωγή

Σκοπός της διδασκαλίας του μαθήματος της ΠΦΑ

Ο σκοπός της Προσαρμοσμένης Φυσικής Αγωγής (ΠΦΑ) είναι ίδιος με αυτόν της Φυσικής Αγωγής (ΦΑ) στην υποχρεωτική εκπαίδευση και συμβάλλει κατά προτεραιότητα στη σωματική ανάπτυξη των μαθητών. Παράλληλα βοηθάει στην ψυχική και πνευματική τους καλλιέργεια, καθώς και στην αρμονική ένταξή τους στην κοινωνία (Μουντάκης, 1992; Arnheim, Auxter & Crowe, 1973).

Προτεραιότητα έχει η ανάπτυξη των κινητικών δεξιοτήτων των μαθητών και μέσω αυτών η καλλιέργεια των φυσικών τους ικανοτήτων, καθώς και η ενίσχυση της υγείας τους.

Ειδικοί σκοποί

Σωματικός τομέας (Ψυχοκινητικός)

• Ανάπτυξη των αντιληπτικών ικανοτήτων: κιναισθητική αντίληψη, οπτική αντίληψη, ακουστική αντίληψη, αντίληψη μέσω της αφής, ικανότητες συντονισμού

• Ανάπτυξη κινητικών δεξιοτήτων: απλές προσαρμοστικές δεξιότητες.

• Ανάπτυξη των φυσικών σωματικών ικανοτήτων.

• Καλλιέργεια του ρυθμού.

• Ανάπτυξη της μη λεκτικής επικοινωνίας: εκφραστική κίνηση, δημιουργική κίνηση.

• Βελτίωση στοιχειωδών και θεμελιωδών κινητικών προτύπων ανάλογα με τις ικανότητες του κάθε μαθητή: μετακίνηση στον χώρο, ισορροπία, χειρισμός αντικειμένων).

• Η πρόληψη, βελτίωση και διόρθωση μορφολογικών και λειτουργικών παρεκκλίσεων (ορθοπεδικών κ.α.).

Συναισθηματικός τομέας

• Κοινωνικοί στόχοι: Ανάπτυξη κοινωνικών και ψυχικών αρετών, όπως: συνεργασία, ομαδικό πνεύμα, αυτοπειθαρχία, θέληση, υπευθυνότητα, υπομονή, επιμονή και θάρρος. Ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης και της θετικής αυτοαντίληψης και αυτοπεποίθησης και η καλλιέργεια ελεύθερης και δημοκρατικής έκφρασης.

• Ηθικοί στόχοι. Ανάπτυξη ηθικών αρετών, όπως τιμιότητα, δικαιοσύνη, αξιοκρατία, σεβασμός αντιπάλων, αυτοσεβασμός, μετριοφροσύνη, συνετή αντιμετώπιση της νίκης και της ήττας.

Γνωστικός τομέας

• Γνωστικοί στόχοι: Απόκτηση γνώσεων σχετικών με τη Φυσική Αγωγή και τον αθλητισμό. Γνώση των κανονισμών των διαφόρων αθλημάτων και αγωνισμάτων. Απόκτηση γνώσεων σχετικών με την Ολυμπιακή ιδέα και κίνηση. Απόκτηση γνώσεων που σχετίζονται με τον παραδοσιακό χορό, τη μουσική και το τραγούδι σε τοπικό και εθνικό επίπεδο. Απόκτηση βασικών γνώσεων υγιεινής και πρώτων βοηθειών.

• Συνειδητοποίηση της ανάγκης για “δια βίου” άσκηση ή άθληση και της ωφέλειας που προκύπτει από αυτή, καθώς και απόκτηση αθλητικών συνηθειών για ερασιτεχνική ενασχόληση με τον αθλητισμό (hobbies).

• Αισθητικοί στόχοι. Εκτίμηση των αισθητικών στοιχείων των κινήσεων.

Οι παραπάνω στόχοι πρέπει να καλλιεργούνται σε όλες τις τάξεις του σχολείου. Προτεραιότητα όμως έχει η ανάπτυξη των κινητικών δεξιοτήτων των μαθητών και μέσω αυτών η καλλιέργεια των φυσικών τους ικανοτήτων, η ενίσχυση της υγείας τους, καθώς και η επίτευξη των υπολοίπων στόχων.

 

 Πρόγραμμα κολύμβησης

Για το σχολικό έτος 2013-14 στο πλαίσιο του μαθήματος ΦΑ οι μαθητές του σχολείου ασκούνται μία φορά την εβδομάδα στην κολύμβηση(Γυμναστήριο Olympic) με σκοπό να λάβουν τα ιδιαίτερα οφέλη αυτού του αθλήματος. Συγκεκριμένα :

Το κολύμπι είναι μια δραστηριότητα δημοφιλής, ιδανική για κάθε ηλικία, που χαρίζει ευεξία, τονώνει το αναπνευστικό και το καρδιαγγειακό σύστημα και βοηθά να χαθούν τα περιττά κιλά. Με την κολύμβηση, το σώμα υποστηρίζεται από το νερό και έτσι δεν καταπονούνται υπερβολικά οι μύες και οι αρθρώσεις. Ασκούνται όλες οι μυϊκές ομάδες, όπως οι ώμοι, η πλάτη, οι κοιλιακοί, τα πόδια και οι γλουτοί, ενώ λόγω της αντίστασης του νερού στην κίνηση, αυξάνεται και η δύναμη του σώματος.

Φυσικά οφέλη

Καρδιαγγειακή άσκηση: Η κολύμβηση αποτελεί αερόβια άσκηση, διότι ακόμα και λίγη ώρα άσκησης, μπορεί να είναι πολύ απαιτητική. Μειώνει την αρτηριακή πίεση και τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου, μειώνει το ρυθμό καρδιάς σε ανάπαυση, αυξάνει την καρδιακή ενέργεια και κάνει την καρδιά να αντλεί αίμα αποτελεσματικά και αποδοτικά. Όταν έχετε καλή αερόβια φυσική κατάσταση, το σώμα σας χρησιμοποιεί το οξυγόνο για τη διατήρηση της κυκλοφορίας, πιο αποτελεσματικά.

Μυϊκή ενδυνάμωση: Η κολύμβηση απαιτεί από τους μυς όλου του σώματος να συντονιστούν την ίδια στιγμή. Το νερό δημιουργεί περισσότερη αντίσταση από τον αέρα κι έτσι πρέπει να προσπαθούμε πιο σκληρά, με αποτέλεσμα οι μυες μας να δυναμώνουν περισσότερο.

Ελαστικότητα: Το κολύμπι και η άσκηση στο νερό, όταν συνοδεύονται από καλό στρέτσινγκ, μπορεί να βλετιώσουν σημαντικά την ευλυγισία του ατόμου. Η ομαλότητα των κινήσεων βοηθά στο να μακραίνουν και να τεντώνουν οι μύες -αντί να γίνονται ογκώδεις- κάνοντάς τους να φαίνονται τονωμένοι, υγιείς και δυνατοί.

Ήπια άσκηση: Η άνωση του νερού ενεργεί προστατευτικά για το σώμα, αφαιρώντας κάθε υπερβολική πίεση στις αρθρώσεις των οστών και τους μυς. Το σώμα δεν τραντάζεται και δεν καταπονείται. Πρόκειται για μια από τις ασφαλέστερες μορφές άσκησης, ιδανική για άτομα που πάσχουν από πόνους στις αρθρώσεις. Χρησιμοποιείται επίσης από φυσιοθεραπευτές, για την αποκατάσταση ατόμων που είχαν κάποιο ατύχημα ή υποβλήθησαν σε μια χειρουργική επέμβαση.

Βοηθά στην απώλεια βάρους: Με 30 λεπτά κολύμβησης, μπορείτε να κάψετε 260 θερμίδες. Οι χαμηλές θερμοκρασίες του νερού βοηθούν επίσης την καλύτερη κυκλοφορία του αίματος και το μεταβολισμό. Επειδή ο μεταβολισμός επιταχύνεται (ακόμη και μετά την έξοδό από το νερό), τα αποθεματικά λίπους καίγονται ταχύτερα από το συνηθισμένο. Ως εκ τούτου, το κολύμπι μπορεί να βοηθήσει πολύ στην προσπάθεια απώλειας βάρους.

Ψυχικά οφέλη

Καταργεί το φόβο του νερού: Τα περισσότερα παιδιά φοβούνται πολύ το νερό. Ο φόβος αυτός πρέπει να εξαλειφθεί σε νεαρή ηλικία, αλλιώς μπορεί να εξελιχθεί σε φοβία, σε μεγαλύτερες ηλικίες. Η κολύμβηση θα πρέπει να μπει στη ζωή του παιδιού σε μικρή ηλικία, για να ενισχυθεί η εμπιστοσύνη του παιδιού προς το νερό.

Μειώνει το άγχος: Η κολύμβηση βοηθάει στη ρύθμιση της αναπνοής και επιτρέπει σε περισσότερο οξυγόνο να ρέει στους μύς. Επίσης κάνει ένα είδος μασάζ στους μυς και ανακουφίζει από το άγχος. Όταν κολυμπάμε σε ζεστό νερό, δημιουργείται ένα αίσθημα γαλήνης και ηρεμίας. Είναι, επίσης, μια δραστηριότητα που μπορεί να λειτουργήσει ως αγχολυτικό.

Κοινωνικοποιεί: Το κολύμπι είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να συναναστρεφόμαστε με άλλους και να κάνουμε καινούργιους φίλους, συνδυάζοντας την άσκηση με την κοινωνική δραστηριότητα.

Ειδικότερα για τα άτομα με ειδικές ανάγκες η κολύμβηση:

1. Με την κατάλληλη επίβλεψη είναι μια δραστηριότητα χαμηλού κινδύνου.Το νερό μειώνει το στρες που η βαρύτητα επιβάλλει στους μυς, επιτρέποντας μεγαλύτερο εύρος κινήσεων και συντονισμού. Επίσης η αίσθηση του νερού είναι ιδανική για νευρομυική ανάπτυξη.

2. Η κολύμβηση θεωρείται ασφαλέστερη από τις ασκήσεις εκτός νερού επειδή δεν υπάρχουν σκληρές επιφάνειες για τραυματισμούς.

3. Για τα άτομα με ειδικές ανάγκες η κολύμβηση μπορεί να συμβάλλει στο να αυξηθεί η ανεξαρτησία τους ,κάτι που επιφέρει αύξηση της αυτοπεποίθησης και οδηγεί σε καλύτερη ποιότητα ζωής

4. Βελτιώνει την κοινωνικότητα των συμμετεχόντων..

 

 Πρόγραμμα αγωγής υπαίθρου & συνεκπαίδευσης

Αγωγή Υπαίθρου  είναι ,η χρήση εμπειριών στην ύπαιθρο για την εκπαίδευση  και βελτίωση της όλης προσωπικότητας του ατόμου(Τhe outdoor institute)/μια βιωματική μέθοδος μάθησης με την χρήση όλων των αισθήσεων που λαμβάνει χώρα κυρίως αλλά όχι αποκλειστικά, μέσω της έκθεσης στο φυσικό περιβάλλον(Priest,1990).Ο σκοπός του αντικειμένου της Αγωγής Υπαίθρου είναι η βιωματική ενασχόληση των μαθητών/τριων με προγράμματα που συνδυάζουν δράσεις  α)με κινητικές –αθλητικές δραστηριότητες σε υπαίθριο χώρο, β)με παιχνίδια/δράσεις ανάπτυξης-βελτίωσης προσωπικών και κοινωνικών δεξιοτήτων και γ)με θέματα περιβαλλοντικής-οικολογικής ευαισθητοποίησης. Στους στόχους της περιλαμβάνονται η ενίσχυση της προσωπικής/κοινωνικής βελτίωσης, η βελτίωση της ικανότητας επίλυσης προβλημάτων ,η ενίσχυση της ομαδικής εργασίας ,η βελτίωση της σωματικής κατάστασης, η  προώθηση της πνευματικότητας και η ανάπτυξη μιας βαθύτερης σχέσης με το περιβάλλον. Η συμμετοχή των μαθητών σε προγράμματα αγωγής υπαίθρου έχει ως αποτέλεσμα τη βίωση ανθρώπινων αξιών και παιδαγωγικών αρχών που δύσκολα θίγονται ή ακόμη και διδάσκονται στο σύγχρονο σχολικό περιβάλλον μέσω άλλων μαθημάτων. Αυτή η ιδιαιτερότητα καθιστά το συγκεκριμένο αντικείμενο επίκαιρο στην εκπαιδευτική διαδικασία. Το ΕΕΕΕΚ Ρεθύνμου για το σχολικό έτος 2013-14 έχει σχεδιάσει πλήθος δράσεων αγωγής υπαίθρου με σκοπό και την συνεκπαίδευση με μαθητές άλλων σχολείων του Ρεθύμνου.

 

Συμμετοχή σε αγώνες ΑΜΕΑ

Οι καθηγητές Φυσικής Αγωγής του ΕΕΕΕΚ Ρεθύμνου προπονούν και μαθητές/τριες με στόχο την συμβολική συμμετοχή τους σε σχολικούς & πανελλήνιους αγώνες ΑΜΕΑ. Στόχος είναι η κάθοδος σε αγώνες στίβου και κολύμβησης.

 

 Φυσικοθεραπεία

Η φυσικοθεραπεία είναι το σύνολο των μεθόδων που χρησιμοποιούνται από τον πτυχιούχο φυσικοθεραπευτή, με στόχο την αποθεραπεία ή των περιορισμό των συμπτωμάτων διαφόρων ασθενειών ή παθολογικών καταστάσεων που προκαλούν μείωση της κίνησης.

Στόχος μας είναι:

– η βελτίωση ποσοτικά και ποιοτικά της κίνησης

– η λειτουργικότητα και η ανεξαρτησία του/της μαθητή/τριας στο περιβάλλον του σπιτιού αλλά και έξω από αυτό,μέσα από: 

  • την επανεκπαίδευση ή την εκπαίδευση των κινητικών προτύπων που ενδεχόμενα έχουν επηρεαστεί
  • την αποκατάσταση του συντονισμού και της ισορροπίας
  • την κατάκτηση των κινητικών οροσήμων στην κατά το δυνατό καταλληλότερη χρονική περίοδο
  •  την επανεκπαίδευση ή την εκπαίδευση βάδισης
  • τη μυϊκή ενδυνάμωση
  • την πρόληψη- αποφυγή των μυοσκελετικών αλλοιώσεων ή την αντιμετώπισή τους
  • τον έλεγχο του μυικού τόνου
  • την προαγωγή του ισοζυγίου παραγωγής έργου – κατανάλωσης ενέργειας
  • τη βελτίωση της αναπνευστικής λειτουργίας
  • την αξιολόγηση και επανεκπαίδευση της αισθητικοκινητικότητας
  • προτάσεις και προσαρμογές περιβάλλοντος
  • προτάσεις ειδικού εξοπλισμού και βοηθημάτων

Η φιλοσοφία μας είναι να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να εξερευνήσουν τον κόσμο τους…βελτιώνοντας την κίνησή τους και τη λειτουργικότητά τους στο παιχνίδι, στις δραστηριότητες της καθημερινής τους ζωής και στο σχολείο.

 

Εκπαιδευτικοί Φυσικής Αγωγής/Φυσικοθεραπείας του ΕΕΕΕΚ Ρεθύμνου κατά την σχολική περίοδο 2013-2014:

       Αμπατζίδης Κυριάκος (Φυσικής Αγωγής)

       Λαμπαθάκης Μιχαήλ (Φυσικής Αγωγής)

       Σφακιανάκη Χρύσα (Φυσικής Αγωγής)

Στάμου Ελένη (Φυσικοθεραπεύτρια)