SaferInternet

SID_2026

Δ’, Ε’, ΣΤ’ Δημοτικού & Γυμνάσιο:«Ασφάλεια στην Τεχνητή Νοημοσύνη: Μαθαίνουμε, προστατευόμαστε, αποφεύγουμε τις παγίδες»

Γενικός Διδακτικός Στόχος:

Να αποκτήσουν οι μαθητές βασική κατανόηση των ζητημάτων που αφορούν την ψηφιακή ασφάλεια, την ηθική χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης και την κριτική στάση απέναντι στις τεχνολογίες ΤΝ που συναντούν στην καθημερινότητά τους.

Γνωστικοί στόχοι:

  • Να γνωρίσουν βασικούς κινδύνους που σχετίζονται με την αλόγιστη χρήση εφαρμογών ΤΝ (π.χ. υποκλοπή δεδομένων, deepfakes, ψευδείς ειδήσεις).
  • Να κατανοήσουν πώς και γιατί πρέπει να προστατεύουν τα προσωπικά τους δεδομένα όταν χρησιμοποιούν εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης.
  • Να κατανοήσουν την έννοια της αξιοπιστίας της πληροφορίας και να μπορούν να διασταυρώνουν δεδομένα.
  • Να εξοικειωθούν με την έννοια της ηθικής χρήσης εργαλείων ΤΝ (π.χ. αποφυγή λογοκλοπής, υπεύθυνη χρήση σε εργασίες).
  • Να αναπτύξουν δεξιότητες αναγνώρισης ψηφιακών κινδύνων και κατάλληλων αντιδράσεων (π.χ. αναφορά, απόρριψη, αποφυγή).
  • Να εξασκηθούν στη κριτική αξιολόγηση εργαλείων ΤΝ και των αποτελεσμάτων τους.

Συνεργατική δημιουργία ψηφιακής ιστορίας από μαθητές/ τριες 4 σχολείων.

  • Δημοτικό Σχολείο Ερεσού
  • Δημοτικό Σχολείο Σκουτάρου
  • Δημοτικό Σχολείο Παρακοίλων
  • Δημοτικό Σχολείο Κάπης – Κλειούς -Πελόπης

«Η Ασπίδα της Ασφαλούς Τεχνητής Νοημοσύνης»

(Σειρά μικρών ιστοριών για να μάθουμε να προστατευόμαστε από τις παγίδες της ΤΝ)

Θέμα Περιγραφή επεισοδίου Ενδεικτικός τίτλος Μήνυμα
Deepfake (Βαθιά ψεύτικο)

Βίντεο, εικόνα, ήχος

(Δημοτικό Σχολείο Κάπης- Κλειούς- Πελόπης)

Ο Νίκος βλέπει ένα βίντεο στα κοινωνικά δίκτυα που δείχνει έναν διάσημο να λέει κάτι σοκαριστικό. Εντυπωσιάζεται και το μοιράζεται με φίλους του. Εκείνοι του εξηγούν τι είναι τα deepfakes, πώς δημιουργούνται και πώς μπορούμε να καταλάβουμε ότι ένα βίντεο είναι ψεύτικο. «Ο Νίκος και το ψεύτικο βίντεο» «Μη βιάζεσαι να πιστέψεις ό,τι δείχνει η οθόνη – ρώτα, ψάξε, μάθε!»
AI news-generated content (Δημοτικό Σχολείο Σκουτάρου) Η Μαρία βλέπει μια “είδηση” για ένα εντυπωσιακό γεγονός και τη μοιράζεται με τους συμμαθητές της. Ένα παιδί, αμφιβάλλει, ψάχνει την είδηση και ανακαλύπτει ότι την έγραψε ένα πρόγραμμα τεχνητής νοημοσύνης. Οι δασκάλα με τα παιδιά μαθαίνουν πως να ελέγχουν τις πληροφορίες που βρίσκουν. «Η παραπλανητική πληροφορία που έγραψε η μηχανή» «

«Η ΤΝ μπορεί να γράψει τα πάντα — εσύ διάλεξε τι θα πιστέψεις.»

»

Data Privacy (Προσωπικά Δεδομένα)(Δημοτικό Σχολείο Ερεσού) Ο Πέτρος κατεβάζει μια “έξυπνη” εφαρμογή που ζητά φωτογραφία και πρόσβαση σε επαφές. Στην αρχή νομίζει ότι είναι αθώο, αλλά μετά καταλαβαίνει πόσο σημαντικό είναι να μην μοιραζόμαστε προσωπικές πληροφορίες χωρίς λόγο. «Το app που ήξερε τα πάντα για μένα» «Μοιράσου χαμόγελα – όχι δεδομένα!»
Plagiarism (Λογοκλοπή)(Δημοτικό Σχολείο Παρακοίλων) Η Ελένη χρησιμοποιεί ένα εργαλείο ΤΝ για να γράψει την εργασία της χωρίς να το αναφέρει. Όταν ο δάσκαλος ρωτά για τη διαδικασία, συνειδητοποιεί τη σημασία της ειλικρίνειας και της δημιουργικής χρήσης των εργαλείων ΤΝ. «Η εργασία της Ελένης» «Η ΤΝ βοηθά, αλλά εσύ έχεις τη γνώση και την ευθύνη.»
Συνεργατικό canva:  «Η Ασπίδα Ερεσό __ Σκουτάρος» 

SID_2025

«Λέμε ΟΧΙ στον Διαδικτυακό Εκφοβισμό: Μαθαίνουμε, Προστατευόμαστε, Στηρίζουμε!»

Μαθητές/τριες από την Πρωτοβάθμια εκπαίδευση ατομικά ή ομαδικά καλούνται να δημιουργήσουν υλικό σχετικό με τις μορφές του διαδικτυακού εκφοβισμού, τα μέτρα αυτοπροστασίας, τις επιλογές διαχείρισης που έχει κάποιος είτε είναι θύμα είτε μάρτυρας ενός περιστατικού.

Ο στόχος για τους μαθητές και τις μαθήτριες της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι:
  • Να μάθουν και να υιοθετήσουν ορθές συμπεριφορές διαδικτυακής χρήσης.
  • Να μάθουν να αναγνωρίζουν τις μορφές του διαδικτυακού εκφοβισμού και τους ορθούς τρόπους αντιμετώπισής του.
  • Να αναπτύξουν στρατηγικές απόκρισης στη διαδικτυακή βία, συμπεριλαμβανομένης της αναφοράς της (report) και του αποκλεισμού (block).
  • Να αποκτήσουν κριτική ικανότητα και ενσυναίσθηση στο διαδίκτυο.
  • Να καλλιεργήσουν δεξιότητες συνεργασίας και επικοινωνίας, υπευθυνότητα και κοινωνικές δεξιότητες.

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΔΑΦΙΩΝ

Οι μαθήτριες και οι μαθητές της Πέμπτης τάξης του Δημοτικού Σχολείου Δαφίων Λέσβου αποφάσισαν τη δημιουργία ενός φρέσκου τραγουδιού με θέμα τον Διαδικτυακό εκφοβισμό. Ο τίτλος του τραγουδιού είναι “Πίσω από την οθόνη”. Ένα τραγούδι που στόχο έχει να προτρέψει θύματα διαδικτυακού εκφοβισμού να μιλήσουν! Οι στίχοι έγιναν με τη βοήθεια των μαθητριών/ών ενώ χρησιμοποιήθηκε και η τεχνητή νοημοσύνη για τη βελτίωσή τους (chat gpt). Στη συνέχεια, η μουσική του τραγουδιού και το στυλ επιλέχθηκε μετά από αρκετές απόπειρες με το πρόγραμμα Suno ai. Το τραγούδι δημιουργήθηκε με αφορμή τον Διαγωνισμό για τους μαθητές/τριες της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης: «Λέμε ΟΧΙ στον Διαδικτυακό Εκφοβισμό: Μαθαίνουμε, Προστατευόμαστε, Στηρίζουμε!» στο πλαίσιο του Διαγωνισμού για την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2025.

Ελπίζουμε να το απολαύσετε!!!

Οι μαθήτριες και οι μαθητές της E΄ τάξης

Οι μαθήτριες και οι μαθητές της Έκτης τάξης του Δημοτικού Σχολείου Δαφίων Λέσβου κατά τη διάρκεια του μαθήματος Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών και με την καθοδήγηση της Κ. Ελπινίκης Δημοσθένους, αποφάσισαν τη δημιουργία ενός φρέσκου τραγουδιού με θέμα τον Διαδικτυακό εκφοβισμό. Ο τίτλος του τραγουδιού είναι “Τέλος στον Εκφοβισμό”. Ένα τραγούδι που στόχο έχει να προτρέψει θύματα διαδικτυακού εκφοβισμού να μιλήσουν! Οι στίχοι έγιναν με τη βοήθεια των μαθητριών/ών ενώ χρησιμοποιήθηκε και η τεχνητή νοημοσύνη για τη βελτίωσή τους (chat gpt). Στη συνέχεια, η μουσική του τραγουδιού και το στυλ επιλέχθηκε μετά από αρκετές απόπειρες με το πρόγραμμα Suno ai. Το τραγούδι δημιουργήθηκε με αφορμή τον Διαγωνισμό για τους μαθητές/τριες της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης : «Λέμε ΟΧΙ στον Διαδικτυακό Εκφοβισμό: Μαθαίνουμε, Προστατευόμαστε, Στηρίζουμε!» στο πλαίσιο του Διαγωνισμού για την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2025.

Ελπίζουμε να το απολαύσετε!!!

Οι μαθήτριες και οι μαθητές της Στ΄ τάξης

Διαδικτυακό σεμινάριο για την ασφαλή χρήση του διαδικτύου

Οι μαθητές της Ε’ και ΣΤ’ τάξης κατά τη διάρκεια του μαθήματος Πληροφορικής παρακολούθησαν τη διαδικτυακή ενημέρωση για την ασφαλή χρήση του διαδικτύου από το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου (SaferInternet4kids.gr). Η ενημέρωση περιλάμβανε θέματα όπως η ψηφιακή πολιτειότητα, τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των παιδιών στο διαδίκτυο, το block και το report,  η θετική διαδικτυακή αλληλεπίδραση, η προστασία των προσωπικών δεδομένων, η υπερβολική ενασχόληση, ο διαδικτυακός εκφοβισμός, οι επαφές με αγνώστους κ.α.

Οι μαθητές συμμετείχαν ενεργά μέσω ερωτήσεων και απαντήσεων στα διάφορα ζητήματα που προαναφέρθηκαν.

IMG 20250127 104212 1