ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΟΙ ΧΡΟΝΟΙ 323-31 π.Χ.

Δημοσιευμένο στην κατηγορία  ΙΣΤΟΡΙΑ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 15 Σεπτεμβρίου 2025 ΑΡΚΟΥΛΗ ΕΛΕΝΗ

ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ ΑΡΧΑΙΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΜΕ ΕΙΚΟΝΕΣ



Λήψη αρχείου

Δημοσιευμένο στην κατηγορία  ΙΣΤΟΡΙΑ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 14 Σεπτεμβρίου 2025 ΑΡΚΟΥΛΗ ΕΛΕΝΗ

ΕΝΑ ΣΥΝΤΟΜΟ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ

ΠΕΡΙΟΔΟΙ ΑΡΧΑΙΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ

  ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ

 Α) ΕΠΟΧΗ ΛΙΘΟΥ

  1. ΠΑΛΑΙΟΛΙΘΙΚΗ ΕΠΟΧΗ 2.500.000 π.Χ. – 6.500 π.Χ.
  2. ΝΕΟΛΙΘΙΚΗ ΕΠΟΧΗ 6.500 π.Χ. – 3000π.Χ.

Β) ΕΠΟΧΗ ΧΑΛΚΟΥ 3000 π.Χ. – 1.100 π.Χ.

ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Α) ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΟΙ ΧΡΟΝΟΙ  1.100 π.Χ.  – 800 π.Χ.

Β) ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ 800π.Χ – 479 π.Χ.

Γ) ΚΛΑΣΙΚΗ ΕΠΟΧΗ 479 π.Χ. – 323 π.Χ.

Δ) ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΟΙ ΧΡΟΝΟΙ 323 π.Χ. -30 π.Χ.

Ε) ΡΩΜΑΪΚΟΙ ΧΡΟΝΟΙ 30 π.Χ. – 330 μ.Χ

ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ

Ελληνιστικά Βασίλεια:

  • Βασίλειο Μακεδονίας
  • Βασίλειο Θράκης (Λυσίμαχος)
  • Βασίλειο Αιγύπτου (Πτολεμαίος)
  • Βασίλειο Συρίας (Σέλευκος)

Κατάσταση στον Ελλαδικό χώρο:

  • ισχυρή δύναμη το βασίλειο της Μακεδονίας, ίδρυση Θεσσαλονίκης 316 π.Χ.
  • Αιτωλική Συμπολιτεία και  Αχαϊκή Συμπολιτεία

Ήπειρος

  •  βασιλιάς Πύρρος
Δείτε το στο slideshare.net

Δημοσιευμένο στην κατηγορία  ΙΣΤΟΡΙΑ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 14 Σεπτεμβρίου 2025 ΑΡΚΟΥΛΗ ΕΛΕΝΗ

Η ΓΡΑΜΜΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ (ΙΣΤΟΡΙΑ Ή ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ;)

ΠΡΙΝ ΤΗ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ π.Χ.

ΜΕΤΑ ΤΗ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ  μ.Χ.

-2500 -1500 -500 -100 +100 +500  +1500 +2000

 

ΠΩΣ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΖΟΥΜΕ ΧΡΟΝΙΚΑ ΜΙΑ ΧΙΛΙΕΤΙΑ Ή ΑΙΩΝΑ

Προ Χριστού

Μετά Χριστό

1ος  αιώνας π. Χ. :  -100 ως  -1 π. Χ 1ος αιώνας  μ.Χ. :  1 ως 100 μ.Χ.
2ος αιώνας π.Χ. :  -200 ως  -101 π. Χ 2ος αιώνας  μ.Χ. :  101 ως 200 μ.Χ.
3ος  αιώνας π. Χ. : -300 ως  -201 π. Χ 3ος αιώνας  μ.Χ. :  201 ως 300 μ.Χ.
4ος  αιώνας π. Χ. : -400 ως  -301 π. Χ 4ος αιώνας  μ.Χ. : 301 ως 400 μ.Χ.
5ος  αιώνας π. Χ. : -500 ως – 401 π. Χ 5ος αιώνας  μ.Χ. : 401 ως 500 μ.Χ.
17ος  αιώνας π. Χ. : -1700 ως  1601 π. Χ 16ος αιώνας  μ.Χ. :1501 ως 1600 μ.Χ.
20ος αιώνας π. Χ. : -2000 ως -1901 π. Χ 20ος αιώνας  μ.Χ. : 1901 ως 2000 μ.Χ.
21ος αιώνας π. Χ. :- 2100 ως  -2001 π. Χ 21ος αιώνας  μ.Χ. :2001-2100 μ.Χ.
2η χιλιετία π.Χ. : -2000 ως -1001 π. Χ. 2η χιλιετία  μ.Χ.: 1001-2000 μ.Χ.

Δημοσιευμένο στην κατηγορία  ΙΣΤΟΡΙΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ,ΙΣΤΟΡΙΑ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ,ΙΣΤΟΡΙΑ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 14 Σεπτεμβρίου 2025 ΑΡΚΟΥΛΗ ΕΛΕΝΗ

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΘΕΑΤΡΟ

Το σχολικό έτος 2024-25 στο Γυμνάσιο Νάουσας Πάρου λειτούργησε Όμιλος που συνδύασε  τη Λογοτεχνία με το θέατρο. Τα μέλη συναντιούνταν  κάθε εβδομάδα. Τα βιβλία που επιλέχθηκαν εστίαζαν σε ζητήματα ρατσισμού απέναντι στην τρίτη ηλικία, στους μετανάστες και γενικά στη” διαφορετικότητα”. Συνάμα, έγιναν και εκπαιδευτικές επισκέψεις στο Μουσείο Σχολικής Ζωής του Α΄ Δημοτικού σχολείου Παροικιάς, στο Δημαρχείο και σε επισκευασμένο ανεμόμυλο, πλησίον του Δημαρχείου. Την ευθύνη είχαν οι εκπαιδευτικοί Ελένη Αρκουλή, Βάσω Αλμαλιώτη και Αριάννα Χατζηγαλανού. Ακολουθεί ένα μικρό βίντεο που συμπυκνώνει κάποιες από τις στιγμές που ζήσαμε.

 

Δημοσιευμένο στην κατηγορία  ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ 28 Μαΐου 2025 ΑΡΚΟΥΛΗ ΕΛΕΝΗ

ΕΝΟΤΗΤΑ 7: ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΟΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ (ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΜΟΡΦΕΣ), ΠΡΟΘΕΤΙΚΑ ΣΥΝΟΛΑ, ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΩΝ, ΤΡΟΠΟΙ ΣΥΝΔΕΣΗΣ, ΣΥΝΔΕΤΙΚΕΣ ΦΡΑΣΕΙΣ-ΛΕΞΕΙΣ

ΜΕΡΟΣ Β: ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΩΝ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΩΝ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΩΝ

Τι είναι οι επιρρηματικοί προσδιορισμοί;

Επιρρηματικοί προσδιορισμοί ονομάζονται τα ονοματικά σύνολα που συμπληρώνουν την έννοια του ρήματος, ώστε να γίνει πιο σαφής.

Π.χ. Σήμερα κάνει κρύο. Ο Γιάννης κατάγεται από τη Θεσσαλονίκη

Πώς λειτουργούν τα επιρρήματα μέσα στην πρόταση;

Τα επιρρήματα λειτουργούν μέσα στην πρόταση ως επιρρηματικοί προσδιορισμοί και δείχνουν τόπο, χρόνο, τρόπο, ποσό, βεβαίωση, δισταγμό ή πιθανότητα, άρνηση.

Ποια μορφή μπορεί να έχουν γενικά οι επιρρηματικοί προσδιορισμοί;

  1. Επιρρήματα π.χ. θα σε δω απόψε.
  2. Απλή αιτιατική ή σπανιότερα γενική ενός ουσιαστικού π.χ. το βράδυ θα βγούμε – θα έρθω του χρόνουώρες αγνάντευε το πέλαγος.
  3. Προθετικά σύνολα π.χ. κατέρρευσε από απογοήτευσημε το να θυμώνεις δεν πετυχαίνεις τίποτα 4. 4. Συνδυασμός επιρρήματος με προθετικό σύνολο ή δύο επιρρημάτων μαζί π.χ. καυγαδίζαμε έξω από τον κινηματογράφο– περπατούσε αργά- αργά.
  4. Επιρρηματικές μετοχές π.χ. Συγύριζε τραγουδώντας.
  5. Επίθετα (ως επιρρηματικά κατηγορούμενα ) π.χ. Γύρισε κεφάτος.
  6. Δευτερεύουσες επιρρηματικές προτάσεις π.χ. Είχα διαβάσει τόσο καλά, ώστε δε με προβλημάτισε καμιά ερώτηση.
  7. Διπλή πτώση π.χ. Στάθηκε άκρη- άκρη.
    Τι μπορεί να δηλώνουν οι επιρρηματικοί προσδιορισμοί;

Τόπο : Στο Ηράκλειο ο καιρός είναι υγρός.

Χρόνο : Έφυγε χθες.

Τρόπο : Με το να μιλάς ( ή : μιλώντας ) διαρκώς επιβαρύνεις τη θέση σου.

Αιτία : Δάκρυσε από συγκίνηση.

Σκοπό : Πήγε στο Παρίσι για σπουδές.

Ποσό : Κουράστηκα πολύ. Όσο προσπαθείς, τόσο βελτιώνεσαι.

Αποτέλεσμα : Ήταν τόσο στενοχωρημένη, που δεν έβλεπε μπροστά της.

Αναφορά : Μιλήσαμε για σένα.

Όρο – προϋπόθεση : Αν δεν έχεις δουλειά, πέρασε να τα πούμε.

Εναντίωση – παραχώρηση : Αν και καθυστέρησε, πρόλαβε την παράσταση.

Βεβαίωση : Βεβαιότατα, σωστά , ασφαλώς, σίγουρα θα πάμε ταξίδι. Δεν το χάνω.

Άρνηση : Μην το ξαναπείς. Όχι , κάθε άλλο.

Δισταγμό – πιθανότητα : Πιθανόν, ίσως, ενδεχομένως να συμβεί αυτό.

Επίσης μπορεί να δηλώνουν παρομοίωση, συνοδεία, αφαίρεση, ποσό κατά προσέγγιση κλπ.

Πώς ξεχωρίζω το αντικείμενο από τους επιρρηματικούς προσδιορισμούς;

Επειδή τόσο οι επιρρηματικοί προσδιορισμοί όσο και το αντικείμενο συμπληρώνουν την έννοια του ρήματος, είναι βασικό, για να μην τα μπερδεύουμε, να έχουμε ξεκαθαρίσει ότι με τους επιρρ. προσδιορισμούς απαντούμε σε ερωτήσεις που αποκαλύπτουν επιρρηματικές σχέσεις ( πού, πότε, με ποιον όρο, γιατί, για ποιο σκοπό κλπ. )  ενώ με το αντικείμενο καλύπτουμε την απάντηση σε ερωτήματα του τύπου: ποιον, σε ποιον , τι, κλπ.

ΠΗΓΕΣ

http://synodoiporos.weebly.com/

 

ΜΕΡΟΣ Γ: ΠΑΡΑΓΩΓΑ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΑ

Από ποια μέρη του λόγου παράγονται επιρρήματα;

Εκτός από τα επιρρήματα, που είναι πρωτότυπες λέξεις, υπάρχουν και επιρρήματα που παράγονται:

Α) από επίθετα ( ωραίος-ωραία),

Β) μετοχές (χαρούμενος- χαρούμενα),

Γ) αντωνυμίες (άλλος- αλλού)

Δ) άλλα επιρρήματα (εκεί-εκείθε).

Ποιες είναι οι παραγωγικές καταλήξεις των επιρρημάτων;

Οι παραγωγικές καταλήξεις των επιρρημάτων είναι:

-α  -ά -ιά :δύσκολα – δυνατά- βαριά

-ως – ώς: βεβαίως- συνεχώς

-ού: αυτού

– θε: ολούθε

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ

Από πού παράγονται επιρρήματα με κατάληξη  –α  -ά -ιά ;

Από επίθετα σε –ος -ός (όμορφος – όμορφα, αργός – αργά)

Από επίθετα σε –ύς,- ιά, -ύ (μακρύς – μακριά)

Από επίθετα σε –ης, -α, -ικο (ζηλιάρης-ζηλιάρικα)

Από παθητικές μετοχές ( χαρούμενος – χαρούμενα)

Από πού παράγονται επιρρήματα με κατάληξη  – ως  -ώς ;

Από επίθετα σε –ης  -ής, -ες -ές ( σαφής – σαφώς, συνήθης – συνήθως)

Από επίθετα σε –ος και παθητικές μετοχές (απόλυτος – απολύτως, προηγούμενος – προηγουμένως)

Από επίθετα που προέρχονται από αρχαίους τύπους μετοχών σε –ων -ουσα-ον,  -ών -ώσα- ών,  -ών, -ούσα, -ούν (επείγων – επειγόντως).

Τι γίνεται με τα επιρρήματα που σχηματίζονται και με τις δύο καταλήξεις ( -α, -ως);

Πολλά επιρρήματα σχηματίζονται με την προσθήκη και της κατάληξης –α και της κατάληξης –ως. Στα ζεύγη αυτά των επιρρημάτων παρατηρούμε τα εξής:

α) Μπορεί να μην έχουν καμιά διαφορά στη σημασία και τη χρήση (σ’ αυτό θα πρέπει βέβαια να συμφωνήσετε κι εσείς ή σ’ αυτό θα πρέπει βεβαίως να συμφωνήσετε κι εσείς)

β) Ο τύπος σε –ως μπορεί να χρησιμοποιείται σε πιο επίσημο ύφος λόγου ( άδικα επιμένεις /αδίκως επιμένετε)

γ) Ο τύπος του επιρρήματος σε –α μπορεί να έχει διαφορετική σημασία από τον τύπο του επιρρήματος σε –ως. Για παράδειγμα:

«ντύνεται απλά (= με απλότητα)» και  «ήθελα απλώς (= μόνο)  να τον δω».

Αντίστοιχα:

άμεσα = χωρίς περιστροφές, αμέσως = χωρίς χρονοτριβή

αδιάκριτα =χωρίς διακριτικότητα, αδιακρίτως = χωρίς διάκριση

έκτακτα = πολύ ωραία,  εκτάκτως = ξαφνικά

ακριβά = ποσοτικό επίρρημα π.χ. Το πλήρωσε ακριβά,  ακριβώς= τροπικό επίρρημα π.χ. Ακριβώς αυτό εννοώ κι εγώ.

τέλεια =με τελειότητα,  τελείως= εντελώς

ιδιαίτερα = πολύ,  ιδιαιτέρως = ξεχωριστά

ΠΗΓΗ

http://endimo.weebly.com/

Τι είναι τα προθετικά σύνολα;

Είναι λεκτικά σύνολα που εκφράζουν διάφορες επιρρηματικές σχέσεις. Τα σύνολα αυτά αποτελούνται από μια πρόθεση και άλλα γλωσσικά στοιχεία (ονοματικές φράσεις, επίθετα, επιρρήματα κτλ.),
π.χ. Το ποδήλατο με τις τρεις ρόδες χάλασε.

Τα προθετικά σύνολα φανερώνουν κυρίως επιρρηματικές σχέσεις. Με την έννοια αυτή μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο λόγο όπως και τα επιρρήματα για να δηλώσουν:

τόπο → προς την πόρτα, ως εκεί, από την Αθήνα
τρόπο → με ζωηρότητα, με συντομία
χρόνο → κατά τα Χριστούγεννα, για λίγο, ως αύριο
κτλ.

Τα προθετικά σύνολα δεν εκφράζουν επιρρηματικές σχέσεις στην περίπτωση που αποτελούν έμμεσου αντικειμένου και  ποιητικό αίτιο.

Ποιες είναι οι προθέσεις;

Κοινές Λόγιες (απαρχαιωμένες)
αντί, από, για, δίχως, εναντίον, εξαιτίας, έως, ίσαμε, κατά, με, μετά, μεταξύ, μέχρι, παρά, πριν, προς, σαν, σε, χωρίς, ως. ανά, άνευ, διά, εις, εκ, εκτός, εν, ένεκα, εντός, επί, κατόπιν, λόγω, μείον, μέσω, περί, πλην, προ, συν, υπέρ, υπό, χάριν.

 

ΠΗΓΕΣ

http://users.sch.gr/

http://ebooks.edu.gr/ (ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ)

Δ ΜΕΡΟΣ Γ: ΟΙ ΣΥΝΔΕΤΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΚΑΙ ΦΡΑΣΕΙΣ

Οι παράγραφοι και οι προτάσεις ενός κειμένου συνδέονται:
α. με τη χρήση συνδετικών λέξεων που δηλώνουν αντίθεση (π.χ. όμως), αιτιολόγηση (π.χ. γιατί) κτλ.
β. με τη χρήση συνδετικών φράσεων όπως: ο κυριότερος παράγοντας, μία από τις σημαντικότερες αιτίες κτλ.
γ. με έμμεση αναφορά στην προηγούμενη παράγραφο ή περίοδο η οποία γίνεται με:
• επανάληψη της τελευταίας ιδέας της παραγράφου ή της περιόδου
• επανάληψη του κεντρικού νοήματος της προηγούμενης παραγράφου ή της προηγούμενης περιόδου
• επανάληψη μιας λέξης ή φράσης της προηγούμενης παραγράφου ή περιόδου.
δ. με ερώτηση.

ΣΥΝΔΕΤΙΚΕΣ ΛΕΞΕΙΣ-ΦΡΑΣΕΙΣ (βλέπε και ενότητα 4)

ΒΕΒΑΙΩΣΗ: βέβαια, πράγματι, πραγματικά, είναι βέβαιο, το βέβαιο είναι ότι, ασφαλώς, αναμφίβολα, κατά γενική ομολογία , προφανώς, είναι αλήθεια, είναι γεγονός ότι…, είναι γενικά αποδεκτό, είναι γενικά παραδεκτό, είναι κοινός τόπος ότι.., είναι γενική παραδοχή ότι…, όλοι θα συμφωνήσουν ότι… ΑΠΑΡΙΘΜΗΣΗ: πρώτον, δεύτερον, τρίτον…., αρχικά, πρώτα πρώτα, στη συνέχεια, έπειτα, ακολούθως, κατόπιν, μια πρώτη επισήμανση είναι…, τελικά, τέλος, στο τέλος, κλείνοντας…

ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ: δηλαδή, πιο συγκεκριμένα, ειδικότερα, με άλλα λόγια, για να γίνω πιο συγκεκριμένος, για να γίνει αυτό πιο κατανοητό, αυτό σημαίνει ότι.., πιο συγκεκριμένα…

ΑΝΤΙΘΕΣΗ / ΕΝΑΝΤΙΩΣΗ: όμως, αλλά, ενώ, αν και, εντούτοις, ωστόσο, αντίθετα, από την άλλη πλευρά, παρόλο που, στον αντίποδα αυτού του φαινομένου/ της κατάστασης παρατηρείται….. ΠΡΟΣΘΗΚΗ: ακόμη, επίσης, επιπλέον, επιπρόσθετα, συμπληρωματικά, εξάλλου, εκτός απ’ αυτό…

ΑΙΤΙΑ /ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ: επειδή, γιατί, λόγω του ότι, εξαιτίας , ο λόγος είναι ότι.., εφόσον, αυτό οφείλεται, αυτό συμβαίνει γιατί, μια και ….

ΣΥΓΚΡΙΣΗ / ΟΜΟΙΟΤΗΤΑ: παρόμοια, αντίστοιχα, με τον ίδιο τρόπο, κατ’ ανάλογο τρόπο, κάτι ανάλογο συμβαίνει, έτσι ….

ΟΡΟΣ / ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ: αν, με την προϋπόθεση ότι, με τον όρο, στην περίπτωση που, κάτω απ’ αυτές τις προϋποθέσεις, υπό αυτές τις συνθήκες , με αυτά τα δεδομένα, σε αυτό το πλαίσιο…

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: επομένως, λοιπόν, άρα, συνεπώς, συμπερασματικά, όπως φαίνεται, όπως προκύπτει, καταληκτικά, εν κατακλείδι, συνοψίζοντας…

ΧΡΟΝΙΚΗ ΣΕΙΡΑ: μετά, ύστερα, αργότερα, κατόπιν, έπειτα, την ίδια στιγμή…

ΤΟΠΟΣ: πάνω, κάτω, δεξιά, αριστερά, στην άκρη, στο κέντρο…..

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ: παραδείγματος χάρη, λόγου χάρη, για παράδειγμα…

ΕΜΦΑΣΗ: ιδιαίτερα, μάλιστα, κυρίως, προπάντων, θα θέλαμε να τονίσουμε…

 

 

Δημοσιευμένο στην κατηγορία  ΓΛΩΣΣΑ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 17 Μαΐου 2025 ΑΡΚΟΥΛΗ ΕΛΕΝΗ

   ΕΝΟΤΗΤΑ 49  Τα αποτελέσματα του Β΄ του Παγκόσμιου πολέμου  και η ίδρυση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών

 

  1. Ποιες ήταν οι συνέπειες του του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου 
  • Οι ανθρώπινες απώλειες:Από τα 50 εκ. νεκρών και αγνοουμένων, τα 35 εκ. ήταν Ευρωπαίοι.Τεράστιος ήταν ο αριθμός των άμαχων θυμάτων.
  • Οι αναγκαστικές μετακινήσεις πληθυσμών: Ο πόλεμος προκάλεσε μετακινήσεις περίπου 30 εκ. ανθρώπων, οι οποίοι στο τέλος του πολέμου συγκροτούσαν ένα τεράστιο, διάσπαρτο ανθρώπινο πλήθος χωρίς κανένα μέσο διαβίωσης.
  • Οι υλικές καταστροφές:Στη Σοβιετική Ένωση είχαν καταστραφεί 6 εκατομμύρια σπίτια.Στην Πολωνία είχε καταστραφεί το 80% της βιομηχανίας.Στη Γαλλία είχαν υποστεί σοβαρές ζημιές σχεδόν όλα τα λιμάνια και μεγάλο μέρος του συγκοινωνιακού και σιδηροδρομικού δικτύου.Πολλές πόλεις είχαν ισοπεδωθεί.Η συνολική βιομηχανική παραγωγή της Ευρώπης είχε φτάσει στα τέλη του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου μόλις το 50% της προπολεμικής.Τα περισσότερα κράτη είχαν δανειστεί για να προετοιμαστούν για τον πόλεμο και τώρα υποχρεώνονταν να το ξανακάνουν για να αρχίσουν την ανοικοδόμηση, με το μεγαλύτερο μέρος των δανείων να προέρχεται από τις ΗΠΑ.
  • Η κατάρρευση του βιοτικού επιπέδου: Το βιοτικό επίπεδο είχε καταρρεύσει, αν και με σοβαρές αποκλίσεις μεταξύ των χωρών.Η Βρετανία κατάφερε να διασώσει μεγάλο μέρος της βιομηχανίας και του εμπορικού της στόλου, ενώ ο ενεργός πληθυσμός της αυξήθηκε χάρη στη μαζική είσοδο των γυναικών στην αγορά εργασίας.Η χειρότερη κατάσταση επικράτησε στη Γερμανία και στην Αυστρία, που μαστίζονταν από την πείνα, τη μαύρη αγορά και τον κίνδυνο επιδημιών.
  • Η ηθική καταρράκωση: Οι εμπόλεμοι βομβάρδιζαν μαζικά, με σκοπό να καταρρακώσουν το ηθικό των αμάχων και να εξαναγκάσουν τον εχθρό να συνθηκολογήσει.Ο πόλεμος συνοδεύτηκε από ανήκουστες θηριωδίες, μαζικές εκτελέσεις αμάχων, βιασμούς και λεηλασίες.Τα στρατόπεδα συγκέντρωσης, οι θάλαμοι αερίων, τα φρικιαστικά πειράματα σε αιχμαλώτους, τα βασανιστήρια, οι μαζικές εκτελέσεις αμάχων και η γενοκτονία των Εβραίων δίνουν στη ναζιστική Γερμανία τα πρωτεία της φρίκης.
  • Η εξασθένιση του διεθνούς ρόλου της Ευρώπης: Η κατεστραμμένη Ευρώπη του 1945 ήταν αντικείμενο ανταγωνισμού των δύο υπερδυνάμεων, των ΗΠΑ και της Σοβιετικής Ένωσης.Το κίνημα ανεξαρτητοποίησης των αποικιών άρχισε να εξαπλώνεται.
  1. Πότε και γιατί ιδρύεται ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ);

Ίδρυση: το 1945 με τη συμμετοχή πενήντα κρατών.

Έδρα:  η Νέα Υόρκη.

Σκοποί:

  1. η διαφύλαξη της ειρήνης,
  2. η προστασία των ανθρώπινων δικαιωμάτων,
  3. η εξασφάλιση ίσων δικαιωμάτων για όλους τους λαούς,
  4. η φροντίδα για τους πρόσφυγες,
  5. η προστασία του περιβάλλοντος.

Δομή:

  1. Το Συμβούλιο Ασφαλείας είναι το κυριότερο όργανο απόφάσεων, που αποτελείται από μόνιμα μέλη με δικαίωμα βέτο (ΗΠΑ, Ρωσία, Μ. Βρετανία, Γαλλία, Κίνα) και μη μόνιμα μέλη που εκλέγονται από τη Γενική Συνέλευση
  2. η ετήσια Γενική Συνέλευση στην οποία συμμετέχουν όλα τα κράτη-μέλη.
  3. Η Γενική Γραμματεία.

Απολογισμός λειτουργίας του ΟΗΕ:

Έγινε από νωρίς πεδίο ανταγωνισμού των ισχυρών.

Σε ορισμένες περιπτώσεις πέτυχε τους στόχους του.

Πολλές φορές αποδείχτηκε αδύναμος να επιβάλει το διεθνές δίκαιο.

Σημαντικό υπήρξε το έργο του στην παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας και στη

διάσωση της πολιτιστικής κληρονομιάς.

 

 

Δημοσιευμένο στην κατηγορία  ΙΣΤΟΡΙΑ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 17 Μαΐου 2025 ΑΡΚΟΥΛΗ ΕΛΕΝΗ

ΕΝΟΤΗΤΑ 48 Κατοχή, Αντίσταση και Απελευθέρωση

Τι εννοούμε όταν λέμε «τριπλή κατοχή»;

Η κατεχόμενη Ελλάδα χωρίστηκε σε τρεις ζώνες, τη γερμανική (Κρήτη, Αττική, ορισμένα νησιά του Αιγαίου, το μεγαλύτερο τμήμα της Μακεδονίας,), τη βουλγαρική (τμήμα της ανατολικής Μακεδονίας και Θράκη) και την ιταλική (η υπόλοιπη ηπειρωτική Ελλάδα, τα μη γερμανοκρατούμενα νησιά του Αιγαίου και τα Επτάνησα).

Ποιοι ανέλαβαν την διακυβέρνηση της σκλαβωμένης χώρας ;

Οι κατακτητές διόρισαν κυβέρνηση δωσίλογων με πρωθυπουργό τον Τσολάκογλου και επέβαλαν μέτρα καταστολής.

Ποια πολιτική εφάρμοσαν οι Γερμανοί και οι Βούλγαροι κατακτητές;

  • Οι Γερμανοί ξεκλήρισαν τις εβραϊκές κοινότητες της Ελλάδας.
  • Οι Βούλγαροι εφάρμοσαν πολιτική εκβουλγαρισμού στην Α. Μακεδονία, η οποία προκάλεσε μαζικές εκτελέσεις Ελλήνων που εξεγέρθηκαν.
  • Οι κατακτητές δέσμευσαν τους οικονομικούς πόρους της χώρας, με αποτέλεσμα την εμφάνιση φαινομένων μαύρης αγοράς.
  • Το χειμώνα του 1941 – 1942 εξαπλώθηκε η πείνα.

Ποια ήταν η πρώτη πράξη αντίστασης;

Η αντίσταση ξεκίνησε με μεμονωμένες ενέργειες, με πιο εντυπωσιακή την υποστολή της χιτλερικής σημαίας από τους φοιτητές Γλέζο και Σάντα.

Πότε και ποιες αντιστασιακές οργανώσεις δημιουργούνται; Με ποιους σκοπούς;

Από το φθινόπωρο του 1941 δημιουργήθηκαν οι πρώτες οργανώσεις αντίστασης.

Α) Εθνικό Απελευθερωτικό Μέτωπο (ΕΑΜ)

  • Ίδρυση: ιδρύθηκε με πρωτοβουλία του ΚΚΕ και τη συνεργασία μικρότερων αριστερών κομμάτων.
  • Σκοποί: η οργάνωση του αγώνα εναντίον των κατακτητών και η διασφάλιση της δυνατότητας των Ελλήνων να επιλέξουν μόνοι τους μετά την απελευθέρωση τη μορφή διακυβέρνησης της χώρας.

Β) Εθνικός Δημοκρατικός Ελληνικός Σύνδεσμος (ΕΔΕΣ)

  • Ίδρυση: ιδρύθηκε από τον συνταγματάρχη Ν. Ζέρβα.
  • Σκοποί: απελευθέρωση της Ελλάδας και εγκαθίδρυση μετά τον πόλεμο αβασίλευτης δημοκρατίας.

Γ) Εθνική Και Κοινωνική Απελευθέρωση (ΕΚΚΑ)

  • Η σημαντικότερη από τις μικρότερες αντιστασιακές οργανώσεις, που ήταν και η μόνη από αυτές η οποία διέθετε ένοπλο τμήμα με επικεφαλής τον συνταγματάρχη Ψαρρό.

Τι ήταν ο Εθνικός Λαϊκός Απελευθερωτικός  Στρατός (ΕΛΑΣ);

Ήταν το ένοπλο τμήμα του ΕΑΜ που ιδρύθηκε το Φεβρουάριο του 1942 με επικεφαλής τον Άρη Βελουχιώτη, αντιστασιακό ψευδώνυμο του Θ. Κλάρα, κομμουνιστή γεωπόνου από τη Λαμία.

Πότε από ποιους και γιατί έγινε η ανατίναξη της γέφυρας του Γοργοποτάμου;

  • Έγινε τον Νοέμβριο του 1942.Ήταν κορυφαία πράξη της αντίστασης.
  •  Ήταν  η μόνη στην οποία συνεργάστηκαν οι δύο μεγαλύτερες αντιστασιακές οργανώσεις, το ΕΑΜ και ο ΕΔΕΣ, μαζί με βρετανούς καταδρομείς.
  •  Πέτυχε τη διακοπή του εφοδιασμού του γερμανικού στρατού της Αφρικής για σημαντικό χρονικό διάστημα.

Πώς εκδηλώθηκε η αντίσταση στις πόλεις;

  • Η απεργία των υπαλλήλων στις τηλεπικοινωνίες το 1942 υποχρέωσε τις αρχές να προβούν σε παροχές.
  • Η μεγάλη γενική απεργία το  1943 εμπόδισε τις αρχές κατοχής να στείλουν Έλληνες στη Γερμανία για εργασία.
  • Η κηδεία του Παλαμά έγινε αφορμή για ένα ακόμη συλλαλητήριο.
  • Η νεολαία συμμετείχε στις κινητοποιήσεις, κυρίως μετά την ίδρυση από το Ε.Α.Μ. της Ένωσης Πανελλαδικής Οργάνωσης Νέων (ΕΠΟΝ).
  • Οι γυναίκες πήραν ενεργά μέρος στην αντίσταση.

 Πώς αντέδρασαν οι κατακτητές στις πράξεις αντίστασης; Τι ήταν τα  τάγματα ασφαλείας;

  • Οι κατακτητές έκαναν μαζικές εκτελέσεις αμάχων σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας, με πιο ακραία εκείνη των Καλαβρύτων το Δεκέμβριο του 1943.
  • Τάγματα ασφαλείας: ένοπλα σώματα Ελλήνων, που οργανώθηκαν από τους κατακτητές σε συνεργασία με τις κυβερνήσεις δωσίλογων και χρησιμοποιήθηκαν εναντίον του Ε.Α.Μ., του Ε.Λ.Α.Σ. και αμάχων.

Τι ήταν α) η «Ελεύθερη Ελλάδα», β) Κυβέρνηση του βουνού και γ) το Εθνικό Συμβούλιο;

α )«Ελεύθερη Ελλάδα»: Έτσι ονομάστηκαν οι περιοχές της Ελλάδας που, χάρη στην Αντίσταση, δεν ελέγχονταν από τους κατακτητές. Σε αυτές, με πρωτοβουλία του Ε.Α.Μ. οργανώθηκαν λαϊκές μορφές αυτοδιοίκησης και πολιτιστικές δράσεις.

β)Η Κυβέρνηση του βουνού : ιδρύθηκε από το Ε.Α.Μ. το Μάρτιο του 1944 για να αναλάβει τη διοίκηση των απελευθερωμένων περιοχών και να οργανώσει εκλογές για την ανάδειξη Εθνικού Συμβουλίου.

γ )Εθνικό Συμβούλιο:  ήταν η εθνοσυνέλευση που συστάθηκε, ύστερα από εκλογές, στην «ελεύθερη Ελλάδα» Στις εκλογές αυτές, για πρώτη φορά πήραν μέρος και οι γυναίκες. Το Εθνικό συμβούλιο συνήλθε στο χωριό Κορυσχάδες της Ευρυτανίας.

Πού, πότε κι από ποιους οργανώθηκε η Κυβέρνηση Εθνικής Ενότητας;

Ο σχηματισμός της Κυβέρνησης Εθνικής Ενότητας αποφασίστηκε στις 20 Μαΐου 1944, με τη Συμφωνία του Λιβάνου, η οποία υπογράφηκε από τις ελληνικές πολιτικές και αντιστασιακές δυνάμεις και την κυβέρνηση του Καΐρου.

Πότε γίνεται η απελευθέρωση και ποιος ανέλαβε πρωθυπουργός;

Η απελευθέρωση έγινε στις 12 Οκτωβρίου 1944 και, αμέσως μετά, ανέλαβε την εξουσία η κυβέρνηση εθνικής ενότητας με πρωθυπουργό τον Γ. Παπανδρέου.

Δημοσιευμένο στην κατηγορία  ΙΣΤΟΡΙΑ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 16 Μαΐου 2025 ΑΡΚΟΥΛΗ ΕΛΕΝΗ

ΕΝΟΤΗΤΑ 47 Η συμμετοχή της Ελλάδας στον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο (ερωτήσεις και απαντήσεις)

Η διάταξη του ελληνικού και του ιταλικού στρατού τον Οκτώβριο του 1940.

Ποια ήταν τα προμηνύματα του πολέμου για την Ελλάδα;

  • Οι Ιταλοί κατέλαβαν την Αλβανία το 1939 και κλιμάκωσαν την επιθετικότητά τους εναντίον της Ελλάδας.
  • Στις 15 Αυγ. 1940 υποβρύχιο, πιθανότατα ιταλικό, βύθισε στην Τήνο το ελληνικό πολεμικό πλοίο Έλλη.

Ποια ήταν τα βασικά γεγονότα του  ελληνοϊταλικού πολέμου;

  • Η Ιταλία απαίτησε στις 28 Οκτ. 1940 να γίνει δεκτή η είσοδος των στρατευμάτων της στην Ελλάδα.
  • Ο Μεταξάς έδωσε αρνητική απάντηση στο ιταλικό τελεσίγραφο.
  • Οι Ιταλοί εισέβαλαν και οι ελληνικές δυνάμεις υποχρεώθηκαν σε υποχώρηση μέχρι τα μέσα Νοεμβ. 1940.
  • Οι Έλληνες αντεπιτέθηκαν και κατέλαβαν τις αλβανικές πόλεις Κορυτσά, Μοσχόπολη, Πόγραδετς, Αργυρόκαστρο και Άγιοι Σαράντα.
  • Ο Μεταξάς πέθανε (τέλη Ιαν. 1941) και ο Γεώργιος Β΄ διόρισε πρωθυπουργό τον Αλ. Κορυζή.
  • Οι Ιταλοί πραγματοποίησαν το Μάρτ. του 1941 την «εαρινή επίθεση», αλλά συνάντησαν ισχυρή ελληνική αντίσταση.
  • Το ελληνικό πολεμικό ναυτικό σημείωσε σημαντικές επιτυχίες και η ελληνική αεροπορία υποστήριξε τις χερσαίες επιχειρήσεις.

Ποια ήταν τα βασικά γεγονότα του ελληνογερμανικού πολέμου;

  • Οι Γερμανοί επιτέθηκαν στην Ελλάδα από γιουγκοσλαβικό και βουλγαρικό έδαφος στις 6 Απρ. 1941.
  • Τα γερμανικά στρατεύματα, αφού έκαμψαν την ελληνική αντίσταση, άρχισαν να προωθούνται προς την Αθήνα.
  • Ο αντιστράτηγος Τσολάκογλου υπέγραψε, με δική του πρωτοβουλία, συνθηκολόγηση.
  • Οι Γερμανοί κατέλαβαν την Αθήνα στις 27 Απρ. 1941.
  • Η αντίσταση συνεχίστηκε στην Κρήτη.
  • Οι Γερμανοί κατέλαβαν την Κρήτη στα τέλη Μαΐου 1941.
  • Ο βασιλιάς Γεώργιος Β΄ και η κυβέρνηση κατέφυγαν στο Κάιρο.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=lWgzx5xzrtg

 

Δημοσιευμένο στην κατηγορία  ΙΣΤΟΡΙΑ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 16 Μαΐου 2025 ΑΡΚΟΥΛΗ ΕΛΕΝΗ

ΕΝΟΤΗΤΑ 46  Ο Β΄ Παγκόσμιος πόλεμος

Δείτε το χρονικό του  Β΄Παγκοσμίου πολέμου:

Α) Ποια ήταν η αφορμή και πότε γίνεται η έκρηξη του πολέμου;

Αφορμή: η γερμανική εισβολή στην Πολωνία.

Έναρξη: την 1η Σεπτ. 1939 Βρετανία και Γαλλία κήρυξαν τον πόλεμο στη Γερμανία.

Β) Ποιες ήταν οι επιχειρήσεις στην Ευρώπη  το 1939 – 1941;

  1. Οι Γερμανοί τον πρώτο μήνα του πολέμου κυρίευσαν την Πολωνία.
  2. Οι Γερμανοί κατέλαβαν τη Δανία, την Ολλανδία, το Λουξεμβούργο, τη Νορβηγία και το Βέλγιο με εφαρμογή της τακτικής του πολέμου – αστραπή.
  3. Οι Γάλλοι συνθηκολόγησαν με τη Γερμανία, ύστερα από μάχη δέκα ημερών.
  4. Ορισμένοι Γάλλοι με επικεφαλής τον στρατηγό Ντε Γκολ κατέφυγαν στη Αγγλία και κήρυξαν την αντίσταση εναντίον των Γερμανών κατακτητών.
  5. Η γερμανική αεροπορία βομβάρδισε μαζικά τη Μ. Βρετανία, η οποία με επικεφαλής τον πρωθυπουργό Ουίνστον Τσόρτσιλ δεν κάμφθηκε.
  6. Οι Γερμανοί και οι Βούλγαροι κατέλαβαν τη Γιουγκοσλαβία και την Ελλάδα.

Γ) Πώς  οργανώθηκε η  κατακτημένη Ευρώπη;

  • δέσμευση των οικονομικών πόρων των κατακτημένων χωρών,
  • συστηματική προπαγάνδα σε βάρος των κατακτημένων λαών,
  • άσκηση βίας με βασανιστήρια και μαζικές εκτελέσεις,
  • μαζική εξόντωση των Εβραίων και των Ρομά (τσιγγάνων).

Δ) Ποια ήταν η αντίδραση των κατακτημένων ;

  • εκδήλωση κινημάτων αντίστασης.

Ε) Πώς εξελίχθηκε η  γερμανική επίθεση στη Σοβιετική ένωση;

  • Ανεπιτυχής επίθεση των γερμανικών δυνάμεων σε Λένινγκραντ και Μόσχα τον Ιούν. του 1941
  •  εξουθένωση των γερμανικών στρατευμάτων κατά το βαρύ χειμώνα του 1941 –1942
  •  νέα γερμανική επίθεση την άνοιξη του 1942 →
  • ήττα των Γερμανών στη μάχη του Στάλινγκραντ  (Σεπτ. 1942 – Φεβρ. 1943)

Στ) Πώς εξελίχθηκαν οι  επιχειρήσεις στην Αφρική;

  • Οι Ιταλοί, με ορμητήριο τη Λιβύη, επιτέθηκαν ανεπιτυχώς στις αγγλικές δυνάμεις της Αιγύπτου με στόχο την κατάληψη της διώρυγας του Σουέζ.
  • Στο μέτωπο της Β. Αφρικής, οι συμμαχικές δυνάμεις νίκησαν τα γερμανικά και ιταλικά στρατεύματα.

Ζ) Ποιες ήταν οι επιχειρήσεις στην Άπω Ανατολή;

  • Τα ιαπωνικά πολεμικά αεροπλάνα επιτέθηκαν εναντίον του αμερικανικού πολεμικού στόλου στο Περλ Χάρμπορ (7 Δεκ. 1941).
  • Οι ΗΠΑ κήρυξαν τον πόλεμο στην Ιαπωνία και στις δυνάμεις του Άξονα.

Η) Ποιο ήταν το τέλος του πολέμου;

  • Οι συμμαχικές δυνάμεις της Β. Αφρικής αποβιβάστηκαν στην Ιταλία, καθαίρεσαν τον Μουσολίνι και υπέγραψαν ανακωχή με το διάδοχό του Μαντόλιο.
  • Οι συμμαχικές δυνάμεις αποβιβάστηκαν στη Νορμανδία στις 6 Ιουν. 1944  και απελευθέρωσαν τη Γαλλία, το Βέλγιο, το Λουξεμβούργο και την Ολλανδία.
  • Τον Ιούνιο του 1944 ξεκίνησε η σοβιετική αντεπίθεση.
  • Ιταλοί αξιωματικοί εκτέλεσαν τον Μουσολίνι.
  • Αμερικανικά, αγγλικά, γαλλικά και σοβιετικά στρατεύματα πολιόρκησαν το Βερολίνο στις αρχές Μαΐου 1945.
  • Ο Χίτλερ αυτοκτόνησε και η Γερμανία συνθηκολόγησε.
  • Οι ΗΠΑ αποφάσισαν να βομβαρδίσουν τις ιαπωνικές πόλεις Χιροσίμα και Ναγκασάκι με ένα νέο όπλο, την ατομική βόμβα.
  • Η Ιαπωνία συνθηκολόγησε και ο πόλεμος τελείωσε.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=PyZyRgalTfk

Δημοσιευμένο στην κατηγορία  ΙΣΤΟΡΙΑ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 16 Μαΐου 2025 ΑΡΚΟΥΛΗ ΕΛΕΝΗ

Επόμενα άρθρα Προηγούμενα άρθρα


Πρόσφατα άρθρα

Πρόσφατα σχόλια

    Ιστορικό

    Kατηγορίες

    Μεταστοιχεία


    Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
    Αντίθεση